Cyrix Geode MediaGX 233 MHz - EXTREMT seg

Permalänk
Hedersmedlem

Cyrix Geode MediaGX 233 MHz - EXTREMT seg

Har nån erfarenhet av såna här?
Processorn kallar sig själv "Cyrix MediaGX with MMX-S CPU at 233 MHz" vid POST, och chipstetet står det CS5530 på. Jag har inte kollat själva processorn, men den infon borde räcka.
http://en.wikipedia.org/wiki/Geode_%28processor%29

Kort version: Den är ABSURT LÅNGSAM. Ska de vara oanvändbara?

Lång version:

Jag kör NetBSD på den via PXE-boot (dvs utan hårddisk - detta lär dock inte vara huvudproblemet), installerade idag. Problemet är som sagt att den är EXTREMT långsam. Jag överdriver inte när jag är rätt säker på att min 486-66 med OpenBSD på var snabbare (faktum är att jag VET att den var 4-5 ggr så snabb i LAN-throughput, med två ISA-nätverkskort!).

Hur extremt? Tja, vad sägs om en boottid på sisådär 5-10 minuter, varav över 2 minuter(!!) går till att starta sshd? Gissningsvis så är det nåt kryptorelaterat den gör. Postfix startar faktiskt snabbt, bara ett par sekunder. Den genererar inte host keys eller nåt liknande krävande, sånt är redan gjort.

Jag får ut 0.75-1.75Mbit genom nätverket med iperf, beroende på riktning (100Mbps-kort och ifconfig visar att det stämmer) - det är CPU-begränsat, den går rakt upp i 100% användning. Allt (nätverk, grafik) är integrerat på moderkortet, förresten.

Ah, och iperf... jag kompilerade det från source. Det tog två timmar och 23 minuter. På min Core 2-server tog det 15 sekunder!!

Det verkar som att de inte har nån L2-cache, men kom igen! Ska de verkligen vara såhär absurt långsamma? Att logga in via ssh och köra ls tar 21-28 sekunder. 0.15-0.3 sek på mina två "riktiga" burkar.

/proc/cpuinfo:

processor : 0 vendor_id : CyrixInstead cpu family : 5 model : 4 model name : Cyrix MediaGXtm MMXtm Enhanced stepping : 0 cpu MHz : unknown fdiv_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 2 wp : yes flags : fpu msr cx8 cmov mmx

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Verkar ju rätt galet slött. Jag antar att det inte är nån process som snor åt sig all CPU? Du kan inte slänga på en CD och boota nån live-cd för att se om det är problem med den NetBSD du kör? Eller en annan image via din PXE-boot (fast är det problem med nätverket så kan ju det vara en flaskhals)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Det är inte så att du har pillat runt i bios och stängt av L2 cachen?

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
Det är inte så att du har pillat runt i bios och stängt av L2 cachen?

Nej, jag tror inte att den har någon alls.

CPU Internal Cache står på Enabled i BIOS, men om det är L1 eller L2 vet jag inte... (Krävs L1-cache eller inte för att en CPU ska fungera öht.? Det kanske det gör, ja... Och isåfall så måste ju detta syfta på L2.)

LiveCD kanske vore ett alternativ, dock. Jag kollade i BIOS och bland valen av bootordning fanns A, C och CDROM, så...
Då är problemet att jag måste hitta en liiten LiveCD med nåt slags benchmark och nåt referensresultat som säger mig om det är helt åt skogen.
Det känns lite fel att jämföra den med min näst slöaste dator, en A64 3200+ (2 GHz).

Det känns som om man sitter via nån 300 baud-anslutning eller nåt i den stilen... texten skrivs ut på skärmen så att en full skärm tar 1-3 sekunder, dvs man ser när den ritar ut varje bokstav. Lite väl segt, kanske...

Edit: Jag stängde av cachen nu, och ska testa lite, och se om det blir någon skillnad. Rimligtvis så borde den ju bli KLART långsammare, men än så länge (under bootprocessen) har jag inte märkt något. Ska köra iperf och sen testa att kompilera om det.

EDIT: 2 timmar 21 minuter utan processorns cache... så den inställningen gör nog nada (L2 på/av när det inte finns någon?), och så gick det lite snabbare av slumpen alt. pga att några småsaker var cachade någonstans. Fick dessutom lite högre bandbredd i iperf, vafan...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

hade en sån själv ruskigt dålig prolle den har tydligen ingen L2 cache

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mediagx släpptes den ens?
var väl tänkt att den skulle interera allt i processorn ljud och bild etc?
jag minns inte alls faktiskt kan ha helt fel men det är en intressant tråd om någon som vet mer kan svara.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Hade en Cyrix II 300MHz en gång i tiden som satt i nån Packard Bell burk, var så jäkla slö att om du installerade ett par grejer på burken så orkade den inte ens köra WinAmp ordentligt.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Hade en Cyrix II 300MHz en gång i tiden som satt i nån Packard Bell burk, var så jäkla slö att om du installerade ett par grejer på burken så orkade den inte ens köra WinAmp ordentligt.

Hehe, den här är så slö att installera något i Windows skulle ta minst 10 minuter (även småprogram). Jag tvivlar starkt på att den skulle klara av att decoda MP3 öht.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Cyrix är kända för att vara galet sega. Har till och med för mig att de klarar sig utan kylning

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Jepp, min 300Mhz hade en kylfläns i stil med en liten passiv nordbryggskylare.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
mediagx släpptes den ens?
var väl tänkt att den skulle interera allt i processorn ljud och bild etc?
jag minns inte alls faktiskt kan ha helt fel men det är en intressant tråd om någon som vet mer kan svara.

Cyrix MediaGX släpptes jo, jag har haft 2st (ena gick sönder) integrerade på 21x21cm stora moderkort (har jag för mig det var) med allt integrerat (kan ju ses som föregångaren till Mini-ITX). Detta runt 1998.
Var ruskigt segt och av någon anledning så gick processorn i halvfart om man bootade NT4 (Ja, seriöst, enligt all info man kunde hitta via CPU ID-programvaror så gick den då i ~116MHz istället för 233) och därför ännu segare än i Win98.

Linux fungerade också helskumt. Det som fungerade allra bäst var just Windows 98 och det var fan inte roligt där heller. Det gick knappt spela ens Quake 1 på den, gick inte överklocka (då buggade den ur totalt).

http://en.wikipedia.org/wiki/MediaGX

Saken är ju den med dessa monster att Grafiken inte ens är "integrerad", vad jag vill minnas är den helt emulerad i processorn. Så all grafik, ljud och nätverkstrafik påverkar processorns prestanda direkt. Varför den fungerade otroligt kasst på alla system som inte hade optimerade drivrutiner för just detta.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.