Dator isönder, inget händer när jag "startar" den?

Permalänk
Avstängd

Dator isönder, inget händer när jag "startar" den?

När jag trycker på startknappen på min dator händer ingenting, där är en grön lysdiod som lyser hela tiden på moderkortet (har alltid varit så) Asus P5K deluxe. Har varit iväg en vecka och nu när jag kom hem händer ingenting när jag försöker starta datorn?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Ta ut strömmen och ta ut CMOS-batteriet. Vänta 5min och stoppa tillbaka allt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Korgan, du bör nog förklara lite tydligare.

Ta ut elsladden. Vänta tills lysdioden på mobot släcks eller tryck på startknappen några gånger (detta bara för att ladda ur nätagget). Flytta en jumper (leta efter nån text i stil med CMOS reset för att hitta den) för att nollställa BIOS-inställningarna. Vänta nån minut. Flytta tillbaks jumpern. Sen är det bara att stoppa i elsladden igen.

Dock vet jag inte om detta skulle hjälpa men det kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Tog ur batteriet, väntade 10min och satt i det igen, ingen skillnad!

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Hedersmedlem

Vi tackar för din noggranna beskrivning av komponenterna och felet.

Eftersom du troligen låtit datorn vara inkopplad medan du var borta så kanske åskan gjort sitt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Korgan, du bör nog förklara lite tydligare.

Ta ut elsladden. Vänta tills lysdioden på mobot släcks eller tryck på startknappen några gånger (detta bara för att ladda ur nätagget). Flytta en jumper (leta efter nån text i stil med CMOS reset för att hitta den) för att nollställa BIOS-inställningarna. Vänta nån minut. Flytta tillbaks jumpern. Sen är det bara att stoppa i elsladden igen.

Dock vet jag inte om detta skulle hjälpa men det kan ju vara värt ett försök.

Tack, bra beskrivning. Lät som han var ganska duktig och förstod vad jag menade.

Back to topic: Då får du nog börja med att plocka bort ett minne i taget och testa. Prova även att ta bort cdrom/dvd samt andra pci-kort som inte måste vara i för att starta.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

Det kanske är så att åskan har gjort sitt, när jag trycker på knappen för att starta datorn händer inget alls.

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Har du flax är det bara själva startknappen som havererat. Inte speciellt vanligt, men kan ju hända. Iom att dioden på moderkortet lyser, är det iaf något som får ström.

Följ sladden från power-knappen på chassit ner till moderkortet. Där kommer det sitta en rad stift med kontakter på sig. Ta av den kontakt som leder till power-knappen. Ta sedan en liten skruvmejsel, spik, skruv eller något metalliskt som leder ström. Sedan nuddar du helt enkelt båda stiften på en och samma gång. Startar datorn då?

Är det många sladdar från fronten på chassit, kan du med fördel använda moderkortsmanualen för att ta reda på vilka två av alla stift i stift-härvan ( ) som hanterar power-knappen.

Permalänk

Drog du ut strömkabeln när du åkte iväg eller stod dator i standby?
För två sedan när vi åkte iväg skulle jag vara duktig så jag drog ur sladden på datorn. Resultat...datorn gick inte att starta när jag kom hem.
Nätagget hade gått sönder!? Antagligen trivdes kretsarna inte av att bli nedkylda...var bättre med ström på hela tiden...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Drog inte ut några kablar alls när jag åkte iväg, jag har tom en såndär dosa som ska skydda mot åska!

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk

Låter ändå som nätagget tycker jag...när du försöker starta datorn då snurrar väl inte nätagget?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro
Låter ändå som nätagget tycker jag...när du försöker starta datorn då snurrar väl inte nätagget?

Nej inget händer, men lampan på moderkortet lyser så borde ju nätagget fungera?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Inaktiv

Är nätagget trasigt lyser inte dioden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zugar
Nej inget händer, men lampan på moderkortet lyser så borde ju nätagget fungera?

Inga garantier alls för det eftersom den drivs via 5V vsb (standby-ström), som normalt sett är en egen krets i nätagget.

12V kan tex vara trasigt ändå. Testa med annat nätagg. Har åskan slagit till kan ju tyvärr många andra saker gått sönder, inklusive moderkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Drog iväg och köpte ett Corsair CMPSU-850HX 850W och nu fungerar allt som det ska och cpu fläkten går som bara fan nu :P?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zugar
Drog iväg och köpte ett Corsair CMPSU-850HX 850W och nu fungerar allt som det ska och cpu fläkten går som bara fan nu :P?

Vilken tur då, lycka till!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb