Kan man "radera" allt i hårddisken utan att behöva göra det manualt?

Permalänk
Medlem

Kan man "radera" allt i hårddisken utan att behöva göra det manualt?

Hej igen!
Mina delar har kommit och nu skall jag andvända min gamla hårddisk i den nya datorn.
Finns det något sätt att få raderat allt ur HDD utan att behöva avinstallera alla program och drivrutiner,
tar ju en hel evighet annars :S Annars har min gamla dator flippat helt ur också så man inte kan spela musik via spotify eller kolla film via VLC :/

Tacksam för snabba svar

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

format diskbokstav: t.ex. (format c:) tar bort det mesta. Är det ominstallation som gäller så är det bara att peta in en windowsskiva och välja formatera när du installerar.

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

far windows då med?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan radera partitioner innan själva installationen börjar du får frågor om det, låt sedan win sköta partionering och formatering, så ska det bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan formatera men då försvinner allt på disken, även OS. Dock kan du inte formatera den disk startfilerna finns på, inne i windows. Detta måste göras med installationsmediet. Så tänk på att ta backup på allt du vill ha kvar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ööhm.. just det kan någon förklara lite lättare för e noob som mig? Och vad är Format diskbokstav + c?

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du kan formatera men då försvinner allt på disken, även OS. Dock kan du inte formatera den disk startfilerna finns på, inne i windows. Detta måste göras med installationsmediet. Så tänk på att ta backup på allt du vill ha kvar.

Det var det jag menade, hade någon aning att man kunde göra det, men inte hur :)! Hur gör jag det? Har redan överfört filerna till en extern hårddisk

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

far windows då med?

varför skulle du vilja ha kvar din gammla windows installtaion när du tänkt avinstallera all program?

det är just en ominstallation av windows som är nyttig när man slänger i nya komponenter.

lättast är som sagt att bara trycka in windows skivan , och sedan under installationen välja att formatera hårddisken när frågan/alternativet kommer upp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

varför skulle du vilja ha kvar din gammla windows installtaion när du tänkt avinstallera all program?

det är just en ominstallation av windows som är nyttig när man slänger i nya komponenter.

Nejj... Inte vill jag ha kvar windows Undrade bara när jag kan jöra det, vill ha kvar datorn ett tag till tills jag har plockat ihop allt utom hårddisken Vill rensa ut ALLT

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _oZZar_:

Det var det jag menade, hade någon aning att man kunde göra det, men inte hur :)! Hur gör jag det? Har redan överfört filerna till en extern hårddisk

Har du redan lagt det du vill ha kvar på extern disk så är det ju redan klart, då är det ju bara en OS:skiva eller USB du skall skaffa/inneha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På min gamla dator så bootade jag och tryckte f11 sen recover to factory någonting. Sen bara jag startade det. 15min senare var allt borta förutom OS och förinstallerade saker.

Visa signatur

www.kategorib.se - Allsvenskan Tifo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du redan lagt det du vill ha kvar på extern disk så är det ju redan klart, då är det ju bara en OS:skiva eller USB du skall skaffa/inneha

Tack! Så jag behöver inte ta bort före jag lägger i mina nya komponenter och installerar W 7?

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _oZZar_:

Tack! Så jag behöver inte ta bort före jag lägger i mina nya komponenter och installerar W 7?

Nej, det skall inte behövas, lite beroende på om du uppgraderar från ett äldre OS läs XP, lite annorlunda med Vista då det kan uppgraderas med bibehållna inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det skall inte behövas, lite beroende på om du uppgraderar från ett äldre OS läs XP, lite annorlunda med Vista då det kan uppgraderas med bibehållna inställningar.

Jepps.. jag uppgraderar från XP till W7

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

en sak som kanske inte hör till tråden men, hur kan jag spara Microsoft program som t.ex. word eller powerpoint? Vill ju inte direkt betala för dem, men det kan vara bra att ha någon gång. Eller finns det att ladda ner någonstans?

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _oZZar_:

en sak som kanske inte hör till tråden men, hur kan jag spara Microsoft program som t.ex. word eller powerpoint? Vill ju inte direkt betala för dem, men det kan vara bra att ha någon gång. Eller finns det att ladda ner någonstans?

Du köper dig ett MS Office paket eller tar hem Open Office gratis från nätet

Kolla §7 i våra regler på forat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste reglerna... Sorry for that :/ Men tänkte inte att tanka ner dem pirat, tänkte om man fick någon gratisversion eller något

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Nu är det frågan om vad du menar.
Har du redan dessa program från microsoft installerade i din nuvarande dator och att de är lagliga versioner men saknar installationsmedium för dessa.
Eller är det så att du vill ha tag i dessa till din nya för att de är olagliga i din nuvarande dator.

Om det är olagliga versioner så är enda rådet jag ger är att köpa lagliga versioner, alternativt gå över till openoffice.
Är det lagliga versioner men du saknar installationsmedium, så hör med microsoft, inköpsstället för gamla datorn om de kan skicka en skiva mot en kostnad. Eller höra med en kompis om att få låna dennes skiva/or och sedan använda din/a nycklar.
Om du är student så går microsoft office att köpa för en relativt billig peng via mecenat.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Nu är det frågan om vad du menar.
Har du redan dessa program från microsoft installerade i din nuvarande dator och att de är lagliga versioner men saknar installationsmedium för dessa.
Eller är det så att du vill ha tag i dessa till din nya för att de är olagliga i din nuvarande dator.

//Freezer

Jag har alltså i min nuvarande dator microft word,excel och powerpoint. Men de var färdigt
på datorn då vi köpte den så jag undrade om jag kan flytta över programen till min dator som först finns
efter en vecka då den blir färdig byggd. Och jag kommer alltså att radera allt på hårdskivan.

Visa signatur

~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Kan säga direkt att det ej går att flytta över dessa program.
Så alternativet är att försöka få tag i en skiva och installera på nya datorn och där använda befintlig nyckel.
Alternativet är openoffice som läser alla format ms office använder.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Okey.. Tack! Blir väl till att hosta upp pengar och ta sig i kragen och köpa programmen..

Visa signatur

~ Rudyard Kipling