Permalänk
Medlem

hög eller låg sens/dpi

Tjenare,

Min förra tråd om vilken mus som kan rekommenderas rev upp en lite diskussion om vilken dpi man ska köra med, jag personligen kör just nu i 3600dpi och behöver mer. Jag tycker att jag inte förlorar träffsäkerhet i FPS spel, men när man är krypskytt så är det omöjligt att träffa med så hög dpi

det jag undrar är vad ni kör för dpi och vad ni tycker och tänker runt ämnet. ska man köra snabbt eller långsamt?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Kör något mellan 300-500 på min qpad 5k. Kan inte kolla exakt för den datorn är inte igång. Nu spelar jag inte fps men jag tycker det är en vanesak det där med känsligheten.

Permalänk

3600 dpi i fps spel? Hur stor skärm upplösning har du? Jag vet inte exakt vad jag kör med typ 800 dpi kanske.

Om du sitter på FullHD eller mindre förstår jag inte hur man kan köra så mycket, för måste ju typ vara 3 varv på 2-4 cm eller?

Permalänk
Medlem

Tror precis som jocke92 att det är en vanesak. Själv köra jag 2600 dpi.

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

3600 dpi i fps spel? Hur stor skärm upplösning har du? Jag vet inte exakt vad jag kör med typ 800 dpi kanske.

Om du sitter på FullHD eller mindre förstår jag inte hur man kan köra så mycket, för måste ju typ vara 3 varv på 2-4 cm eller?

jag kör i 1920 x 1080 det tar ungefär 1cm att komma från höger till vänster på min desktop

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

vill du bli bra, kunna aima osv så ska du köra låg sense. Dock beror det på, aimar du bara med handleden ska du ha lite högre sense än om du aimar med hela armen. Jag har spelat fps spel på hög nivå och kan bara ge dig tipset att försöka jobba dig neråt i sense under en period för att sedan lägga dig på en nivå som passar dig och aldrig byta sense igen. Detta medför att du lär dig kontrollera aimet på ett klockrent sätt och du kan panga hs! GL med spelandet för övrigt!

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

3600 dpi i fps spel? Hur stor skärm upplösning har du? Jag vet inte exakt vad jag kör med typ 800 dpi kanske.

Om du sitter på FullHD eller mindre förstår jag inte hur man kan köra så mycket, för måste ju typ vara 3 varv på 2-4 cm eller?

Rätta mig om jag har fel.

Men.

DPI = Upplösning = Precision.

Så du vill ju ha högsta möjliga DPI och lägsta hastigheten i spelen. Då siktar du mer exakt.

Varför köra på låg DPI sen höja hastigheten då hoppar den bara över pixlar?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på det här, ska man köra högsta dpi (5040) och låg sens eller låg dpi och vanliga "windows" sensen?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

DPI påverkar hastigheten på muspekaren. Så om man kör på högsta möjliga DPI kan musen blir för snabb trotts lägsta inställningen i spel.

Jag kör just nu på 810DPI på min 5k, sedan på musinställningen i Windows står den på mitten. På spel kör jag oftast med lägsta möjliga sens, blir det för högt så har jag 540DPI på en snabbknapp. Spelar i 1920x1080. Har tidigare spelat med rätt hög sens men har nu det senaste året gått ner rejält. Kompisarna vill inte lägre spela med en, så jag antar att det går bra

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Personligen kör jag med låg dpi (450) och i fps spelen har jag en sensitivity så jag kan göra ett halvt varv med karaktären på en 45cm musmatta.

Men det är ju din egna smak, hitta en rimlig dpi, sensitivity och vänj dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jag har också funderat på det här, ska man köra högsta dpi (5040) och låg sens eller låg dpi och vanliga "windows" sensen?

Vad jag hört (Steelseries Xais drivrutiner till Windows), där sa de att mushastigheten i windows ska stå i mitten, annars blir det musacceleration per automatik. Och utifrån den hastigheten ska man justera DPIn.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

DPI påverkar hastigheten på muspekaren. Så om man kör på högsta möjliga DPI kan musen blir för snabb trotts lägsta inställningen i spel.

Jag kör just nu på 810DPI på min 5k, sedan på musinställningen i Windows står den på mitten. På spel kör jag oftast med lägsta möjliga sens, blir det för högt så har jag 540DPI på en snabbknapp. Spelar i 1920x1080. Har tidigare spelat med rätt hög sens men har nu det senaste året gått ner rejält. Kompisarna vill inte lägre spela med en, så jag antar att det går bra

Precis, i många spel så blev det för högt även fast man hade lägsta i windows och i spelet.
Låg sens är underskattat, man har sån grym kontroll och man blir inte för seg heller när man vant sig.
Vänder mig om ett helt varv i t.ex COD när jag drar musen över min 38cm musmatta.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Hög DPI är överskattat. Räcker med att nämna MS Intellimouse 1.1A !!! Finns ju fortfarande inget som slår den.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till (läste lite om ämnet) man vill ha en hög dpi och normal sens, om man har låg dpi och hög sens så blir dragen mindre jämna. om musen rör sig 1 pixel (1 dpi) ska det röras 1 pixel på sin skärm för bra resultat, Men om man har hög sens och låg dpi så kan det hända att musen rör sig 1dpi och på skärmen rör det sig 2 vilket resulterar i en hackigare rörelse!

hoppas att de klargjorde lite

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

Så här ligger det till (läste lite om ämnet) man vill ha en hög dpi och normal sens, om man har låg dpi och hög sens så blir dragen mindre jämna. om musen rör sig 1 pixel (1 dpi) ska det röras 1 pixel på sin skärm för bra resultat, Men om man har hög sens och låg dpi så kan det hända att musen rör sig 1dpi och på skärmen rör det sig 2 vilket resulterar i en hackigare rörelse!

hoppas att de klargjorde lite

Precis. Det jag menar. Dom som kör lägre DPI 400-500? Varför köper ni en dyr mus med hög DPI?

Kör istället på högre DPI (Bättre precision) med en lägre mushastighet i windows/spel så kan ni lika lätt hoppa runt och göra 360s till höger och vänster, och då med bättre träffsäkerhet.

Är det inte ologiskt att göra tvärt om? /facepalm

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

DPI och sens, skilda saker? Har ingen koll på det här..
När jag byter DPI (eller sens, vet inte vilket) så byter musen hastighet, så det är sens den byter?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kör 1100 dpi

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

cs 1.6 + 5700 dpi = sexigt snurr man får.

Intresserad av musen? klicka Här

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

DPI och sens, skilda saker? Har ingen koll på det här..
När jag byter DPI (eller sens, vet inte vilket) så byter musen hastighet, så det är sens den byter?

upptäckte de också Dpi (dots per inch) är upplösningen på din mus ju högre den är desto fler "dots" kan den läsa av per centimeter/tum

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

upptäckte de också Dpi (dots per inch) är upplösningen på din mus ju högre den är desto fler "dots" kan den läsa av per centimeter/tum

Och desto precisare blir den. Höjer du bara hastigheten i spel/Windows men låter DPIn vara låg så blir den självklart snabbare men inte lika precis.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Precis. Det jag menar. Dom som kör lägre DPI 400-500? Varför köper ni en dyr mus med hög DPI?

Kör istället på högre DPI (Bättre precision) med en lägre mushastighet i windows/spel så kan ni lika lätt hoppa runt och göra 360s till höger och vänster, och då med bättre träffsäkerhet.

Är det inte ologiskt att göra tvärt om? /facepalm

Men du får automatiskt musacceleration om du ändrar hastigheten i Windows från mitten. Därför anpassar man DPIn och inte hastigheten i Windows.

Tror du att du skulle kunna märka i ett blindtest mellan 2 möss där ena har 800dpi och den andra 5000dpi.

Tyckte denna bild var ganska rolig, kolla hur skarp bilden med 72pixlar per tum, tänk 800pixlar per tum! Man skulle inte se skilnad på 800 och 5000 pixlar per tum. Tänk också på att muspekaren bara kan röra sig en pixel åt gången oavsett sens.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Men du får automatiskt musacceleration om du ändrar hastigheten i Windows från mitten. Därför anpassar man DPIn och inte hastigheten i Windows.

Tror du att du skulle kunna märka i ett blindtest mellan 2 möss där ena har 800dpi och den andra 5000dpi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Wikipixel....

Tyckte denna bild var ganska rolig, kolla hur skarp bilden med 72pixlar per tum, tänk 800pixlar per tum! Man skulle inte se skilnad på 800 och 5000 pixlar per tum. Tänk också på att muspekaren bara kan röra sig en pixel åt gången oavsett sens.

testa dra ut den där 72 pixlar bilden på ett 1920x 1080 skärm

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

den skulle se ut så här i den upplösning:
http://www.freeimagehosting.net/image.php?70d27db798.jpg

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Vad har det med saken att göra hur bilden ser ut uppskalad då upplösning på bilden motsvarar ett antal pixlar per yta. Inte antal pixlar per pixel. Skulle du ha en bild på 3840x2160 så skulle den se lika dan ut som en 1920x1080 på en 1920x1080 skärm. Däremot skulle 3840x2160 och 1920x1080 se helt annorlunda ut på en skärm som var 16m lång och 9m hög.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Vad har det med saken att göra hur bilden ser ut uppskalad då upplösning på bilden motsvarar ett antal pixlar per yta. Inte antal pixlar per pixel. Skulle du ha en bild på 3840x2160 så skulle den se lika dan ut som en 1920x1080 på en 1920x1080 skärm. Däremot skulle 3840x2160 och 1920x1080 se helt annorlunda ut på en skärm som var 16m lång och 9m hög.

ehhhm ja de låter väll förivrande o.O

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av Jappse:

Rätta mig om jag har fel.

Men.

DPI = Upplösning = Precision.

Så du vill ju ha högsta möjliga DPI och lägsta hastigheten i spelen. Då siktar du mer exakt.

Varför köra på låg DPI sen höja hastigheten då hoppar den bara över pixlar?

Har läst att om du kör med hög dpi och sedan minskar till väldigt lågt kan du får problem, nu kommer jag inte ihåg hur men bara goggla.

Jag har inte direkt höjt sensitiviten i windows eller i spel, den ligger i mitten i windows inställningen. Rör jag 1 cm åt höger rör sig muspekarn kanske 2 cm på skärmen i 1680*1050.