Skum temp-sensor på ASUS (Barebone) T3-P5G31A..?

Permalänk

Skum temp-sensor på ASUS (Barebone) T3-P5G31A..?

Hej!

Fick hem burken igår. Genast efter fräsch install drog jag igång Speedfan för att se så jag inte bhänglat mig helt åt fanders gällande cpu-fanen. En försiktighetsåtgärd, sort of. Jag blir minst sagt chockad när Temp1 visar på 83c. Hjälp! Jag rebootade omgående och steppade in i BIOS. Motherboard visade där bara dryga 30c och CPU 38c. Skumt, snacka om drop, Temp1 kanske är nåt annat, tänkte jag då. Gick in i WinXP igen och visst, samma värde på Temp1.

Postade på ett annan webbforum och någon tyckte inte jag skulle vara orolig då Temp1 antagligen var felvisning, för att vara helt bombis kunde jag prova med Everest, då Speedfans mätningar inte var att ta helt som de facto. Sagt och gjorde. Faktum är dock att såväl SIW som Tempest finner denna sensor. Här nedan är en skärmdump från Everest:

Så, vad tror ni gott folk? Vad kan de röra sig om? Snack om "en oanvänd sensor" gick också i min andra tråd, vilket jag kunde köpa. Vad som dock isf förbryllade mig var hur den rörde sig. Jag ville köra en snabb benchmark så jag drog igång en x264-kodning på måfå, CPU/kärn1/kärn2 rörde sig uppåt 60 grader, fast inget galnare än så. Däremot den där "Temp1" (eller "Aux" som den kallar sig i Everest) svajade mellan 83-87c i händelse av x264-kodningen. Mysko. Vadan detta?

Vore kul att höra vad experterna tror, jag har liksom inte kunnat släppa detta och gå vidare, vilket vore kul då jag i övrigt är jätteglad över nymaskinen (och att efter så många år tagit mig ur "barebone-socket-478-fällan")!

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Vila i frid

Förmodligen nordbryggan. Den tål långt över 100 grader. Använd moderkorttillverkarens egna analysverktyg - om det finns. Asus t.ex. kör med nåt som heter PC-Probe.

Permalänk
Avstängd

Har för mig att det är ljudkortet som är AUX, men jag kan ha fel!

MCP är nord eller sydbryggan.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Förmodligen nordbryggan. Den tål långt över 100 grader.

Måste säga det var en slående övertygande (samt lugnande) one-liner du kom med där! Ack att det genast kom en "tviste-post". Oj oj. Jo jag laddar ner PC Probe II nu, ska se i det. Meddelar sen. Jo just det ja. Prollen är en E2220 (Conroe 2.4GHz) fast det är väl antagligen oväsentligt.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk

Sagt och gjort.

ProbeII_V10480.zip

Fanns bara två sensorer i programmet. MB samt CPU.

CPU = "Temp2" i Speedfan.
MB = "Temp3" i Speedfan.

Oj oj. Denna Temp1 upphör inte att förvåna/förundra. Får väl lämna gåtan orörd om inget absolut svar dyker upp ;P Får disabla den i Speedfan och försöka glömma bort den, fast det är en av mina svagare sidor, att kunna "gå vidare" med sånt där ovisst liggande under motorhuven.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, någon som säkert kan säga vad AUX är?