Varningsljud från datorn - Temp?
Hej!
För någon månad sedan började min dator göra en sorts blipp-blopp ljud låtande som en sorts varningsljud och jag kom fram till att cpu'n var på tok för varm.
Köpte en ny kylare (SCYTHE KATANA 3 SCKTN-3000 - processorkylare (SCKTN-3000) och tempen sjönk dramatiskt ner till ca 39-41C för processorn. Varningsljuden försvann.
Allt var bra till idag (nån månad senare)Jag lämnade lägenheten några timmar och när jag kom hem sa min sambo att datorn låtit sådär konstigt igen. Provade starta om datorn och det stod att filen "winload.exe" (eller liknande) var skadad. Bootade igen. Allt startade fint.
4-5 Timmar senare när jag spelar CoD black ops hör jag ljudet igen. Går ut o kollar tempen.
GPU då på över 75C. Cpu strax under 50C har jag för mig.
Kan då inte längre starta program etc. Allt hänger sig. GPU tempen går sedan sakta ner till runt 64C men varningsljudet kommer och går fortfarande och jag spelar in ljudet och tar en bild med min ihpone av Speedfan eftersom jag inte kan ta screenshot eller göra något alls knappt.
Nu efter omstart är där inga varningsljud. GPU på runt 62. CPU runt 37-38C.
Rensar datorn regelbundet från damm etc (måste eftersom jag har katter).
system:
Intel Core i7 920 2.66GHz
Asus P6T
500GB Samsung SpinPoint F1 HD502IJ
74GB Western Digital VelociRaptor ICE
XFX GeForce GTX 295 1792MB PCIe
Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666
Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk
750W Corsair CMPSU-750TXEU
Antec Twelve Hundred
Samsung SH-S223Q 22X DVD±RW DL SATA
Allt köptes samtidigt från Inet I januari 2009.
Som sagt kunde jag inte ta screenshot på speedfan då pga det hängt sig men jag tog en bild med min iphone och spelade tillomed in varningsljudet via iphonen med.
Varningsljud länk: http://www.xphirience.com/sweclockers/varning.wav
Screenshot på speedfan vid varningsljud:http://www.xphirience.com/sweclockers/speedfan.jpg
Som ni hör är fläktarna på ganska högt varv eftersom jag helt enkelt blev lite skraj och drog upp dem på max.
Tacksam för råd!