Civilingenjör, Teknisk fysisk - hur är den?

Permalänk
Medlem

Civilingenjör, Teknisk fysisk - hur är den?

Det är så att jag är lite trött på att vara hemma och leva på skattepengar, vill "bli" och göra något vettigt så jag siktar på att läsa upp Matematik B till E samt fysik på Komvux. Men jag vet inte hur den linjen är, så jag frågar här om någon går, eller har gått, på den "teknisk fysik"-inriktningen och kan berätta om hur den är.

Hur är tempot?
Hur "krävande" (i prestation) är den?
Är lärarna bra?
Dem studenter ni har stött på under utbildningens gång, har dem varit hjälpsamma? (eller är dem alla bara självälskande egoister som ser ner på en?)
Hur hanterar LU och KTH "funktionshindrade"? (ska förklara mer om detta)
Vad är rekommenderat att ta med på lektionerna?
Vilken skola, LU eller KTH?

Har letat efter utbildningar som passar mig, även om IT/Teknik/Datorer har varit en riktning genom livets gång, men visst börjar jag tröttna lite och vill göra/arbeta med annat. Jag har sedan liten grabb alltid varit fascinerad av rymd, fysik men i och med att vi inte har WARP teknologi (;)) så har det inte varit tillräckligt nog för att motivera mig, men efter resultaten man har sett från dagens utveckling - så har jag blivit mer och mer fascinerad och motiverad till att förstå, bidra och kanske skapa något som kanske kan hjälpa mänskligheten, eller myndighet(er) som vill ta över världen.

Angående funktionshinder så har jag ett tolkning/språkproblem i samband med mitt "neuropsykiatriska" funktionshinder (är diagnostiserad, så jag vill utnyttja all den hjälp jag kan få), inga problem med att skriva eller läsa - däremot att tolka den formulering och "poäng" av det som sägs eller skrivs. Jag tar tex. väldigt mycket bokstavligt då ofta från tidigare erfarenheter blir värre om jag ska anta annat, så att läsa "mellan raderna" går som oftast inte något vidare. Det största problemet med detta är inte bara på socialt håll utan främst förklaringar i matematikböcker som är "svåra" (för mig), eller svårtolkade för att ska kunna se ett klartecken på vad som menas. Att förklara kort, konsist och i klarspråk är något ofta böckerna ofta saknar, därför undrar jag om någon har uppfattat lärare och studenter hjälpsamma eller socialt undangömda som förutsätter att man förstår allt på ett krafs. Jag har inga problem med engelska, men tolkningsproblemet är likadant oavsett språk.

En väldigt god vän till mig är bra på att förklara jobbiga formuleringar, men är tyvärr bortrest pga sina studier och kan därför inte hjälpa mig under mina. Jag är alltså villig att ta mig stegen att lära mig Ma B till E likväl utbildningens gång, bara jag får lite hjälp på traven.

Edit:

Hur är projektarbeten? Är det obligatoriskt att vara själv eller kan man samarbeta med andra?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du kommer få lika många olika svar som inlägg

Kan inte tala för Teknisk Fysik men en liten del för CivIng, vilket möjligtvis kan sätta några lägsta förväntingar man kan ha på en CivINg-utbildning.

Tempot är högt, men inte extremt. Spendera alla lektionstimmar och seminarietimmar och projekttimmar i skolan, spendera resten av tiden till att öva hemma. Planera in en timmes eget plugg, minst, varje dag, efter allt annat. Blir mellan 4-6h plugg o dagen vanligtvis men 8h plugg är vad som rekommenderas.

Krävande, men med ett intresse i ämnena och en god portion diciplin kommer man långt utan vidare geni.

Lärarna anses överlag vara bra, vilket givetvis skiljer sig lika mycket mellan plats som mellan kursämne. Förvänta dig inga tomtar bara, de finns inte.

De man stöter på är oftast fokuserade och intresserade, deras hjälpsamma attityd kommer oftast därifrån om inte hemifrån och den smarta vet att hjälpsamhet och laganda betyder vinst. Trots allt, det viktigaste man tar med sig från utbildningen är inte sina kunskaper, även om de står högt i kurs. Viktigast är kontakter och kunskap om kontakter. Har man varit en dålig lagkamrat under sin studietid kommer ens kompetens att vara av större vikt i arbetslivet då viktiga kontakter saknas. Alla borde inse att sammarbetsförmåga och att vara en riktig lagspelare är guld värt och gör det lättare för en själv som för andra.

Lektionsmaterial, alltså bok, penna och block allra minst. Seminarier kräver i stort sett bara block och penna. Spela helst in seminarium samtidigt, om det inte redan görs av läraren. Dela sen med dig av materialet och glöm inte renskriva direkt efteråt.

Ditt funktionshinder bör vara mindre problem ju högre upp i kurserna du kommer, då tekniska utbildningar inte är annat än rakt på sak, oftast. Om du inte läst mer än till matematik A på gymnasienivå så kan jag förstå din oro. Jag vill dock tro att det blir lättare, som tidigare sagt.
Enda sättet att få veta är att faktiskt testa, det enda som kan hända är att du går ifrån komvux en erfarenhet rikare.
Ha dock som gräns att om du inte förstår matematiken bättre efter läst kurs E så bör du fundera på ifall det är något att än mer seriöst satsa på. Vidare är det rekommenderat från de flesta att läsa mer matematik än grundläggande A-E, till exempel diskret och breddning och allt vad de heter.
Dock, tolkningsproblemen i tekniska ämnen som kan uppkomma är möjligtvis när två olika tekniker för samma problem möts och man är tvungen göra en avvägning för att bestämma tillvägagångssätt. Det bör dock inte ske allt för ofta och man lär sig ed tiden några trix för att tackla detta.

Angående att lärare och studenter förutsätter att man förstår direkt:
Ja, alla förväntar sig att man förstår direkt. Eller, det är i varje fall den utgångspunkt man får ha. Till varje seminarium skall man ha en aning om vad som skall gås igenom och dess sammanhang med ämnets övriga delar. Kamraterna förväntar sig att man tar sig an en uppgift med samma seriositet som dem.
Detta betyder alltså inte att man förväntas vara ett geni eller kunna allt på en sekund. Det betyder bara att man förväntas ligga i fas med undervisningen, det vill säga ett halvt steg före kursplaneringen.

Projektarbeten sker ofta och görs alltid i grupp, inte varit med om annat. Sammarbete och laganda är något som verkligen övas på ett ingenjörsprogram.

LU eller KTH. Att välja skola är som att välja mellan olika maträtter. Olika innehåll, olika näringsvärden, olika smak.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har upplevt mina klasskompisar som mycket hjälpsamma. Man får både hjälpa sina kompisar och be dom om hjälp.

Är man bestämd på att klara nog så kan man allt klara det. Men det är inte alltid lätt. Är matte ett ämne man känner är tungt så kan det bli svårt. Så känn efter sen när du pluggat på komvux och stött på lite svårare matte. Om matten inte känns jättesvår så går det nog bra. Speciellt eftersom du tänker läsa fysik där det är väldigt mycket matte.

När det gäller projektarbeten tror jag det är väldigt sällan om någonsin som man jobbar ensam. Projektarbeten är bra för att öva inför hur arbetslivet ser ut då man inte sitter med någon stor uppgift helt själv. Så har jag förstått det i alla fall.

Jag läser första året till civilingenjör i datateknik.

Permalänk
Medlem

Över lag så är de flesta ingenjörsstudenter hjälpsamma.

Ett tips är att först när du läst klart matte E och känner att matematik inte är något problem så är det enklare att säga om teknisk fysik är något för dig.

Det är helt klart en bra utbildning i alla fall.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Som så många har sagt innan, gör först gymnasiematten. Om du inte klarar av den (när du väl gjort igenom alla kurser) så bör du nog välja ett program med mindre matematik (det finns ett gäng sådana, bla. vissa högskoleingenjörsutbildningar med betydligt mindre mängd matematik).

Jag tror inte att ditt handikapp lär vara något problem, åtminstone inte på KTH. Jag har varit stödantecknare åt en person med grav dyslexi, så jag har fått lite insyn i hur det hela fungerar. Om du ser till att kontakta skolan om det hela så blir du säkert välbemött. Ett tips är att söka bidrag för att skapa en studiegrupp: kort sagt innebär det att skolan betalar dig (och de andra i gruppen) för att studera (samla ihop några personer, plugga, skriv in i era namn på en blankett, låt skolan sköta större delen av byråkratin, ???, vänta på pengar). Det ger dina framtida vänner på programmet motivation och lär göra livet lite enklare för dig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Mitt tips är detta, om gymnasiematten upplevs lätt kan du iaf fundera på teknisk fysik. Om du dock t.o.m. får problem med gymnasiematten kan nog det bli kämpigt. Dock är ju ingenjörsmatte till största delen "lära sig formler och metoder utantill", nästan ingen teori krävs, så det är oftast väldigt enkelt att åtminstone klara kursen, vill man ha högre betyg brukar dock krävas att man pluggar mycket över hela perioden (speciellt eftersom man oftast läser 3 kurser parallellt).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tackar verkligen för svaren, men jag undrar vad ni Civ-studenter använder ni för studieteknik(er) och vad ni rekommenderar man prioriterar först, som att vinna studietid, minska stress osv. Att lägga åtminstone 1-2 (mer?) timmar på studierna efter skolan känns ganska självklart, men vad mer är bra?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Jag tror inte att det finns någon magisk studieteknik som gör allting jättelätt: det handlar om att lägga de timmar som behövs och att alltid ligga i fas. Gör man det så klarar man av studierna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Välj utbildningsplats efter om det finns någon särskild utbildning du är sugen på och i vilken stad du vill spendera [minst] fem år i. Trivs du inte kommer du aldrig att palla med utbildningen.

F är en bra utbildning oavsett skola (så länge du håller dig till LTH, KTH, CTH och LiTH). Det kommer att kännas som att gå in en vägg (bokstavligen) i början, du kommer få svettas några år men sedan kommer man in i det, och framför allt, blir man intresserad av det. Och då kommer du upptäcka att du finner vissa kurser lätta, dvs de som du tycker är roliga medan många andra kommer kännas seega ... talar av egen erfarenhet från annat civ ing program (som är något enklare de första tre åren dock). F är trots allt bland de svåraste utbildningarna man kan läsa överhuvudtaget, mången skarpa hjärnor har gått bet längs vägen men belöningen för den som tar sig igenom brukar oftast bli stor.

Som en anekdot när det gäller matten kan sägas att det ryktas om att jag under nollningen bestämt hävdade att jag skulle läsa "de obligatoriska mattekurserna och inte en sekund till!" men har sedan bytt åsikt en aning och läser nu med inriktning matematisk modellering för att kunna läsa finansiell matematik under mastern ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Världens bästa studieteknik heter renskriva.
När du renskriver så måste du fundera på vad som egentligen har sagts och skrivits. Att sedan ordna ordentligt med mindmaps, färgade sektioner, fördjupande sektioner och t.o.m. små figurer gör att det verkligen fastnar dubbelt så dödsfort. Qui scribit bis legit.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Tackar verkligen för svaren, men jag undrar vad ni Civ-studenter använder ni för studieteknik(er) och vad ni rekommenderar man prioriterar först, som att vinna studietid, minska stress osv. Att lägga åtminstone 1-2 (mer?) timmar på studierna efter skolan känns ganska självklart, men vad mer är bra?

En vanlig, om än kanske inte optimal, metod är att koncentrera all stress till tentamensperioderna och se till att vila upp sig och ta det lugnt mellan dem...

Permalänk
Medlem

Bra tråd, funderar på att börja plugga Teknisk fysik nu i höst:)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En vanlig, om än kanske inte optimal, metod är att koncentrera all stress till tentamensperioderna och se till att vila upp sig och ta det lugnt mellan dem...

Detta har funkat otroligt bra för mig än så länge i alla fall.
Att gå runt med stress under hela kursperioden kommer leda till att man blir överväldigad av det hela vid tentaperioden och har svårt att koncentrera sig för att lära in det som krävs inför tentan, det jag rekommenderar är att man försöker hänga med under kursens gång men man kanske inte ska känna sig tvungen att sitta och räkna X/Y/Z mattetal exakt varje dag.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Mitt tips är detta, om gymnasiematten upplevs lätt kan du iaf fundera på teknisk fysik. Om du dock t.o.m. får problem med gymnasiematten kan nog det bli kämpigt. Dock är ju ingenjörsmatte till största delen "lära sig formler och metoder utantill", nästan ingen teori krävs, så det är oftast väldigt enkelt att åtminstone klara kursen, vill man ha högre betyg brukar dock krävas att man pluggar mycket över hela perioden (speciellt eftersom man oftast läser 3 kurser parallellt).

Vad läser du någonstans? Att bara lära sig formler utantill är ju typisk gymnasiematte medan högskolan kräver viss förståelse. Det är ju det hela ingenjörsprogrammet går ut på, att kunna tolka och analysera ett problem för att sedan lösa det, formler och sånt hittar man sedan i lämpligt tabellverk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Vad läser du någonstans? Att bara lära sig formler utantill är ju typisk gymnasiematte medan högskolan kräver viss förståelse. Det är ju det hela ingenjörsprogrammet går ut på, att kunna tolka och analysera ett problem för att sedan lösa det, formler och sånt hittar man sedan i lämpligt tabellverk.

Har visserligen bara läst grundmatematiken på KTH, inte gått ett av de mer matematiskt krävande programmen. Men om vi tar de första grundkurserna som exempel (Envariabeln, lin alg, flervariabeln osv) så behöver du ju ingen förståelse för att klara tentorna, bara du kan använda några metoder och vet när du skall använda dem.

Har nämligen dessutom pluggat samma matte på matematiska institutionen på Stockholms Universitet och de kräver en helt annan förståelse för teorin bakom de metoder du använder. Dels får du inte använda alla metoder och formler då de inte anses visa på förståelse (l'Hospitals formel bland annat för att ta ett envariabeln exempel). Tentorna innehåller oftast också fler teorimoment, inom flervariabelnanalysen fanns det t.ex. ofta många frågor om varför man ens kunde lösa talet man just löst osv.

Det är iaf min subjektiva åsikt att ingenjörsmatten är mer lära sig utantill och man behöver egentligen inte förstå lika mycket. Vilket jag tycker är bättre, man behöver inte kunna all teori eller alla bevis på de formler man har (vilket jag har tvingats lära mig på SU). Ingenjörer lär sig använda matematiken som ett verktyg att just lösa problem med, det är iaf min åsikt, jag tycker det är ett bättre sätt att lära sig matematiken på.

Som sagt säger jag ingenting om svårighetsgraden på de båda sätten, jag tycker dock det är en väldig skillnad på uppgifterna på tentorna.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara lära sig utantill är ju dock ett perfekt sätt att egentligen inte lära sig ett dugg vad man sysslar med. På de utbildningar där man faktiskt behöver använda matten i andra kurser senare är det fantastiskt korkat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Bara lära sig utantill är ju dock ett perfekt sätt att egentligen inte lära sig ett dugg vad man sysslar med. På de utbildningar där man faktiskt behöver använda matten i andra kurser senare är det fantastiskt korkat.

T.ex. inom Teknisk Fysik som är något av de mer matematikintensivare programmen inom CivIng så behövs en något djupare förståelse för matematiken än att "bara lära sig utantill".
Däremot finns det högar av CivIng-utbildningar som inte kräver mycket mer kunnande inom matematik än vanan och kunskapen att slå i tabeller (något missvisande men björn med mig) och lägga ihop ett och ett.

Men vi förstår dig rätt om vi båda hävdar att det är tänket, metoden och vanan man är ute efter.

Trots allt, en CivIng är en problemlösare och har oftast mer direkt praktiska saker för sig än grundforskning och att virtuosiera i matematikens universum, vilket vi helst lämnar till matematiker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men vad är det du egentligen använder senare? Är det att kunna bevisa alla satser, metoder och formler du lär dig, eller att bara kunna använda de satser, metoder och formler du lärt dig?

Jag själv tycker att ingenjörsmatten är en mycket smartare approach om man inte vill forska inom matematiken, och hur många som läser grundkurserna kommer göra det? Men som sagt, bara min subjektiva åsikt efter att ha läst matematik på två olika skolor som har helt olika sätt att se på matematik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men vad är det du egentligen använder senare? Är det att kunna bevisa alla satser, metoder och formler du lär dig, eller att bara kunna använda de satser, metoder och formler du lärt dig?

Jag själv tycker att ingenjörsmatten är en mycket smartare approach om man inte vill forska inom matematiken, och hur många som läser grundkurserna kommer göra det? Men som sagt, bara min subjektiva åsikt efter att ha läst matematik på två olika skolor som har helt olika sätt att se på matematik.

Allt beror ju såklart på vilken inriktning osv men ska du ha möjligheten att sätta dig in i och förstå nyligen publicerade artiklar och ny forskning inom datorgrafik eller andra matematik intensiva områden så kommer du behöva förstå varför man använder satser, metoder och formler och inte bara hur man använder dem.

Det finns många som bara lär sig att göra uträkningarna korrekt men egentligen inte har en aning om varför de görs eller i vilka områden de kan vara användbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Allt beror ju såklart på vilken inriktning osv men ska du ha möjligheten att sätta dig in i och förstå nyligen publicerade artiklar och ny forskning inom datorgrafik eller andra matematik intensiva områden så kommer du behöva förstå varför man använder satser, metoder och formler och inte bara hur man använder dem.

Det finns många som bara lär sig att göra uträkningarna korrekt men egentligen inte har en aning om varför de görs eller i vilka områden de kan vara användbara.

Helt klart. Men att kunna använda och dra kopplingar till varför man använder dem just där tycker jag går hand i hand. Men det är ju ändå långt ifrån att t.ex. kunna härleda formlerna själv.

Och som du säger så beror det helt på inriktning ;). Jag är själv sjukt trött på all onödig teori jag har behövt lära mig. Bättre nu dock när jag bara har min matematiska statistik kvar, de är lite mindre jävliga på den avdelningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon har gått vidare på inriktningen av Teknisk Fysik > Aerospace Engineering som Master ( http://www.kth.se/studies/master/programmes/me/2.994?l=en_UK )

KTH listar upp det som tillgänglig Masterutbildning, men inte LU - men jag antar att det har samma?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Har visserligen bara läst grundmatematiken på KTH, inte gått ett av de mer matematiskt krävande programmen. Men om vi tar de första grundkurserna som exempel (Envariabeln, lin alg, flervariabeln osv) så behöver du ju ingen förståelse för att klara tentorna, bara du kan använda några metoder och vet när du skall använda dem.

Har nämligen dessutom pluggat samma matte på matematiska institutionen på Stockholms Universitet och de kräver en helt annan förståelse för teorin bakom de metoder du använder. Dels får du inte använda alla metoder och formler då de inte anses visa på förståelse (l'Hospitals formel bland annat för att ta ett envariabeln exempel). Tentorna innehåller oftast också fler teorimoment, inom flervariabelnanalysen fanns det t.ex. ofta många frågor om varför man ens kunde lösa talet man just löst osv.

Det är iaf min subjektiva åsikt att ingenjörsmatten är mer lära sig utantill och man behöver egentligen inte förstå lika mycket. Vilket jag tycker är bättre, man behöver inte kunna all teori eller alla bevis på de formler man har (vilket jag har tvingats lära mig på SU). Ingenjörer lär sig använda matematiken som ett verktyg att just lösa problem med, det är iaf min åsikt, jag tycker det är ett bättre sätt att lära sig matematiken på.

Som sagt säger jag ingenting om svårighetsgraden på de båda sätten, jag tycker dock det är en väldig skillnad på uppgifterna på tentorna.

Det där sista kan jag hålla med om. Dock har mycket av mina tentor inte gått att klara utan förståelse. Undantaget är väl linalg och framförallt statistik som man fick en 4 på om man hittade i beta.
Analyskurserna har dock varit lite mer teoretiskt lagda. Har du inte en viss förståelse för integraler och derivator har man ingen chans i senare kurser heller.
Att lösa diffekvationer överlåter jag med varm hand till matlab eller andra numeriska metoder får sånt får man göra om man är ingenjör

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det där sista kan jag hålla med om. Dock har mycket av mina tentor inte gått att klara utan förståelse. Undantaget är väl linalg och framförallt statistik som man fick en 4 på om man hittade i beta.
Analyskurserna har dock varit lite mer teoretiskt lagda. Har du inte en viss förståelse för integraler och derivator har man ingen chans i senare kurser heller.
Att lösa diffekvationer överlåter jag med varm hand till matlab eller andra numeriska metoder får sånt får man göra om man är ingenjör

Jag tycker dock inte kravet på teori stäckte sig speciellt långt i Analyskurserna, inga härledningar av formler krävdes, och man behövde i princip endast förstå när en metod var lämplig och en annan inte, man krävdes aldrig på motivering om varför den metoden man valde var den lämpligaste osv. Så var det iaf när jag läste kurserna på KTH.

Såg dock nu att min bror som läser nu har en ny LinAlg kurs som är EXTREMT teoriinriktad, tydligen ny för i år på hans program. Där måste varje uppgift ha motiveringar för allt man gör för att kunna få full pott osv. Så det kanske håller på att förändras.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Jag tycker dock inte kravet på teori stäckte sig speciellt långt i Analyskurserna, inga härledningar av formler krävdes, och man behövde i princip endast förstå när en metod var lämplig och en annan inte, man krävdes aldrig på motivering om varför den metoden man valde var den lämpligaste osv. Så var det iaf när jag läste kurserna på KTH.

Såg dock nu att min bror som läser nu har en ny LinAlg kurs som är EXTREMT teoriinriktad, tydligen ny för i år på hans program. Där måste varje uppgift ha motiveringar för allt man gör för att kunna få full pott osv. Så det kanske håller på att förändras.

Det varierar inte bara mellan universitet utan mellan olika program och olika föreläsare/exminiatorer. Har du en mer praktiskt inriktad examinator kommer du lära dig använda matten utan att förstå den. Har du en militant teoretiker så blir det mer teori.

Sen kan man tycka att för att förstå ordentligt när något är användbart så måste man förstå teorin bakom hur det faktiskt fungerar.

Visa signatur