Permalänk

Hur hårt kan man trycka sockeln?

Hej!

Bygger precis nu min första egenkomponerade dator och mitt nästa steg är att dra ner 1156 sockel-pinnen på mitt asus P7P55D-E PRO . Vill förstås inte paja min i5:a (750) och när jag känner på motståndet i pinnen verkar det vara ganska rejält. Som om jag behöver lägga så mycket kraft att det blir över smärtgränsen för CPU:n.

Hur mycket kraft ska man ha? Har hört att det ska vara lite motsånd när det gäller intels socklar men exakt hur mycket?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Vadå exakt hur mycket? Ska man ange i Newton eller vad?
Annars beror "hur hårt" på hur stark man är.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag har en P7P55D PRO och jag tänkte samma sak, kändes som att moderkortet skulle brytas itu pga att man behövde trycka så mycket, men tillslut gick det Glöm inte distanser bara!

Permalänk

distanser? förklara dig

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Th3_0slar
distanser? förklara dig

Skruvarna mellan moderkortsplåten och moderkortet, de får du inte glömma! Om du gör det så kan hela moderkortet gå sönder när du startar datorn!

Permalänk
Medlem

Tänkte lite samma sak när jag installerade min 720 @ Asrock Extreme, var lite trögt men var lugn, processorn går inte sönder :).

Distanster har jag aldrig hört nåt om..?

Permalänk
Medlem

som man sätter imällan moderkortet och chassit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vadå exakt hur mycket? Ska man ange i Newton eller vad?
Annars beror "hur hårt" på hur stark man är.

hehe, det är sant förstås. "Magkänslomåttet" kan vi köra på, försök att beskriva så gott ni kan i ord

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Nej hörrni, menar ni att man ska montera moderkortet i chassit innan man sätter in processorn? jag trodde det var tvärt om...

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aggeajsk
som man sätter imällan moderkortet och chassit

Men jaha, de distanserna

De inverkar ju inte nåt när man ska installera processorn.

Edit: Montera processorn före. Mycket lättare!

Permalänk

jaha, sådana dära :P, ja de vet jag vad de är. Men visst ska man montera processorn innan man monterar själva moderkortet?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Th3_0slar
jaha, sådana dära :P, ja de vet jag vad de är. Men visst ska man montera processorn innan man monterar själva moderkortet?

Spelar absolut ingen roll. Jag har i vissa fall installerat kylare, så blir det något stort att hålla i när man ska sätta i moderkortet i chassit.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tapz
Men jaha, de distanserna

De inverkar ju inte nåt när man ska installera processorn.

Edit: Montera processorn före. Mycket lättare!

Tack, ok

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Th3_0slar
jaha, sådana dära :P, ja de vet jag vad de är. Men visst ska man montera processorn innan man monterar själva moderkortet?

spelar ingen roll vad som är lättast för dig, jag brukar dra på cpu'n innan, men sätter på fläkten efteråt (stock fläkten allafall) brukar gå fint de

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Du kan trycka väldigt mycket på cpun, känner du dig osäker kan jag säkert hitta någon bild där mitt moderkort ser ut som en banan.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06