Guide: Hur man överklockar grafikkort.

Permalänk
Medlem

Guide: Hur man överklockar grafikkort.

Hejsan, jag hade tänkt att gå igenom hur man klockar grafikkort, att klocka är lättare än de flesta tror och det finns absolut inga nackdelar med att klocka om du inte gör på fel sätt förstås.
Okey jag ska försöka gå igenom detta så noggrant så alla förstår, jag är själv inget proffs på detta så total såga mig inte om nått inte stämmer i guiden är ni snäll

Kom ihåg att det finns risker att grafikkortet kan ta skada när du klockar, detta görs på egen risk.

Denna guide är främst riktad till de som aldrig klockat någonsin, eller till dom som är ny till klockning.

Vi kommer att gå igenom det mesta som är nödvändigt att veta då man klockar. Detta är vad vi kommer gå igenom

1. Kan mitt grafikkort gå sönder under klockning?
2. Vad är klockning?
3. Förberedelse
4. Klockning
5. Temperaturer och stabilitet

Jag tycker inte ni ska hoppa direkt till "Klockning" utan värkligen ta er tid att läsa guiden då det kan vara mycket som är bra att veta.

1. Kan mitt grafikkort gå sönder under klockning?

Ja, grafikkorten kan gå sönder med det är ytterst sällan det händer. Jag har själv aldrig lyckats med det och tror inte det är så stor risk att ni skulle göra det heller. Följer ni min guide så är det nog inge problem

2. Vad är klockning?

Vad är klockning? Jo, klockning är som att trimma en bil ungefär. Det du gör när du klockar är att du gör om inställningarna för grafikkortets egenskaper så att den gå på högre "hastigheter" än normalt. "Hastigheterna" mäts i mhz som är en förkortning av megahertz. För att ni ska få något att gämföra med så kommer jag visa bilder under guiden då jag klockar mitt kort men det kommer senare. Jag använder ett Radeon hd 3870 Oc.

3. Förberedelse.

Okey, det finns flera olika sätt att klocka grafikkort, tex i Ati's drivrutins panel finns det "Ati overdrive" det är en enkel överklocknings mjukvara som fungerar utmärkt. Men vi ska inte använda oss av drivrutinernas egna överklocknings värktyg.

Det finns såklart andra mjukvaror som är väldigt bra vi klockning. tex Rivatuner som vi ska använda nu. Men det är inte bara ett klockningsprogram som behövs, när man klockar så finns det alltid en hake. En av de största "fienderna" som finns mot komponenter är värme. Det spelar ingen roll vad man klockar, när man klockar så blir alltid komponenterna varmare. För att undvika att grafikkortet blir för varmt så är det bra att kunna hålla koll på temperaturerna under tiden man klockar, ett väldigt bra program för att hålla koll på temperaturerna är GPU-Z.

Vad mer behövs? Jo, när man klockar grafikkort så finns det ju alltid en gräns. Alla kort är unika på sitt eget sätt, tex om du har en polare som har ett nvidia 8800 och han lyckades klocka sitt kort till 810 mhz från 700 mhz så betyder inte det att du också kan klocka ditt kort så mycket bara för att det också är ett nvidia 8800, det kan vara så att ditt kort klara ännu mer eller om du har otur mindre än så. Det som händer när man når max gränsen är att man får något som kallas artifacts eller bluescreen. Artifacts är ett error grafikkortet skickar ut då den inte pallar trycket nått mer. Här kan ni se två exempel på artifacts och en bluescreen.

Artifact

Artifact

Bluescreen

För att kunna kolla så att kortet inte får artifacts så kan man använda ett program som heter Furmark, det är nog det vanligaste programet man anänder då man letar artifacts.

Här är länkar till alla 3 programen vi ska använda under klockningen.

Rivatuner

GPU-Z

Furmark

Ladda ner och installera dom programen så går vi vidare till det lite mer roliga

4. Klockning

Dags för det lite mer roligare. När man klockar så vill man ju försöka hålla temperaturen på grafikkortet inom rimliga gränser, ett för varmt grafikkort mår inte bra. Vi kan börja med att kika på hur varmt ditt grafikkort är just nu då det förmodligen är oklockat. Om du inte har en "oc" version som jag då, oc betyder "Overclocked".

Börja med att starta GPU-Z

På bilden ovan kan ni se mina temperaturer på grafikkortet oklockat, klickar ni på fliken "Sensors" så ser ni hur varmt grafikkortet är på "GPU temperature" allt från så kallt som möjligt till 45+ är helt okey idle enligt mig. Om ditt grafikkort ligger på ca 60+ idle så är risken ganska stor att det kommer bli väldigt varm efter klockningen och sätta en tidig gräns. Men ingen oro är nödvändig. All right, nu vet vi vad ditt kort ligger på i tempratur. Förmodligen en bra temp.

Vi kan gå vidare med att öppna Rivatuner.

När du startar Rivatuner så kommer du först till fliken "Main" och det är där vi ska hålla oss. När du är där så kan du klicka på den lilla pilen som ligger till höger om där det står "Customize" se bild nedan.

Gå sedan vidare genom att klicka på bilden som liknar ett grafikkort "Low-level system settings", du är nu inne i "klocknings panelen" här kan du ändra hastigheterna för GPU:n och minnena på grafikkortet. Core clock är GPU:n och memory clock är minnena. Du kan välja att klocka båda ellerbara någon av dom, desto högre mhz desto mer prestanda. Jag tänkter inte förklara vad skillnaden är på GPU och Memory eftersom jag inte är så insatt i det området. Okey, nu har vi kommit så långt att vi kan börja dra lite i spakarna. När man klockar så är det inte bara att dra upp till MAX och hoppas på ett bra resultat, det kan skada kortet så det undviker vi. När jag klockar så brukar jag dra upp ca 10mhz i taget på både GPU och Memory, men nu är vi i det tidiga stadiet av klockningen så det skadar nog inte om vi börjar med att dra upp den 20 mhz. Altså, på GPU:n så ökar jag min från 810 till 830 mhz, det vi ska göra nu är att öppna Furmark för att se om klockningen är stabil. Om den är ostabil så kommer det dyka upp artifacts eller en bluescreen i värsta fall. När du öppnat Furmark så får du upp en del inställningar om hur du vill köra denna benchmark. Det som kommer hända är att benchmarken kommer utsätta grafikkortet för belastning efter hur du valt det i inställningarna. Så här väljer jag att köra Furmark med min dator.

Inställningarna kan man bestämma efter den hårdvara man har, det vi är ute efter är att belasta grafikkortet ganska mycket, men det är onödigt att överdriva... Upptäcker du Spikar/Artifacts på skärmen under tiden du klockar så är det bara att trycka på Esc så avslutas Furmark. Nere i mitten på skärmen så kan du även se temperaturen på grafikkortet försök och se till att den inte kliver över 85+ grader då du klockat. Kör Furmark i ca 3-5 minuter mellan varje klockning. Här är ett screenshot när Furmark är igång på min dator.

Upprepa detta flera gånger tills du får artifacts. När du får din första artifact så är det dags att backa lite, man vill ju inte få artifacts då man sitter och spelar. Så sänk klockningen 10mhz och prova igen i Furmark, är det stabilt så kan du stanna där. Glöm inte att det är viktigt att ha en bra tempratur också, närmar du dig 85-90+ så är det dags att stanna även om du inte fått någon artifact.

5. Temperaturer och stabilitet

Okey, när du har klockat klart så är det dags för sluttampen. För att klockningen ska ge ett bra resultat så är det viktigt att temperaturerna inte fortsätter att stiga och att det blir helt fritt från artifacts. Detta kollas genom att starta Furmark igen, men denna gången så ska Furmark få stå på i 1 ½ timme. Medans Furmark körs så se till att hålla koll då och då så att datorn inte står igång med massa artifacts eller höga temperaturer under en längre tid. Är det stabilt så kan du vara nöjd med din klockning och hoppas på en fin prestanda ökning, om inte så sänk klockningen och försök igen

Hoppas ni har lite nytta av denna guide och att allt går felfritt för er, lycka till. /Nicke

Detta fick bli mitt bidrag till Jultävlingen 2009 Slutgiltig version

Permalänk
Medlem

Bra skriven. Vill även passa på att tipsa om programmet EVGA Precision som också är en sjukt smidig överklockare för grafikkort. Även perfekt att använda ihop med profiler som man kan starta med hoykeys av tangentbordet som exempelvis maxar fläkten och klockar upp till vad hastighet precis innan man startar ett spel.

http://www.evga.com/PRecision/

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Artifacts på svenska heter Artefakter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega

tycker Artifacts låter bäst då man uttalar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega

Ja, du har helt rätt. Däremot undrar jag hur det påverkar hans bidrag till tävlingen? Huvudsaken är att man förstår vad som menas med det som skrivs. Visst, kan väl hävda vilket bidrag som hade det bästa språkbruket tillsammans med en fin guide, men är nog knappast där fokus ligger skulle jag gissa.

Är syftet att hjälpa TS att förbättra guiden är det en helt annan femma.
Är texten rent generellt korrekt skriven får innebörden extra validitet.

Men men vi sitter vid ett forum på nätet och här kan man bortse från att vi använder wtf-språk!

Det var bara en synpunkt.

Bra guide tycker jag:up:

//Meew

Permalänk
Medlem

Tänkte på punkt 2. Det du gör är att tillföra en större mängd elektrisk ström för att kunna höja värdena, eftersom ström är energi alstras de därför mera värme. All energi går tillslut över i värme.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hm inte över95 grader? Okej originalklockad då?

Och hårdvaran är en 8800gt kort slimmad. länk till de finns längst ner på detta inlägg och övrig hårdvara också.

kolla på dom bilderna och sej va du tycker, och vet du varför den blir så varm? Ja kan inte överkloka grafikkortet alls. Och jag är tacksam för svar. så ja vet hur jag ska åtgärda problemet.

Och detta:

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike.a
Hm inte över95 grader? Okej originalklockad då?

Och hårdvaran är en 8800gt kort slimmad. länk till de finns längst ner på detta inlägg och övrig hårdvara också.

kolla på dom bilderna och sej va du tycker, och vet du varför den blir så varm? Ja kan inte överkloka grafikkortet alls. Och jag är tacksam för svar. så ja vet hur jag ska åtgärda problemet.

http://i34.tinypic.com/b833a0.jpg

Och detta:

http://i34.tinypic.com/33m06jp.jpg

Nu ser jag inte vad det står på bilderna, men gissar på att ditt kort e över 95 grader efter som du använder det till ironin Altså, har du kört så en längre tid så är det väl inge problem. Men jag skulle nog satsat på en ny grafikkorts kylare Eller om jag hade lite fläktar som kanske kunde komma till nytta. Men vad ligger kortet på idle?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Bra skrivet

Den var lik guru3d fast på svenska http://www.guru3d.com/article/overclocking-the-radeon-hd-4890...

Ärligt så har jag aldrig sett den där guiden. Men nu blev jag väldigt förvånad eftersom det var väldigt likt den. Allt det jag skrev är direkt från det jag har lärt mig. Sjukt kul o se att det fans en liknande eftersom jag först tvekade att posta min då det känndes som att de flesta här skulle klaga på min

Edit, nu får jag känslan av att de flesta tror att jag stulit guiden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cAWPer
Nu ser jag inte vad det står på bilderna, men gissar på att ditt kort e över 95 grader efter som du använder det till ironin Altså, har du kört så en längre tid så är det väl inge problem. Men jag skulle nog satsat på en ny grafikkorts kylare Eller om jag hade lite fläktar som kanske kunde komma till nytta. Men vad ligger kortet på idle?

Hm på 108 grader som du ser på andra bilden (gpu). Men de är väll inte hälsosamt att det går över 80 grader eller? kan ju maxa grafikkortet i spel i flera timar. så en ny kylare behövs då eller?

Och 74 grade ide kan om ja maxar fläkte kan den gå ner till 57 gader.

Och för att förtydliga hur de ser ut nu.

(Vet inte om du tittade på de förut)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Citat:

Hm på 108 grader som du ser på andra bilden (gpu). Men de är väll inte hälsosamt att det går över 80 grader eller? kan ju maxa grafikkortet i spel i flera timar. så en ny kylare behövs då eller?

Och 74 grade ide kan om ja maxar fläkte kan den gå ner till 57 gader.

Och för att förtydliga hur de ser ut nu.
http://i38.tinypic.com/35ml4w1.jpg (Vet inte om du tittade på de förut)

Du har ingenting i närmsta PCI-e/PCI slotsen som täcker för GPU-fläkten en aning? Har du kollat efter damm i fläkten/innanför kåpan?

Permalänk
Medlem

Nej de har ja inte. och de finns inga fler kort än Grafikkortet i datorn. men tyvärr har ja garanti på den till februari har då haft den i två år. men att titta tar väll inte bort garantin eller? är inte en märkesdator utan köpt på en liten data butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Grafikkortet dör ju inte för att det går över 80 grader om jag säger så. Men 74 grader idle, det är nästan vad mitt ligger på o load. Prova dammsuga den lite eller så, det kan hjälpa ganska mycket då det ofta händer att det sitter damm och blockerar kylflänsarna så dom blir mindre kyld än normalt. Men som sagt. Har du haft grafikkortet så där i 2 år och det inte har varit några problem så är det väl lungt. Men för att vara på den säkra sidan så kan du ju försöka kolla vad orsaken till det kan vara. Sen såg ja ju även att ditt kort är en överklockad version. Då är det inte så konstigt heller att det har den temperaturen det just har. Men 108 grader i load tycker jag är ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Ja blev paff med på de temperaturen. Men tror du att garantin kan rycka om dom ser att man har varit i datorn? (ja gör de så försiktigt som de går, men om dom ser att någon har skruvat ur skruvarna eller nåt). Den har inte gått över 80 grader förut, va ja vet, om de inte är något speciellt med detta program)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja blev paff med på de temperaturen. Men tror du att garantin kan rycka om dom ser att man har varit i datorn? (ja gör de så försiktigt som de går, men om dom ser att någon har skruvat ur skruvarna eller nåt). Den har inte gått över 80 grader förut, va ja vet, om de inte är något speciellt med detta program)

GPU-Z är ett väldigt bra program tycker jag, det har alltid visat mig rätt temp iaf. Vet inte hur det är med garanti ifall du öppnar datorn, prova göra en tråd och fråga.

Permalänk
Medlem

ja kollade med GPU-Z nu och speed fan och dom visade 108 grader som de inte ska vara.
i speedfan va de förut 79 grader till 80 max aldrig så mycket. så något fel är de de är nog damm. ska öppna en tråd. för garantin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meewseh
Ja, du har helt rätt. Däremot undrar jag hur det påverkar hans bidrag till tävlingen? Huvudsaken är att man förstår vad som menas med det som skrivs. Visst, kan väl hävda vilket bidrag som hade det bästa språkbruket tillsammans med en fin guide, men är nog knappast där fokus ligger skulle jag gissa.

Är syftet att hjälpa TS att förbättra guiden är det en helt annan femma.
Är texten rent generellt korrekt skriven får innebörden extra validitet.

Men men vi sitter vid ett forum på nätet och här kan man bortse från att vi använder wtf-språk!

Det var bara en synpunkt.

Bra guide tycker jag:up:

//Meew

Det var en kommentar för att hjälpa naturligtvis. Hade jag postat en bidrag avsett en tävling hade jag varit extra noga med språkbruket.

Finns det ett svenskt ord ska man naturligtvis annvända det. Om man är van vid det engelska ordet bara för man inte har hört det svenska är en annan femma.

Edit: Du bör minska ner bilderna en smula. 768 i bredd räcker.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen "Low-level system settings". :S Det finns bara tre av de flikar du visade där uppe. Vet någon vad problemet kan vara? Jag laddade ner RivaTuner på länken i första inlägget.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ärligt så har jag aldrig sett den där guiden. Men nu blev jag väldigt förvånad eftersom det var väldigt likt den. Allt det jag skrev är direkt från det jag har lärt mig. Sjukt kul o se att det fans en liknande eftersom jag först tvekade att posta min då det känndes som att de flesta här skulle klaga på min

Edit, nu får jag känslan av att de flesta tror att jag stulit guiden...

Haha,den var lik men inte tror jag det är plagiat, den är bara bra skriven=).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris82
Haha,den var lik men inte tror jag det är plagiat, den är bara bra skriven=).

Tack kul o höra faktist

Permalänk
Medlem

Tycker de är en bra guide. Borde ha läst den tidigare bara. Har redan nästan kraschat mitt grafikkort så.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

GPU-Z är ett väldigt bra program tycker jag, det har alltid visat mig rätt temp iaf. Vet inte hur det är med garanti ifall du öppnar datorn, prova göra en tråd och fråga.

Hur har du kommit fram till att just GPU-Z är det som visar korrekt information?

Värme är för övrigt alltid av ondo, så kylning är viktigt.
Ju svalare, desto högre i tak för ö-klockning - och vice versa.

Blir det såpass varmt som 100 grader eller därikring så skulle jag vara fundersam över livslängden på grejjorna, helt klart. För förutom artifakter och taskig prestanda så kan ju kretsarna bara hantera viss effekt/värme innan dom lägger av ("brinner" upp)...

ps: Everest - är ett bra program som alla borde ha. Det visar förutom temp, även all data om din dator ända ner på micron-nivå

- Friskt klockat, hälften brunnet - R.S

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stridstrom
Hur har du kommit fram till att just GPU-Z är det som visar korrekt information?

Blir det såpass varmt som 100 grader eller därikring så skulle jag vara fundersam över livslängden på grejjorna, helt klart. För förutom artifakter och taskig prestanda så kan ju kretsarna bara hantera viss effekt/värme innan dom lägger av ("brinner" upp)...

ps: Everest - är ett bra program som alla borde ha. Det visar förutom temp, även all data om din dator ända ner på micron-nivå

Hur vet jag de? För att jag gämfört med Ati overdrive där temperaturen var den samma. Och även med furmark, så jag antar att alla de tre programen ska visa fel temps ifall det är så att GPU-Z gör det. Varför rekomenderar du Everest om man vill kolla temperatur? Hur har du själv kommit fram till att det är bra?

Permalänk

Nämn gärna MSI Afterburner - "klockrent" (höhö) program

Permalänk
Citat:

Hur vet jag de? För att jag gämfört med Ati overdrive där temperaturen var den samma. Och även med furmark, så jag antar att alla de tre programen ska visa fel temps ifall det är så att GPU-Z gör det. Varför rekomenderar du Everest om man vill kolla temperatur? Hur har du själv kommit fram till att det är bra?

Bra att du har kors-jämfört, och bra att det visade sig stämma.
Annars kan det ju bli, mindre bra...

Jag har hört motsatsen, därför undrade jag över ditt " det har alltid visat mig rätt temp iaf." - men säger du att du har testat så bör det inte finnas nån anledning att misstro det.

Det övriga jag läste om visade på just skillnander upp emot 10 grader eller så, mellan just RT, Everest och GPUZ.
Det beror tydligen på hur Nvidia VS ATI mäter, och GPU-Z samt de andra... jag läser ideligen strofer som, exempelvis: "GPUZ is usually wrong, it gives me a 38deg load temp, while ATItool, Riva, and EVGA Precision tell me 50." - & - "Never trust GPU-z its wrong temps, You should trust ATI tool,Rivatuner and Everest." (det finns massvis med samma budskap)

Nämnas bör, att jag inte har testat/verifierat själv heller, bara läst om andras erfarenheter.
Det gjorde mig konfunderad, thats all...

R.S

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Medlem

När jag är inne i low-level settings finns det bara en flik som heter fan och jag kan inte ändra någon clock. tack på förhand

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coldfire2143
När jag är inne i low-level settings finns det bara en flik som heter fan och jag kan inte ändra någon clock. tack på förhand

Är inte säker, men jag har för mig att det finns en säkerhets spärr du måste låsa upp först. Sitter inte hemma just nu så jag kan inte kolla, men jag kan uppdatera guiden om det när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stridstrom

Mitt kort fick ja veta att den hade en säkerhetspärr som slår ifrån kortet vid 60 grader. Efter dom blåste rent min dator så kraschade den senare när jag hade den, jag kan lägga ut en bild om ni vill. gav upp efter två timars spelade alltså. går att surfa men inte mer på den. lånar en annan dator nu. data butiken ska skicka i väg grafikkortet i dag. Hoppas jag får ett nytt kort nu. Och i min dator måste de ha visat 50 grader fel(minst). Men jag tycker de är en bra guide att följa.

Visa signatur