Permalänk

2 servrar bakom ett IP?

Har inte kunnat reda ut hur det här ska gå till, men jag ger er ett exempel:

såhär kör jag just nu:

Server 1 ---> Router ---> DynDNS--->Internet

men jag tänkte att eventuellt lägga upp ännu en server och undrar då ifall det blir strul med DynDNS?
Just nu omdirigerar ju DynDNS en domän till min router som i sin tur omdirigerar den anslutningen till Server 1, men hur blir det ifall det är 2 servrar på samma IP-adress?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

vad är det för tjänster du skall köra? är det på olika portar?

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
vad är det för tjänster du skall köra? är det på olika portar?

Ja, det är på olika portar. Vet inte ifall jag behöver skriva exakt vilka det är?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Sålänge det är olika portar är det inga problem, du portforwardar bara portarna ifråga till de korrekta interna IP addresserna. Dual webservers som båda ska svara på port 80/443 går också att ordna till utan större problem (beroende på OS/Server).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Re: 2 servrar bakom ett IP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Har inte kunnat reda ut hur det här ska gå till, men jag ger er ett exempel:

såhär kör jag just nu:

Server 1 ---> Router ---> DynDNS--->Internet

men jag tänkte att eventuellt lägga upp ännu en server och undrar då ifall det blir strul med DynDNS?
Just nu omdirigerar ju DynDNS en domän till min router som i sin tur omdirigerar den anslutningen till Server 1, men hur blir det ifall det är 2 servrar på samma IP-adress?

Det låter som om det egentligen är portforward du är på jakt efter. Då ställer du bara in i routern vilken server som ska tjäna vilken port, tex port 80 till server 1 och port 21 till server 2.
Om du redan ställt in DynDNS klienten i routern är allt klart sedan, annars kör du bara din DynDNS klient på en av servrarna och låter den sköta IP-uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Men låt säga att man har 2 webservrar till ex debian - apache, och enbart 1 ipadress och en router.
Hur gör man för att kunna använda sig av bägge för som sagt så använder väl båda portarna 80 och 443?

Permalänk

Men om jag inte vill ha samma domän till båda servrarna, går det då att konfiguera så att DynDNS omdirigerar till ena serven och någon annan DNS-tjänst till den andra servern?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Går det inte att fixa i din router ? om en viss www. är hämtade peka på -> server 1 vs server 2.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greywolfer
Men om jag inte vill ha samma domän till båda servrarna, går det då att konfiguera så att DynDNS omdirigerar till ena serven och någon annan DNS-tjänst till den andra servern?

Tja, du kan ju dirigera hundra domännamn till samma IP om du så vill, så teoretiskt sett är det inget problem.

Då träffar du på ett annat problem vilket är att port N kommer forwardas ifrån alla domännamn du har; till samma interna burk. Beroende på applicationen kan du evt. blockera detta i din router/firewall eller server. HTTP f.ex. kan enkelt konfigureras att endast serva requests där hostname överensstämmer med ditt tilltänkta domain (det går också om det gäller FTP, men alla daemons stödjer det ej).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]