Ny telefon upp till 3000kr

Permalänk
Medlem

Ny telefon upp till 3000kr

Hej,

Har haft en Nokia 7 i snart 7 år som haltar mer och mer. Försöker nu hitta rätt bland alla dussintals telefoner som finns att köpa.
Tittat lite på Oneplus Nord CE 3 Lite, och Samsung Galaxy A34. Lägger gärna inte mer än 3000kr på en telefon. Ledordet är framtidssäkerhet, med uppdateringar och byggkvalitet. Nokian har åkt i golvet fler gånger än vad som går att räkna på fingrarna men trots allt stryk så är det bara laddporten som börjat glappa igen efter jag bytte ut den för några år sedan.

Finns det några bra konkurrenter till Oneplus och Samsung i den prisklassen?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Hej,

Har haft en Nokia 7 i snart 7 år som haltar mer och mer. Försöker nu hitta rätt bland alla dussintals telefoner som finns att köpa.
Tittat lite på Oneplus Nord CE 3 Lite, och Samsung Galaxy A34. Lägger gärna inte mer än 3000kr på en telefon. Ledordet är framtidssäkerhet, med uppdateringar och byggkvalitet. Nokian har åkt i golvet fler gånger än vad som går att räkna på fingrarna men trots allt stryk så är det bara laddporten som börjat glappa igen efter jag bytte ut den för några år sedan.

Finns det några bra konkurrenter till Oneplus och Samsung i den prisklassen?

Googles egna telefoner. Pixel 7a har gått loss på 3990:- ett tag hos Elgiganten (ja jag vet, lite över 3k) och den får uppdateringar i 4 år till (5 år från lanseringsdatum) om man ska se till framtiden. Den har också bra kamera o prestanda för priset. Beror dock på vilka krav du har. Kanske Motorola, men de är dåliga med uppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om jag hade din budget skulle jag kolla på en Oneplus Nord 2t som man kan få för 2990kr, om du kollar på jämförelsen på gsmarena så skulle jag säga att man får mer telefon för pengarna jämfört med dina 2 alternativ, sen har ju alla telefoner sina +- fördelen med Samsungen är ju ip klassningen helt klart och kanske något bättre skärm.

https://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=12198&idPhone2...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy A15 5G eller kanske A35 om du hittar lite bättre deal på de så de blir närma 3k, de är väldigt nyligen släppta. Fördelen jämfört med A34 är lite längre mjukvarustöd då de är en generation nyare, vet att Samsung förbättrade utlovade mjukvarustödet relativt nyligen och det ska vara rätt bra nu. Vet inte hur många av tillverkarna matchar det de lovat nu men många gör det definitivt inte.

Förvänta dig inte direkt högkvalité produkter i budget segmentet dock, mobiler har blivit ruskigt dyrt så det är många hörn de klipper för att få ner priset till budget nivån.

edit: Skulle även säga att hur du använder din mobil spelar stor roll vad som blir bäst val, de billigaste mobilerna funkar fint om du inte är en tung användare. Om du lever ditt liv genom din telefon som vissa gör däremot så är det definitivt mer värt att lägga mer på den så hårdvaran kommer orka med längre genom telefonens livstid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Moderator
Moderator

https://www.proshop.se/Mobile/Motorola-Moto-G73-5G-256GB8GB-M...

This. Gick från att ha kört tre Samsung A-modeller i rad som jobbtelefon, senast A32 och bytte till en sådan här.

Ingen av A-modellerna jag haft har varit bra länge nog att det här med livslängd på uppdateringar är en fördel i praktiken.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

https://www.proshop.se/Mobile/Motorola-Moto-G73-5G-256GB8GB-M...

This. Gick från att ha kört tre Samsung A-modeller i rad som jobbtelefon, senast A32 och bytte till en sådan här.

Ingen av A-modellerna jag haft har varit bra länge nog att det här med livslängd på uppdateringar är en fördel i praktiken.

Synd att Motorola är så dåliga med uppdateringar. G serien får bara 1 Android OS uppgradering och typ 2 eller kanske 3 års säkerhetsuppdateringar räknat från när enheten lanserades

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En sak du betalar för när du köper de dyrare modellerna är att dom allra oftast har flera år längre uppdateringssupport. T.ex. Samsung A35 har "upp till" 5 års support, men Samsung S24 har garanterat 7 års support. Samt så har dom i regel bättre byggkvalitet.

M3 har ett par rekommendationer i olika klasser som du kan kika på till att börja med och sedan kanske köra bl.a. https://www.gsmarena.com/compare.php3 och jämföra mellan olika modeller.

Kanske Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G Dual SIM 8GB RAM 256GB för 3200SEK är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

En sak du betalar för när du köper de dyrare modellerna är att dom allra oftast har flera år längre uppdateringssupport. T.ex. Samsung A35 har "upp till" 5 års support, men Samsung S24 har garanterat 7 års support. Samt så har dom i regel bättre byggkvalitet.

M3 har ett par rekommendationer i olika klasser som du kan kika på till att börja med och sedan kanske köra bl.a. https://www.gsmarena.com/compare.php3 och jämföra mellan olika modeller.

Kanske Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G Dual SIM 8GB RAM 256GB för 3200SEK är intressant.

A55 och A35 har de lovat 4 major OS updates till, med tanke på hur billiga de är jämfört med 10k+ mobilerna så är det ganska bra deal...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

A55 och A35 har de lovat 4 major OS updates till, med tanke på hur billiga de är jämfört med 10k+ mobilerna så är det ganska bra deal...

Ja okej sant, det låter prisvärt särskilt för A35. Den ligger snäpper utanför OPs prisklass men om framtidssäkring är viktigt kanske det kan vara värt det.

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt på en tusenlapp och köpt en Pixel 7a. Telefon som håller att tappa i golvet om och om igen, glöm det så länge skärmen är gjord av glas. Var försiktig med telefonen istället.

Permalänk
Medlem

Poco X6 Pro 5G för 3200 kr kan vara ett alternativ har ett ganska bra SoC i denna prisklass Snapdragon 7s Gen, AMOLED Gorilla Glass Victus skärm.

Tänk på att det är den tyska version man får via Amazon och mobilen ska få 4 år säkerhets uppdateringar.

https://www.amazon.se/dp/B0CMJLFPCH/

Reflänk raderad. // MOD
Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Måste hålla med tidigare att en Google Pixel 7a är oerhört prisvärd just nu för 3990;- (Elgiganten)

Ligger bra i handen, trevlig mjukvara, bra kamera och enligt mig så har Google en väldigt bra support när du behöver hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Måste hålla med tidigare att en Google Pixel 7a är oerhört prisvärd just nu för 3990;- (Elgiganten)

Ligger bra i handen, trevlig mjukvara, bra kamera och enligt mig så har Google en väldigt bra support när du behöver hjälp.

Minus med Pixel 7A är att Pixel 7A använder Gorilla Glass 3 är hårt och reptåligt men känsligare för tapp.

Rekommenderar skärmskydd och ett bra skal ifall man är klumpig.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Googles egna telefoner. Pixel 7a har gått loss på 3990:- ett tag hos Elgiganten (ja jag vet, lite över 3k) och den får uppdateringar i 4 år till (5 år från lanseringsdatum) om man ska se till framtiden. Den har också bra kamera o prestanda för priset. Beror dock på vilka krav du har. Kanske Motorola, men de är dåliga med uppdateringar.

Skrivet av RaidSoft:

Samsung Galaxy A15 5G eller kanske A35 om du hittar lite bättre deal på de så de blir närma 3k, de är väldigt nyligen släppta. Fördelen jämfört med A34 är lite längre mjukvarustöd då de är en generation nyare, vet att Samsung förbättrade utlovade mjukvarustödet relativt nyligen och det ska vara rätt bra nu. Vet inte hur många av tillverkarna matchar det de lovat nu men många gör det definitivt inte.

Förvänta dig inte direkt högkvalité produkter i budget segmentet dock, mobiler har blivit ruskigt dyrt så det är många hörn de klipper för att få ner priset till budget nivån.

edit: Skulle även säga att hur du använder din mobil spelar stor roll vad som blir bäst val, de billigaste mobilerna funkar fint om du inte är en tung användare. Om du lever ditt liv genom din telefon som vissa gör däremot så är det definitivt mer värt att lägga mer på den så hårdvaran kommer orka med längre genom telefonens livstid.

Skrivet av ackwell:

En sak du betalar för när du köper de dyrare modellerna är att dom allra oftast har flera år längre uppdateringssupport. T.ex. Samsung A35 har "upp till" 5 års support, men Samsung S24 har garanterat 7 års support. Samt så har dom i regel bättre byggkvalitet.

M3 har ett par rekommendationer i olika klasser som du kan kika på till att börja med och sedan kanske köra bl.a. https://www.gsmarena.com/compare.php3 och jämföra mellan olika modeller.

Kanske Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G Dual SIM 8GB RAM 256GB för 3200SEK är intressant.

Skrivet av RaidSoft:

A55 och A35 har de lovat 4 major OS updates till, med tanke på hur billiga de är jämfört med 10k+ mobilerna så är det ganska bra deal...

Skrivet av Massy:

Jag hade slängt på en tusenlapp och köpt en Pixel 7a. Telefon som håller att tappa i golvet om och om igen, glöm det så länge skärmen är gjord av glas. Var försiktig med telefonen istället.

Skrivet av SnowgubbeN:

Måste hålla med tidigare att en Google Pixel 7a är oerhört prisvärd just nu för 3990;- (Elgiganten)

Ligger bra i handen, trevlig mjukvara, bra kamera och enligt mig så har Google en väldigt bra support när du behöver hjälp.

Tack för tipsen. Verkar som att priset på Pixel 7a nyss gick upp till minst 4800kr nu i natt. A35 eller Pixel 7a kan vara bra alternativ om det kommer något fler erbjudande likt det tidigare från Elgiganten. Känns tryggt med minst 4 års uppdateringar, mycket bättre än det Motorola lovar (2 år) trots att telefonerna i sig ser bra ut.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Pixeln kostar 3990 hos Google fortfarande
https://store.google.com/se/product/pixel_7a?hl=sv

Permalänk
Snusfri

Säger som de andra, Pixel 7a.
Grymt nöjd med min 7 Pro.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Tack för tipsen. Verkar som att priset på Pixel 7a nyss gick upp till minst 4800kr nu i natt. A35 eller Pixel 7a kan vara bra alternativ om det kommer något fler erbjudande likt det tidigare från Elgiganten. Känns tryggt med minst 4 års uppdateringar, mycket bättre än det Motorola lovar (2 år) trots att telefonerna i sig ser bra ut.

Verkar tydligen som om Google själva säljer den för 3990:- nu enligt inlägg nedanför ditt och ovanför detta inlägg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Hej,

Har haft en Nokia 7 i snart 7 år som haltar mer och mer. Försöker nu hitta rätt bland alla dussintals telefoner som finns att köpa.
Tittat lite på Oneplus Nord CE 3 Lite, och Samsung Galaxy A34. Lägger gärna inte mer än 3000kr på en telefon. Ledordet är framtidssäkerhet, med uppdateringar och byggkvalitet. Nokian har åkt i golvet fler gånger än vad som går att räkna på fingrarna men trots allt stryk så är det bara laddporten som börjat glappa igen efter jag bytte ut den för några år sedan.

Finns det några bra konkurrenter till Oneplus och Samsung i den prisklassen?

Gör dig själv en tjänst och lägg till en tusenlapp på din budget och köp en Pixel 7a.

Permalänk

Har du kollat på Nokia G42? Den kostar under 3000.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Just i de här prisklasserna kan en viss höjning av budgeten ge ett tydligt steg uppåt.

För övrigt, hur har du det med abonnemang?
Kan i vissa fall pricka in för att få telefonen mycket billigare om man förlänger/binder sitt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Blir en Pixel 7a. Kändes som övertygande majoritet tycker den är bra, och den uppfyller alla krav. Ett litet (stort) steg upp till ungefär samma pris som jag betalade för Nokian för några år sen. Tack för tipsen om reorna!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jag har en 7a jag fick helt gratis av Comviq med 20gb för 195 spänn.

Bästa dealen på länge, enda är väll att man får extra ladda 1 gång om man sitter väldigt mycket med mobilen aktiv.

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Blir en Pixel 7a. Kändes som övertygande majoritet tycker den är bra, och den uppfyller alla krav. Ett litet (stort) steg upp till ungefär samma pris som jag betalade för Nokian för några år sen. Tack för tipsen om reorna!

Bra val! Ett av de bästa alternativen. N2a är också med däruppe även om du då får sträcka dig något över budget.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Huawei

Har en Huawei P30 som jag är extremt nöjd med fast att den har några år på nacken. Finns på Tradera mfl. Bra respons, bra batteritid och framförallt en väldigt bra kamera. Lätt att navigera i med.

Permalänk
Skrivet av Sweckid:

Helvete vad dyrt. Minns för typ något år sedan när den gick att få för 2999 kr hos Elgiganten.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Helvete vad dyrt. Minns för typ något år sedan när den gick att få för 2999 kr hos Elgiganten.

Tror det är Pixel 6A du tänker på den telefonen har gått ner till 3000 kr men inte Pixel 7A som lanserades 10 Maj 2023

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Helvete vad dyrt. Minns för typ något år sedan när den gick att få för 2999 kr hos Elgiganten.

Det var Pixel 6a för 3000:-, aldrig 7a för det priset, inte än i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Helvete vad dyrt. Minns för typ något år sedan när den gick att få för 2999 kr hos Elgiganten.

För der så få grejer som blivit dyrare på senare tid menar du ..

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Hej,

Har haft en Nokia 7 i snart 7 år som haltar mer och mer. Försöker nu hitta rätt bland alla dussintals telefoner som finns att köpa.
Tittat lite på Oneplus Nord CE 3 Lite, och Samsung Galaxy A34. Lägger gärna inte mer än 3000kr på en telefon. Ledordet är framtidssäkerhet, med uppdateringar och byggkvalitet. Nokian har åkt i golvet fler gånger än vad som går att räkna på fingrarna men trots allt stryk så är det bara laddporten som börjat glappa igen efter jag bytte ut den för några år sedan.

Finns det några bra konkurrenter till Oneplus och Samsung i den prisklassen?

https://youtu.be/WUhDpGD7_wk?si=_tucugZZubWUy2mr