Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Japp nu åker min 920 också. Ingen bankid, swish, plus att vissa butiker bara tar kort och således bankid så är min telefon helt värdelös.
Kommer ALDRIG mer bli en W-Phone.

Bank-Id slutar stödja mobiler med äldre Androidversioner också, så det är inte så konstigt att stödet för WP8 försvinner.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Min väns telefon fungerar med det senaste utan som helst problem och om det är iOS 9.3.5 som är den senaste uppdateringen eller inte spelar ju ingen roll, hon sa att hennes lur fungerar för allt hon behöver än idag med senaste iOS m.m. Min lur som är nyare har de redan gett upp hoppet på. Nu blir det en ny Apple lur för min del ändå. Pengar spelar ingen roll, det har jag gått och väl av, det var mer av principskäl jag tog upp det och för hur samhället "vi" ser på utan att säga eller göra något. Att vi köper på oss saker som fungerar och som samlar damm "bara för att" och bidrar till mer skrot verkar inte någon bry sig om. Det var mer detta jag tänkte på, ur miljösynpunkt o.s.v. Men ok, det är bara att följa den stora strömmen och köpa nytt för mig med då pengar inte är mitt problem, men de som inga pengar har hur ska de lösa situationen med icke fungerande BANK-id, vem köper ny telefon till dem? samhället. kommunen, Af el. Fk m.m. som kräver att man loggar in och legitimerar sig med bank-id?

Vilket samhälle? BankID hade du för plattformen i 3,5 år, januari, februari och april 2014 kom det WP-lurar som fungerar än idag med BankID. Så Lumia 1520 har fungerat i mer än 3 år. På Androidsidan fungerar Nexus S från december 2010, eller Galaxy SII från maj 2011 än. De flesta WP8.1-kapabla lurar (som inte gick att uppgradera) samlade redan damm när supporten för BankID upphörde. Efter 4-7 år kan du förvänta dig att behöva skaffa ny telefon i alla fall. Ingen myndighet kräver Mobilt BankID, ingen. Du kan köra bankid på fil eller kort, eller Skatteverkets ID-kort (med kortläsare till datorn) om du måste använda nättjänster. Har du internetbank så har du bankid. Samtidigt kan vem som helst skaffa en ny telefon som klarar av Mobilt BankID, även om du sover under en pappkartong. Du behöver ju inte någon iPhone 7 Plus med 256 GB för det, som du slänger efter ett år. Det handlar om mindre pengar än ett par skor.

Sopberget blir inte ohanterbart för att du byter telefon efter 3-4 år som du nu behövde tack vare Microsoft och bankerna.

Det var knappast något skräckexempel vad det gäller att slänga prylar. Socialtjänsten hjälper de utan resurser, kan du inte få hjälp därifrån ens så behöver du förmodligen inte logga in hos AF och FK i vilket fall som helst. Är du t.ex. nyanländ i etablering så kan du lämna in rapporterna till AF i pappersform. Är du arbetssökande måste du ha en dator eller en telefon i vilket fall som helst. Måste du gå till socialtjänsten för att klara dig och inte har telefon eller dator så är dator numera faktiskt något du har rätt att få bistånd till. Har du full a-kassa på 910 kr om dagen så har du förmodligen råd med en telefon för 599 kr och kan fortsätta aktivitetsrapportera, och skicka in kassakortet till a-kassan elektroniskt.

Faktum är att om du köpte en WP-telefon innan slutet av maj 2013 så fanns inte bankid vid den tidpunkten, alltså de som köpte t.ex. L920 vid lansering valde att köpa in sig i en plattform som inte hade bankid, som senare fick det under 3,5 år. Nexus 4 som var en samtida telefon har Android 5.1.1 idag, och har alltså inget problem med bankid, bankappar eller vanliga appar. Väldigt få av dessa två telefoner används än idag av användarna däremot, fungerande enheter ligger i någon låda eller så har de lämnat in telefonerna till återvinning trotts att det inte var något fel på dem, andra har gått sönder. Myndigheter är inte ansvariga för kasseringen.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Petterk:

Vilket samhälle? BankID hade du för plattformen i 3,5 år, januari, februari och april 2014 kom det WP-lurar som fungerar än idag med BankID. Så Lumia 1520 har fungerat i mer än 3 år. På Androidsidan fungerar Nexus S från december 2010, eller Galaxy SII från maj 2011 än. De flesta WP8.1-kapabla lurar (som inte gick att uppgradera) samlade redan damm när supporten för BankID upphörde. Efter 4-7 år kan du förvänta dig att behöva skaffa ny telefon i alla fall. Ingen myndighet kräver Mobilt BankID, ingen. Du kan köra bankid på fil eller kort, eller Skatteverkets ID-kort (med kortläsare till datorn) om du måste använda nättjänster. Har du internetbank så har du bankid. Samtidigt kan vem som helst skaffa en ny telefon som klarar av Mobilt BankID, även om du sover under en pappkartong. Du behöver ju inte någon iPhone 7 Plus med 256 GB för det, som du slänger efter ett år. Det handlar om mindre pengar än ett par skor.

Sopberget blir inte ohanterbart för att du byter telefon efter 3-4 år som du nu behövde tack vare Microsoft och bankerna.

Det var knappast något skräckexempel vad det gäller att slänga prylar. Socialtjänsten hjälper de utan resurser, kan du inte få hjälp därifrån ens så behöver du förmodligen inte logga in hos AF och FK i vilket fall som helst. Är du t.ex. nyanländ i etablering så kan du lämna in rapporterna till AF i pappersform. Är du arbetssökande måste du ha en dator eller en telefon i vilket fall som helst. Måste du gå till socialtjänsten för att klara dig och inte har telefon eller dator så är dator numera faktiskt något du har rätt att få bistånd till. Har du full a-kassa på 910 kr om dagen så har du förmodligen råd med en telefon för 599 kr och kan fortsätta aktivitetsrapportera, och skicka in kassakortet till a-kassan elektroniskt.

Faktum är att om du köpte en WP-telefon innan slutet av maj 2013 så fanns inte bankid vid den tidpunkten, alltså de som köpte t.ex. L920 vid lansering valde att köpa in sig i en plattform som inte hade bankid, som senare fick det under 3,5 år. Nexus 4 som var en samtida telefon har Android 5.1.1 idag, och har alltså inget problem med bankid, bankappar eller vanliga appar. Väldigt få av dessa två telefoner används än idag av användarna däremot, fungerande enheter ligger i någon låda eller så har de lämnat in telefonerna till återvinning trotts att det inte var något fel på dem, andra har gått sönder. Myndigheter är inte ansvariga för kasseringen.

Du är allt en rolig prick du..varför ska jag förvänta mig att jag måste byta telefon efter 4-7 år? Om jag har en fullt fungerande telefon varför byta bort den då till något som kanske är sämre och har kortare livslängd? Problemet här är att tekniken måste anpassas till behoven/människan - människan skall inte anpassas till tekniken.

Myndigheter borde utveckla identifieringen så man slipper identifiera sig via bank-id när man t.ex ringer dem sorry men då funkar inte pappersalternativet som du hänvisar till här.
Myndigheterna borde hjälpa till att se till att man kan identifiera sig säkert oavsett vilken mobil man har och då kan vi få två följd diskussioner av det
1. Skall man behöva köpa ny telefon bara för att bank-id skall funka men som man kanske inte kommer nyttja alla tekniska funktioner på i övrigt?
2. Skall myndigheter styra mig i val av mobil och när det är dags att byta för byter jag inte funkar inte identifieringen?
Det rimmar illa när man enkelt kan utveckla bank-id så det funkar till alla istället, sen kan man diskutera om bank-id verkligen är säker identifiering.
Konklusionen av detta är...att jag håller fullständigt med dig när du skriver "Sopberget blir inte ohanterbart för att du byter telefon efter 3-4 år" men ponera att hela Sveriges befolkning behöver byta, hela nordens befolkning och kanske hela Europas befolkning behöver byta mobil för att bank-id och andra appar skall fungera... då blir sopberget större helt i onödan för mobilerna kanske funkade egentligen. Sen ska hela världen byta och sopberget blir bara större och större. Detta är egentligen inget nytt för så funkar det redan bland t.ex datorer, skrivare, skärmar och teknik överhuvudtaget.
Kan du se nu att sopberget som inte är ohanterbart när det gäller mig och det jag slänger helt plötsligt är ohanterbart när fler människor måste byta sina fungerande mobiler. Följden här är också vart skall vi kasta det? är det rätt att vi i väst dumpar det i u-länderna med alla miljögifter och skit som drabbar dem p.g.a att myndigheterna här i väst bestämt att vi måste byte mobil för att vissa appar som t.ex bank-id skall funka.

Nog om detta, nu ska jag se till att få hem en ny iPhone så iallafall jag kan identifiera mig säkert. Vilken iPhone skall jag välja och nån som vet vilken av dem som har längst livslängd så jag kan ha lite gott samvete för miljön och sophanteringen.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Det jag menar är att vi bör jämföra äpplen med äpplen (pun intended), och till saken hör att 4S inte har senaste OS:et, dvs.lkna som exempelvis en 920.

Men det sagt håller jag med om att det ur miljöaspekt känns fel att slänga fullt fungerande hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Äpplen å päron. Som sagt.

Du får jämföra lumia 920 med iphone 5.
Du får jämföra lumia 800 med iphone 4s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Du är allt en rolig prick du..varför ska jag förvänta mig att jag måste byta telefon efter 4-7 år? Om jag har en fullt fungerande telefon varför byta bort den då till något som kanske är sämre och har kortare livslängd? Problemet här är att tekniken måste anpassas till behoven/människan - människan skall inte anpassas till tekniken.

Myndigheter borde utveckla identifieringen så man slipper identifiera sig via bank-id när man t.ex ringer dem sorry men då funkar inte pappersalternativet som du hänvisar till här.
Myndigheterna borde hjälpa till att se till att man kan identifiera sig säkert oavsett vilken mobil man har och då kan vi få två följd diskussioner av det
1. Skall man behöva köpa ny telefon bara för att bank-id skall funka men som man kanske inte kommer nyttja alla tekniska funktioner på i övrigt?
2. Skall myndigheter styra mig i val av mobil och när det är dags att byta för byter jag inte funkar inte identifieringen?
Det rimmar illa när man enkelt kan utveckla bank-id så det funkar till alla istället, sen kan man diskutera om bank-id verkligen är säker identifiering.
Konklusionen av detta är...att jag håller fullständigt med dig när du skriver "Sopberget blir inte ohanterbart för att du byter telefon efter 3-4 år" men ponera att hela Sveriges befolkning behöver byta, hela nordens befolkning och kanske hela Europas befolkning behöver byta mobil för att bank-id och andra appar skall fungera... då blir sopberget större helt i onödan för mobilerna kanske funkade egentligen. Sen ska hela världen byta och sopberget blir bara större och större. Detta är egentligen inget nytt för så funkar det redan bland t.ex datorer, skrivare, skärmar och teknik överhuvudtaget.
Kan du se nu att sopberget som inte är ohanterbart när det gäller mig och det jag slänger helt plötsligt är ohanterbart när fler människor måste byta sina fungerande mobiler. Följden här är också vart skall vi kasta det? är det rätt att vi i väst dumpar det i u-länderna med alla miljögifter och skit som drabbar dem p.g.a att myndigheterna här i väst bestämt att vi måste byte mobil för att vissa appar som t.ex bank-id skall funka.

Nog om detta, nu ska jag se till att få hem en ny iPhone så iallafall jag kan identifiera mig säkert. Vilken iPhone skall jag välja och nån som vet vilken av dem som har längst livslängd så jag kan ha lite gott samvete för miljön och sophanteringen.

Vad rantar du om ens?

BankID är en lösning från privata näringslivet, det är de själva som bestämmer de tekniska förutsättningarna som krävs. Självklart kan de inte för evigt stödja gamla osupportade och osäkra plattformar. Beslutet har inget med myndigheter att göra. En myndighetsutvecklad variant skulle också behöva ta bort stödet från osäkra plattformar. Köpte du t.ex. en Lumia 920 när den kom så förväntade du dig inte ens att få Mobilt BankID där, vilket du senare fick under 3,5 år. Andra plattformar som Blackberry 10, WebOS och Jolla/Sailfish har aldrig fått stöd. Men nu är det inte myndigheter som utvecklar BankID så du låter bara irrationell.

Folk byter mobil mycket oftare än var 3:e-7:e år, de flesta byter nog vartannat år och det är inte en ekonomisk fråga när en telefon som klarar av bankid kostar så lite. Folk byter redan sina grejer oftare än mardrömsscenariot du försöker måla upp. Så många enheter som var fast på WP8.1 i Sverige fanns det inte när de drog tillbaka stödet. Det handlar om tusentals personer som troligen skulle uppgraderat inom kort i vilket fall som helst. Inte hundratusentals eller miljoner.

Vilka myndigheter kräver Mobilt BankID för att man ska få ringa dem? AF och FK kräver det inte iaf. SKV? Ja, men du kan såklart begära ut dina uppgifter därifrån på andra sätt än över telefonsamtal. Förut kunde de såklart inte lämna ut sekretessbelagd information över telefonsamtal alls. Och det är fortfarande inte SKV som bestämmer var Mobilt BankID ska fungera. Det är i grunden Microsoft som inte levde upp till sitt löfte att uppgradera alla WP8.X-enheter till Windows 10 Mobile. De körde preview (förhandsversion) av Windows 10 Mobile på enheter som i slutändan inte uppdaterades. Det är de som sänt signalerna som fått alla att lägga ner utvecklingen av appar för de äldre WP-plattformarna. Det är för övrigt fritt fram för vilken privat aktör som helst att lansera egna e-legitimationer för mobiltelefoner, det är bara att följa lagarna och riktlinjerna för e-legitimation, just nu finns det bara en däremot.

Samtidigt som du försöker attackera mig så skriver du ett helt oläsbart inlägg? Elektronikavfall är olagligt att exportera utanför EU. Moraliska aspekten är redan klargjord. I övrigt får inte OECD-länder exportera avfallet till icke-OECD-länder. Det går ju inte heller att påstå att myndigheter är ansvariga för de kriminella ligorna som stjäl koppar i landet eller att de skulle skapat dem.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk: Detta är "tyvärr" allvarligt, kanske inte något man ser av idag men senare. Hur som så spelar detta ingen roll nu. Jag har gått vidare och lämnat detta. Man får helt enkelt anpassa sig efter hur den stora massan tänker och byta lur vart och var annat år (inkl. barnens). Nu ska jag återgå till trogna Apple iPhone.

BankID är inget jag behövt "förut" alls men vet och känner hur många som behöver det och ju fler som hänger på det, ju fler kommer även få problem, tyvärr. Ha så bra nu och hoppas du inte missförstår mitt och många andras besvikelse vare sig det ligger hos Microsoft eller myndigheterna.

(Myndigheterna/företag/banker kan välja eller hitta andra lösningar som förenklar för alla (inte bara för de som har råd och ork att lära sig samt använda "nya" mobiler), det behöver heller inte vara via mobilappar som någon annan styr över och där informationen kan hamna hos fel personer).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Petterk: Detta är "tyvärr" allvarligt, kanske inte något man ser av idag men senare. Hur som så spelar detta ingen roll nu. Jag har gått vidare och lämnat detta. Man får helt enkelt anpassa sig efter hur den stora massan tänker och byta lur vart och var annat år (inkl. barnens). Nu ska jag återgå till trogna Apple iPhone.

BankID är inget jag behövt "förut" alls men vet och känner hur många som behöver det och ju fler som hänger på det, ju fler kommer även få problem, tyvärr. Ha så bra nu och hoppas du inte missförstår mitt och många andras besvikelse vare sig det ligger hos Microsoft eller myndigheterna.

(Myndigheterna/företag/banker kan välja eller hitta andra lösningar som förenklar för alla (inte bara för de som har råd och ork att lära sig samt använda "nya" mobiler), det behöver heller inte vara via mobilappar som någon annan styr över och där informationen kan hamna hos fel personer).

Det är fortfarande inte myndigheter som tvingar dig att byta telefon och det är knappast allvarligt om du behöver byta telefon efter 3,5 år. E-legitimation i mobilen är säkrare än att ha den i datorn snarare och mjukvara styr alltid någon annan över. Alla vanliga grejer som att lämna aktivitetsrapport hos AF, skicka in kassakortet elektroniskt till a-kassan, vabba hos FK eller deklarera hos SKV kan du göra med Skatteverkets legitimation eller med bankid på fil/kort. Du kan t.o.m. använda digital brevlåda utan Mobilt BankID eller telefon. Om du inte vill behöva använda datorn har du möjlighet att använda en telefon för några hundralappar istället. Mobilt BankID är smidigt och kan användas till långt mer än att legitimera sig mot myndigheter, det är bara att många av sakerna det gjorde enklare och smidigare aldrig kom till WP. Det är alltså relativt få som var beroende av det som satt på WP8.1, förmodligen var långt fler drabbade när de höjde kraven hos Android.

Det finns massor annat som kostar pengar som man behöver för att leva i samhället, som ID-kort och pass eller körkort som måste förnyas. Låter bara bakåtsträvande att vara skrämd över mobiler. Jag förstår fortfarande inte hur du får det till en ekonomisk fråga. Det är ingen som talar om att samhället rasar samman för att det kostar 400 kr för ID-kort var femte år. Alla kan inte använda Mobilt BankID, t.ex. de med skyddade personuppgifter, detta problem vet myndigheterna om och de kommer alltså fortsätta använda andra leverantörer som alternativ oavsett om det är bankid på kort eller någon annan lösning.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk: Ledsen att du inte kan förstå vad och hur många det är som sitter med dessa problem och nej en mobil kostar mer än det du uppger, det tillkommer en massa annat som datakostnader för surf m.m. , nu går jag vidare.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bl4ckIce:

@Petterk: Ledsen att du inte kan förstå vad och hur många det är som sitter med dessa problem och nej en mobil kostar mer än det du uppger, det tillkommer en massa annat som datakostnader för surf m.m. , nu går jag vidare.

Du kan köpa android och WP för under 1000kr

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Digital fyndjägare

@tvelander: Redan fixat..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Förstår fortfarande inte varför du ger skuld till någon annan än Microsoft och BankID (Finansiell ID-Teknik BID AB, som tillhandahåller lösningen åt utgivarna/bankerna). Det är faktiskt ingen annan som uttrycker något sådant här. Det är surt för de som drabbas, men det är något som drabbar alla mobila enheter när de blir gamla nog. Det jag säger är att det inte är något unikt eller jättekritiskt, en flera år gammal telefon kan ersättas eller så kan du använda datorn.

Det går utmärkt att använda Mobilt BankID på ett fritt WiFi (från kommun, kaféet, tågstation o.s.v.) och utan SIM-kort och det är bra mycket billigare än att köra på en dator som fortfarande behöver internetförbindelse den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kan köpa android och WP för under 1000kr

799 kr levererat till ICA för 550.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk: Antingen vill du inte förstå eller så håller du dig bara innanför dina egna ramar.
Detta är bara början och har nu vid senare tid börjat visa sig, bara så du vet.

Läs "Publicerad 17 jan 2017": http://www.expressen.se/dinapengar/fel-telefon--kunder-stangs...

Mitt tänk har alltid varit, Tekniken skall vara anpassad för oss - inte tvärtom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Ja, jag använder Volvo On Call i min Lumia 650.
För egen del finns de appar jag behöver till W10M.
Det stora problemet, som jag ser det, är bristen på nya, intressanta mobiler.
De flesta modeller MS gett ut känns "gamla" och börjar dessutom ta slut på lagret. Det finns ingen W10M-mobil som har en exklusiv design som känns "2017" eller ens "2016".

Så är det, som jag förstått så har man nu helt slutat tillverka Lumia oavsett modell och överlåter det till tredjepart. Dock har man sagt att man jobbar på den ultimata telefonen (...) och det ryktas om att man lägger ned Lumia som varumärke och jobbar vidare på Surface. Nyligen visade man också en telefon som körde x86 och vanliga Windows 10, något som skulle kunna vara en grund för den telefonen. Använder själv en 950xl sedan release och bytte batteri i veckan, utöver det har jag ingen lust att byta privat. I jobbet används Honor 8 och Iphone 6 och de är sämre överlag tycker jag

Permalänk
Avstängd

Kan man inte lägga in W10 via insider längre på Lumia 920?
Då fungerar ju bank-id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@Petterk: Antingen vill du inte förstå eller så håller du dig bara innanför dina egna ramar.
Detta är bara början och har nu vid senare tid börjat visa sig, bara så du vet.

Läs "Publicerad 17 jan 2017": http://www.expressen.se/dinapengar/fel-telefon--kunder-stangs...

Mitt tänk har alltid varit, Tekniken skall vara anpassad för oss - inte tvärtom..

Du målar upp skräckscenarion och låter teknikfientlig, ingen annan diskuterar som du här och så enkelt är det med det. Du verkar inte vilja diskutera sakfrågan. Det är inte början på något överhuvudtaget. Att grejer blir förlegade är ingen ondskefull konspiration. För de som gillar W10M är problemet att deras äldre enheter inte uppdaterades, även om de så körde preview-versionen av W10M på dessa under ett bra tag. Tekniken är skapad av oss, och jag är i allmänhet pragmatisk och realist, jag har varken anledning att måla upp någon utopi eller despoti. Att det skulle röra sig mot en försämring vad det gäller e-legitimationer finns det inget belägg för. Det kommer snarare bara bli mer tillgängligt helt utan tvång för någon viss pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Kan man inte lägga in W10 via insider längre på Lumia 920?
Då fungerar ju bank-id.

Preview har inte uppdaterats och därför fungerar inte längre appar där.

Det går att lägga in Windows 10 Mobile på 512MB-enheterna också däremot, genom att sätta en flagga i Upgrade Advisor med några verktyg, och då kan man få redstone+. Men det är ju inofficiella hack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Så är det, som jag förstått så har man nu helt slutat tillverka Lumia oavsett modell och överlåter det till tredjepart. Dock har man sagt att man jobbar på den ultimata telefonen (...) och det ryktas om att man lägger ned Lumia som varumärke och jobbar vidare på Surface. Nyligen visade man också en telefon som körde x86 och vanliga Windows 10, något som skulle kunna vara en grund för den telefonen. Använder själv en 950xl sedan release och bytte batteri i veckan, utöver det har jag ingen lust att byta privat. I jobbet används Honor 8 och Iphone 6 och de är sämre överlag tycker jag

Inte telefoner, de har bara visat att de tillsammans med Qualcomm har utvecklat stöd för 32-bit x86-binäröversättning i Windows för ARM. De pratade om uppkopplade PCs alltså ARM-baserade bärbara, inte telefoner.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Petterk: ?

Det är ingen diskussion, det är FAKTA, tyvärr.

Läs detta igen: http://www.expressen.se/dinapengar/fel-telefon--kunder-stangs...

Det kommer komma mer sådant med tiden då fler och fler "medel" människor uppdagas om hur "verkligen tekniken" anpassas efter andra typer av behov (ex. $$$) , tyvärr.

(Du lär nog ändå hålla dig innanför dina egna ramar samt vrida och vända på sakfrågan, men ändå)

Jag har gått vidare så lägg ner detta nu, vi har olika åsikter om hur vi tycker teknik och annat ska gå till men det är en helt annan diskussion, så nu får du tolka hur du vill och fortsätta på det viset.

iPhone är en bra liten mannick, men jag saknar min Win 8.1 lur, den lämnades på röda korset i morse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Petterk: är inte det i praktiken samma sak med tanke på att Microsoft sedan Windows 8 pratar om enheter och inte olika kategorier av datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Petterk: är inte det i praktiken samma sak med tanke på att Microsoft sedan Windows 8 pratar om enheter och inte olika kategorier av datorer?

Nej, det handlar om surfplattor eller bärbara med ARM-processor och mer eller mindre desktop-gränssnittet. Telefonfunktionerna kommer saknas. De kommer inte försöka köra Photoshop (som de demade) på en 5-tumsenhet.

Olika användningsområden kommer fortfarande ge olika typer av enheter. Ska du sitta och köra Windows-applikationer så kommer du behöva större skärm och större batteri.

Andra stycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Läs detta igen: http://www.expressen.se/dinapengar/fel-telefon--kunder-stangs...

Det kommer komma mer sådant med tiden då fler och fler "medel" människor uppdagas om hur "verkligen tekniken" anpassas efter andra typer av behov (ex. $$$) , tyvärr.

(Du lär nog ändå hålla dig innanför dina egna ramar samt vrida och vända på sakfrågan, men ändå)

Jag har gått vidare så lägg ner detta nu, vi har olika åsikter om hur vi tycker teknik och annat ska gå till men det är en helt annan diskussion, så nu får du tolka hur du vill och fortsätta på det viset.

iPhone är en bra liten mannick, men jag saknar min Win 8.1 lur, den lämnades på röda korset i morse.

Nej, Expressen och Sydsvenskan för inte fram frågan på det sätt som du gör. De drar inte de slutsatser du gör. De målar inte upp någon bild av att tekniken revolterar mot den lilla människan. Det finns inget som styrker att det kommer bli värre i framtiden än det varit med Android och iOS tidigare i frågan.

Permalänk
Medlem

Har inte direkt något intresse för windows telefoner.
När det kommer telefoner med fullt desktop OS så kanske det ändras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.554720/bankid-for-linux-slopas

Hälsar alla WP 8.1 ägare varmt välkomna till klubben!
"Kul" med ombytta roller för en gångs skull.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag hoppas fortfarande på att någon tredje part ska tillverka en Win-mobil som jag är nöjd med. Under tiden får jag hålla mig till min Lumia 650.
Risken med MS "ultimata" telefon, är att den förmodligen blir för stor för min smak.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

@mackanj: får man fråga vilka kriterier du har?

Permalänk
Medlem

Vilken app använder ni för nummerpresentation är det True caller som gäller då?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jg kör truecaller på min 950xl.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Truecaller

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.0Ghz | 4GB Corsair DDR2 DHX TWINX 6400 | Gigabyte HD4850 1GB @ 750/1100Mhz | Windows 7

Permalänk
Medlem

Försöker ansluta till ett öppet WiFi med min Lumia 930 men får följande felmeddelande: "ingen internetanslutning telefonen kan inte anslutas till internet från det här nätverket" Nån som vet vad det beror på och hur man löser problemet?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version