Permalänk

Varningsljud från datorn - Temp?

Hej!

För någon månad sedan började min dator göra en sorts blipp-blopp ljud låtande som en sorts varningsljud och jag kom fram till att cpu'n var på tok för varm.
Köpte en ny kylare (SCYTHE KATANA 3 SCKTN-3000 - processorkylare (SCKTN-3000) och tempen sjönk dramatiskt ner till ca 39-41C för processorn. Varningsljuden försvann.

Allt var bra till idag (nån månad senare)Jag lämnade lägenheten några timmar och när jag kom hem sa min sambo att datorn låtit sådär konstigt igen. Provade starta om datorn och det stod att filen "winload.exe" (eller liknande) var skadad. Bootade igen. Allt startade fint.

4-5 Timmar senare när jag spelar CoD black ops hör jag ljudet igen. Går ut o kollar tempen.
GPU då på över 75C. Cpu strax under 50C har jag för mig.
Kan då inte längre starta program etc. Allt hänger sig. GPU tempen går sedan sakta ner till runt 64C men varningsljudet kommer och går fortfarande och jag spelar in ljudet och tar en bild med min ihpone av Speedfan eftersom jag inte kan ta screenshot eller göra något alls knappt.

Nu efter omstart är där inga varningsljud. GPU på runt 62. CPU runt 37-38C.
Rensar datorn regelbundet från damm etc (måste eftersom jag har katter).

system:

Intel Core i7 920 2.66GHz
Asus P6T
500GB Samsung SpinPoint F1 HD502IJ
74GB Western Digital VelociRaptor ICE
XFX GeForce GTX 295 1792MB PCIe
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666
Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk
750W Corsair CMPSU-750TXEU
Antec Twelve Hundred
Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA
Allt köptes samtidigt från Inet I januari 2009.

Som sagt kunde jag inte ta screenshot på speedfan då pga det hängt sig men jag tog en bild med min iphone och spelade tillomed in varningsljudet via iphonen med.

Varningsljud länk: http://www.xphirience.com/sweclockers/varning.wav
Screenshot på speedfan vid varningsljud:http://www.xphirience.com/sweclockers/speedfan.jpg
Som ni hör är fläktarna på ganska högt varv eftersom jag helt enkelt blev lite skraj och drog upp dem på max.

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är inget problem. Använd CPU-Z och GPU-Z för att kolla temperaturer. Speedfan är inte det bästa tempprogrammet.
Varningsljuden är säkert från en inbyggd högtalare på moderkortet, som är inställda i BIOS att pipa och tjuta om processorn når en viss temperatur.

Det som händer är nog att CPUn "throttlar" dvs den stänger av sig för att inte ta skada när temperaturen är för hög. Nu är dock 50c långt ifrån vad en i7:a klarar av, så du kan väl gå in i BIOS och kolla om du har något varningsvärde inställt som gör att moderkortet börjar pipa?

Permalänk

Tack för ditt svar.

I BIOS hittar jag ingenting om temperaturer för varningsljud. Har varit inne på alla "flikar" och det enda jag hittar är någon power hardware monitor som talar om temperaturen. Eller är det helt 100 att det finns en sådan inställning i BIOS som jag bara inte hittar?

Vet inte om detta spelar någon roll: I enhetshanteraren under bildskärmskort ligger grafikkortet två gånger - dvs NVIDIA GeForce GTX 295 står på två rader som om jag hade två stycken (det har jag inte). och under Processorer är det också dubbelt.... 8ggr (ska väl vara 4?). Kan det vara något? vågar man bara ta bort ("avinstalera") det som verkar vara dubbelt?

Mvh
Marcus

Permalänk

Kan det vara en bugg?

HIttade detta: "If you had enabled the CPU temp warning, the beep you heard from the buzzer was caused by this. Intel processor has internal bug with the digital thermal sensor when C3/6/7 enabled, it occasionally generates false value that triggered off the CPU temp warning in ITE chip used on the board. Disable C3/6/7 will override this annoying problem, or just simply disable the CPU temp warning, there's no workarounds posted by Intel so far."

hittade texten på http://www.tomshardware.co.uk/forum/270021-12-p55a-bios-beeps...

Isåfall är det lätt att stänga av C3/6/7 grejen, bara jag inte stänger av en varning som är berättigad.

Permalänk

Nytt moderkort - problem kvarstår

Hej,

Jag var säker på att det var moderkortet som kände av temperaturen fel på något vis, men ack så fel jag måste ha haft.

Nytt moderkort instalerat: Sabertooth X58 (och reninstalerat win 7).
Det blippar fortfarande lite då och då, så moderkortet kan jag utesluta.
När jag lyssnar noga låter det som pipandet kommer från bakdelen av grafikkortet eller hårddisken... någonstans där. Svårt att lokalisera exakt.
Kan grafikkort spela varningsljud på det viset? Det är tydligt att det är ett varningsljud och inte ett mekaniskt ljud.

Temperaturerna i datorn är låga och fina annars. Kan det vara att jag ska "damma av" grafikkortet?

Jag är helt lost och riktigt trött på detta :-/

Snälla hjälp

Mvh
Marcus

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr säga att jag aldrig hört nåt liknande ljud från en dator nån gång, föreslår att du gör som vid all felsökning, koppla ur allt, sen lägger du allt utanför datorn, tex på moderkortskartongen, monterar en del i taget och försöker utesluta vad det är som låter...men ett varningsljud..det tycker inte jag att det låter som öht när man lyssnar på "filen" du la upp, det brukar låta mycket tydligt och distinkt när nåt står fel till med tempsen, det här lät nästan som om nåt satt fast i en fläkt eller dylikt eller på en hdd som håller på att paja för dig, tyder också på det när du säger att winload.exe var skadad och att ljuden kommer och går

I mina teknikeröron låter det iofs mest som en failande hårddisk

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

ÄNTLIGEN LÖST - Tack för er hjälp

Efter MYCKET pillande stod det klart att det var en av mina 3st hårddiskar som inte funkade som den skulle.
Otroligt vilka skumma ljud en hårddisk kan göra. Nu är den helt enkelt borttagen.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

En, eller båda av mina Seagate Barracuda Green diskar ger ifrån sig ett tjut/pip varje gång jag stänger av min mediaspelare. Kan verkligen förstå hur du misstog det från ett varningspip. Mycket märkligt hur sådana ljud kan uppkomma av en disk.
I mitt fall vet jag dock inte om det beror på att de sitter vertikalt. De lät inte så under sin tid i datorn iaf.

Men skönt att det löste sig för dig, och felsökningen blev ju en utmärkt ursäkt till att köpa lite ny hårdvara

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |