ArmA 2 - Operation Arrowhead

Permalänk
SpelClockers

Anledningen att de flesta kör mot ai är för att skapa ett krigsscenario inte ett rambo spraj fps.
Det är också detta som har lockat huvuddelen av spelarna och är det som är unikt med detta spel.
Sen var det rätt lätt att fuska innan iaf vet inte om det är så fortfarande dock.

Finns dock en del servrar som kör pvp missions med ai´s ibland men det är sällan en stor hit när en sådan sätts upp.

Vill du ha spela ett speciellt missions så kan du alltid hosta det själv eller gå med i en clan och smöra ordenligt så att sådana missions blir tillgängliga där.

Permalänk

SSG Klan kör lite blandat under veckorna. Söndagar är alltid hela "kompaniet" mot AI, ibland Joint OP's med mindre grupper från andra klaner. Men under våra random uppdrag resten av veckorna så kan det bli allt möjligt, både pvp och med både mänskliga spelare och AI på "bad guy"-sidan för att göra det lite mer intressant. Även VIP-uppdrag där ett gäng ska transportera tex en fånge (Mänsklig spelare) och samtidigt blir överfallen av folk som försöker fria honom (Även det mänskliga spelare). Imorgon så har även Anrop.se utmanat SSG på ett PVP-uppdrag för ca 30 pers, fast med lite kort varsel, så vi får väl se hur många som dyker upp.

Problemen med pvp i detta spelet är bla som sagt att det är lätt att "fuska" iom att terrängen är så gles på avstånd, iaf om man kör utanför städerna. Det känns också tråkigt att man blir så lite folk på varje sida när man måste splitta på sig. Själva "roll-spelet" blir också lidande när folk blir mer tävlings-inriktade. Och kör man ett stort PVP (50-60+ pers) med AI så pallar dessutom inte servern driva det (SSG har provat detta tillsammans med GOL, med mindre lyckade resultat).

Men i vilket fall, coop är ju inget som direkt är vanligt på spel-marknaden. Det är en väldigt unik upplevelse att kunna sammla 30-40 pers på samma sida och strida mot AI på detta sättet och miljön. Då har man liksom 3 skyttegrupper, pansar, flygvapen och även Span ibland, samt en ledning som styr upp allt, som jobbar tillsammans under hela uppdraget på ett antal objektiv. En sådan grej existerar liksom inte i något annat spel, särskillt inte på den nivån. Det är väl det som lockar så mycket. Då handlar det ju även inte direkt om att springa/åka runt och "skjuta folk", utan det blir mer av en upplevelse med mycket strategi och disciplin.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Yeah_Right:

jag va ett stort fan av op flashpoint, men dagens claner verkar ju bara spela mot ai? hur kul är det? hur ser multiplayer ut allmänt? är det fortfarande sjukt mycket lag och buggar som det va i o flsahpoint? för övrigt diggar jag spel som är enorma sandlådor. Mins hur jag och polarna låg och tryckte i timmar utan att hitta varandra. Detta element diggar jag stenhårt. Rätt va det är så ser man något röra sig i skogen på andra sidan dalen och pang så är polarn död : ) blir dock inget köp om alla all intressant multiplayer går ut på att döda ai.

jag kör bara CTI(största sandlådan) multiplayer mot andra i princip, tycker det funkar nice.. oftast buggfritt men det förekommer lite dryga buggar ibland att man inte kan spawna vid strongpointen fast man har tagit den osv..
ibland har servrarna fuck up rulez eller om det var fusk vet inte.. men sista gången jag körde så vare någon arterlleri typ varje 2 min eller vad det var.. det är fett störigt och overpowered..
tror inte heller jag möt någon jag misstänkt köra aimbot.. det enda fusk som jag anat är när folk hittar bas element efter 2 min.. men inte ofta det har hänt.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar egentligen kontrollerna på vissa flygfordon, som MV-22 eller harriern, hur "vinklar" jag propellrarna / motorerna? Hittar inget alls i kontroll alternativen.

/MB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MB™:

Hur fungerar egentligen kontrollerna på vissa flygfordon, som MV-22 eller harriern, hur "vinklar" jag propellrarna / motorerna? Hittar inget alls i kontroll alternativen.

/MB

Pivot/roll/yaw brukar dom typ heta. Och brukar vara Q/E/Z/X/C/A/D/W/S + mus.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

Såg en video på nätet nyss med en snubbe som fixat ett nission där man inte spelade amerikan, svensk eller nån av de andra västmakterna utan där spelarna var "insurgents". Uppdraget gick ut på att försvara en vägsträcka med vägbomb, kulspruteeld etc. Är det vanligt med såna underdog missons på servrar?
Funderar på att skaffa mig arma2/op arrowhead, men tycker det skulle va enformigt att alltid dra på sig västuniform.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Pivot/roll/yaw brukar dom typ heta. Och brukar vara Q/E/Z/X/C/A/D/W/S + mus.

Har testad dem alla och ingen av dem roterar motorerna till "framåt-läge" utan är fast i hover (även om" auto hover" är off)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB™:

Har testad dem alla och ingen av dem roterar motorerna till "framåt-läge" utan är fast i hover (även om" auto hover" är off)

MV22an vinklar rotorerna automatiskt efter man uppnår en viss hastighet har jag för mig.
Länge sen jag spelade nu dock.

AV8an (Harriern) Kan inte starta vertikalt för det ska simulera att den startar fullastad med bomber och soppa, men för att landa vertikalt är det bara att sakta ner till under 160 och välja auto hover.

F35an (JSF) Kan starta fulllastad eftersom den inte bär så mycket bomber och sånt, bara att välja Autohover och köra.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

ah synd jag diggar iten bottar så mycket. Jag lira Planetside med sturmgrenadier för flera år sedan. Vi brukade dela upp oss i olka grupper med, inf/pansar, span/snipe samt flyg och transport. Hoppades op arrowhead va mer likt det ( fast i op flashpoint anda såklart) man vill ju lixom veta att någon sitter och blir sne för att man kular ner honom

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med geforce 8800gts och Arma2? När man spelar startar datorn om sej. Enda sättet för mej att spela är att sätta grafikfläkten på max, vilket e sjukt störande.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Nån mer som har problem med geforce 8800gts och Arma2? När man spelar startar datorn om sej. Enda sättet för mej att spela är att sätta grafikfläkten på max, vilket e sjukt störande.

Lösningen är väl bättre kylning.

Permalänk
Permalänk

En lite wip-rulle på vår Carl Gustav

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hey guys!

Tänkte kolla upp med er gällande en OA server.
Då jag har möjlighet att använda en av mina stationära datorer på jobbet och låta de stå på dygnet runt, så tänkte jag kanske dra igång en OA-server.
Dock så undrar jag vad för specs som krävs.
Sitter just nu på en:

AMD Phenom II 555 3.2GHz
2 gig ram.
Sitter även på BBB 100/100 lina.

Ram är för mig inga problem att fixa mer.
Dock så använder jag XP 32 bitars, med andra ord lär jag behöva byta till Win7 för att få i mer minne.
Eller vad tror ni? Hur mkt minne bör jag köra som minst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Nån mer som har problem med geforce 8800gts och Arma2? När man spelar startar datorn om sej. Enda sättet för mej att spela är att sätta grafikfläkten på max, vilket e sjukt störande.

Har du testat att göra Fan profiles med Rivatuner? Funkar kalas för mig. Då sköter programmet fläktens varvtal automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Hey guys!

Tänkte kolla upp med er gällande en OA server.
Då jag har möjlighet att använda en av mina stationära datorer på jobbet och låta de stå på dygnet runt, så tänkte jag kanske dra igång en OA-server.
Dock så undrar jag vad för specs som krävs.
Sitter just nu på en:

AMD Phenom II 555 3.2GHz
2 gig ram.
Sitter även på BBB 100/100 lina.

Ram är för mig inga problem att fixa mer.
Dock så använder jag XP 32 bitars, med andra ord lär jag behöva byta till Win7 för att få i mer minne.
Eller vad tror ni? Hur mkt minne bör jag köra som minst?

Kan inte hjälpa dig men kan tala om egen erfarenhet Testade sätta en server på min gamla amd 64 3200 cpu och 2 gig minne med windows XP och det fungerade. Sen testa jag att starta en server på min nuvarande dator, se sign, samtidigt som jag lirade på den. Körde alltså server och client på samma, samtidigt som jag hade en kompis som connecta. Och det var som natt och dag, kanske inte så konstigt, men det verkar krävas nyare dator även på servern för det ska flytta bra.

Permalänk

Har spelat en hel del med SSG-gänget sen jag hoppade in, grymt skönt gäng och väldigt hjälpsamma för mig som hoppade in som nybörjare i samband med Arrowhead-launchen. Rekommenderas varmt!

I övrigt: Gör vad Mr.Bravo sa i tidigare inlägg, att skriva in cpucount och det där i modlinen. Om ni kör ati-kort så rekommenderar jag 10.4-drivarna. Installerade de drivarna och skrev in rätt grejer, och märkte direkt att spelet flöt mycket bättre än förut, tidigare hade jag irriterande problem just med flytet, det handlade inte direkt om konstant låg fps utan mycket problem med clipping, och att det frös med jämna mellanrum. Systemet jag kör bygger på en oklockad E8400 och det märks att spelet gärna vill ha en quad att leka med.

Permalänk
Medlem

Skoj med en Swedish Army mod. Kul att se några fler än bara CGM3 av "våra" vapen i ett datorspel. Riktigt bra jobb med AK5C och D Mk2. Kan bara se några småsaker som är felaktiga.

Permalänk
Skrivet av era909:

Skoj med en Swedish Army mod. Kul att se några fler än bara CGM3 av "våra" vapen i ett datorspel. Riktigt bra jobb med AK5C och D Mk2. Kan bara se några småsaker som är felaktiga.

Felaktigt? CGM3? D mk2? Du får gärna utveckla så man förstår något och möjligtvis hinner rätta till innan det är för sent

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Felaktigt? CGM3? D mk2? Du får gärna utveckla så man förstår något och möjligtvis hinner rätta till innan det är för sent

CGM3 = Carl Gustaf M3. D mk2 = AK5DMk2 (mark 2, den uppgraderade med handskydd som C etc).

Är väl lite jobbskadad som hakar upp mig på detaljer. Tog er bild på AK5C och markerade de detaljer som jag såg lite snabbt. Har inte studerat den så jättenoga.

http://img51.imageshack.us/img51/1328/ak5cfelaktigheter.jpg

Ta det inte på fel sätt. Det är som sagt mest småsaker och jag tycker ni har gjort ett jätteimponerande jobb med den.

Permalänk
Skrivet av era909:

CGM3 = Carl Gustaf M3. D mk2 = AK5DMk2 (mark 2, den uppgraderade med handskydd som C etc).

Ahaa, lite ovana betäckningar/förkortningar där

Skrivet av era909:

Är väl lite jobbskadad som hakar upp mig på detaljer. Tog er bild på AK5C och markerade de detaljer som jag såg lite snabbt. Har inte studerat den så jättenoga.

http://img51.imageshack.us/img51/1328/ak5cfelaktigheter.jpg

Ta det inte på fel sätt. Det är som sagt mest småsaker och jag tycker ni har gjort ett jätteimponerande jobb med den.

Haha, ja det var verkligen detaljer. Angående lås-boltar/ringar så är många dom likadana på båda sidorna för att modellens textur är speglad på många ställen, som tex axelstödet. Den använder alltså samma del av texturen på båda sidorna av vapnet för att spara utrymme, prestanda och jobb. Så det blir rätt på ena sidan och lite fel på andra sidan. Vanligtvis prioriteras den sida som syns för användaren i förstaperson, alltså den sidan som inte syns på bilden.
Skyddsluckan är däremot animerad, så den sitter inte fast. Den hoppar upp när manöverhandtaget slår bakåt när man skjuter.
Utöver det så är det nog lite slarvfel, men inget som direkt syns så länge man inte står och inspekterar grejerna på nära avstånd med facit i hand

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ahaa, lite ovana betäckningar/förkortningar där

Haha, ja det var verkligen detaljer. Angående lås-boltar/ringar så är många dom likadana på båda sidorna för att modellens textur är speglad på många ställen, som tex axelstödet. Den använder alltså samma del av texturen på båda sidorna av vapnet för att spara utrymme, prestanda och jobb. Så det blir rätt på ena sidan och lite fel på andra sidan. Vanligtvis prioriteras den sida som syns för användaren i förstaperson, alltså den sidan som inte syns på bilden.
Skyddsluckan är däremot animerad, så den sitter inte fast. Den hoppar upp när manöverhandtaget slår bakåt när man skjuter.
Utöver det så är det nog lite slarvfel, men inget som direkt syns så länge man inte står och inspekterar grejerna på nära avstånd med facit i hand

Jo, förkortningar och sånt beror ju helt på vad man har för bakgrund. Vi kallar den normalt bara M3 eller GRG.

Jo, som jag sa mest detaljer. Att axlarna sitter fel spelar ju ingen roll på modellen men den skulle aldrig funka i verkligheten.

Att skyddsluckan inte sitter fast förstod jag. Menade bara att det ser ut som den gör det i och med att det ser ut som den sitter ihop med lådförstärkningen vid utkastaröppningen. Det fattas dessutom lite plåt på luckan.

Detaljer som de flesta förmodligen inte skulle se om de inte satt och jämförde bilder.

Permalänk
Medlem

Spelade precis klart singleplayer, måste vara mest buggade jävla skiten någonsin.. Värre än Dragon rising. Kort var det också.

Liksom vafan man kan inte refilla ammo på ena banan när man flyger i en UAV och bilarna är ju lika cp som i Arma 2, kör helt konstigt, och endel gubbar går inte in i bilarna fast man beordrar dem och jag kunde gå in i den. Helt sjukt.

Permalänk

Ja tror inte att Bohemia bryr sig över buggar i kampanjen, dem utvecklar bara detta spel för mod folk som kör egna uppdrag i princip. En bugg som funnits sedan arma 2 patch 1.00 som gör kampanjen i coop helt ospelbar finns fortfarande kvar i arrowhead tex. Dem ignorerar när man nämner det på deras forum också, nice!

Permalänk
Medlem

Ja det verkar så, för detdär med återfyllning av Hellfire missilen på Open Season i kampanjen har det skrivits mycket om på deras forum men dem skiter i det.

Tycker det är synd, för gillar annars spelet hur det är osv.

Permalänk

Äääh, det släpps mängder av hemmagjorda betydligt mer välgjorda uppdrag varje dag. ArmA glänser i multiplayer, det som spelar roll.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad hände med denna tråd?
Sluta folk lira Arma OA eller?
Har varit på semester och såg fram emot att läsa lite inlägg, dock inte mkt som skrivits.

Permalänk
Medlem

Någon som känner till några bra tweaks till detta spel?

Använder mig redan utav -cpucount=4 -exThreads=7

Även intresserad utav bra grafik inställningar några råd?, datorn ser ni i sign.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Vad hände med denna tråd?
Sluta folk lira Arma OA eller?
Har varit på semester och såg fram emot att läsa lite inlägg, dock inte mkt som skrivits.

Nej då, folk har verkligen inte slutat att spela. Det är ju mer av ett klan-spel, så de som lirar verkar hålla sig mer på sina egna forum. Båda våra svenska SSG och Anrop är än väldigt aktiva. Dessutom är det ju mycket hype och förväntningar runt Project Reality som just nu beta-testas för full rulle, och verkar börja närma sig en första release. Det kommer troligtvis dra igång public-scenen en hel del, för de som inte orkar med regler och tider som kommer med klaner. Ska bli spännande att se hur det påverkar communityn!

Skrivet av M89:

Någon som känner till några bra tweaks till detta spel?

Använder mig redan utav -cpucount=4 -exThreads=7

Även intresserad utav bra grafik inställningar några råd?, datorn ser ni i sign.

Har man i7-processor så bör man stänga av Hyperthreading i bios. Det är en gammal ArmA2-tweak som tar bort små-hackandet som just i7-användare upplever. Är dock lite osäker på om detta kanske är fixat i senaste patchen.

Vad gäller grafik-inställningar så bör man köra "Video Memory" på "Default" (Spelet känner själv av din mängd vram, vilket kan eliminera eventuella textur- och lod-fel), "Postprocessing effects" kan man dra ner på low eller disabled (tar bort den gryniga/blurriga effekten), samt vad gäller "Shadow Detail" så vet jag att "Very High" bara belastar grafikkortet, vilket är att föredra då spelet är otroligt processor-krävande om man lirar med AI. Kommer dock inte ihåg om det både var "Normal" och "High" som belastade processorn, eller om det bara var ett av alternativen.
AF drar inte så mycket prestanda på de lägre nivåerna, och AA är uppenbarligen snorkrävande. 3d-resolution är en gammal "variant" av AA som kan ignoreras och lämnas synkad med din upplösning.

För er ATI-användare så kan jag tipsa om att catalyst 10.4 fortförande är de drivrutiner som funkar bäst till OA. Med nyare versioner så kan man få problem med LOD-texturer och andra grafiska konstigheter i omgivningen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det någon av Er som spelar public och har några bra servrar att tipsa om eller är det mest privat/klan som gäller?
Har Arma II, Operation Arrowhead och British Armed Forces men har aldrig riktigt kommit igång med nätspelandet, mest pga att man inte har ett gäng att spela med.