Permalänk
Medlem

hantera aluminiumplåt?

håller på med ritningar till mitt nya chassi som bitvis kommer va i aluminiumplåt, min fråga är hur tjock plåt kan man hantera med vanliga verktyg? dvs sticksåg, dremmel, borrmaskin... jag tänkte 3mm... kommer köpa en stor 2x1m plåt som jag ska såga ut sidor, fläkthål osv. av går det? har bara enkla handverktyg?

Permalänk

Aluminium är ganska formbart och mjukt, jag tror att 3 mm kommer att fungera bra. Lycka till!

//Svetsare & plåtslagare

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Smyglunden:

Aluminium är ganska formbart och mjukt, jag tror att 3 mm kommer att fungera bra. Lycka till!

//Svetsare & plåtslagare

Ser att du bor i västerås. Kanske arbetar du där också. Ni säljer inte aluplåt eller? PMa mig med lite priset och info. Behöver lite råmaterial.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

3 mm är rejäla grejjer! skulle nog kört på typ 1.5-2mm om det ska vara exempelvis sidorna av chassiet.

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

3 mm är rejäla grejjer! skulle nog kört på typ 1.5-2mm om det ska vara exempelvis sidorna av chassiet.

3mm är bra, 1.5-2mm blir mesigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

3mm är bra, 1.5-2mm blir mesigt.

3 millimeter på sidorna av chassit är bra jäkla tjockt, sen vad som ser bra ut och vad som är mesigt är ju två helt olika saker

Permalänk

Chassin brukar vara av just 2mm PLÅT.
Alu är ju lite andra saker, så där kan man behöva 3mm

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Ser att du bor i västerås. Kanske arbetar du där också. Ni säljer inte aluplåt eller? PMa mig med lite priset och info. Behöver lite råmaterial.

Du låter som en tjack pundare med abstinens
Dator-modding är farliga grejer, fucks your life up....

Permalänk
Medlem

Aluminium är ju mjukt som attans.. använder du verktyg som är avsedda för stål så borde det inte vara några som hellst problem. även om verktygen inte är av den bästa klassen..

Du sågar igenom en alu plåt rätt snabbt med en vanlig bågfil

Prova borra i 1cm pansar istället så ser du att även dom bästa borrarna kan gå sönder

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

3mm är lite överdrivet tjockt. 1-2mm är nog mer lättjobbat. Du kommer klara dig på vanliga verktyg men för att klippa plåtarna är det nog smidigast och blir bäst resultat om du har en riktig sax att klippa dem i.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Kryll:

Du låter som en tjack pundare med abstinens
Dator-modding är farliga grejer, fucks your life up....

I need to score some stuff now brother!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

3mm ska absolut inte vara nåra problem att använda. Brukar kapa ut vissa detaljer och dylikt med sticksåg i 5/7mm durkplåt på jobbet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Chassin brukar vara av just 2mm PLÅT.
Alu är ju lite andra saker, så där kan man behöva 3mm

Chassin är oftast 0.6 till 0.8 mm, så länge vi snackar stålplåt...

Exempel på tjocklekspec på tunga högkvalitetslådor:
Silverstone RV02/FT02
http://www.silverstonetek.com/raven/products/r-spec.php?model... (0,8mm)

Antec P183:
http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTgyNA== (0,8mm)

Är inte de chassina kraftigare än 0,8mm, är nog knappast några det

Exempel på budgetchassi med 0,6mm:
http://www.compucase.de/nc/en/produkte/pc-gehaeuse/micro-atx-...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

3mm är ju helt okej. vill man ha en tyst dator så ska materialet vara tjockt då slipper man böka lika mkt med bitumen matta mm.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

1 - 2 mm blir nog lagom byggde ett chassi där mina sidor va 1mm tjocka och det räcker bra till man behöver inte tjockare iaf. aluminium är lätt arbetat. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminiu... där har du priser på plåt

Mvh

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av dapink:

1 - 2 mm blir nog lagom byggde ett chassi där mina sidor va 1mm tjocka och det räcker bra till man behöver inte tjockare iaf. aluminium är lätt arbetat. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminiu... där har du priser på plåt

Mvh

Får citera min kompis härdå...
"1mm är ju förfan aluminiumfolie och 2mm är typ skittunnt!" -Erik

ärligt talat jag tror 3 mm är lagom om du ska ha allt i en tjocklek och det borde gå bra att jobba med.
Annars hade ju 4-8mm lämpat sig för stommen och sidor osv i 2mm. men allt i 2mm tror jag blir lite klent... lycka till!

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Prova borra i 1cm pansar istället så ser du att även dom bästa borrarna kan gå sönder

Du vet att pansar inte är ett material va? xD
Du kan ha pansar gjort av aluminium. En hjälm är pansar då den skyddar innehållet från att förstöras (huvudet).

Så ja visst jag kan borra i pansar

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Hej skrev fel förut hade 1,5MM på sidorna. aluminiumfolie är 0,05MM tjock men men 3 mm är maffigt att ha skulle rekommendera dig tunnare om du nu inte ska ha burken till att spränga bomber i.

Mvh

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

ja skulle tagit 2,5mm fast ramen i kanske 3mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1mm aluminium skrynklar man ju ihop med handkraft, jag tycker 2.5-3mm låter bra, ju tjockare desto bättre.
sen skulle jag passa på att göra plats för dämpmattor så det blir lite stadga och mindre vibrationer

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Skrynkla ihop med handkraft kan man med plåt med, beror ju snarare på hur det är format hur det håller. Men 3mm är väldigt tjockt och skall det vara stort chassi kanke man vill ha så tjockt kanske. Sedan för er som inte jobbat med metall så finns det ju olika hårdhetsgrader med.

Skall du skära i alu med en dremel en längre sträcka skall du köra låga varv. Vid höga varv så sätter sig den smälta alun på verktygen och
ställer till det för dig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Proffsmoddare

Om du bygger på ett smart sätt räcker det med 1mm, men till stora chassin är 1.5-2mm att föredra. 3mm i ett helt chassi känns mest klumpigt och onödigt, dessutom svårarbetat om du har tänkt att bocka någonting.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Proffsmoddare

Det är rätt uppenbart att 90% av folket här aldrig har byggt ett chassi eller ens har kollat på ett köpt chassi lite närmare. INGET chassi på marknaden är byggt i 2mm plåt Som sleepstreamer sa 1mm funkar utmärkt om du bygger rätt. Allt över 2mm är totalt pointless.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10705309']INGET chassi på marknaden är byggt i 2mm plåt.

Enligt Sweclockers så är Thermaltake Level 10 (åtminstone delvis) byggd i aluminumplåt tjockare än 2 mm. Men det chassit är också i en klass för sig själv.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Själv bygger jag S-K-Y-N-E-T i 1.5mm alu profiler och 1.5mm tjock stål åvan på det just pga jag vill ha fram en lite "biffigare" look på hela bygget

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10705309']Det är rätt uppenbart att 90% av folket här aldrig har byggt ett chassi eller ens har kollat på ett köpt chassi lite närmare. INGET chassi på marknaden är byggt i 2mm plåt Som sleepstreamer sa 1mm funkar utmärkt om du bygger rätt. Allt över 2mm är totalt pointless.

Lyssna på Wolverine som vet vad han pratar om. På mitt Lian Li aluminiumchassi är stommen av 1,5mm alu-plåt och sidor och topp av 1mm. Då är Lian Li bland de mest gedigna alu-chassina på marknaden, visst finns det säkert de som använder tjockare men det är enbart overkill. Det tjockaste på mitt chassi är fronten och den är av 2mm aluminiumplåt, är gedigen som tusan och det gick åt 5st Dremel kapskivor att kapa ett hål på 15x15cm. Så välj MAX 2mm eller helst tunnare till det som inte behöver vara überstarkt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Sötast

Tänk på, om du ska arbeta med aluminium så köp en liter med T-röd.

Du använder T-röd när du bearbetar aluminium för att det inte ska klibba under bearbetning.

Desto tunnare desto sexigare, men tycker du att plåten blir alldeles för sladdrig?

Kryssbocka den för att dubbla dess styrka flertalet gånger!
http://i36.tinypic.com/v3hx02.jpg

Permalänk
Medlem

Ojoj tack för alla svar! får nog bli hälften då dvs 1,5mm (den ska va tyyyyst!!) ska bara bli enkla sidor osv inget fancy, vissa av oss har ju inte tillgång till bockar å cnc fräsar som vissa andra (ja jag e avis).
Allt ska skruvas fast på en ram av nått som jag inte bestämt mig för än tror det blir 25mm fyrkantsstav i trä även om jag e väldigt sugen på alu efter en titt på Aluchill men det verkar så bökigt har ju som sagt bara tillgång till vanliga handverktyg.
Kommer väll upp en ritning snart så man kan få lite tipps innan man sätter igång med hela bygget.

Btw. har jag förstått rätt när jag säger att Tibnor e stället att handla på som privatperson om man bor i sthlm? har för mig att jag läste nått om det någonstans på forumet... eller e det lokala plåtslagaren som gäller?

Permalänk
Medlem

du får höra runt lite mellan olika företag vad dom tar för pris på det du ska ha. sen är det ju bara o handla där du får det till bäst pris

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag bygger mitt med 5 och 2 mm aluminiumplåt:P kommer bli en bjässe!

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build