lite hjälp med överklockning av ny e8400

Permalänk
Medlem

lite hjälp med överklockning av ny e8400

Ville kolla dels om mina temps är onormala och sen lite hjälp av bättre vetande vad jag kan göra åt slöa minnen. Here goes.
Köpte en e8400 efter rådiga åsikter från forumet.
Läst många som kör sina e8xxx i över 4 ghz.
Nu vet jag inte om mina temps är normala eller om min kylare är kaiko. kylaren har omonterats x antal gånger och fästena verkar inte hundra.
Kör i skrivande stund p95 med volt på 1,27 och i 3,6 ghz.
iidlar på runt 45 grader och ligger på knappt 70 grader celsius i detta nu.
testade max rekommenderade volt på 1,3625 men då sprang den snabbt upp i nästan 80 grader direkt i p95 så det avslutade jag snabbt.
kan dessa temperaturer vara normala eller är det nåt knas med kylaren eller appliceringen av denna? var inte hundra med kylpastan, det är en akasa silverfärgad pasta som var allt en lokal datorbutik hade en gång i tiden. funkade bra för kylningen av min tidigare e2180 så jag vet inte om jag applicerat för lite. eller om kylaren inte sitter ordentligt. nån idé?

Sen var det minnena. Nu har jag fattat varför man kan använda snabbare minnen än 800 mhz då denna cpu bara har mulitplier på 9. För att nå upp till åtråvärda 4 ghz måste jag köra mina i 880 mhz nånting vad det var. Har för mig att jag läst att man kan göra det om man höjer timings på minnena så det har jag testat lite. Men har noll koll på om det finns några regler för hur det skall göras och hur de ser ut? Nån som vet bättre än jag?

mycket tacksam för svar!

bästa hälsningar Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Tja. Har du originalkylaren eller Freezer 7 som i signaturen? Båda sitter ju sämst, pröva något med skruvfästen som t.ex. True-120 eller Noctua d14.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

freezer 7. den kylde min e2180 väldans bra tidigare men fästena e som sagt lite åtgångna så jag misstänker att det kanske är det som spökar. vad har du för temps på din?

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mubarak:

Ville kolla dels om mina temps är onormala och sen lite hjälp av bättre vetande vad jag kan göra åt slöa minnen. Here goes.
Köpte en e8400 efter rådiga åsikter från forumet.
Läst många som kör sina e8xxx i över 4 ghz.
Nu vet jag inte om mina temps är normala eller om min kylare är kaiko. kylaren har omonterats x antal gånger och fästena verkar inte hundra.
Kör i skrivande stund p95 med volt på 1,27 och i 3,6 ghz.
iidlar på runt 45 grader och ligger på knappt 70 grader celsius i detta nu.
testade max rekommenderade volt på 1,3625 men då sprang den snabbt upp i nästan 80 grader direkt i p95 så det avslutade jag snabbt.
kan dessa temperaturer vara normala eller är det nåt knas med kylaren eller appliceringen av denna? var inte hundra med kylpastan, det är en akasa silverfärgad pasta som var allt en lokal datorbutik hade en gång i tiden. funkade bra för kylningen av min tidigare e2180 så jag vet inte om jag applicerat för lite. eller om kylaren inte sitter ordentligt. nån idé?

Sen var det minnena. Nu har jag fattat varför man kan använda snabbare minnen än 800 mhz då denna cpu bara har mulitplier på 9. För att nå upp till åtråvärda 4 ghz måste jag köra mina i 880 mhz nånting vad det var. Har för mig att jag läst att man kan göra det om man höjer timings på minnena så det har jag testat lite. Men har noll koll på om det finns några regler för hur det skall göras och hur de ser ut? Nån som vet bättre än jag?

mycket tacksam för svar!

bästa hälsningar Petter

80c i prime95 känns lite väl högt, pusha ner kylaren så den sitter bra.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

kollade närmare på det nu, det var de där små plastpiggarna som fäster kylaren som var dåliga på freezern. Satte in originalkylaren istället och den kyler bättre, på högre frekvens, trots att freezern har mycket bättre flänsar.
så det blir väl originalet tills vidare. eller annan budgetkylare. vill inte lägga mer än 250 SEK på kylare...
några tips på timings?

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se

Helt klart en av de bättre budgetkylarna.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

nice! den ser bra ut. kan nog bli en sån.
ganska nöjd med processorns resultat än så länge, i o f bara kört korta instanser av p95 men jag är på 4,1 ghz nu med 1.31v. 75-76 grader i full load i p95.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.