Krönika: Jakten på den perfekta spelupplevelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

"Men behovet att uppgradera dator med fläskigare hårdvara är avgrundslågt." Har aldrig hört ordet avgrundslågt förut. Någon som kan upplysa mig?

Ett väldigt lågt behov av att uppgradera. Avgrundslågt ala marianergraven. Motsatsen till skyhögt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

För egen del är det viktigaste att man lever sig in. Skärmen ska vara stor, det får inte hacka, ljudet ska vara tillräckligt starkt.
Här är VR häftigt, men passar inte mig för lite casual gaming då det blir lite för intensivt.

Skrivet av oqvist:

Ett väldigt lågt behov av att uppgradera. Avgrundslågt ala marianergraven. Motsatsen till skyhögt

Marianergraven är djup, man brukar nog inte kalla den för låg.
Jag tänker så:
Över marken: låg --- hög
Under marken: grund --- djup

Avgrundsdjup är vanligt förekommande. Bottenlåg hade känts mer naturligt i detta sammanhanget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har inga höga krav när det gäller fps. Jag spelar på en Eizo 32 4k skärm 60 hz. Bara jag har 60 fps är jag nöjd. Jag prioriterar en skärm med hög byggkvalitet och datorn är sekundär men ska ha ett tillräckligt kraftfullt grafikkort för att kunna köra high i 4k, dock inte det snabbaste på marknaden.

Permalänk
Medlem

Men sablarns...
Jag som går i planerna att byta upp till 4k skärm, men övertygade mig själv att oled fortfarande var för dyrt, så läser man denna artikeln och kommentarerna... 😂
My blev man ju sugen som skam på oled istället, det är ju sanning att skärmen är superviktig för upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Men sablarns...
Jag som går i planerna att byta upp till 4k skärm, men övertygade mig själv att oled fortfarande var för dyrt, så läser man denna artikeln och kommentarerna... 😂
My blev man ju sugen som skam på oled istället, det är ju sanning att skärmen är superviktig för upplevelsen.

Jag väntar med Oled tills problemet med inbränningar är fixat. Kanske MicroLed hinner komma ut på datorskärmar innan vilket i så fall kommer göra att Oled försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag väntar med Oled tills problemet med inbränningar är fixat. Kanske MicroLed hinner komma ut på datorskärmar innan vilket i så fall kommer göra att Oled försvinner.

Behöver inte va så konservativ. Det krävs mycket användning innan du börjar se effekterna. Har inte råkat ut så mycket än och jag är inte ens 1 % lika konservativ som med min första oled. Som inte heller den visar några spår. Men som sagt oled etc gör inte någon vidare skillnad det är vr som gör verklig skillnad i upplevelse. Men man bör absolut inte spela på mindre än 50" på plattskärm. Finns ingen anledning finns många billiga 4K 50" som ger bra bild. Jag körde 50" lcd tidigare för att spara på oleden. Ångrar det lite idag jag skulle bara gasat på. Men den var trevlig nog

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Behöver inte va så konservativ. Det krävs mycket användning innan du börjar se effekterna. Har inte råkat ut så mycket än och jag är inte ens 1 % lika konservativ som med min första oled. Som inte heller den visar några spår. Men som sagt oled etc gör inte någon vidare skillnad det är vr som gör verklig skillnad i upplevelse. Men man bör absolut inte spela på mindre än 50" på plattskärm. Finns ingen anledning finns många billiga 4K 50" som ger bra bild. Jag körde 50" lcd tidigare för att spara på oleden. Ångrar det lite idag jag skulle bara gasat på. Men den var trevlig nog

😱
50 på skrivbordet och en armlängds avstånd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

😱
50 på skrivbordet och en armlängds avstånd?

Ja ganska lagom. har runt 60 cm till min. Det ger inte särskilt stor fov behöver större för att få en riktig biokänsla.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

😱
50 på skrivbordet och en armlängds avstånd?

Jag kör med en 55", en 8k tv som kostade 10 000 ny för några år sen. (Lustigt att skärmar är så dyra när tv's är så billiga!)

Det är ju inte så märkligt egentligen, många kör ju dubbla och trippla skärmar i dag. 55" 8K är i praktiken som att köra 4 st 27" 4k-skärmar fast utan skarven emellan och enklare att montera. Den största nackdelen är att det bara finns HDMI-in.

Permalänk
Medlem

Jag nördar fortfarande en del med fps, kör en hel del apex och 50 tum blir nog tokigt till det 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Men sablarns...
Jag som går i planerna att byta upp till 4k skärm, men övertygade mig själv att oled fortfarande var för dyrt, så läser man denna artikeln och kommentarerna... 😂
My blev man ju sugen som skam på oled istället, det är ju sanning att skärmen är superviktig för upplevelsen.

LG C3 42 tum ska funka bra som skärm med. Men jag är tveksam. En TV som monitor?

oled är en game changer dock. Viktigaste uppgraderingen jag kan tänka mig.

Permalänk
Medlem

Som en ägare av en aw3423dw kan jag bara säga att jag håller med. Övergången till HDR OLED är det största steget jag varit med om rörande inlevelse för vanliga spel (exkluderande vr).

Fullkomligt massiv skillnad i bildkvalitet. Men jag har redan ett 3080, att införskaffa en av de högre upplösta oled skärmarna när man bara sitter på ett 1080 skulle jag absolut inte rekommendera.

Permalänk
Medlem

Många intressanta inlägg i tråden och en del som får mig att blicka tillbaka i tiden, vilket jag förvisso ofta gör på senare tid.

Har nog alltid uppskattat möjligheten att få spela om det då var i ungdomen med en lånad gammal 386-baserad dator som förstås var utdaterad något år in på 90 talet men fortfarande hade spel som var kul att spela. De som sticker fram lite extra är förstås Tetris, Taipei och Rescue Rover. Samt förstås Wolfenstein 3D. Lite före DOOM och det spelet hade aldrig rullat på den datorn ändå.

Likaså NES och SNES runt 90-tslet förstås. Men jag är primärt PC användare så tänker inte ta upp just konsoller även om jag ofta uppskattar dessa upp till generation Gamecube, Dreamcast och PS2. Hade aldrig någon Xbox.

Med arbetarfamilj så fanns aldrig ekonomin för ens en familjedator än mindre en egen dator. Den lånade datorn uppskattades då det ändå var en dator. När Hem PC reformen väl kom fick vi och många andra äntligen möjlighet att få en dator. Två till och med föräldrarna skaffade sig en varsin. Ni som var med på den tiden minns säkert glädjen att få en för tiden ny och modern dator i hemmet. Idag kan man få en dator som bilaga med en tidning (Raspberry pi Zero med någon Rpi tidning för ett flertal år sedan).

Ett par år senare fick jag själv möjlighet att få en egen dator, sen blev det en till och sen har det fortsatt. I ungdomen var förstås även sin egna ekonomi begränsad men redan då finns det massor av spel att spela, även om de senaste spelen kanske inte rullar då finns det fortfarande mycket att njuta av.

I vuxen ålder med jobb ökade också budgeten för vad som kan läggas på datorn. Mer optimering av prestanda per krona, man har ju en budget att hålla sig till, men redan då var budgeten för komponenter som ökade prestandan ganska relaxad och förstås som oftast grafikkort.

Idag, närmare 40 har jag ekonomiskt gott ställt och budgeten för (spel)datorn är i princip obegränsad. Det är en av mina favorit hobbys och den tid jag kan lägga på spelande är ändå lite vardagslyx. Nuvarande dator med 7800X3D, 4090 och en 42" LG OLED C3 är för mig lätt motiverat. Vi snackar inte fickpengar direkt och jag är inte nästa Warren Buffet men detta påverkar inte min ekonomi. Allt budgeteras, har till och med en budget för böcker, och mina investeringar går bra. Hade jag haft det knapert hade jag förstås även budgeterat annorlunda. Ingen humble brag eller något bör tilläggas. Har även levt som fattig i min ungdom som många andra.

Även med en dator som tar allt i dagsläget så uppskattar jag lika mycket tiden jag lägger på att spela på min Steam Deck. Men också minnena av tidigare datorer och konsoller bakåt i tiden. Varje period har gett en härlig och underbar upplevelse, även om det jag spelat på inte alltid hållit måttet. Men den bästa av tider är nu, många intressanta spel framöver, Manor Lords Early Access släppet i slutet av månaden är nog det jag ser fram emot mest för stunden. Men också alla underbara spel som släppts under alla år. Inte alla håller över tid men många gör det.

Man får inte glömma att unna sig ibland. Man kan vara död imorgon. Men man bör också budgetera på en rimlig nivå som fungerar för en. Se det som lyxkonsumtion eller hur man nu vill. Viktigaste tycker jag att man just hittar ett sätt att spela på man trivs med och framförallt får ut något positivt av tiden man lägger ned. Tid är ändå en dyr valuta, om man ser det så. Bör inte slösas med sånt som man inte får ut något bra av.

Spela gött ni ute i stugorna!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...