Permalänk

Laserskrivare vs Bläckstråleskrivare

Jag är på väg att köpa en skrivare/scanner.
Helst ska det va en färgskrivare, å går den att ansluta som nätverksskrivare så är det också ett +.
Grejen är att jag helst vill lägga ut så lite som möjligt utan att få nån "made in taiwan, går sönder efter 3 dagar-grej".
Har kollat runt litegrann på s.k. "multifunktionsskrivare" och ser att alla billigaste verkar va bläckstråleskrivare.
Då börjar jag självklart fundera, vad är egentligen skillnaden på bläckstråleskrivare å laserskrivare? Laserskrivare använder väl bläck dom också om jag inte fattat fel. Är det så att dom använder mindre eller billigare bläck än bläckstråleskrivare så att man sparar in pengar där eller?

Så...
För-/nackdelar med laser-/bläckstråleskrivare gott folk...let me hear them

Har ni förslag på specifika skrivare så är det välkommet också. Helst under tusenlappen, men jag kan va lite flexibel.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Laserskrivare använder toner, ett väldigt fint pulver, och till en färglaser kan toner springa iväg på ett flertal tusenlappar, men i gengäld räcker dom länge, bläck är inte billigt det heller och kan nog kosta nån tusenlapp för att fylla på alla färger, tror du ska fråga dig vad är det för typ av material du vill skriva ut
Är det tex mycket foton du vill ha utskrivet i bra kvalitet så är det en bättre bläckstråle du vill ha

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Bläckskrivare:

Fördelar:
- Tar oftast inte lika stor plats
- Väldigt bra fotoutskrifter på fotopapper

Nackdelar:
- Patroner kan ta slut ganska snabbt beroende på modell
- Dyrare kostnad per utskrift
- Lättare att få problem med bläcksystemet eller att patroner torkar

Laser:

Fördelar:
- Lägre kostnad per utskrift
- Kan stå längre utan att man skriver ut
- Tonerpulvret torkar inte ut

Nackdelar:
- Oftast rätt stora och klumpiga om du ska ha färg-laser
- Dyrt att köpa toner när de väl tar slut
- Blir generellt inte lika fina fotoutskrifter på fotopapper

Nu tog jag för och nackdelar baserat på att du vill ha färgutskrifter. Det finns ju små enkla laserskrivare som bara är svart färg oxå.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter samma sak. Scanner, kopiering och utskrift (jag är tveksam till färg eller ej). Jag lägger mig i den här tråden i stället för att starta en egen mycket snarlik.

Viktigare för mig är nog kvalitet och att den fungerar väl snarare än pris. Detta brukar löna sig i längden.

Någon rekommenderade följande skrivare i en annan tråd:

Lexmark MULTISKRIVARE LASER X203N tjäna pengar hos Pixmania

13,4 kg låter lite tungt. Kanske man kan hitta en lite mindre variant?

Priset bör ligga mellan 1000-3000 kr sisådär.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 rev 1.0, Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz Socket 775, Corsair HX Power Supply 520W, Albatron 8800GTS 320 MB, 4x1GBCorsair XMS2-6400 800 mhz, Thermalright Ultra-120 eXtreme Socket, Antec Case Performance One P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av juv95hrn:

Jag är på jakt efter samma sak. Scanner, kopiering och utskrift (jag är tveksam till färg eller ej). Jag lägger mig i den här tråden i stället för att starta en egen mycket snarlik.

Viktigare för mig är nog kvalitet och att den fungerar väl snarare än pris. Detta brukar löna sig i längden.

Någon rekommenderade följande skrivare i en annan tråd:

Lexmark MULTISKRIVARE LASER X203N tjäna pengar hos Pixmania

13,4 kg låter lite tungt. Kanske man kan hitta en lite mindre variant?

Priset bör ligga mellan 1000-3000 kr sisådär.

Glem ikke å jevnføre oppløsning på scanner delen også, det er ofte den del på MFP der en kan finne store forskjeller mellom ulike typer og prisklasser. Du må se etter den virkelige oppløsning og ikke den ekstrapolerte (dvs den oppløsning gjennom noe dataprogram kan håndtere for gi et bedre tall) ved siden av skriver funksjonen.

Permalänk

Hur en Lexmark funkar törs jag inte svara på då jag bara har erfarenhet av HP. Jag förstår dock att den där är stor och klumpig om det är en färg-laser skrivare. Den enda "All in one" skrivaren som HP har som är färglaser heter "CM1415nfw". Den är oxå lite stor och kanske lite klumpig. Minns inte vikten på den, men den har scanner, fax och arkmatare uppe på iaf. Sen färgdisplay med touchfunktion. Ganska häftig och driftsäker sak enligt mig.

Den där Lexmark verkar inte så dum dock. Så du avgör själv

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk

Nu när teknik gått ned i pris och man i princip bara betalt för toner och/eller bläck så finns bara en fördel med bläckstråle - det är är överlägsna fotoustkrifter på fotopapper, allt anna är klart sämre och dyrare tycker jag.

Jag tror aldrig jag kommer köpa bläckstråle igen. Foton skriver jag upp typ vartannat år, och varenda förbaskade gång har det torkat. Jag är innerligt less på bläckteknik. Ushc. Kanske bra om man skriver ut mycket, typ varje vecka. Men jag

En färglaser med duplex & nätverk får man relativt billigt idag.

Har mycket bra erfarenheter av HP och Brother, dåliga erfarenheter av lexmark.

/Fredrik