Permalänk
Medlem

Router vägrar WAN

Hejsan!

Jag äger en Sweex LW050V2. Har tjänat mig i 2 år nu snart, har strulat lite sådär då och då men fungerar rätt okey.

Det jag nu har problem med som jag verkligen inte kan fatta alls är följande:

Jag flyttade nyss till ett hus som använder Tele2, nyligen bytte de upp min hastighet till 100/10 LAN ifrån vad jag tror var 10/10 LAN. Innan kunde jag bara korka in nätverkskabeln i väggen och direkt till routern och köra. Nu efter deras "omkonfigurering" av nätet så fungerar inte routern alls. Den får ingen information när den kopplas direkt till nätet. Inget IP, ingen gateway, ingen DHCP och ingen DNS.

Min första reaktion var att göra det vanliga, stänga av routern och när det inte fungerade, reboota den, formatera den, starta om datorn, rycka sladdar och ändra inställningar kors och tvärs. Till slut ringer jag in till Tele2 och frågar om de har MAC-lås och isåfall att de skickar ett nytt IP direkt så jag kan se om det är det problemet. De hävdar att de inte har något MAC lås utan att jag ska vända mig till min routers tillverkare då det är routern det är fel i då jag har internet på datorn.

Så nu är min fråga till er, vad tusan har hänt med min router? Inget MAC-lås och allting är omstartat och knåpat med in i minsta detalj. Jag har funderat på om Tele2 har bytt till statiskt IP eller liknande men det står självklart inte på deras hemsida....

"Help I need somebody, not just anybody! Heeeeelp"

Mina funderingar går nu i att köpa en ny router för att denna verkar kört fast i sig själv. Tänkter då på en D-Link DIR-600. Dock hoppas jag på er hjälp, är det ringa å tjata på Tele2 och fråga om saker eller är det något jag kan ha missat i routern?

Tackar!

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nobbe34:

ändra inställningar kors och tvärs.

Say what?

Kan din dator får IP-adress från Tele2 kan din router (om den är hel) får IP-adress från Tele2 genom att klona mac-adressen från din dator och använda DHCP mot Tele2.

Om Tele2 kör med eller utan MAC-lås är av mindre intresse, får din direktkopplade dator får IP från Tele2 ska din router få IP-adress om den använder din dators MAC-adress.

Antingen är en av dina patchkablar trasiga eller så är din sweex torsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Say what?

Kan din dator får IP-adress från Tele2 kan din router (om den är hel) får IP-adress från Tele2 genom att klona mac-adressen från din dator och använda DHCP mot Tele2.

Om Tele2 kör med eller utan MAC-lås är av mindre intresse, får din direktkopplade dator får IP från Tele2 ska din router få IP-adress om den använder din dators MAC-adress.

Antingen är en av dina patchkablar trasiga eller så är din sweex torsk.

Jag är lite n00b på att nörda routersystem men jag har försökt kopiera allt ifrån nätverkskortet som tar emot fast signalen till routern den säger då däremot att gatewayen är felaktig och vill inte acceptera adressen.

Däremot, patchkablaget. Det är samma kabel jag har mellan datorn till routern så det är inget fel på kabeln, det är bara routern som inte kan få rätt info. Jag har nämligen bara en sladd so mja får leka runt med hehe.

Samtidigt, allting hände under tiden som tele2 fixade uppgraderingen och därför borde skiten fungera egentligen men allt den säger på WAN-området är, jag citerar "Obtaining Network Parameters..." Det finns ingen möjlighet att göra något där och jag behövde inte kopiera MAC adress innan. Är det dags för att köpa ny router?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om du kunde testa med en annan router innan du köper en ny.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men går det inte att ladda ner ett DHCP-program till datorn, t.ex Tiny DHCP Server, koppla routern via WAN-porten till datorns LAN-port och se efter om routern får en IP-adress därifrån? Bara en tanke som slog mig! Då kan du utesluta om routern är trasig eller om Tele2 har gjort något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JopLajt:

Det bästa vore om du kunde testa med en annan router innan du köper en ny.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men går det inte att ladda ner ett DHCP-program till datorn, t.ex Tiny DHCP Server, koppla routern via WAN-porten till datorns LAN-port och se efter om routern får en IP-adress därifrån? Bara en tanke som slog mig! Då kan du utesluta om routern är trasig eller om Tele2 har gjort något..

Jag kan alltid försöka med programmet och kolla Däremot, det vore asnice att testa med en annan router först. Ska försöka se om jag kan få tag på någon men de ja känner har routermodem och de går ju inte att använda för mig =/

-edit- laddade ner Tiny DHCP server och försökte konfa men det gick inte så bra för jag förstod inte alls hur det skulle fixas. Matade in en del nuffror där det gick men blev ingen lösning =/

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nobbe34:

Däremot, patchkablaget. Det är samma kabel jag har mellan datorn till routern så det är inget fel på kabeln, det är bara routern som inte kan få rätt info.

I ena fallet när det funkar använder du endast en kabel, i det andra fallet med routern inkopplad använder du två kablar. Har du verkligen kollat båda kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

I ena fallet när det funkar använder du endast en kabel, i det andra fallet med routern inkopplad använder du två kablar. Har du verkligen kollat båda kablarna?

Nja asså jag hade bara en kabel, antingen körde jag internet rakt ifrån uttaget eller så försökte jag fixa med routern genom att koppla till den och fixa trådlösa och sedan koppla routern till väggen för att ordna det och testa. Men allt fallerade och kunde inte ordna det alls så har nu köpt en ny D-Link 600 och nu kan jag surfa trådslöst igen! Förhoppningsvis till en högre hastighet också

Tack för hjälpen alla ni som engagerat er ialla fall men den där routern hamnar nog på skroten nu.

Mvh Nobbe

-edit 15 min senare lade internet av igen och fick ingen info ifrån Tele2 till routern men har nu internet igen. Börjar man bli lite orolig att de inte var ngt fel på gammrutan ändå.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nobbe34:

Nja asså jag hade bara en kabel, antingen körde jag internet rakt ifrån uttaget eller så försökte jag fixa med routern genom att koppla till den och fixa trådlösa och sedan koppla routern till väggen för att ordna det och testa. Men allt fallerade och kunde inte ordna det alls så har nu köpt en ny D-Link 600 och nu kan jag surfa trådslöst igen! Förhoppningsvis till en högre hastighet också

Tack för hjälpen alla ni som engagerat er ialla fall men den där routern hamnar nog på skroten nu.

Mvh Nobbe

-edit 15 min senare lade internet av igen och fick ingen info ifrån Tele2 till routern men har nu internet igen. Börjar man bli lite orolig att de inte var ngt fel på gammrutan ändå.....

I am also living in one of the SSSB buildings. I had the same problems as yours during the 100Mbit upgrade and yesterday it got worse. Now I cant use my router to connect (it is a DIR-600 btw). I called them several times but they dont know shit at least ppl who answer the phones. Is your DIR-600 working good right now?

Permalänk
Medlem

Är det vanlig nätverkskabel och inte fiber eller nått så kanske kabeln inte hänger med i 100Mbit, prova att hårdställa hastigheten till 10Mbit på WAN-porten, om det går vill säga, funkar det då så är problemet nätet i huset.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla in dig med 2 kablar så du vet vad som händer i routern, att fippla så där är inget alternativ vid konfigurering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baytuni:

I am also living in one of the SSSB buildings. I had the same problems as yours during the 100Mbit upgrade and yesterday it got worse. Now I cant use my router to connect (it is a DIR-600 btw). I called them several times but they dont know shit at least ppl who answer the phones. Is your DIR-600 working good right now?

Hi!

Yes it is working correctly right now but it sometimes disconnects and it can't get any DHCP-data from the ISP. Do you still have problems with the router.

Visa signatur