Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vem har sagt att det skulle rädda dom? Vad jag hört är det där dom lägger jag mest fokus nu då dom själva verkar tycka det går bra uppenbarligen, oavsett vad statistiken visar.

Hoppas innerligt att dom får framgång med sitt os, men jag tvivlar på att det kommer att ske tyvärr. Dom har försökt på olika sätt i flera år nu och marknaden har ännu inte nappat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så, sen att Microsoft någonsin skulle behöva räddas njaa det finns helt enkelt inte på kartan.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Trycker du en gång släcker du bara skärmen. Samma som på alla telefoner. Håll inne så får du ett val att stänga av.

Tack för tipset! Är helt noob när det gäller smarta mobiler då detta är min första smart phone otroligt nog! En till fråga när jag startar upp den igen så kommer det upp att jag ska ange sim kod igen men den kan jag klicka bort och det verkar inte som om jag behöver ange den på nytt. Är detta normalt skall denna ruta komma upp när man haft den avstängd helt?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem

@Joakim Ågren: Anger du inte SIM-koden så kan du inte ansluta till mobilnätet.

Normalt sett är telefoner inställda att fråga efter både SIM-kod och inloggningskod (om den är satt) när man kallstartar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Joakim Ågren: Anger du inte SIM-koden så kan du inte ansluta till mobilnätet.

Normalt sett är telefoner inställda att fråga efter både SIM-kod och inloggningskod (om den är satt) när man kallstartar.

Va omständligt, går inte det att ändra? På min dator har jag ställt in att datorn loggar in automatiskt när jag kallstartar. Vore bra om det fungerar likadant på mobilen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jdarchini:

@plunn: Siffrorna visar ju att dom borde lägga ned windows 10 mobile, men Satya Nadella har ju själv sagt att dom inte kommer lägga ned. Visar väl sig om några/några år.

Satya är nog tudelat då det var Steve som drev igenom köpet av NOKIA och det gick ju sådär. Nu gäller det att behålla ansiktet och det har också gått sådär.

WP är död. Jag har en Nokia 920 och en Microsoft 950 som ligger i någon låda. Knappast idé att sälja dom, får väl samla damm med min Palm Pre. Alla dessa devices har underbara OS men man lyckades inte få traction :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Va omständligt, går inte det att ändra? På min dator har jag ställt in att datorn loggar in automatiskt när jag kallstartar. Vore bra om det fungerar likadant på mobilen.

Visst går det. In på alla inställningar/mobilnät och sim sedan inställningar för sim 1 och längst ner på den sidan kan du efter att du slagit on pinkoden även ta bort den. Så är det iaf på min 950 dualsim. Sen att det inte rekommenderas är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Rätt så värdelöst, faktiskt. Företaget jag jobbar på blev uppköpt, och nu när kontot är flyttat, så hängde det inte med i telefonen. Då lade jag till det nya och tog bort det gamla, och startade om. Men... Då står det "Vi har upptäckt ett säkerhetsproblem med telefonen. Återställ telefonen." Bara ett alternativ. Det går inte att backa till gamla kontot för att göra backup. Blä.

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Android hela tiden men va väldigt nyfiken på Windows mobiler, Först nyligen gjorde jag slag i saken med Microsoft Lumia 650. många talar om lite appar mm men sanningen är väldigt långt ifrån, Swedbank saknas men Bankappen finns (personligen tycker jag den sistnämnda är bättre) nästa del som klagas på är nyhetsappar, men antingen kan du lägga till en Tile med adressen till ex kvällposten Via MS Edge eller så kan man väldig enkelt snickra ihop en egen app (jag har gjort båda) slutsatsen är att jag personligen har mer än nog för att vara nöjd, jag kommer definitivt att stanna med Windows mobile

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

@AmdX2:

Om du kikar på microsofts egna Nyhets app, är redan installerad tror jag. Där kan du lägga in aftonbladet, etc, vad du nu vill ha :-).

Kan rekommendera Spoticast for Spotify: Du behöver bara ha ett gratiskonto hos spotify, Spoticast hämtar in musiken från Youtube och det fungerar riktigt bra.

Radiostorm: Jättebra SR-app.

Posten Spårning för att spåra posten, schenker och bring.

Unstream till twitch.

Wikipedia UWP

Finns massor av appar jag skulle kunna rekommendera, säg till om det är någon speciellt funktion du är efter så kan vi nog hjälpa dig :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@AmdX2:

Om du kikar på microsofts egna Nyhets app, är redan installerad tror jag. Där kan du lägga in aftonbladet, etc, vad du nu vill ha :-).

Kan rekommendera Spoticast for Spotify: Du behöver bara ha ett gratiskonto hos spotify, Spoticast hämtar in musiken från Youtube och det fungerar riktigt bra.

Unstream till twitch.

Wikipedia UWP

Finns massor av appar jag skulle kunna rekommendera, säg till om det är någon speciellt funktion du är efter så kan vi nog hjälpa dig :-).

Tack! Vissa av dom hade jag missat helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@AmdX2:

Unstream till twitch.

Wikipedia UWP

Tackar för infon, Aftonbladet verkar dock inte uppdatera i den appen, eller finns det nån inställning som måste fixas ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Tackar för infon, Aftonbladet verkar dock inte uppdatera i den appen, eller finns det nån inställning som måste fixas ?

Har du lagt till Aftonbladet i nyhetsflödet?

Permalänk

@AmdX2:

Ja, svep åt sidan så du kommer till "Mina källor" Sen trycker du på pennan och lägger till aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Har du lagt till Aftonbladet i nyhetsflödet?

jag har lagt till Aftonbladet men det uppdaterar inte samt att länkar som jag klickar på inte startar utan istället stänger av appen, jag har provat köra om telefonen men fungerade inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdarchini:

@AmdX2:

Ja, svep åt sidan så du kommer till "Mina källor" Sen trycker du på pennan och lägger till aftonbladet.

Har lagt till AF men det fungerar varken att klicka på nyheter eller att uppdatera flödet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som fotograferar med era mobiler. Hur gör ni för att inte komma åt pilknappen i nedre hörnet? Jag kommer hela tiden åt pilknappen i nedre hörnet av mobilen med den del av handflatan som är vid tummen då jag försöker fota med en hand i horisontellt läge. Irriterande!

Visa signatur

Permalänk

@Joakim Ågren: Alltså, bakåtknappen? Svipa uppåt på navigationsfältet från botten av telefonen så göms hela navigationsfältet.

Permalänk
Medlem

Har varit windows trogen hela tiden men måste nu inse att apparna har en så stor inverkan på funktion. Även om Microsoft är utvecklare som dom är till många bil appar så finns dom inte för windows phone, bara på ios och android. Utöver Microsoft så gäller detta för alla andra tillverkare av produkter med app stöd, finns för IOS och android men inte för Windows. Att tro att detta kommer att ändras förefaller inte troligt. Måste inse att Windows phone är dött även om Windows tablets ser ut att öka...., men det ger bara drivkraft åt windows 10 = Windows surface = kommer inte att fungera med Windows phone 10. Ytterligare en gång är vi satta åt sidan (Symbian, WP7, WP8) Tror och tycker att alla bör lämna denna plattform, Nokia kommer ju tillbaks under 2017- på android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Satya är nog tudelat då det var Steve som drev igenom köpet av NOKIA och det gick ju sådär. Nu gäller det att behålla ansiktet och det har också gått sådär.

WP är död. Jag har en Nokia 920 och en Microsoft 950 som ligger i någon låda. Knappast idé att sälja dom, får väl samla damm med min Palm Pre. Alla dessa devices har underbara OS men man lyckades inte få traction :/

Displayen på min 950 sprack i helgen när den åkte i backen. Lägg ut din 950 för en hundring på marknaden så köper jag den. Bättre det än att den samlar damm.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Efter att ha tappat min 920 i marken ett antal gånger har den nu lite för många sprickor i skärmen för att det ska se okej ut. Dessutom verkar det som att det mobila bankIDt inte kommer stödjas för telefoner utan windows 10 efter nyår (kan vara unikt för Handelsbanken), så nu får det bli en ny mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Efter att ha tappat min 920 i marken ett antal gånger har den nu lite för många sprickor i skärmen för att det ska se okej ut. Dessutom verkar det som att det mobila bankIDt inte kommer stödjas för telefoner utan windows 10 efter nyår (kan vara unikt för Handelsbanken), så nu får det bli en ny mobil.

Bankid.com har inte skrivit något om det. Händer det så lär det knappast gälla en enskild bank däremot. Så vida det inte har med deras bank-app att göra då. Väntat att de börjar döda appar nu däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pråe:

Har varit windows trogen hela tiden men måste nu inse att apparna har en så stor inverkan på funktion. Även om Microsoft är utvecklare som dom är till många bil appar så finns dom inte för windows phone, bara på ios och android. Utöver Microsoft så gäller detta för alla andra tillverkare av produkter med app stöd, finns för IOS och android men inte för Windows. Att tro att detta kommer att ändras förefaller inte troligt. Måste inse att Windows phone är dött även om Windows tablets ser ut att öka...., men det ger bara drivkraft åt windows 10 = Windows surface = kommer inte att fungera med Windows phone 10. Ytterligare en gång är vi satta åt sidan (Symbian, WP7, WP8) Tror och tycker att alla bör lämna denna plattform, Nokia kommer ju tillbaks under 2017- på android.

Enda problemet är att Android som system är väldigt tråkigt och splittrat. Har en Sony på jobbet och den lockar verkligen inte till användande på något plan.

Personligen saknar jag inga appar och tycker att WP är det bäst fungerande systemet så jag för mig finns för stunden inga incitament att köpa något annat även nästa gång.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bankid.com har inte skrivit något om det. Händer det så lär det knappast gälla en enskild bank däremot. Så vida det inte har med deras bank-app att göra då. Väntat att de börjar döda appar nu däremot.

Dubbelkollade nu vad det står när jag ska logga in på Handelsbanken-appen:

"Från och med januari 2017 kommer Mobilt BankID endast stödjas i Windows 10 och senare."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

"Från och med januari 2017 kommer Mobilt BankID endast stödjas i Windows 10 och senare."

Låter som något de bör meddela om i affären/Store och på bankid.com

Antar att det är bra anledning till folk som sitter kvar på WP8.1 att byta telefon nu. Tror få är särskilt sugen på W10M däremot. Det som finns att välja på där är relativt gamla lurar nu som Lumia 650, 550 och 950/XL. HP Elite x3 och Acer Jade Primo tror jag få köper/väljer. HP är väl enda som har modern SoC också. Vad nu det ska göra för nytta om allt man kör är Edge.

Permalänk
Medlem

har provat ios och android ett antal gånger och det har alltid resulterat i att jag går tillbaks till windows, det absolut mest perfekta systemet. Tyvärr blir apparna mer och mer viktiga, betalning på bussen, bord på restaurangen, kommunikation med bilen, div säkerhetslösningar, tror inte att dessa funktioner kommer till Windows om inte windows kommer till android,

Med vänlig hälsning
Pråe

p

Permalänk
Medlem

Volvo On Call appen finns väl faktiskt till Windows? Så alla verkar inte skita i det helt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalimac:

Står likadant på kompisens 1520. Nu har han dock tröttnat på WP och beställt en iPhone 7+ istället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Står likadant på kompisens 1520. Nu har han dock tröttnat på WP och beställt en iPhone 7+ istället.

Låter som ett väntat drag, det folk tröttnar på måste ändå vara mjukvarustödet, både från Microsoft och tredjepart. Det folk vet att utvecklare stödjer är Android och iOS. iPhone 7+ kostar ungefär som en HP Elite x3 också. W10M har mobilt bankid såklart, men är inte klockren på resten.

Permalänk

@Petterk: Låter som BankID vill släppa en UWP app och skita i windows 8 och resten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Volvo On Call appen finns väl faktiskt till Windows? Så alla verkar inte skita i det helt.

Ja, jag använder Volvo On Call i min Lumia 650.
För egen del finns de appar jag behöver till W10M.
Det stora problemet, som jag ser det, är bristen på nya, intressanta mobiler.
De flesta modeller MS gett ut känns "gamla" och börjar dessutom ta slut på lagret. Det finns ingen W10M-mobil som har en exklusiv design som känns "2017" eller ens "2016".

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital