Fråga om konsumenträtt/Fel på vara/häva höpet.

Permalänk
Medlem

Fråga om konsumenträtt/Fel på vara/häva höpet.

Jag köpte en träningsmaskin och den gick sönder(slutade fungera alls) om 7 månader. Jag åkte till affären och de sa att de kan inte reparera den och jag får en ny samma maskin. jag sa att jag vill inte få samma maskin. Jag vill få pengarna tillbaka eller få nåt annat istället för de pengar jag betalade. De sa att du kan få en k*k istället. Inte så grovt men..
Fel på vara - Konsumentverket sidan står att
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
....
*häva köpet och få pengar tillbaka
....
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny LIKVÄRDIG vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.

Likvärdig betyder ju inte samma varan eller? Utan den som har samma värde........?
Och menar de att det är Säljaren bestämmer vilka av de punkter ska han uppfylla? Som i mitt fall?
För att jag råkar ofta i det. När min mobil gick sönder, sa de att du får samma modell. Och i det här fallet(ovanför). Och flera andra gånger....

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det säljaren som bestämmer vad han vill göra! Ger han en ny likadan är det bara tacka och bocka

Permalänk
Medlem

Men det står ju LIKVÄRDIG på konsumentverkets hemsida.

Permalänk

Likvärdig betyder att den nya ska ha samma funktioner som den gamla, priset spelar ingen som helst roll, det enda tillfället du kan kräva pengarna tillbaka är om de har reparerat produkten x antal ggr utan att felet avhjälpts (x brukar vanligtvs vara 3 ggr men kan skilja beroende på vad det är för produkt).

Permalänk
Hedersmedlem

Om du får en ny likadan maskin, hur menar du att du ska kunna hävda att den inte är likvärdig? Vid en reklamation så har säljaren alltid att välja mellan reparation eller omleverans. Det är de två val som säljaren kan göra eftersom du har köpt en funktion till ett visst pris och du ska hållas skadefri.

Utöver detta finns det speciella regler som gäller tex om samma fel uppträder gång på gång, då du som kund kan frånträda avtalet, dvs häva köpet. Dessutom finns det speciella regler om säljaren inte kan reparera eller leverera en liknande vara, då han måste se till att du får samma funktion på något annat sätt utan att det kostar dig extra, alternativt att du blir kompenserad på annat sätt.
Ingen av dessa specialregler gäller dig så vitt jag kan se. Säljaren vill leverera och du har ingen tyngd att lägga bakom ett krav på hävning av köpet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!