Reciever till Dali Ikon 6:or

Permalänk

Reciever till Dali Ikon 6:or

Jag går nu i tankarna att skaffa en ny reciever till mina ikoner, har front + center + sub i ikonserien samt några gamla (Sonyo tror jag de heter) 2-vägshögtalare som surroundhögtalare.

Grejjen är att den Denon AVR 1908 jag har inte stödjer 1080p, utan bara 1080i. Nu är en ny TV antagligen på g och jag undrar vilken reciever ni rekommenderar.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hur ska vi kunna svara på det om du inte anger nåt prisspann?

Dali Ikon, om jag inte minns fel upplevde jag dessa som rätt ljusa när jag lyssna på dom. Isf kanske en Onkyo skulle sitta fint? Grymt nöjd med min SR876.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=149761 helt klart! kanonljud i princip alla marantzer

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Varför rekomendera SR6001, den är ju inte direkt ny och saknar en hel del trevliga funktioner, och är svår att få tag i då den inte tillverkas längre.
Satsa hellre på en nyare Marantz. Är själv otroligt nöjd med min SR7002.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Jag har också en SR7002 och är nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Yamaha rx-v1900 och är grymt nöjd med den.
Den kan jag rekomendera

Permalänk

http://www.ljudkallarn.com/?ref=prisjakt&artnr=MASR8001 denna skulle jag klippt om jag hadd haft kapitalet! bra pRIS!!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Sorry alla! Hade glömt av att jag startat den här tråden. Självklart ska man ju skriva pris, att jag missade det...

Tanken är väl att det inte ska vara allt för dyrt, hade tänkt mig upp till 5-6k om det går att få något vettigt.

Tack för alla svar och sorry att jag inte svarat tidigare.

Marantz SR7002 verkar ju riktigt trevlig, men 10k är för mycket, har helt enkelt inte råd med det. SR6001 var mer lagom pris, men hur gammal är den? Kanske bättre leta något nyare begagnat för att hålla budget?

Vad tror ni om en Onkyo TX-SR607?

Visa signatur

Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag sitter med Dali Ikon 8 som jag driver med en Yamaha RX-V640, en surroundförstärkare i mellanklassen med några år på nacken. Visst den låter inte högtalarna spela ut 100% men jag har inte så bråttom med att byta förstärkare som jag först trodde.

Jag lånade hem en Denon AVR-2809 på test. Ljudet var definitivt mer detaljerat men inte nödvändigtvis bättre på det stora hela, kallare ljud och sämre botten i basen än i Yamahan faktiskt. Har även testat att koppla på ett rejält slutsteg som låg på ca 8-9000:- i nypris. Ljudet blev lite bättre och klart mer kontrollerat, men det var ingen "natt och dag"-skillnad.

Sammanfattningsvis är förstärkare är ett rätt ineffektivt sätt att förbättra ljudet på normala lyssningsvolymer tyvärr. =/ Jämfört med en extra sub, fixa med akustiken i rummet m.m. Vill man ha fler funktioner är det dock en annan femma.

Jag hade skippat Denon och kikat på en förstärkare som drar åt det varmare hållet, som NAD, H/K och Cambridge. Marantz har jag tyvärr inte hört själv men de ska visst påminna om Denon, och då tror jag inte det passar så bra med Ikon.

För mig blir det troligtvis en ny Yamaha så småningom, neutral men ändå med bra bas och lent ljud. Och så är de grymma på surroundljud.

Permalänk

Ta en titt på Onkyo:s 607:a. Väldigt mycket för pengarna. Finns gott om användaromdömen och reviews om den.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=415278

Visa signatur

"?"

Permalänk

Jo, sökte runt lite och hittade även jag Onkyo:S 607:a, den verkar ju riktigt trevlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HiFI och musik hade en rätt intressant artikel på det här temat för ett tag sedan. De satte samman ett system för typ 30K där 10K lades på vardera cd, stärkare och högtalare. Sedan tog de reda på var det gjorde mest effekt att stoppa in typ 20k till. Visade sig om jag inte minns helt galet att det gjorde minst effekt att lägga de kulorna på stärkaren...

Jag måste säga att när jag bytte upp mig från min gamla Technis klass AA förstärkare till en ny NAD BE 320 så visst blev det en skillnad, mer detalj men samtidigt så kan jag nog tycka att det ljud som den gamla stärkaren med mer än 20 år på nacken gav var charmigare och med mer tyngd i basen. Så i slutänden är det hela nog en smaksak.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
[B]Jag sitter med Dali Ikon 8 som jag driver med en Yamaha RX-V640, en surroundförstärkare i mellanklassen med några år på nacken. Visst den låter inte högtalarna spela ut 100% men jag har inte så bråttom med att byta förstärkare som jag först trodde.

Jag lånade hem en Denon AVR-2809 på test. Ljudet var definitivt mer detaljerat men inte nödvändigtvis bättre på det stora hela, kallare ljud och sämre botten i basen än i Yamahan faktiskt. Har även testat att koppla på ett rejält slutsteg som låg på ca 8-9000:- i nypris. Ljudet blev lite bättre och klart mer kontrollerat, men det var ingen "natt och dag"-skillnad.

Sammanfattningsvis är förstärkare är ett rätt ineffektivt sätt att förbättra ljudet på normala lyssningsvolymer tyvärr. =/ Jämfört med en extra sub, fixa med akustiken i rummet m.m. Vill man ha fler funktioner är det dock en annan femma.

Jag hade skippat Denon och kikat på en förstärkare som drar åt det varmare hållet, som NAD, H/K och Cambridge. Marantz har jag tyvärr inte hört själv men de ska visst påminna om Denon, och då tror jag inte det passar så bra med Ikon.

Nad och H/K kan även jag rekomendera. Frågan är om Cambridge har stärkare i den prisklassen som orkar driva ikon-6:or? Inte för att de är svårdrivna, men för att det skall bli någon förbättring menar jag. Dessutom har ju Hifi-klubben prishöjt någe djävulskt i våras vilket gör att allting därifrån tappar i värde litegrann (missförstå mig rätt, har inget i övrigt mot hifiklubben, nästan allt jag har är köpt där, men inget efter prishöjningarna). Marantz liknar Nad en del och ligger prismässigt bättre i -ljud per krona- så att säga.

Mina 50 öre.

/Kalle