Permalänk

Hwmonitor - temp fråga.

Sitter o stressar min I7a lite grann efter klockningen till 4.2Ghz och jag skulle bara vilja veta var i HWmonitor man ser temperaturerna för Nord respektive sydbrygga??

Vilka temps bör dom vara under för när jag kände på sydbryggan så var den för J*vla varm.

Permalänk
Medlem

sensorn systin är NB iaf, och mest troligt så har inte SB någon sensor.
förövrigt behöver du verkligen vcore på 1.42volt ? 80*C på cores är lite mer spänning än vad dom behöver?

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk

Ok tack,

Jag har dragit ner till 4Ghz istället för jag tyckte den blev för varm och samt att Vcore av någon anledning behövde ligga på 1,42volt för att den skulle bli stabil i prime95.
Nu har jag Vcore på 1,36250volt och det värkar funka hittills iaf, hade lite crash problem när den var på 1,32-1,35 så fick dra upp den lite till.

en fråga till QPI/DRAM Voltage har det något med processor klockningen att göra eller är det bara för minnena?

Permalänk
Medlem

dom "sista" hundra mhzen brukar öka temps mkt
för min del går gränsen vid 70grader på vad jag tycker är lagom maxtemp, även fast det säkert är lugnt med 80+

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb