Jag tycker allt fler arbetsgivare gör en massa idiotiska tester, istället för att direkt testa vad man kan för arbetsuppgiften. Problemet är att om man inte kan tala för sig inom ämnet, så är det oftast bäst att inte börja stri med arbetsgivaren om att dens metod att söka arbetare är dålig.
Jag själv har t.ex. varit på 4 arbetsintervjuer nu för ett arbete, inte en enda test har jag gjort. På varenda arbetsintervju så var det en ny person som typ 75% av tiden berättade samma historia om vad företaget gör, som även går att läsa på wikipedia m.m. (kändes väldigt meningsfullt)
Visst skulle det vara smart att selektera bort dessa arbeten, men många av oss kan tyvärr inte vraka och välja bland arbeten. Förutom detta finns det arbetssökande som har blivit avstängda, för att de har betett sig dåligt. T.ex. personen som vägrade ta en kvinnlig arbetsgivare i handen, fast det nu det ordnade sig när det gick högre upp.
Arbetsförmedlingen gjorde fel - Nyheter P4 Kronoberg | Sveriges Radio
Motivet till att stänga av en som strir mot arbetsgivaren på intervjun, kan vara att arbetsgivaren påstår att man inte är ute efter arbetet och stridde just av denna anledningen. Säger man dessutom något negativt om arbetsgivarens metoder som den kan tolka negativt, så är chansen större att den ringer till arbetsförmedlingen.
Så jag tycker det är två frågor, en hur dåligt eller bra personlighetstestet MINT är.
Den andra är hur man ska bete sig på detta test för att det bäst ska gynna en, där en talsförmåga inom ämnet påverkar och ens chanser till andra arbeten.
-Säger arbetsgivaren till mig att jag ska hoppa, så kommer iaf jag hoppa om jag kommer fram till att det bäst gynnar mig på lång sikt. Även om arbetsgivaren nu ber mig hoppa rakt in i en betongvägg.
*edit*
Sedan tycker jag inte att man kan dra för stora slutsatser kring bristande kunskap inom urval av arbetssökande och hur bra arbetet är. Då jag har sett flera platsannonser på rätt "schyssta jobb", (allt är relativt) där t.ex. arbetsgivaren har skrivit som en 7åring i platsannonsen och glömt en massa detaljer, som vad arbetsuppgiften egentligen är och vad som eftersöks.
Om man kollar på tekniska platsannonser från små företag, där personen som har satt ut annonsen är en "ren tekniker", så tycker jag faktisk inte just detta är ovanligt.
*edit2*
Något annat är att vissa arbetsgivare kopierar andras annonser som de tycker ser bra ut och bara ändrar lite, varvid resultatet kan bli att de efterfrågar egenskaper som egentligen inte är så viktiga för just detta arbete.
Sedan ska man såklart försöka lista ut när arbetsgivaren vill att man ska säga ifrån, den kan komma med en dum ide och se så att man inte är en idiot som gör vad som helst utan att tänka efter. (Som hoppa (slänga sig) in i betongväggen, beror i o.f.s. på vem arbetsgivaren är. Typ KGB hade väl tyckt att man skulle göra det) Och ett stort problem i världen är att det finns för många r-vslickare som ställer upp på allt utan att ifrågasätta, vilket till stor del förklarar alla galenskaper i världen.