"Dedikerad" NAS vs egenbyggd Atom server?

Permalänk
Medlem

"Dedikerad" NAS vs egenbyggd Atom server?

Jag har kollat på en Synology Disk Station DS411J - 2990:- samt 4st hårddiskar som skall köras i RAID-5. Enheten ser ut att ha det jag behöver vilket är i första hand nätverkslagring för mina datorer. Men även möjligheten att köra en liten websida (php+mysql) och DLNA för att vid senare tillfälle streama film till en framtida inköpt nätverksansluten DLNA mediaspelare vid tv:n

Jag har även kollat på att bygga en egen server baserad på ASUS AT5NM10-I mini ITX Intel Atom D510 - 750:- Samt ett extra PCI kort med 4x SATA anslutningar (Promise SATA300 TX4 - 810:-) samt ett Fractal Design Integra 400w - 399:- 2GB DDR2 ram tänkte jag ta ifrån min stationära dator, och chassi har jag ett litet som behöver modifieras en aning. Förutom det så behövs någon form av lagringsdisk för OS på Atom datorn vilket kommer kosta ytterligare några hundringar.

Atom datorn blir inte ens 1000:- billigare.

Atom datorn har nog kraft för allt jag vill kunna göra med den NAS, PHP+Mysql, DLNA (eller annan backend då jag kan väja mer fritt när jag bygger själv), VPN server (ej krav), FTP. Hur klarar Atom att köra olika servrar i t.ex. VirtualBox? OpenSoliaris i grunden som tillhandahåller NAS delen sedan 1-2 virtuella servrar ovanpå OpenSolaris för olika tjänster.

Men kommer den att dra mycket mer ström än en Dedikerad NAS? Enligt Synology Inc. så drar deras DS411j 42.9w vid HD access och 16w vid HD Hibernation. Det låter väldigt mycke lägre än vad en egenbyggd Atom baserad NAS kommer att sluka i sig.

EDIT: Hittade lite info angående Atom D510.. den är tydligen väldigt strömsnål. Intel Atom D510 File Server Finished with Power Results! inte ens 20w med en hårddisk aktiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Många frågor och funderingar.

Jag kör Atom med ION 24/7 HTPC + torrentklient med W7 som administreras via RDP + patch i W7 som gör att ytterligare en användare kan logga in och samtidigt titta på film (1080p) på HDMI plattTV.
Detta funkar utmärkt utan lagg.

Avseende strömförbrukning skall den dra <30W med 1 disk, enligt publicerade mätningar.

Solaris har inte drivrutiner till allt, vilket du får se upp med. Att köra olika servrar i VirtualBox på Atom har jag inte provat men det borde gå, sedan är frågan hur tunga jobb du kör i dessa virtuella servrar och vad svarstiderna blir och om du står ut med dessa?

Jag har ingen Synology-server så jag kan inte jämföra med Atom. Valfriheten avseende hård- och mjukvara är ju betydligt större på en PC-plattform än på en dedicerad NAS-lösning, om man nu behöver det?

Permalänk

Det finns Atom-kort med 4st SATA-portar, då slipper du köpa kontrollerkort och kommer ner i pris. Vet ej om du hade tänkt köra hårdvaru-RAID iofs, kanske funkar ändå.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Många frågor och funderingar.

Jag kör Atom med ION 24/7 HTPC + torrentklient med W7 som administreras via RDP + patch i W7 som gör att ytterligare en användare kan logga in och samtidigt titta på film (1080p) på HDMI plattTV.
Detta funkar utmärkt utan lagg.

Avseende strömförbrukning skall den dra <30W med 1 disk, enligt publicerade mätningar.

Solaris har inte drivrutiner till allt, vilket du får se upp med. Att köra olika servrar i VirtualBox på Atom har jag inte provat men det borde gå, sedan är frågan hur tunga jobb du kör i dessa virtuella servrar och vad svarstiderna blir och om du står ut med dessa?

Jag har ingen Synology-server så jag kan inte jämföra med Atom. Valfriheten avseende hård- och mjukvara är ju betydligt större på en PC-plattform än på en dedicerad NAS-lösning, om man nu behöver det?

Det tyngsta jobbet servern kommer att köra någonsin är att agera NAS (möjligen FTP+VPN server för åtkomst utifrån). Dessa extra tjänster den kommer att utföra är enbart för att jag vill "leka" lite därför jag tänkte köra dessa i en virtuell maskin för att inte sabotera NAS delen så enkelt.

Diskarna jag har kollat på drar 11w vid uppstart och 7w vid normal läs/skriv drift, och jag har tänkt köpa 3st 1TB samt en billig 2.5" för OS (inkl. image filer för virtuella maskiner)

Skrivet av fastforward:

Det finns Atom-kort med 4st SATA-portar, då slipper du köpa kontrollerkort och kommer ner i pris. Vet ej om du hade tänkt köra hårdvaru-RAID iofs, kanske funkar ändå.

Jag letade men från början lyckades jag bara hitta Atom-kort med 4st SATA som krävde DDR3 minnen. Då jag är snål vill jag spara in lite och sno 2gb DDR2 ifrån min nuvarande dator.

Men efter lite mer letande strax efter jag skapade den här tråden hittade jag Zotac D510 NM10-B-E för 1145:- Det har hela 6st SATA kontakter vilket passar utmärkt för mig. 4-5 för lagring samt en disk för OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Men efter lite mer letande strax efter jag skapade den här tråden hittade jag Zotac D510 NM10-B-E för 1145:- Det har hela 6st SATA kontakter vilket passar utmärkt för mig. 4-5 för lagring samt en disk för OS.

Läs http://www.zotacusa.com/forum/topic/2682-nm10-dtx-sata-raid-c... innan köp av det kortet.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem

Jag såg det igår innan jag tänkte beställa.. väldigt trist då kortet såg väldigt bra ut. Tur bara jag såg det innan jag beställde

Nu blir de nog som jag skrev tidigare. Valfritt billigt Atom D510 kort och sedan ett Promise TX4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det värt att satsa på en AMD 245e istället kanske. hur mycket skiljer den sig emot en Atom D510 på idle Power Consumption? Att dom drar mer vid full load vet jag men dom har lite mer kraft också, fast kanske inte tillräckligt?

EDIT:
MSI 760GM-E51 536kr
AMD Athlon2 x2 245e 2.9ghz 649kr

Sen behövs då köpas DDR3 Ram för 380kr

Totalt blir det ca 200kr mer i inköpspris än Atom D510 samt Promise TX4 SATA kort. Atom datorn kommer nog att dra en del mindre ström vid idle. Tveksam till att 245e kommer lika lågt på idle.

Eller kanske man ska satsa på en Core i3 540.. det blev dock ytterligare 400kr dyrare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Är det värt att satsa på en AMD 245e istället kanske. hur mycket skiljer den sig emot en Atom D510 på idle Power Consumption? Att dom drar mer vid full load vet jag men dom har lite mer kraft också, fast kanske inte tillräckligt?

Jag måste säga att jag personligen sett på atom många gånger om, men faller alltid tillbaks på att en AMD skulle ge mig så mycket mera. Strömförbrukningen borde det inte vara stor skillnad på. Men man får mycket bättre urval på morderkort, samt att alla AMD processorer kommer med AMD-V, vilket gör att virtuella maskiner kan köras lättare.
Men frågan är ju vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzo:

Jag måste säga att jag personligen sett på atom många gånger om, men faller alltid tillbaks på att en AMD skulle ge mig så mycket mera. Strömförbrukningen borde det inte vara stor skillnad på. Men man får mycket bättre urval på morderkort, samt att alla AMD processorer kommer med AMD-V, vilket gör att virtuella maskiner kan köras lättare.
Men frågan är ju vad man prioriterar.

Det lilla jag kommer att köra virtualiserat så räcker nog en Atom eftersom jag egentligen inte behöver mer än NAS delen, möjligen med FTP+VPN server.

Det andra är en extra lyx och kommer troligen bara att driva en mindre PHP+MySQL sida och för att jag ska komma åt SSH samt lite annat skoj utifrån

Dock ser Virtualisering väldigt intressant ut dvs. att kunna köra ESXi 4 samt NexentaStor och sedan min lek linux på sidan av det för att slippa VirtualBox ovanpå Nexenta (eller vad jag nu bestämmer mig för att köra för OS)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av McZ:

Jag letade men från början lyckades jag bara hitta Atom-kort med 4st SATA som krävde DDR3 minnen. Då jag är snål vill jag spara in lite och sno 2gb DDR2 ifrån min nuvarande dator.

Detta D510-kort kör jag med, 4st SATA och DDR2. Det verkar dock ha gått upp något i pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=552902

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Fortsätt bolla med varandra nu! Sitter i exakt samma sits som McZ

Nätverkslagring med minst 3 lagringsdiskar i raid5. 3x2Tb diskar. Utrymma för utbyggnad e ju inte helt fel heller ifall man behöver mer space.
Hur funkar det när man kör raid5, kan man bara köpa till en exakt likadan disk och koppla in den? Eller måste man göra om hela raiden med format etc..? En grejj till? Hur lätt är det att fixa iordning ifall en disk dör?

Permalänk
Medlem

OpenSolaris finns inte längre då det är nerlagt av Oracle. Illumos skulle förstås kunna vara ett alternativ. Själv gick jag över till FreeBSD på min filserver (som körde OpenSolaris innan). Upplevde att FreeBSD hade bättre fungerande strömsparfunktioner än OpenSolaris, t.ex. bättre stöd för att varva ner hårddiskar som inte används men freebsd är krångligare att komma igång med (mera pill). ZFS drar en del processorkraft så en Atom är i minsta laget men tweakar man litegrann så kan det funka ganska bra tror jag.

Själv skulle jag nog ändå överväga en AMD Athlon II istället för Atom, då har man uppgraderingsmöjlighet om det skulle behövas ännu mera processorkraft. Egentligen skulle man lika gärna kunna välja en Athlon II X3 eller X4 då de i vila inte drar mycket mera ström än en X2, men man får bättre kraft till virtuella maskiner och annat som man kommer på att man vill göra. Dessutom finns det bättre urval på moderkort med många SATA-portar direkt på moderkortet så slipper man köpa till kontrollerkort. Finns även möjlighet att använda ECC-minne. Men visst drar en Athlon II mera ström än en Atom. Kanske blir sisådär 300 kr/år extra på elräkningen.

Permalänk
Medlem

Detta problem uppkommer ganska ofta ja.. Första tanken är en riktigt strömsnål dedikerad NAS, sedan börjar man tänka på en Atom. Nästa steg blir en strömsnål AMD, men då skiljer det bara några hundralappar ifrån en i3a

Det du måste bestämma är ifall det är 100% prio att det skall dra lite kräm, eller om du vill få ut mer kräm. Tänk på att även om TDP på AMD'n är 45W så kommer den ju ligga i vila största delen av dygnet, så man måste ju in i de banorna för att bestämma sig också.

Ang. ESXi så råder jag dig att förforska en del att moderkorten du väljer har fullt stöd för ESXi.

http://www.inet.se/artikel/1901787/intel-d510mo-atom-d510 Är en fin liten sak men hade problem med ESXi sist jag prövade i alla fall. Men detta gäller rent generellt, kolla innan oavsett vilket moderkort du köper.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske blir sisådär 300 kr/år extra på elräkningen.

Det skulle betyda att den drar ca 30watt mera i medeltal varje timme, om den står på 24/7 ett helt år. Jag har svårt att tro att det är så stor skillnad.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shadde:

Fortsätt bolla med varandra nu! Sitter i exakt samma sits som McZ

Nätverkslagring med minst 3 lagringsdiskar i raid5. 3x2Tb diskar. Utrymma för utbyggnad e ju inte helt fel heller ifall man behöver mer space.
Hur funkar det när man kör raid5, kan man bara köpa till en exakt likadan disk och koppla in den? Eller måste man göra om hela raiden med format etc..? En grejj till? Hur lätt är det att fixa iordning ifall en disk dör?

Det beror väl på hur smart controllern är. Min NAS klarar sådana manövrar som att utöka on the fly. Både med en extra disk och genom att byta ut befintliga diskar en och en mot större.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Och din nas är?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Shadde:

Och din nas är?

Förlåt, det borde jag nog skrivit. Jag har en Qnap TS-419P+.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant!

Man ser också i artikeln att det inte var särskilt stor skillnad i strömförbrukning i idle mellan Atom och Athlon II (även om jag tycker 35W låter mycket för Atom i idle). Brazoz var ju både strömsnålare och bättre än Atom men långt ifrån Athlon II i prestanda.