Hur står sig en begagnad D-SLR?

Permalänk
Medlem

Hur står sig en begagnad D-SLR?

Funderar på att köpa mig en systemkamera, men budgeten är begränsad. Jag kommer mestadels att ta lite "semesterbilder" och eventuellt bilder till en eller annan hemsida.
Nu är frågan, ska jag köpa en begagnad D40, D70, 300D, 350D eller annat i 2000kr-klassen eller ska jag lägga dubbelt så mycket på en billig ny kamera (typ 1000D)?
Om jag köper en begagnad så kan jag om jag har tur få med fler objektiv (oftast typ kit 18-55 och något 50-200 el. dyl.).

Vad tycker ni annars är Canons kitobjektiv 18-55 IS tillräckligt allround för att funka till en början?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har nästan bara äldre kameror och dom är alla bra på sina egna sätt så man kan ta vilken man vill och få ett bra resultat. Nu kan man välja ut de som är lite bättre och när det gäller Canon så skulle jag inte gå under en 350D som man kan få för ca 2000kr Den ihop med ett 18-55 IS kommer de ge många fina bilder så det är en bra kombo.

Annars skulle jag försöka vinna denna K10D på Tradera och om man har tur kan man få den för 2000kr då det är en grym kamera som fortfarande känns riktigt modern och är mycket välbyggd. Det är då ett semiproffshus så den ligger i en annan liga än en 350D.
http://www.tradera.com/Pentax-K10-Kamerahus-i-Mycket-Fint-Ski...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har ett talesätt jag brukar använda:

Bara för att det kommer en ny bättre kamera, gör det inte att din gamla kamera blir sämre.

Tolkas hur man vill, men jag ser absolut inget dumt i att köpa en äldre kamera om man inte promt behöver funktioner som bara finns i de nya, så som filminspelning, ISO-MASSOR osv.

Permalänk
Medlem

Nikon D80 finns tillgänglig till ett bra pris på blocket. mellan 2000-2500:- En riktigt bra kamera!

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vilken egenskap som är viktigast. Man får oftast "mer kamera" om man köper begagnat. Man får en kamera som tex D70 som har två inmatningshjul, trådlös blixtstyrning, inbyggd fokusmotor osv, vilket inte D3100, tex, har (om vi håller oss till Nikon för tillfället). Däremot har det ju hänt saker med brusprestanda där de nya husen är bättre och ska man fota mycket i dåligt ljus är det ju en bra egenskap att ha. Jag tycker dock inte att D70 skäms för sig vad gäller det heller. I praktiken är den brusfri upp till ISO800 och det ser helt okej ut på ISO1600. På moderna hus flyttas gränsen till ISO1600 resp ISO3200 istället.
Jag tycker dock att du ska hålla dig ifrån Canon 300D (och även 10D i viss mån) och det har inget med bildkvaliteten att göra, utan det är helt enkelt så att den är olidligt långsam och saknar en hel del inställningsmöjligheter. Det finns heller ingen anledning att köpa något äldre än D70 från Nikon. D70/D80, D50, D40/D40x/D60/D3000 (ingen fokusmotor i dessa fyra), Canon 350D/400D/450D, 20D/30D/40D är alla bra kameror. K10D som MaLo pratar om är åxå trevlig.

Vad gäller objektiv så är Canons 18-55 utan IS ett riktigt lågvattenmärke som har rätt dålig bildkvalitet. Bortsett från det så behöver du inte direkt "hålla dig undan" från något. Nikons 18-70 utmärker sig med att vara mycket bra och är klart ett av de bättre alternativen om man väljer en Nikon-kamera. D70 hade detta som kitobjektiv.

Edit:
Nikon D200 brukar åxå gå för klart överkomliga summor.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en D70 med 18-70 och är jättenöjd! 2000 kronor och man har en kamera som tar bilder som är bra mycket bättre än en kompaktkamera i nästan alla prisklasser och dessutom gott om möjligheter. Visst kunde det vara trevligt med möjlighet till höga ISO-tal, men det är ingenting jag känner att jag behöver egentligen. 2000 kronor är för övrigt inte mycket för ett objektiv i den klass som detta håller, och om jag bestämmer mig för att gå upp några steg vad gäller kamerahuset så har jag ett trevligt allround-objektiv.
Tack för alla svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan kommer kameran inte falla allt så mycket i pris de närmaste åren heller så det är ett bra köp så länge som den förblir hel. En sak man skall tänka på när man köper en äldre digitalkamera är att sensorn får fler heta pixlar med åren men att dessa kan mappas bort med mjukvara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Bara för att det är roligt att testa...

Började för cirka ett år sedan med att köpa en Nikon D3000 för 3800:- (ny) hade den några månader, såldes för 3500:- och köpte sen en Canon 40D för 3800:-, hade den en månad såldes för 4000:-, köpte sen en Nikon D200 för 3600:-, hade kanske kvar den i tre månader... Såldes sen för 4300:-. Köpte sen Nikon D3100 för 4500:- (ny) hade den nån månad, sålde kitoptiken för 1000:- och huset för 3500:-... Har nu en K10D med 18-55 som jag fick för 2000:-

Har alltså testat en hel del, dock utan att tappa pengar. Kan så här i efterhand säga att alla kameror varit bra. Mer egna preferenser som spelar in på vad man gillar och inte. Det viktigaste är att man lär sig hur utrustningen fungerar.

K10D känns nog mest prisvärd iaf, halva priset mot jämförbar Nikon/Canon. Med Pentax är man dessutom inte som alla andra, 9 av 10 på stan har nog Canon eller Nikon. Nackdelen är utbudet av objektiv. Där ligger Canon och Nikon mycket bättre till.