Permalänk
Medlem

Full bild på TV:n??

Jag är ingen expert på detta område, men när ja tittar på en Blueray-film via min BD-spelare, så får jag fullskärm på min TV. Jag ser alltså inget "svart" ovanför och under bilden...
Är det detta som kallas att BD-spelaren skalar upp bilden så att den passar till min TV??

Saken är att jag vill kunna titta på filmer från datorn, så att jag ser dem i fullskärm på min TV. Hur gör man detta? När jag startar en film via datorn och "drar över" den till TV:n så blir det "svart" uppe och nere, men som sagt blir det aldrig detta när ja kör via BD-spelaren... Har provat samma filmer.

Visa signatur

lol

Permalänk
Inaktiv

Gissningsvis har det med upplösning att göra?

Permalänk
Medlem

Det beror på att många filmer har bredare format än 16:9, tex 1.85:1 eller 2.39:1 Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Du kan zooma bilden för att slippa dom svarta kanterna som finns över och under bilden men då förlorar man mycket av bilden.

Du kan även läsa denna tråd Bildformat och tex 2.35:1 film - Minhembio forum

Det är kanske möjligt att ändra någon inställning i mediaspelaren så att den scalar om till 16:9 format och fyller hela bildrutan men då blir det fel på aspect ratio.

Min Sony LCD TV har smart zoom funktion som fungerar ganska bra men man märker att tex att föremål som skall var helt runda är ovala.

Visa signatur

janee