Någon nytta att fortsätta betala akassan då man studerar?

Permalänk
Medlem

Någon nytta att fortsätta betala akassan då man studerar?

Har nyligen börjat studera och har 128 betalda dagar kvar utav akassan.
Eftersom jag kommer studera i 3+ år så kommer jag förlora dom där dagarna.
Har man någon nytta av att fortsätta betala in till akassan medans man studerar, eller det bara bortkastade pengar ?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fått rådet att fortsätta betala a-kassa bara jag har råd med det. Så ifall man skulle hoppa av studierna eller ifall man inte får jobb när man pluggat färdigt så är man fortfarande med.

Permalänk
Medlem

Var själv medlem i Metalls a-kassa, där medlemsskap under studier kostar 507 kr i månaden.
I och med att möjligheten till a-kassa under sommaruppehåll har tagits bort, så är det enda du får ut av det ifall du som sagt skulle hoppa av innan dina dagar tar slut, har inte koll på hur länge det är dock.

Jag valde dock att det avstå från dom galna kostnader som det skulle bli för mig på mina 6 år som jag tänkt plugga

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Har för mig att man kan hoppa över studierna och att man då kan åberopa arbete upp till 5 år före arbetslösheten. Så har du jobbat och sen börjar plugga så kan du hoppa över studierna och räkna den tiden då du arbetade istället.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så tjänar du inte ett skit på att vara med i a-kassan som student... Tror det kan variera ifall du har en 50/50 tjänst... Men annars så är det bara pengar spenderade i onödan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Var själv medlem i Metalls a-kassa, där medlemsskap under studier kostar 507 kr i månaden.
I och med att möjligheten till a-kassa under sommaruppehåll har tagits bort, så är det enda du får ut av det ifall du som sagt skulle hoppa av innan dina dagar tar slut, har inte koll på hur länge det är dock.

Jag valde dock att det avstå från dom galna kostnader som det skulle bli för mig på mina 6 år som jag tänkt plugga

Jag pratade med alfakassan och tydligen så förlorar man dagarna efter 12 månader.

Jag ska plugga 7 år och har inga planer på att hoppa av, så det känns som att betala 450kr i månaden för något som jag inte kommer kunna använda är ganska dumt. Då är det bättre att lägga undan dom där pengarna på ett sparkonto varje månad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeraphin
Jag pratade med alfakassan och tydligen så förlorar man dagarna efter 12 månader.

Jag ska plugga 7 år och har inga planer på att hoppa av, så det känns som att betala 450kr i månaden för något som jag inte kommer kunna använda är ganska dumt. Då är det bättre att lägga undan dom där pengarna på ett sparkonto varje månad.

Tja, lägger du undan de pengarna så klarar du dig ändå ett tag på 37 000 kr om 7 år.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Jag ställde samma fråga till A-kassa. Det skulle kosta mig som student 401kr/mån och då hade jag rätt att se min studietid som överhoppningsbar och min ersättning skulle då baseras på det jag arbetat precis som vanligt. Men det blir 4800kr/år så man får väl väga för- och nackdelar. Jag är inte med.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Jag har avslutat min anslutning med akassan nu. synd bara att man inte gjorde det då skolan började. Då hade jag sparat 1200kr

Permalänk
Medlem

Blir en mega bump här men whatever:

Har pluggat i två år och börjar mitt sista nu. Jag slutade vara medlem i A-kassan när jag började plugga. Men vad händer om jag inte får något jobb efter examen(Högst osannolikt)? Har jag rätt till något bidrag då?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Blir en mega bump här men whatever:

Har pluggat i två år och börjar mitt sista nu. Jag slutade vara medlem i A-kassan när jag började plugga. Men vad händer om jag inte får något jobb efter examen(Högst osannolikt)? Har jag rätt till något bidrag då?

Socialbidrag..Det fanns några program som jobb och utvecklingsgarantin för ungdomar etc, men om du har en egen lägenhet så är det socialbidraget som i slutändan täcker kostnaden.
Socialbidraget är inte fy skam, bara det att man ej får äga något. (bil bara ibland etc) Men glöm sparat kapital på banken. Det just detta att man först måste bli pank är det som gör socialbidraget till ett dåligt skyddsnät för folk som blir arbetslösa.

Angående pratat med Akassan så kunde man för i tiden jobba, sedan börja studera i en 4 år och när man blev arbetslöshet så var studietiden överhoppningsbar som vissa säger. Så det var meningsfullt, men reglerna ändrar rätt så ofta.