Permalänk
Medlem

tror inte det är cpuerna som utvecklar olika värme.. tror det är den mänskliga faktorn.. alltså olika bra monterade kylare m.m..

det är nog bra mycket jämnare kvalitet på en CPU, jämfört med tex en TRUE...

sen folk använder olika brädor också.. och olika program att stresstesta i, samt läsa ut temp med..

lägger man sen ihop alla små variabler, och bakar ihop det till en boll så har man vips stora skillnader i temp..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Min athlon x2 blir väldigt varm fastän jag har bra kylare och grejer på när datorn står upp. Detta eftersom kylaren inte sitter helt fast (antar att det är samma på alla am2/am2+/am3-kylare). Testa och lägg datorn ned och se vad du får för temps.

Men det klart, det bästa tipset är väl att byta kylpasta och så.

Permalänk
Medlem

o varför sitter den inte helt fast? då är nånting väldigt fel..

alla mina kylare har suttit väldigt bra..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
o varför sitter den inte helt fast? då är nånting väldigt fel..

alla mina kylare har suttit väldigt bra..

Ja förutom den gången när du pillade på vattenkylningen och blåste din 940!

hahahaha

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Camper, inga mer slag under bältet. då blir det tvångströja

skämt åsido.. mitt block sitter som berget.. men det fungerar inte så bra utan vatten

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Tommie, när jag fyller systemet så drar jag ut 4-pin kontakten till mobot, för vad jag vet är de ju den som förser cpun med ström... till följd av det så bootar ju inte datorn, perfekt om man inte orkar tjuvkoppla nätagget...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

tror du jag tänkte på det eller!! haha... jag var lite för hektisk..

jag har faktiskt gjort såhär hela tiden, utan problem.. vet inte varför den gjorde så denna gången.. hade väl otur gissar jag

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Ja men som sagt, om jag skulle välja processor nu skulle jag hellre ta ph2 x2 med black edition, vill klocka högre... men men, 940 tickar på som vanligt så ser ingen anledning till att byta...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Det här är ganska knepigt. Satte på en Corsair H50 idag, och idle är FORTFARANDE på ~40 grader idle. Funderar på om jag kan ha fått ett måndagsexemplar av min Phenom...

Jag är rätt så jäkligt säker att du använder för mycket kylpasta faktiskt.

Sådär ska det se ut, en del häller på hur mycket som helst i tron att det kyler bättre. Men det har faktiskt motsatt effekt..

Permalänk
Medlem

Har en 940 BE. Ligger på ca 48 idle och 60+ när prollen pressas. Detta med en Scythe Katana 2 med en Noctua NF-P12 120mm på 5 volt. Prioriterar låg ljudnivå före låg temp. Dock ska en Corsair H50 installeras i veckan. Lär bli betydligt trevligare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, kul o läsa om olika skillnaderna. Själv sitter jag på en 955 som idlar typ 37 och loadar 51 vid standardvolt. Detta med en noctua u12p (nått sånt). Två fläktar på flänsen.

Ja, applicerade ungefär lika mkt som bilden ovan, kanske lite mindre av artic silver 5 pasta. Skumt?

Permalänk
Medlem

TS: Jag hade ungefär samma problem som du förrut. Mina idle temps låg på 50 grader och mina load temps var uppe i 61, sen klockade processorn ner sig för att inte bli varmare (antar att det är CnQ? rätta mig om jag har fel).

Bytte till en true och nu är mina idle temps ~33 grader och full load 48 (41 vid vanligt spelande).

Problemet jag hade, som jag ser det, är att det var en sjuhelvete så mycket kylpasta på stockkylaren och att det försämrade kylningen. När jag installerade min true använde jag ungefär lika mycket kylpasta som på bilden ovanför, lite mindre tom.

Jag tror att det inte handlar om något måndagsexemplar, utan bara att det är för mycket kylpasta.

Permalänk
Medlem

Man kan inte jämföra cpu kylare mellan varandra, för det är för många saker som styr tempen på en cpu som tex rumstemp, chassi, och luftflödet i chassit.
Bara för att man har hög cpu temp så behöver det inte vara problem med cpu kylaren kan lika väl vara dålig/felaktig cirkulation i chassit som är boven.
Ska man jämföra tempraturer mellan olika cpu kylare så är det bästa att göra det utan chassi då är det bara rumstemperaturen som spelar in.

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Man kan inte jämföra cpu kylare mellan varandra, för det är för många saker som styr tempen på en cpu som tex rumstemp, chassi, och luftflödet i chassit.
Bara för att man har hög cpu temp så behöver det inte vara problem med cpu kylaren kan lika väl vara dålig/felaktig cirkulation i chassit som är boven.
Ska man jämföra tempraturer mellan olika cpu kylare så är det bästa att göra det utan chassi då är det bara rumstemperaturen som spelar in.

MVH Peter

Om du använder 2 olika kylare i samma system (inkl. chassi) och med samma rumstemperatur så får du en ganska bra jämförelse på hur de olika kylarna fungerar i just ditt system. Förutsatt att installationen har skett korrekt.