Permalänk

Mus och tangentbord fungerar inte

Jag behöver hjälp snabbt, mitt tangentbord och mus har slutat att fungera man kan inte göra något alls när man kommer in på skrivbordet. Detta hände efter att jag avinstallerade ett program från datorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer info tack!? Dator? OS? Fabrikat och modell på mus/tbord? Vilken program avinstallerade du? Testat grejerna i en annan dator?

Permalänk

Moderkort: Asus M4A78T-E
Processor: AMD Phenom II X4 955
Grafikkort: XFX Radeon 5770

Jag har faktiskt ingen aning om vilket märke det är på tangentbordet men musen är från ACE. Jag har provat flera tangentbord och möss men det fungerar inte. Programmet jag avinstallerade hette typ Atheros Communtication...........

P.S Dator är köpt från Komplett

Permalänk
Hedersmedlem

Reseta bios. Funkar det inte i windows eller är det även i bios du har problem? Testa andra portar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superpig0:

Moderkort: Asus M4A78T-E
Processor: AMD Phenom II X4 955
Grafikkort: XFX Radeon 5770

Jag har faktiskt ingen aning om vilket märke det är på tangentbordet men musen är från ACE. Jag har provat flera tangentbord och möss men det fungerar inte. Programmet jag avinstallerade hette typ Atheros Communtication...........

P.S Dator är köpt från Komplett

Varför avinstallerade du Atheros? Det är drivrutiner/programvara för nätverkskortet bl a, på ditt moderkort!

Är det möjligen mer drivrutiner eller annat du avinstallerat när du ändå höll på? Det kan ju onekligen förklara en del.

ASUSTeK Computer Inc.

Länk
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför avinstallerade du Atheros? Det är drivrutiner/programvara för nätverkskortet bl a, på ditt moderkort!

ASUSTeK Computer Inc.

Jo för att internet var segt så jag tänkte ominstallera det, men nu kan jag inte göra något alls

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Reseta bios. Funkar det inte i windows eller är det även i bios du har problem? Testa andra portar.

Jo alltså jag kan trycka på DEL för att komma in på BIOS men när jag väl är inne så fungerar ingen tangent

Permalänk
Medlem

Är det USB grejer?
Dra ut och kolla kontakterna och prova andra portar.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Är det USB grejer?
Dra ut och kolla kontakterna och prova andra portar.

Både musen och tengentbordet är USB, jag har provat med ett gammalt tangentbord och mus också, jag har provat alla USB portar ingen av de fungerar. Men det konstiga är att jag kan komma in på BIOS men sedan så slutar tangenterna att svara

Permalänk
Medlem

Nollställ bios:
Ta först bort EL kabeln från datorn så att den är helt död när du nollställer bios. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag. Ta det lugnt så att strömmen hinner försvinna. Efteråt går du in i bios och ställer in det du vill (tex USB stödet för tangentbord och mus) och sparar. Vet inte om du bör ta bort ALLA USB grejerna när du gör det eller inte men du kan alltid koppa in dom efteråt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Nollställ bios:
Ta först bort EL kabeln från datorn så att den är helt död när du nollställer bios. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag. Ta det lugnt så att strömmen hinner försvinna. Efteråt går du in i bios och ställer in det du vill (tex USB stödet för tangentbord och mus) och sparar. Vet inte om du bör ta bort ALLA USB grejerna när du gör det eller inte men du kan alltid koppa in dom efteråt.

Det här är kanske en dum fråga men jag kan inget om datorer, det där myntet sitter det på moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superpig0:

Det här är kanske en dum fråga men jag kan inget om datorer, det där myntet sitter det på moderkortet?

Det man bör göra är att läsa manualen som alltid visar vilken bygel, kontakt eller lödpunkter man ska kortsluta för att rensa CMOS. Det är det rätta sättet.

Anledningen att det ofta föreslås att batteriet ska tas bort (*) är att ingen orkar be någon läsa manualen för att göra rätt. "Orka"-generationen har fått fullt genomslag, även här.

* som sitter på moderkortet, ja, iaf om datorn är nyare än 15år. Förr kunde det sitta löst med sladdar alternativt som ett klockchip med inbyggt batteri, fastlött eller i sockel. Dyrt som s*t*n att byta. Typ detta: Fixing a Flat Dallas DS1287 Real Time Clock Chip Var populärt under en period från pentium1 och bakåt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det man bör göra är att läsa manualen som alltid visar vilken bygel, kontakt eller lödpunkter man ska kortsluta för att rensa CMOS. Det är det rätta sättet.

Anledningen att det ofta föreslås att batteriet ska tas bort (*) är att ingen orkar be någon läsa manualen för att göra rätt. "Orka"-generationen har fått fullt genomslag, även här.

* som sitter på moderkortet, ja, iaf om datorn är nyare än 15år. Förr kunde det sitta löst med sladdar alternativt som ett klockchip med inbyggt batteri, fastlött eller i sockel. Dyrt som s*t*n att byta. Typ detta: Fixing a Flat Dallas DS1287 Real Time Clock Chip Var populärt under en period från pentium1 och bakåt.

Ok, men jag har en sista fråga innan jag utför detta, behöver man inte ändra tillbaka BIOS inställningarna till Default sen när man har gjort detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Det du ev behöver göra är att ställa in vilken hdd som skall starta först, men det märker du vid start av burken. Sedan finns det en hel del man kan stänga av i bios som inte behöver vara igång, men det tar vi en annan gång

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)