Cylindrar/Huvuden/Sektorer på 20gb IDE disk, i BIOS???

Permalänk

Cylindrar/Huvuden/Sektorer på 20gb IDE disk, i BIOS???

När jag nu har fått fram en gammal 486 DX2 så ska det kopplas in ett Promise kontrollerkort. En 20gb hårddisk ska därefter kopplas in vilket är lätt, men i BIOS så måste man ställa in en typ eller Cylindrar, Huvuden och Sektorer för disken. I det här fallet är det 16383 cyl, 16 huvuden och 63 sektorer. Men då säger BIOS att disken bara är på 2gb?! Och när jag rebootar så säger BIOS hårddiskfel för att jag inte ställt in rätt typ på hårddisken. Ska Precomp och Landingzone också fyllas i, i BIOS? För det står inget om det på disken. Hårddisken är en Seagate ST320410A. Kan moderkortet ens klara av en 20gb disk?

Permalänk
Medlem

Oftast när man kopplar in en för stor disk brukar det bli ett frågetecken i storlek för den klarar inte av att beräkna storleken.
Jag betvivlar att en 486 klarar mer än ca 2GB, de tidigare med DX1 brukar inte klara LBA läge som de flesta nya över 400MB har.

Gå till din skola/kommuns IT avdelning och tigg till dej en 2GB hdd istället.

Permalänk
Medlem

Hittade detta svar:
You BIOS limit is PROBABLY 32 binary GB (a common limit prior to y2k) but with Dell it could be lower. Ask Dell (and search their web site) if they have a BIOS update that supports larger HDDs (the size YOU want).

The easy method is to get the HDD you want and if BIOS doesn't support that size just get an ATA/66 card - it will support HDDs up to about 128 (binary) GB; a DMA/33 card will perform just about as well. You have little, if anything to gain with ATA/100 or ATA/133 cards because the "slower" cards are much faster than the fastest HDDs on the market EXCEPT for the 30 or fewer MILLIseconds it takes to empty the onboard 2 MB cache (you can't blink that fast) IF it is already loaded with the data you need (fat chance).

On a machine that old, you are likely to run into an 8 GB BIOS limitation. Since the smallest readily available hard drives start at 60 GB, you are likely to need BIOS overlay software, such as OnTrack's Disk Manager. I'd suggest doing some research about this software and whether the drive manufacturer will supply it, or something like it, free of charge. At one point, every major disk drive manufacturer included a copy with the drive, but this practice has declined of late. Note that buying the software at $80 is likely to be more than the drive cost, and the combination of drive and software will be somewhat more than what a Satellite 2180CDT is worth.
Rather than bother with hardware solutions, look into Acronis TruImage for making an image backup that can be restored to a blank hard drive.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Jag har testat med en annan hårddisk på tror den var på 1,5 gb. Men den fungera inte heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska Precomp och Landingzone också fyllas i

Det brukar vara antingen 65535 eller 0. Om du söker på modellbeteckningen på iaf den äldre disken ska du nog hitta alla värden.
Här kan du leta om den finns med: http://stason.org/TULARC/pc/hard-drives-hdd/

Edit: Alternativet är att du stoppar i hårddisken i en dator med autodetection och skriver av alla värden.

Permalänk

Jag har en annan på 4,7gb och en Quantum fireball som jag inte är säker på storleken på, tror att det var nått på 1gb. Men ingen av dem fungerade heller.

Permalänk

65535 sa du? Ska testa det, är det precomp eller landingzone som ska vara 65535? Stason, en sida som jag använder ofta, den bästa sidan tycker jag för gamla datordelar.

Jag har en annan P1:a som jag nog kan testa med autodetection på.

Permalänk
Medlem

Det brukar stå i ena hörnet om den har bios från american megatrends. Kan släpa igång på min 486 och kolla.

Edit: WPcom is 0 for ALL, 65535 for NONE
precomp är det alltså som har antingen 0 eller 65535 och landingzone måste du söka på hdd beteckningen för det kan vara vad som helst.

Permalänk

Nu fick jag det äntligen att fungera med hårddisken på 4,7 gb! Fast det är lite mysko endå, för i BIOS står det 192MB och i DOS och FDISK 4,6gb?

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare så klarar inte ett så gammalt bios av att räkna ut storleken på hårddisk så det kan bli lite mysko men oftast brukar det bli ett frågetecken istället för gissningar

Permalänk

ok, men det fungerar någolunda iallafall.