Varning för BoNet!
Denna händelse hände för över två år sen, men jag tycker att det är ganska skoj och jag har inte haft tillfället direkt att berätta den egentligen för någon...
Och eftersom många här skulle tycka att det var skoj så... kör jag väl
För tre år sen... så startade BoNet antar jag väl... det var en sensommar då jag fick reda på det; efter att ha haft smello "bredband" och varit testpilot åt dom i ett halvår.
På BoNets hemsida så fanns det bara en INTRESSEANMÄLAN där man kunde skriva in sig att man var intresserad.
Jag skrev i intreseanmälan då MEN jag skrev klart och tydligt att jag var inte intresserad i att SKAFFA mig tjänsten, utan att jag ville enbart ha prisuppgifter, anslutningsavgifter, installationsavgifter och teknisk information angående själva linan.
Jag hörde sen inte av dom på över ett år.
Ett år senare lanserade BoNet sin bredbandsanslutning för alla Stockholmare, och det var nån morron på vintern för två år sen då min mobiltelefonringde.
Det var en telefonist på BoNet som ringde mig och sa att jag hade beställt BoNet (?) och dom ville konfirmera min adress. (???)
Jag sa bryskt åt dom att jag inte alls betällt BoNet och att jag hade skrivit en intresseanmälan i syfte att ta reda p prisuppgifter och teknisk data angående deras tjänst.
Telefonisten hänvisade mig till deras (nyupdaterade) hemsida.
Sen så frågade dom mig om jag var SÄKER på att jag inte ville ha deras tjänst.
Jag sa att jag var absolut tveklöst säker påatt jag INTE ville ha deras tjänst.
Så var det klart med det! (...trodde jag)
6 månader efteråt ringde det på min hemtelefon.
Jag vaknade upp och svarade nyvaket på telefonen.
Det var en tekniker från BoNet som hade ringt.
Han undrade vad min portkod var (???!?!??!?!?!?)
Han sa att han hade fått i uppgift att komma in till min lägenhet och installera BoNets bredbandsuttag (????????) och att han nu stod vid min port men han kom inte in.
Jag sa till honom att jag inte ville ha BoNet, ringde upp BoNets support, skällde ut dom, fick prata med en ansvarig, skällde ut honom, ringde deras betalavdelning som hade skickat en räkning på 1250 :- till mig, skällde ut dom, dom kopplade mig till en säljare, skällde ut honom också.
Jag ringde upp konsumentverket och sa att jag var redo att stämma BoNet eftersom dom tvingat på mig en tjänst och tvingat mig att betala för en tjänst jag inte beställt.
Konsumentverket sa till mig att jag hade rätt att kräva att dom skulle att bort alla mina personuppgifter ur deras databas.
Efter en kvart så ringde nån kille från BoNet ur registeravdelningen och sa att han blivit uppmanad fårn konsumentverket att ta bort alla personuppgifter från mig, men att det krävdes en skriftlig order från chefen för att göra det.
Skriftlig order? My Ass!
Jag gick PERSONLIGEN in till BoNets telefonavdelning på Kungsbrogatan i Stockholm.
Deras avdelning är INTE för kunder, utan enbart för anställda och man behövde kort och kod för att kunna ta sig in där.
Jag stormade in med bestäma steg in i deras kontor och gapskrek åt första bästa personal att det här var skandalöst och lagbrott.
En rädd kontorist kom fram till mig och sa att han ska genast ta bort samtliga personuppgifter som har med mig att göra från deras databas.
Efter det så har inget som har med BoNet med att göra skickats till mig.
Det som kanske är ironiskt är att en polare som bara bor några kvarter bort från mig har försökt att skaffa BonEt och ständigt kontaktat dom och bett dom om att få deras tjänst, men dom har bara sagt att han får vänta och att dom måste undersöka om tjänsten är möjlig i hans fastighet.
Han har hört av sig konstant varje dag i ett halvår mer eller mindre till dom men dom har aldrig hört sig tillbaka till honom utan bara bett honom att vänta...
Lita inte på BoNet.
Den saken är säker.
"The desire for perfection is that desire wich always makes every pleasure appear incomplete, for there is no joy or pleasure so great in this life that it can quench the thirst of our soul..." - Dante Alighieri