datorn piper kontinuerligt, hjälp mig någon snälla

Permalänk
Medlem

datorn piper kontinuerligt, hjälp mig någon snälla

hej

har precis köpt nytt nätaggregat och grafikkort. Första gången som jag sätter i något själv i min dator...

Jag använde mig av esd-säkra handskar, satte i nätaggregatet och kortet; men nu när jag startade datorn, så går fläktarna igång men datorn bara piper. Det är ca 1 sekund mellan varje pip, och pipen bara fortsätter minut efter minut. På skärmen händer det inget överhuvud taget.

Har hört att man kan tolka felet efter pipen, men har inte lyckats hitta någon felkod som överstämmer med mitt pipande...

Jag vill hemskt gärna få i gång datorn, så all hjälp är hemskt mycket upskattad...

Permalänk
Medlem

har du lite spec på datorn?

är du säker på att nätagget är starkt nog?
för dom kan göra ljud ifrån sig om där inte finns tillräckligt med kraft.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem

hmm har du kollat att allt sitter i, t.ex. ström till grafik, cpu, moderkort. har dålig koll på piptolkning men lätt hänt att glömma koppla in något... (går fläktar osv igång?)

Permalänk
Medlem

Verkar som du glömt koppla i 6pin kontakten från agget till kortet, misstänker att det är ett mer kraftigt kort.

Permalänk
Medlem

mm, det är ett kraftigt kort.. finns det en kontakt från nätagget till kortet då eller? jag är väldigt oerfaren vad det gäller detta...

Permalänk
Medlem

beroende på vad de är för kort så finns de en 6 pin eller 6/8 pin eller 6/6 pin, kontakten sitter antingen bak på eller på sidan av ditt grafikkort.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

kortet i fråga är xfx radeon hd 4870, o nätagget ska klara av 500w; jag har 4gb ram, amd 64 600+ 3,1ghz (duo); 2st 500gb hårdiskar. Det borde väl nätagget hålla för?

Permalänk

Men går det en kabel mellan nätaggregatet och grafikkortet?

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

då ska du ha en 6 pin och en 8 pin från agget till kortet.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kattulf
mm, det är ett kraftigt kort.. finns det en kontakt från nätagget till kortet då eller? jag är väldigt oerfaren vad det gäller detta...

kolla igenom sladdar som som är lösa från agget, de är lätta och känns igen, själva huvudet sr ut som en cub med 6/8 hål i och det brukar stå PCI 1 och 2 på de. Bara och koppla i matchande utgången på kortet.

Permalänk
Medlem

jag vart så ivrig så jag gick o kollade, och voila!

tack så mycket, nu är jag nästan så lycklig att jag gråter
tack för den snabba responsen, och förlåt att jag var lite otydlig o inte hörde av mig direkt

Permalänk
Medlem

skönt de löste sig,, kan bara tänka mig hur jag sjölv hade blivit i ett sånt fall:D

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra