AMD Opteron kommer att innehålla Palladium

Permalänk

Är det ingen som kan svänga ihop en sån där namnlista och posta den på nyhetssidan då? Så drar vi med oss vartenda forum vi känner till så det händer nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Intel var ett av de företag som grundade TCPA. Alla P4or från och med mitten på 2k3 kommer att stödja Palladium.

Tycker det är lite konstigt eftersom Intel sa att dom inte skulle använda palladium när det vart allmänt känt, Men som sagt man ska inte tro på allt man läser

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Hedersmedlem

FarsanFjutt: Jo det kanske man skulle kunna göra

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FarsanFjutt
Är det ingen som kan svänga ihop en sån där namnlista och posta den på nyhetssidan då? Så drar vi med oss vartenda forum vi känner till så det händer nåt.

Jga hoppas det, ska fan protestera om det kommer en!

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm funderar på att regga antipalladium.org lr nått

synd att det är skola imorron annars skulle man kunna sitta uppe inatt.

fast man kan ju vara "Sjuk" imorron.

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Jag med.

Surfa kan man alltid på någon gammal dator, om man vill spela får man ta något gammalt spel..

Det kommer ju innebära slutet för de "små" 3:dje parts programtillverkarna.

Allt kommer ju bli jättedyrt, de (få) tillverkare av datorkomponenter kommer ju i princip ha monopol...

MVH

Surfa kan man väl inte göra om alla andra datorer har det dära.

Det skulle vara om det blev 2 internet, ett för "illegala - nostalgiger(?)" och ett "lagligt".

Ganska roligt, det lagliga blir nått snobbigt och vi andra elita.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Det kommer att gå att köra signerad open-source programvara, problemet är att det kommer att kosta mycket att få sin programvara synad och signerad, mer än någon gratis arbetande hacker kommer att ha råd med. Plus att du måste göra om processen för varje uppdatering.

Men om open source programvara blir signerad så är det ju inte open source längre..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Tycker det är lite konstigt eftersom Intel sa att dom inte skulle använda palladium när det vart allmänt känt, Men som sagt man ska inte tro på allt man läser

Ifall det stämmer att Intel inte skall stödja palladium så är det verkligen ett genidrag ifrån deras sida! de kommer ju att äga marknaden på M$'s bekostnad!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

ni kan börja med att skriva något negativt i eran sign mot M$
så har vi kommit en liten bit på vägen mot m$ undergång

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Står det inte i XP reklamen att nu äntligen kan man lyssna på musik, se video osv, palladium stöder inget av deras nya "upptäckter".
Mäst arg på AMD ett företag man värkligen lärt sig respektera på sistonde, MS hade man ju räknad med..

Alla vet ju hur instabilt Windows är, om dom bakar in MS kod i prollarna kommer det i praktiken va omöjligt att starta datorn.

Önstar värkligen att det va första april... finns inget jag kan komma på förtillfället jag önskat mig mer...

Permalänk
Medlem

Utan att bry mig om att börja argumentera, så kan jag säga att det kommer inte bli det skräckscenario som många av er målar upp, det går inte att spela upp DivX längre, allting avlyssnas m.m. Tänk efter själva vad som är rimligt istället för att dras med i "krossa M$"-hysterin.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyluck
Y2K skulle varenda dator krasha, pengar skulle försvinna, bilar skulle börja köra utan förare, oljeplattformer skulle explodera. och förra året skulle det bli det 3e världskriget när planen störtat in i WTC.

Fundera på det där lite.

Permalänk

Tja, det är en viss skillnad jäfört med Y2K. Palladium blir inte en eventuell bugg vars effekter inte kunde förutses, det blir ett medvetet inbyggt kontrollsystem. Går det igenom är det INTE bra för oss konsumenter. Tillämpas alla delar av Palladium blir det tyvärr skräckscenariot.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

All signering går mot centrala servrar genom chippet, det är krypterat med 2048 bitars kryptering. Återigen: Det hjälper inte att cracka! Det bästa man kan åstadkomma är att man får Palladiumfri hårdvara, vilket inte hjälper en att kommunicera med de andra 95% av befolkningen...

Lagen bekymrar inte MS, de har tillräckligt med pengar för att vinna i vilken domstol som helst.

Genom att rita på en AMD processor så kan du ändra multipeln vilken är låst från början. Varför skulle man inte kunna lura programvaran att kringgå det där jävla chippet? Om du har en grej i bilen som kontrollerar hastigheten mot en central server är det ju bara att koppla bort skiten så kan du trycka plattan i mattan iaf.

dessutom så ska Ju XP kontrollera ditt serienummer och lite annat smått och gott mot en central server... vad jag vet så finns det program som sätter stopp för detta utan att varken M$ eller den aktuella XP installationen märker någon skillnad....

Varför skulle man inte kunna köra Palladium program och dokument på ett system som inte kör Palladium? isf måste det byggas in rutiner i [b]ALLA[/b] filer som används av tillexempel ett spel... med andra ord så kommer tex framtida Warcraft IV att kräva en egen hårddisk... vilket kommer att bli dyrt i längden... med andra ord så är det bara cheferna på inblandade företag som kommer att ha ekonomi för att spela spel, vi andra får nöja oss med en hårddisk för windows, en för office och en för DVD-program & windows mediaplayer...

Jag tror att M$ får problem om 30 000 ilskna datoranvändare ifrån Sverige anmäler dom för olaga husrannsakan... om dom kommer ifrån det så ska rättsystemen granskas ordentligt och vissa personers privata konton ska kollas efter plötsliga tillskott...

Permalänk
Medlem

Intel sa på Intel Developers Forum nyligen att LaGrande skulle stödja Palladium.
http://firingsquad.gamers.com/news/newsarticle.asp?searchid=4...

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha, snart får man väl en elchock av tangent bordet när man skriver att Mircrosoft suger. Just nu hände inget, kan bero på att MS inte lyckats ta kontrollen över Sun än

Räkna med att jag tänker protestera. Med tanke på att MS är amerikanskt så kan man väl stämma dom på femtielva olika sätt. Dom ska inte få oss utan strid i alla fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Men vanudå? En processor är bra på allt mellan att negera heltal upp till att dra en sinus/cosinus eller x^y på flyttal.

Jag har dock aldrig hört talas om en processor som kan göra någonting i närheten av att spåra en viss operations syfte runt i datorn och vägra exekvera om den anser att den i ett visst sammanhang bryter mot något certifikat i ett visst operativsystem. Sådant har man program för. Programmets beståndsdelar är till slut processorns instruktioner, men instruktionerna i sig är helt likvärdiga för processorn; den har ingen aning om "varför" man negerar ett heltal eller räknar ut x^y.

Är det någon som har en vettig förklaring på hur en processor skulle kunna hjälpa eller stjälpa palladium, eller kan vi komma överens om att begreppet "stöder palladium" bara är PR-nonsens? Jag gissar att opteron stöder palladium lika mycket som Intel(r) iSSE(tm) stöder internet.

Permalänk
Medlem

Inge mer shareware eller freeware alltså, död åt tyrannerna...

Mala: Det kan juh vara så att processorn har en liten del i sig som vet om det, med andra ord har en liten krets som säger nejnej.

Alla kort/tillbehör/fil kommer ha en liten rutin så att alla vet att alla är "snälla" och då fungerar allt.
Men om nån upptäcker nått kort/tillbehör/fil som inte har den där, "snälla", rutinen så klassas den som stygg/olaglig och då bara "Nicht Gefunken"...

Eh, barnspråk

Och då om nån smart människa skulle göra ett "Crack"-Program så skulle han/hon antingen behöva skicka in det till nått godkänt företag/arbetspartner till microsoft och be om att få det signerat...vilket dom säkert inte skulle göra...alternativt försöka härma signeringen...vilket säkert är jävligt svårt med tanke på den tidigare så omnämnda 2048-bitars krypteringen..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

raniz: Eftersom M$ troligtvis har noobs till advokater som inte har tänkt på konsekvenserna så kan vi ju vara lugna på den fronten...eller hur? (smyg ironi...nää)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mala
Men vanudå? En processor är bra på allt mellan att negera heltal upp till att dra en sinus/cosinus eller x^y på flyttal.

Jag har dock aldrig hört talas om en processor som kan göra någonting i närheten av att spåra en viss operations syfte runt i datorn och vägra exekvera om den anser att den i ett visst sammanhang bryter mot något certifikat i ett visst operativsystem. Sådant har man program för. Programmets beståndsdelar är till slut processorns instruktioner, men instruktionerna i sig är helt likvärdiga för processorn; den har ingen aning om "varför" man negerar ett heltal eller räknar ut x^y.

Är det någon som har en vettig förklaring på hur en processor skulle kunna hjälpa eller stjälpa palladium, eller kan vi komma överens om att begreppet "stöder palladium" bara är PR-nonsens? Jag gissar att opteron stöder palladium lika mycket som Intel(r) iSSE(tm) stöder internet.

Kernel/user mode?
Processorn vet om ditt program ska få utföra instruktionen lr ej, så helt likvärdiga är de väl ändå inte?

Visa signatur

[zux]

Permalänk
Medlem

Det här är ju skandal! Trodde AMD var vettiga? fortsätter dom såhär kommer jag gärna lägga ut lite extra cash för att få en intel. Förhoppningsvis kommer det där skiten aldrig bli verklighet.
Skönt att Apple finns i backspegeln samt att Amiga börjar röra på dököttet

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
ni kan börja med att skriva något negativt i eran sign mot M$
så har vi kommit en liten bit på vägen mot m$ undergång

Bra idé! Jag rippar din.. Ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Det här är ju skandal! Trodde AMD var vettiga? fortsätter dom såhär kommer jag gärna lägga ut lite extra cash för att få en intel. Förhoppningsvis kommer det där skiten aldrig bli verklighet.
Skönt att Apple finns i backspegeln samt att Amiga börjar röra på dököttet

Som sagt: Intel ska också ha Palladium i sina LaGrande. Även så kanske det inte är så attraktivt att sitta på Linux/Macs lilla gangsterInternet när 99% sitter på Microsofts "säkra" version.

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem

Detta förbjuder ju programmering av mjukvara för privatpersoner?

Permalänk
Medlem

internet2 eller 3 here i come

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Tycker det är lite konstigt eftersom Intel sa att dom inte skulle använda palladium när det vart allmänt känt, Men som sagt man ska inte tro på allt man läser

Det har Intel aldrig någonsin sagt. Det här har Intel sagt:
http://www.boston.com/dailyglobe2/253/business/Intel_chip_to_include_antipiracy_features+.shtml
Allt annat är lögn, förbannad lögn...

Återigen: Intel grundade TCPA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raniz

Genom att rita på en AMD processor så kan du ändra multipeln vilken är låst från början. Varför skulle man inte kunna lura programvaran att kringgå det där jävla chippet? Om du har en grej i bilen som kontrollerar hastigheten mot en central server är det ju bara att koppla bort skiten så kan du trycka plattan i mattan iaf.

Därför att det i processorkapseln kommer att sitta ett chip. Det är en sak att smeta lite silverfärg på ovansidan, det är en helt annan sak att borra upp processorkapseln och dra om lite lödningar på 90nm nivå.

dessutom så ska Ju XP kontrollera ditt serienummer och lite annat smått och gott mot en central server... vad jag vet så finns det program som sätter stopp för detta utan att varken M$ eller den aktuella XP installationen märker någon skillnad....

Detta är därför att installationen är inställd på att gå igång vare sig den får nyckeln eller ej. Informationen som krävs för att fortsätta installationen är inte krypterad.

Varför skulle man inte kunna köra Palladium program och dokument på ett system som inte kör Palladium? isf måste det byggas in rutiner i [b]ALLA[/b] filer som används av tillexempel ett spel... med andra ord så kommer tex framtida Warcraft IV att kräva en egen hårddisk... vilket kommer att bli dyrt i längden... med andra ord så är det bara cheferna på inblandade företag som kommer att ha ekonomi för att spela spel, vi andra får nöja oss med en hårddisk för windows, en för office och en för DVD-program & windows mediaplayer...

Jag förstår inte varför du tro att man skulle behöva ha egna hårddiskar till program helt plötsligt. Det kan du ivf glömma.

Vad som händer är detta; all programkod är krypterad, för att kunna starta programmet måste du lösa kryptot på ett eller annat sätt. Meningen är att man ska koppla upp sig mot en central server för att få en unik (ny nyckel varje gång) nyckel och sen kan du lösa kryptot och starta programmet. Det är detta som görs av chippet "Fritz". Eller så låter du ett crack lösa 2048 bitars kryptot och starta programmet. Behöver jag förklara varför det är ohållbart?

Finns det ett osignerat progam igång så kommer du inte att kunna få en nyckel för att starta ett signerat program. Du kör då i "untrusted mode" och får inte öppna filer och program som ska köras i "trusted mode"

Jag tror att M$ får problem om 30 000 ilskna datoranvändare ifrån Sverige anmäler dom för olaga husrannsakan... om dom kommer ifrån det så ska rättsystemen granskas ordentligt och vissa personers privata konton ska kollas efter plötsliga tillskott...

Börja med att kolla på herr Bushs konto...

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Detta förbjuder ju programmering av mjukvara för privatpersoner?

Nej, med de måste betala massor med pengar för att få sin programvara godkänd, dessutom en gång för varje ändring i koden.

Effektivt så dödar man Freeware Shareware och Opensource...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon

Som sagt: Intel ska också ha Palladium i sina LaGrande. Även så kanske det inte är så attraktivt att sitta på Linux/Macs lilla gangsterInternet när 99% sitter på Microsofts "säkra" version.

EXAKT!. Du har fattat precis.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Utan att bry mig om att börja argumentera, så kan jag säga att det kommer inte bli det skräckscenario som många av er målar upp, det går inte att spela upp DivX längre, allting avlyssnas m.m. Tänk efter själva vad som är rimligt istället för att dras med i "krossa M$"-hysterin.Fundera på det där lite.

Allting avlyssnas ju redan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Utan att bry mig om att börja argumentera, så kan jag säga att det kommer inte bli det skräckscenario som många av er målar upp, det går inte att spela upp DivX längre, allting avlyssnas m.m. Tänk efter själva vad som är rimligt istället för att dras med i "krossa M$"-hysterin.

Har du läst någonting av de publicerade artiklarna?
Om du inte litar på dem (det kan ju vara kommunistisk antiusa propaganda ) så läs MS egen faq om Palladium! Är det för mycket text så läs iallafall avsnittet om DRM. Fråga dig sen varför de bygger in möjligheten att ta bort filer på din hårddisk...

Det här är inte skräckpropaganda, det här är det största hotet mot yttrandefrihet och demokrati sen Hitler.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Avstängd

Tror inte det blir så farligt i början.
Men när det träder i full kraft så.
Då kanske vi får se en situation liknande den i början av åttiotalet.
Små datortillverkare och plattformar gör revanch och Mac blir stort och Amiga kommer tebaks.
När man tänker efter så är det nog inte så dåligt iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror inte det blir så farligt i början.
Men när det träder i full kraft så.
Då kanske vi får se en situation liknande den i början av åttiotalet.
Små datortillverkare och plattformar gör revanch och Mac blir stort och Amiga kommer tebaks.
När man tänker efter så är det nog inte så dåligt iaf...

Eller så går det åt skogen för att de flesta sitter och säger "Äh, det är lugnt, det crackar vi" osv osv. Men men. Vi får hoppas allihopa på att demokraterna tar nästa val, de tänkte ju faktiskt splittra MS (som numera ska kallas MS).

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk

Jag tror inte det här kommer fungera i praktiken...det är en stark teori gjord av Microsoft. Men, hur kommer det att funka vid övergången till Palladium? Vem vill uppgradera till Palladium och helt plötsligt inte kunna komma åt sin favoritsida på nätet bara för att de inte uppgraderat sin server? Vem vill uppdatera sin server och tappa 90% av besökarna? För att lösa detta måste alla köra parallella system, och det kommer aldrig funka...