Permalänk
Skrivet av sack:

och om ni har någon utrustning ni verkligen inte klarar er utan.

är inte så insatt i fotografering men har själv kommit fram till att sålänge man inte ska ta bilder lite hastigt så är ett bra stativ guld värt.

speciellt om man som jag är lite darrhänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av el_genius:

Min enda (men väldigt oerhörda) fotoegenskap är att jag blir oerhört dålig på foton (erkänn, alla känner igen sig!). Skämt åsido, vet inte hur mycket du kan men har du hört talas om tredjedelsregeln/gyllene snittet? Väldigt enkel men effektiv metod.

EDIT: Fråga Jazid/Laine, han har grymma fotoskills.

Vad är tredjedelsregeln? Du vet nått som inte jag vet, explain please.
Jag och Laine har lite kontakt, och han har erkänt grymma skills. Får se om jag lyckas mjölka honom på någonting.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är inte så insatt i fotografering men har själv kommit fram till att sålänge man inte ska ta bilder lite hastigt så är ett bra stativ guld värt.

speciellt om man som jag är lite darrhänt.

Stativ är guldvärt. Jag använder det varje gång. Jag är som du darrhänt, och ganska rejält också i mellanåt. Men att använda stativ + 2 sekunders "delay" mellan att man trycker och fotot tas. Då kan man ta ett steg tillbaka och på så sätt få riktigt krispiga bilder.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av sack:

Vad är tredjedelsregeln? Du vet nått som inte jag vet, explain please.
Jag och Laine har lite kontakt, och han har erkänt grymma skills. Får se om jag lyckas mjölka honom på någonting.

Tredjedelsregeln är tvärtemot vad man skulle kunna tro faktiskt ingen regel, utan en riktlinje om bildens komposition. Jag föredrar tredjedelen framför gyllene snittet eftersom det är ganska enkelt att se var tredjedelen är.

Det går till så att man väljer ut sitt motiv, men istället för att rikta kameran rakt mot det och centrera motivet sätter man det en tredjedel in bilden, gärna i både höjd och sidled.
Exempel:

Gyllene snittet är likadant, fast i stället för fördelningen 67%/33% blir det 62%/38%, inte jättestor skillnad alltså.

Slutligen finns det även (dramatisk musik) Gyllene spiralen. Det är ganska krångligt, men det går till så att man gör en massa rektanglar med det gyllene snittet (förhållandet φ). Om man gör en rektangel med förhållandet φ (ca 1,6) kan den delas i en kvadrat och en rektangel med samma förhållande.

När man har delat den tillräckligt många gånger kan man dra en logaritmisk spiral och i mitten kan man komponera in motivet.

Exempel:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Golden_rec...

Bild komponerad med tredjedelsregeln i sidled.

Bild komponerad med gyllene snittet i sidled.

Bild komponerad med trädkronan i gyllene spiralens mitt

Ögat älskar gyllene snittet, därför kan man hitta det lite överallt, tex på människokroppen. Solstickans tändsticksaskar är också en gyllene rektangel för att göra dem mer tilltalande gentemot kunderna.

användbara länkar:
fotoskolan del-1
fotoskolan del-2

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av el_genius:

tack så oerhört mycket! Som konstintresserad så är jag medveten om perspektivet, men var inte medveten om termerna. Jag har ju till viss del använt mig av dem. Men det är också kanske mer när helhetsbilder ska tas som det blir lättare att använda. Jag ska absolut läsa på lite i trådarna du skickade.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare

Har man tråkigt så har man.

Visa signatur

Permalänk

Så snyggt, när kommer det mer?=)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Wow! Snygga bilder:D Man ser att du tränat med kameran!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av mikatataku:

Så snyggt, när kommer det mer?=)

När jag har tid.

Skrivet av flipstah:

Wow! Snygga bilder:D Man ser att du tränat med kameran!

Övat och övat. Ljuset gör enormt mycket för bilden, och det var perfekt ljus på de tre sista bilderna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bild 1 > Bild 2. Att lägga till "blänket" störde bara fokus

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Agemman:

Tycker också mer om första, den är också dubbelt så stor.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Agemman:

Tycker också mer om första, den är också dubbelt så stor.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha of-dooms kommentar fick ett litet skratt
Awesome med bilder

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Awsome! Grymt modell chassi haha

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, liknar inget FD Array chassi tycker jag Men Sleeving ftw.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Vart köper(?) du LED's? Eller är det något du pysslar ihop själv?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha några moddning ider till ett R2 chassi??
har haft funderingar om att ta bort hård disk hållarna och sätta min 2 TB hdd i 3,5 adaptern till 5.25 platsen och mja de är väll de ända

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Snyggt
Bara att jobba på så vi kan få lite fler bilder till imorgon

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Konichiwa:

Hade ju varit hemskt och låta det hända (:

Eller hade det?

Skrivet av Nessur:

De där är ifrån EK's shop, tror det är phobia. De är redan fixade direkt till molexkontakt. Köpte en orange led också som jag tänkte fixa till själv. Får se hur det går. Har aldrig lött.

Skrivet av 24mbit:

Du råkar inte ha några moddning ider till ett R2 chassi??
har haft funderingar om att ta bort hård disk hållarna och sätta min 2 TB hdd i 3,5 adaptern till 5.25 platsen och mja de är väll de ända

Något som alltid är fint är att dölja sakerna. Så köp typ aluminium "sheets"..Blad? och borsta dem. Sätt dem sedan för 5.25" och 3.5" platserna och kanske samma sak runt MB'n? Så att man inte ser något annat än actual hårdvara. Tror Wolverine gjorde något sådant på sitt 840 chassi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Något som alltid är fint är att dölja sakerna. Så köp typ aluminium "sheets"..Blad? och borsta dem. Sätt dem sedan för 5.25" och 3.5" platserna och kanske samma sak runt MB'n? Så att man inte ser något annat än actual hårdvara. Tror Wolverine gjorde något sådant på sitt 840 chassi.

Kul ide faktiskt, ska se vart man får ta på det. Kan säga att jag kommer kapa bort hdd hållarna (har sätt en fler tal som har gjort det på forumet) sen kommer jag sätta borstat alu på 5.25 platserna som du tipsa mej om

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av 24mbit:

Kul ide faktiskt, ska se vart man får ta på det. Kan säga att jag kommer kapa bort hdd hållarna (har sätt en fler tal som har gjort det på forumet) sen kommer jag sätta borstat alu på 5.25 platserna som du tipsa mej om

Klart det är en rolig idé! Blir kul att se hur det blir, släng upp lite bilder här i tråden sen. I mitt v1000b bygge har jag ju gjort ungefär så som du tänkt göra nu. Ta en titt vet jag. CL[M]EAN-MACHINE om du tänker söka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Klart det är en rolig idé! Blir kul att se hur det blir, släng upp lite bilder här i tråden sen. I mitt v1000b bygge har jag ju gjort ungefär så som du tänkt göra nu. Ta en titt vet jag. CL[M]EAN-MACHINE om du tänker söka.

Kommer troligast göra en Galleri av de hela. Ska inför skaffa mig en Dremel och lite svart o rött sleeving ( jag vet att de håller bli rätt om dom där två färgerna) men först av allt ska jag uppgradera min dator med tema svart o rött med AMDs x6 cpu mm.. och jag kan nog säga att jag blev lite kåt av ditt bygge

Visa signatur

Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Nessur:

Jag har inte sett en enda person på swec som bygger sina egna lysdioder...

EDIT: en smiley så att alla fattar att det var ett skämt

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av el_genius:

Jag har inte sett en enda person på swec som bygger sina egna lysdioder...

Tror du ärligt att han menar att någon här bygger egna lysdioder? Nej, sån attityd klarar vi oss bra utan mannen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sack:

Tror du ärligt att han menar att någon här bygger egna lysdioder? Nej, sån attityd klarar vi oss bra utan mannen.

Kunde inte hålla mig, det lät bara så kul.

OffT:
Har dock sett en person gör sin egen lysdiod, men den var stor som en gatsten och lös inte särskilt starkt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Måste säga att det slitna chassiet gjorde mycket för det artistiska i bilden.
Lite som att fota en färgglad rabatt mitt på en bilskrot.
Kontrasten blev bra helt enkelt ^^;

Mycket snyggt även om det bara var för att få visa oss lite pr0n XD

Ursäktar svenskan men det är tidigt på morgonen ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av RainesX:

Måste säga att det slitna chassiet gjorde mycket för det artistiska i bilden.
Lite som att fota en färgglad rabatt mitt på en bilskrot.
Kontrasten blev bra helt enkelt ^^;

Mycket snyggt även om det bara var för att få visa oss lite pr0n XD

Ursäktar svenskan men det är tidigt på morgonen ^^;

Jo, det ger en rätt schysst kontrast, det håller jag med om. Är nöjd med hur bilderna blev, sen så vill jag ändra lite hur varma eller kalla de är. Få svartan rätt liksom. Är lite svårt med jpegs. Blir bättre när jag kan redigera RAW igen.

Tack så mycket!

Visa signatur

Permalänk

Du borde väll få chassit snart, jag ser ju att R2 har kommit upp på inet dock inga i lagret:(

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av mikatataku:

Du borde väll få chassit snart, jag ser ju att R2 har kommit upp på inet dock inga i lagret:(

Chassit är på en båt, antagligen alla R2's också. Det kommer när det kommer helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Nej men seriöst nu grabbar, det är en bygglogg.

I avdelningen modifikationer och egna konstruktioner så försöker vi hålla högre standard än i galleriet.
Var vänlig att respektera detta med er tystnad.