Kodek sökes: Intel Indeo Video 41 (IV41)

Permalänk

Kodek sökes: Intel Indeo Video 41 (IV41)

Tja!

Jag försöker spela upp ett 8 år gammalt videoklipp i VLC Player 1.1.4. Filen har ändelsen AVI och enligt VLC kodekinformation så är ljudet kodat med PCM U8 (araw) och bilden är kodad med IV41. Jag har ljud men ingen bild, alltså saknas den här IV41 avkodaren i datorn, eller hur?! Jag har tagit reda på att det är ett gammalt videokodek från Intel. Men var hittar jag denna kodek så att jag kan installera det och se klippet i VLC Player?

Det måste kunna installeras på Windows Vista 64-bit, och det är just det jag inte har kunnat hitta. Det behöver inte vara 64-bitars, det fungerar med 32-bitars också, bara det är till Vista.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

VLC kan bara använda sina egna codecs, så om du hittar den så måste du ända spela i tex mpc

stavfel ._.
Permalänk

Jag har redan provat att spela upp filen med Media Player Classic 6.4.9.1. Även där har jag bara ljud men ingen bild. Jag har också installerat hela DivX paketet med Player, Web player, Converter, Codec Pack, DivX Pro. Kodekpaketet där löste inte problemet, och att spela upp filen med DivX Player var värre än med VLC Player eller Media Player Classic - jag hade återigen ljud men ingen bild men här var dessutom ljudet hackigt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

VLC Player är mitt favoritprogram för videouppspelning just därför att man inte behöver bry sig något om kodek, eftersom som du säger Werdes, den har alla kodek inbyggda. Men hur kommer det sig att den inte stödjer Indeo Video? Handlar det om att detta kodek är licensbelagt eller vad?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag ska nu prova något som heter Media Player Classic Home Cinema 1.4.2499.0, någon släkting till vanliga Media Player Classic. Men den kräver DirectX End-User Runtime från juni 2010. Men var ser jag vilken DirectX version jag har på datorn?

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Man kör "dxdiag" från Kör prompten, alternativt från CMD (kommandotolk) fönstret för att öppna "Diagnostikverktyg för DirectX". Där kan man se DirectX version under fliken System, under Systeminformation.

Källa: Which version of DirectX is on your computer?

Citat:

Which version of DirectX is on your computer?

On a computer running this version of Windows, you should have DirectX 10 or later. Here's how to check which version of DirectX is on your computer:

1. Open DirectX Diagnostic Tool by clicking the Start button Picture of the Start button, typing dxdiag in the Search box, and then pressing ENTER.

2. Click the System tab, and then, under System Information, check the DirectX version number.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Okej, nu är det fixat! Nu kan jag äntligen se på mina gamla Indeo Video 4 kodade videoklipp!

Det jag har gjort är att jag har installerat Netscape 9.0.0.6. Sedan har jag installerat Indeo 5 kodekpaketet. Installationspaketet heter iv5setup.exe. Den är 1,97 MB (2068266 byte), har filversion 2.11.15.0 och är copyright stämplad "Ligos Corporation 2000". I beskrivningen står det "Indeo 3.2, 4.5, and 5.11 Codecs and Support Files".

Anledningen till att jag installerade Netscape var för att installationsprogrammet (Install Shield) sökte efter Netscape under installationen. Den svarar aldrig, eftersom jag normalt inte har Netscape installerad. Jag kör med Firefox som webbläsare som ju är släkt med Netscape men ändå inte riktigt samma sak. Så jag tvungen att ha riktiga Netscape webbläsaren installerad innan jag kunde slutföra installationen av Indeo 5 kodekpaketet.

Man kan eventuellt välja att göra en anpassad (custom) installation för att se om det är möjligt att välja bort några komponenter så att man slipper installera Netscape. Troligtvis försöker den installera några plug-in komponenter för Netscape, vilket gör att den fastnar då under installationen när den upptäcker att Netscape saknas på datorn.

Men var förberedd på att man kan behöva installera Netscape för att kunna installera kodekpaketet. Nu fungerar det som sagt på min dator. Och jag kör med Windows Vista 64-bit dessutom. Det finns en påbörjad artikel på svenska Wikipedia där det står att Indeo Video endast fungerar på 32-bitar. "Indeo video stöder officiellt endast Windows 95, 98, 2000 och XP. Det går att få att fungera i andra 32-bitars operativsystem (t ex Windows Vista och Linux), men inte 64-bitars operativsystem." Men detta stämmer alltså inte då jag uppenbarligen har fått det att fungera på Vista 64-bit. Antagligen fungerar det även med Windows 7 64-bit, för den som kör det operativet och behöver Indeo Video stöd.

Det var Intel som utvecklade Indeo Video för video version 4 och 5 samt audio version 2.5. Sedan tog Ligos Corporation över det från Intel år 2000 tror jag. På Ligos webbplats finns det ett kodekpaket att hämta också, men man får då betala $14.95 dollar för det. Det är nog ett bra sätt för dem att tjäna pengar, på en programvara som från början var gratis.

Så här skriver de.

Citat:

Ligos® Corporation’s Indeo Software® codec family provides video and audio codecs that help multimedia producers and web developers create high-quality distributable media without the expense or complexity of special hardware. The codecs (video versions 4 and 5, and audio codec version 2.5) were originally developed by Intel® Corporation, and for years have been a popular solution for video and audio in CD-ROM games, computer training titles, encyclopedias and online media. Ligos continues to distribute Indeo software for legacy applications still requiring its use in Windows 95, 98, ME, XP and NT/2000 operating systems.

If you have been referred to this page by a pop-up message or a third-party software provider (for a game or other multimedia product), and are not certain that you require Indeo to make your software work, you must contact the original manufacturer and Microsoft. We cannot support or answer questions regarding third party software or hardware. In addition, as the Ligos Indeo Codecs package is a downloadable product, we do not offer refunds once the purchase has been made. Please see the Support and Sales FAQ pages for additional information.

PLEASE NOTE: Indeo is not supported for use with Microsoft’s “Vista” or “Windows 7″, or any Apple Mac operating systems. In addition, some Indeo-dependent applications may not work at all on those OSes, and Ligos is unable to provide a solution. More details below.

Ligos Indeo Codecs for Windows - $14.95

As an option to meet the needs of those Windows (95, 98, ME, XP and NT/2000 only) users who require Indeo codecs, Ligos has created an enhanced bundle of the Indeo codecs called Ligos Indeo Codecs. The Indeo Codecs include Indeo Video version 5.2, as well as support for the older Indeo Video 4.5 and Indeo Audio 2.5 codecs (the 3.x video codec is no longer available nor supported). The Ligos Indeo Codecs package is available for purchase and download through our electronic store for $14.95. There is no free or demo version available.

[---]

With various updates to the Windows platform over the years, Microsoft has been inconsistent in its distribution of the Indeo codecs as a base part of its operating system. Unfortunately, a number of game and multimedia titles require Indeo to be installed on the OS in order to function. Please review our Indeo Support page for more detailed information about the Indeo codec, Windows, and third party titles.

System Requirements

* Windows 95, 98, ME, XP, or NT/2000 (32-bit only; there is no support for Windows 64-bit Operating Systems; in addition, “Windows Vista” and “Windows 7″ are not supported)
* Pentium II or greater
* Microsoft Video for Windows and/or Windows Media Player

Jag tycker att Microsoft och Apple borde ha behållit Indeo Video stödet i sina operativsystem i några år till. De har tagit bort det för tidigt tycker jag. Men enligt en anonym användare på moviecodec.com så ska Indeo Video version 4 och 5 fungera på Quick Time version 7.5.5 och äldre. Men han noterar också att det kan kräva extra plug-ins.

Samma användare skriver att Microsoft har tagit bort stödet för samtliga Indeo Video versioner i Windows Media Player vid en uppdatering i december 2009. Så har du tur att du kör Windows XP fortfarande så bör inte något av det här vara ett problem för dig.

Alternativet är att köra Windows XP och dess mediaspelare i en virtuell miljö på Windows Vista eller Windows 7. Men det är ju otroligt jobbigt och irriterande att man ska behöva gå den vägen för att få tillbaka stödet för en sån sak, något som borde vara normalt att ett modernt och dyrt operativsystem som Windows stödjer direkt ur boxen.

Källor:
Indeo - Wikipedia
IV31 IV32 IV41 IV50 : Indeo 3, 4, and 5
Download Indeo Codecs Legacy Package
Ligos Corporation Indeo
Software Releases :: The Netscape Archive

Har du också några gamla Indeo videoklipp som du vill kunna se på, och inte bara lyssna på så hoppas jag att det här ska vara till din hjälp. Jag har vid flera tillfället letat efter en lösning på det här problemet men har ofta gett upp på grund av att det knappt finns några "mega" kodekpaket (codec mega pack t.ex.) som inkluderar Indeo Video. Och när man väl hittar något som kan vara lösningen så går det inte att installera för att det är för gammalt program. Nu vet jag i alla fall en lösning.

Det här är resultatet av att använda proprietära standarder, kodeks, filformat, filsystem, etc. Det ska man bojkotta i så stor utsträckning som möjligt. Man kan ha en fil som kanske är skapad för 10 eller 20 år sedan. Chanserna att en så gammal fil fortfarande ska gå att läsa i en dator är mycket större om man använder en öppen standard eller ett öppet filformat när man skapar filen, än om man skulle använda en proprietär standard eller filformat.

Låt er inte luras av att utvecklaren säger att programmet är helt gratis, eller att det finns en gratis version som endast kan läsa de filer ni skapar med betalversionen. Några exempel jag kan komma på snabbt är Adobe Flash och deras Flash Player, eller de många olika utvecklare av CAD program som erbjuder "readers" som endast kan läsa (inte skriva) dessa filer. Är man en äkta nörd så ser man till att programmet använder en öppen standard eller filformat som är mer eller mindre accepterat på marknaden eller i den sektorn man arbetar inom.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Installationspaketet iv5setup.exe har MD5 359afe192360a11e6bd94611a473687c och CRC32 är b87a76db. Bara för att vara lite extra nördig och samla några extra nördpoäng. Oss nördar emellan så säger det nog mer än beskrivningen ovan. Nu ska jag glo lite på några gamla klipp jag har väntandes i arkivet.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111