Permalänk

Gps

Jag undrar lite om jag kanske skriver i fel tråd, men jag skulle gärna vilja ha tips om en bra och billig GPS (för montering i bil) som visar mycket detaljerade kartor över Skandinavien.
Med bra detaljrikedom menar jag att man ska kunna hitta rätt även i småstäder som t ex Borås i Sverige eller Ålesund i Norge.
Jag såg att det fanns några "skandinaviska" GPS för under 1000 kr hos bl a Elgiganten, är dessa något att ha eller måste man vara beredd på att pröjsa ett par tusen för att få bättre kvalitét?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du kan ha en GPS till bilen, eller använda din mobil förutsatt om den har inbyggd gps eller bluetooth.

Har själv en TomTom 930T med TMC så jag får in trafikinformation.

De flesta billiga GPS:er har inte TMC, men du kanske klarar dig utan?
De flesta med TMC kostar mer. Min kostade 3300 kr.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DragonII
Du kan ha en GPS till bilen, eller använda din mobil förutsatt om den har inbyggd gps eller bluetooth.

Har själv en TomTom 930T med TMC så jag får in trafikinformation.

De flesta billiga GPS:er har inte TMC, men du kanske klarar dig utan?
De flesta med TMC kostar mer. Min kostade 3300 kr.

Det ska helst vara en med stor skärm, så mobil går bort.
Jag är helt oinsatt i gps... vad är en TMC?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

TMC är då nån väg är under ombyggnad eller har bilstopp, olycka osv, och visar en annan till målet istället.

POI (points of interest) är dina egna favoritställen som du kan lägga in i kartan.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
TMC är då nån väg är under ombyggnad eller har bilstopp, olycka osv, och visar en annan till målet istället.

POI (points of interest) är dina egna favoritställen som du kan lägga in i kartan.

Man tackar och bugar! TMC ska jag snegla på, men då springer priset iväg lite för hastigt.
Men är det nån skillnad på GPS med skandinavisk karta A) och GPS med skandinavisk karta B)? Är det som med bildskärmar att man helst ska befinna sig i en butik och kolla hur kartorna ser ut?

(ja, ni ser hur out jag är på detta med GPS..)

Permalänk
Medlem

Skandinavisk karta A och B ???

Vilket märke syftar du på, som har så?

Satsa på Garmin istället, då de är världsledande inom gps.
Du får det senaste uppdateringen gratis om du registrerar dig på garmins hemsida inom 60 dar fr.o.m. att du aktiverar den mot satelliten.

TMC står det lite olika om, vissa säger att det inte funkar perfekt osv och dessutom kostar tjänsten har jag för mig.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=86401...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Är inte heller så insatt i det här med GPS.
Farsan har en TomTom i sin HTC och den fungerar allvarligt skit enligt mig. Man hittar alla små-orter (Ånge - 2.5k invånare), men vid längre sträckor (>8 mil) så buggar den upp sig helt och den kan inte lokalisera riktigt vart man är osv. Sen så är det riktigt dålig mottagning på den, kanske beror på att han har Tele2?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Skandinavisk karta A och B ???

Vilket märke syftar du på, som har så?

Satsa på Garmin istället, då de är världsledande inom gps.
Du får det senaste uppdateringen gratis om du registrerar dig på garmins hemsida inom 60 dar fr.o.m. att du aktiverar den mot satelliten.

TMC står det lite olika om, vissa säger att det inte funkar perfekt osv och dessutom kostar tjänsten har jag för mig.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=86401...

Jag vet inte om de använder samma kartor men exempel:

http://tinyurl.com/nlq5gm

Och

http://tinyurl.com/n8ywpo

Tack för tipset om Garmin!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Är inte heller så insatt i det här med GPS.
Farsan har en TomTom i sin HTC och den fungerar allvarligt skit enligt mig. Man hittar alla små-orter (Ånge - 2.5k invånare), men vid längre sträckor (>8 mil) så buggar den upp sig helt och den kan inte lokalisera riktigt vart man är osv. Sen så är det riktigt dålig mottagning på den, kanske beror på att han har Tele2?

Jag kan ännu mindre om GPS... måste man alltså ha ett abonnemang hos en teleoperatör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newtoninja
Jag kan ännu mindre om GPS... måste man alltså ha ett abonnemang hos en teleoperatör?

Ingen aning! Men jag tror inte det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nej, man behöver inte ha nån teleoperatör.

Utan man köper en gps, och troligen får man en karta som är gammal eftersom gps'n har legat i butiken ett bra tag.
Och kartorna uppdateras några gånger per år, beroende på vilket kartleverantör.
Garmin får sina kartor ifrån Navteq som sägs uppdatera varje kvartal.

På de länkade sidor Newtoninja, så ser jag inte karta A eller B.
Utan du får med antingen Norden kartan eller Europa kartan när du köper, oftast kostar europa kartan lite dyrare.

Sen rekommenderar jag att köpa 4,3 tums, än 3,5" då man får större skärm i wide screen.

Och allt lull lull som bluetooth och mp3, är upp till dig om du behöver för köra från A till B.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Nej, man behöver inte ha nån teleoperatör.

Utan man köper en gps, och troligen får man en karta som är gammal eftersom gps'n har legat i butiken ett bra tag.
Och kartorna uppdateras några gånger per år, beroende på vilket kartleverantör.
Garmin får sina kartor ifrån Navteq som sägs uppdatera varje kvartal.

På de länkade sidor Newtoninja, så ser jag inte karta A eller B.
Utan du får med antingen Norden kartan eller Europa kartan när du köper, oftast kostar europa kartan lite dyrare.

Sen rekommenderar jag att köpa 4,3 tums, än 3,5" då man får större skärm i wide screen.

Och allt lull lull som bluetooth och mp3, är upp till dig om du behöver för köra från A till B.

Ok, nu klarnar det.
Tack så mycket för alla svar. Jag ska kika närmare på Garmin.

Permalänk

Det blev en Garmin nuvo 205 Silver /Norden. En gratis nedladdningsbar kartuppdatering inom 60 dagar från inköpsdatum ledde till en färsk Europakarta. Schysst.

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken modell du köpte, wide 4,3", tmc...
men du borde ha köpt 255 då den är nyare och billigare än 205 i alla versioner, fast det knappt skiljer nåt i egenskaper.

Hoppas du är nöjd med den iaf.
själv så väntar jag med min gratis uppdaterings karta, väntar på den senaste kartan som troligtvis kommer heta 2010.2.
Dyker upp när som helt denna månad...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Vet inte vilken modell du köpte, wide 4,3", tmc...
men du borde ha köpt 255 då den är nyare och billigare än 205 i alla versioner, fast det knappt skiljer nåt i egenskaper.

Hoppas du är nöjd med den iaf.
själv så väntar jag med min gratis uppdaterings karta, väntar på den senaste kartan som troligtvis kommer heta 2010.2.
Dyker upp när som helt denna månad...

Jag köpte 4:3 versionen, 320x240 pixlar för < 1300 kr. Det fanns flera med större skärm och wide screen, men jag såg inte att t ex 255 var billigare än 205:an :

Garmin 255 W

Det märkliga är, som du kanske också påpekar, är att äldre modeller ibland kostar mycket mer än nyare fastän funktionerna är färre (t ex avsaknande av högtalarfunktion, tmc). T ex Garmin 500 kostar över 3000 men verkar ha färre funktioner än 205:an.

Annars är jag hyfsat nöjd med 205:an...har dock inte hunnit använda den ordentligt än. Först blev jag väldigt överraskad av den lilla storleken.
Funktionsmässigt tycks GPS:en ha det mesta man behöver. Den hittar dock väldigt sällan mindre orter och gator när man skriver in destinationen, men om man använder kartfunktionen för att zooma in en liten ort, så klarar gps:en att hitta destinationen och räkna ut en rutt.
En annan mysko grej är att den ibland presenterar en rejäl omväg fastän den borde veta bättre.

Plus är att jag kunde uppgradera Nordenkartan 2008 till Europakarta 2010.(1) - gratis.

Permalänk
Medlem

Innan du köper, jämför priserna i prisjakt.nu istället bara för dustin, så kanske du kan tjäna en slant.

Jag tycker 4,3" är perfekt, då 3,5 är verkligen för liten.
Tror du kanske hittar orterna och gatorna om du zoomar in mer.

Alla kan upgradera till det senaste europa kartan just nu inom de 60dar man starta gps'n.

Gå in på speedcam.tk och lägg till fartkameror osv...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att TMC e gratis i Sverige. Kan kosta pengar i andra länder.

I Sverige så skickar Vägverket ut TMC information gratis över hela landet där man har mottagning för SR P3 kanalen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av aaaaa
[B]Nej, man behöver inte ha nån teleoperatör.

Utan man köper en gps, och troligen får man en karta som är gammal eftersom gps'n har legat i butiken ett bra tag.
Och kartorna uppdateras några gånger per år, beroende på vilket kartleverantör.
Garmin får sina kartor ifrån Navteq som sägs uppdatera varje kvartal.

STÄMMER! Se till att kolla i butiken om du får en "färsk" version av kartorna i den tänkta gps:en. Ingen hyllvärmare med gammal kartversion. Jag gjorde missen o köpte en Garmin nuvi 200 billigt på elgiganten i september 08. Kartorna i den visade sig vara navteq 2007. Använder nu istället min telefon 5800 som hittar bättre! Så fråga i butiken vilken karta som är i navigatorn.

Ps Glömde dessutom att inom 60 dagar hämta gratis uppdatering som tydligen går till garmin..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Innan du köper, jämför priserna i prisjakt.nu istället bara för dustin, så kanske du kan tjäna en slant.

Jag tycker 4,3" är perfekt, då 3,5 är verkligen för liten.
Tror du kanske hittar orterna och gatorna om du zoomar in mer.

Alla kan upgradera till det senaste europa kartan just nu inom de 60dar man starta gps'n.

Gå in på speedcam.tk och lägg till fartkameror osv...

Jo, jag brukar kolla in prisjakt.nu osv, men man har ett par favvobutiker som jag nästan av vana handlar utav.

3,5 kändes ibland lite för liten, ja, men mest var det irriterande att fingeravtrycken på pekskärmen syntes enormt mycket i vissa vinklar i solljuset, så att man nästan inte såg något alls. En 4:3 skärm hade nog inte avhjälpt problemet... Innan man sätter sig och kör, kanske man ska rengöra skärmen. Annars
vore röststyrning kanske nåt. GPS:en, som sitter på vindrutan, mitt på, upplevdes som att den satt bort långt från mig i körposition, men när ljus och reflektionerna var optimala, kunde jag slänga en snabb blick på skärmen och ändå få en bra uppfattning om bilens läge, väg, hastighet osv.

Min gps varnade för fartkameror utan nån speciell uppdatering.

Permalänk
Medlem

Problemet med garmins navigatorer, eller iallafall min nüvi 200, är att det inte riktigt går att använda fartkameralistor från typ speedcam.tk. Man kan nämligen inte välja VILKA egna poi:er den ska larma för utan man får bara välja allt eller inget. Om man som jag har hela apparaten full av alla möjliga affärskedjor, bensinmackskedjor, bankautomatskedjor osv osv som jag laddat ner från internet skriker den var femte meter när man är ute och kör.

Garmins kameradatabas, som kostar en slant per år om man vill uppdatera den, vet dock hur fort man får köra vid olika kameror och även åt vilket håll dom står. Det går inte med vanliga POI:er.

Det lönar sig att hålla sig uppdaterad. Jag körde några längre sträckor nyligen och jag har förra årets kameradatabas i min. Man börjar lita på den för mycket och då ökar risken att man missar de kameror som den inte känner till.

Permalänk
Medlem

Med min 255w...
Du ska kunna ignorera i manuellt läge i POI loader så att alla dina poi's inte varnar.

Sen att gps'n varnar för hur snabbt du kör innan en fartkamera kommer, funkar också på den.

Sen med de nya kamerorna, så finns alla i speedcam.tk och när uppdateringarna kommer.

Vet inte om det är din nuvi 200 eller om det är du som har ställt in den fel, Perc...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Är en 1350T bättre än 255W? Priset verkar vara det samma
Finnes bättre modell för samma peng?