Nästan exakt tre år har gått sedan Ubisoft lanserade The Division, som inledningsvis gav blandade känslor bland recensenter. Dock landade betyget i den övre halvan bland de större namnen i branschen. Nu är det dags för del två i spelserien, och redaktionen laddar upp testsystemet för ett prestandatest.
För att driva runt spelet används redaktionens testsystem vid grafikkortsrecensioner, med en överklockad Core i7-8700K under huven. Sett till grafikkort slängde redaktionen in tolv modeller från olika klasser och generationer för att se hur dessa placerar sig prestandamässigt.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 970 Evo M.2, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1809) |
Likt första titeln utvecklas The Division 2 av svenska Massive Entertainment. Gemensamt är även grafikmotorn Snowdrop som har polerats något mer för ökad detaljnivå. Det sistnämnda sätter även stor press på hårdvaran, där både processor och grafikkort behöver en hel del kraft i högsta detaljnivån.
Testslingan som används är spelets inbyggda prestandatest där bildfrekvensen snappas upp av mjukvaran OCAT under en period på 60 sekunder. Drivrutinerna som används är 419.35 för Nvidia, medan AMD skickade ut en betaversion av en drivrutin, med optimeringar för The Division 2. Samma drivrutin lanserades även skarpt igår.
Inte helt oväntat toppas listan av Geforce RTX 2080 Ti FE med god marginal mot lillebror RTX 2080 FE på andra plats. Den förstnämnda är även ensam med en bildfrekvens över 60 FPS i högsta upplösningen 4K UHD, även om den ligger farligt nära gränsen.
Lägsta upplösningen är inga större problem för dagens aktuella kort, men det blir lite mer kämpigt när pixelantalet ökas till 2 560 × 1 440. Det är en jämn match mellan Geforce RTX 2060 FE, GTX 1080 och Radeon RX Vega 64 som är enbart några bildrutor mellan varandra.
Historiskt sett tappar Nvidia prestanda när spelen ställs om till DirectX 12, men så är inte fallet i The Division 2. Samtliga kort, bortsett från MSI Geforce GTX 970 Gaming, tjänar prestanda i det nyare gränssnittet och vi rekommenderar därför att använda det för något högre bildfrekvens.
Däremot blir vinsterna mindre ju fler pixlar grafikkorten utsätts för, speciellt för högsta upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar där skillnaderna mellan DirectX 11 och DirectX 12 är försvinnande små.
Olika detaljnivåer i DirectX 11 vid 2 560 × 1 440 pixlar
Detaljnivå | Geforce RTX 2080 FE (11 GB) | Radeon VII (16 GB) |
---|---|---|
Low | 226/135 | 201/128 |
Medium | 139/91 | 123/91 |
High | 112/71 | 95/69 |
Ultra | 89/60 | 75/55 |
Förutom att kika på skillnaderna på grafikkortet ville redaktionen även se hur stora prestandaskillnader det är mellan de förinställda detaljnivåerna i spelet. Största hoppet är utan tvekan mellan Low och Medium med en ökning runt 63 procent i bildfrekvens. Nämnvärt är att spelet ser betydligt mindre intressant ut på de lägre nivåerna.
Oavsett detaljnivå förstörs upplevelsen något när objekt renderas på nytt när spelaren kommer närmare. Detta blir bättre högre upp i detaljnivåerna, men samtidigt kan det vara isolerat till just inbyggda testslingan och inte har lika stor påverkan i faktiska spelet.
Samtliga detaljnivåer kördes i det äldre gränssnittet DirectX 11, och eftersom nyare DirectX 12 gav något högre prestanda kan vi vänta oss något högre bildfrekvens per detaljnivå. Att nå 144 FPS ska inte vara några större problem, men äldre grafikkort får troligen tumma lite på detaljnivåerna.
Sammanfattade tankar
Första tanken som dök upp i huvudet när spelet startades var att det handlar om ett något modifierat The Division. Rent grafiskt påminner The Division 2 väldigt mycket om första utgåvan, där största skillnaden är bytet av miljö. Även menyerna är uppbyggda på exakt samma sätt och tema som tidigare.
Den korta stunden som redaktionen hann att så var det liknande känslor där, förutom att det numera finns lite grönt i spelet som gatorna i New York inte hade i överflöd. The Division 2 håller kvar vid de hologramliknande informationsrutorna som enligt undertecknad alltid känns något klumpiga och otydliga.
Viktigt att nämna är den korta speltiden som undertecknad har lagt ned i spelet än så länge. Förhoppningarna är att The Division 2 blir ett härligt spel ihop med kompisar under längre tid och inte får en att tappa lusten efter några timmar. Spelet öppnas upp för samtliga idag så in och testa och dela med dig av dina upplevelser och tankar i kommentarstråden.