Apple öppnar för reparationer med begagnade delar

Permalänk
Melding Plague

Apple öppnar för reparationer med begagnade delar

En glädjande nyhet för både de som strider för miljön och de som vurmar för rätten att reparera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra!. Och glöm sidan inte macbooks. Visst ni unga datanördar som finns här lödar loss ramminnet och stoppar in ett större på lunchrasten. https://www.youtube.com/watch?v=dTi4QyJ_GLw
Men det är inte så enkelt för Bertil 106år och Agneta 102år att följa guiden ovanför, en del fingerfärdighet försvinner när man blir äldre och Apple borde tänka på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra!. Och glöm sidan inte macbooks. Visst ni unga datanördar som finns här lödar loss ramminnet och stoppar in ett större på lunchrasten. https://www.youtube.com/watch?v=dTi4QyJ_GLw
Men det är inte så enkelt för Bertil 106år och Agneta 102år att följa guiden ovanför, en del fingerfärdighet försvinner när man blir äldre och Apple borde tänka på detta.

Enligt pressmeddelandet ska de börja med utvalda iPhone i höst.

https://www.apple.com/newsroom/2024/04/apple-to-expand-repair-options-with-support-for-used-genuine-parts/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra!. Och glöm inte macbooks.

Det där är väl en gammal MacBook,
på de nya sitter RAM och SSD inkapslade tillsammans med CPU som en enhet det kan du definitivt aldrig uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att hindra kriminella att använda delar från stulna telefoner kommer Apple utöka aktiveringslåset.

Nice, fruktade först att det skulle göra telefonerna mer stöldbegärliga.
Sedan är det väl rimligt att förvänta sig att det borde ha fungerat så här från början.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nice, fruktade först att det skulle göra telefonerna mer stöldbegärliga.
Sedan är det väl rimligt att förvänta sig att det borde ha fungerat så här från början.

man har ju sett högarna med låste ipads och iphones (macbooks också!) vissa reparatörer sitter på som är icloud låsta, inte anmälda stulna. utan sålda så för ägaren glömt, eller organisation (arbetsplats, skola) inte brytt sig.
och finns inget att göra. om man inte hittar ursprungliga ägaren och den personen kommer ihåg sitt inlogg så de kan va snälla och gå in och ta bort den från sitt konto.

Borde rimligen finnas en tidsgräns varpå man kan begära att enheten tas bort från icloud kontot om ingen stöldamnälan kommer in efter 2-3 år eller så.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

man har ju sett högarna med låste ipads och iphones (macbooks också!) vissa reparatörer sitter på som är icloud låsta, inte anmälda stulna. utan sålda så för ägaren glömt, eller organisation (arbetsplats, skola) inte brytt sig.
och finns inget att göra. om man inte hittar ursprungliga ägaren och den personen kommer ihåg sitt inlogg så de kan va snälla och gå in och ta bort den från sitt konto.

Borde rimligen finnas en tidsgräns varpå man kan begära att enheten tas bort från icloud kontot om ingen stöldamnälan kommer in efter 2-3 år eller så.

Eller om deras mail och telefonnummer är inaktivt så att det inte går att återställa ett lösenord som enheten inte vill ta emot längre.
Kan hände om hen har bytt arbetsplats och använt jobbmail till kontot tillexempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra!. Och glöm sidan inte macbooks. Visst ni unga datanördar som finns här lödar loss ramminnet och stoppar in ett större på lunchrasten. https://www.youtube.com/watch?v=dTi4QyJ_GLw
Men det är inte så enkelt för Bertil 106år och Agneta 102år att följa guiden ovanför, en del fingerfärdighet försvinner när man blir äldre och Apple borde tänka på detta.

Är inte 0,01% av Apples användare som ens funderar på en sådan åtgärd. Ännu färre som faktiskt har kunskap och utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nice, fruktade först att det skulle göra telefonerna mer stöldbegärliga.
Sedan är det väl rimligt att förvänta sig att det borde ha fungerat så här från början.

Tycker det låter sämre. Då blir det ännu svårare att använda sig av tredjepartsdelar för egen del utan tvingas fortfarande köpa Apples egna lösninar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter sämre. Då blir det ännu svårare att använda sig av tredjepartsdelar för egen del utan tvingas fortfarande köpa Apples egna lösninar.

Fungerar tredjepartsdelar alls nu?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fungerar tredjepartsdelar alls nu?

Batterier tror jag funkar till viss del. Skärmar funkar också men då stänger den av Face-ID och True-Tone.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

När jag läser den här artikeln får jag uppfattningen att tredjepartsprodukter funkar fint i iPhones med undantag av dom biometriska komponenterna för Face ID och Touch ID, detta pga säkerhetsskäl

https://www.macrumors.com/2024/04/11/apple-responds-to-parts-...

Permalänk
Medlem

Men kan folk då beställa delar för rimliga priser och inte vara uppskrivna i deras reparations program där de får full insyn i företaget och kan konkursa dig genom påhittade straffavgifter om något inte passar dem?

Jag tycker denna artikeln missar en hel del med de avskyvärda avtalen som Apple kör med för att man ens ska få köpa delar och reparera deras produkter.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

När jag läser den här artikeln får jag uppfattningen att tredjepartsprodukter funkar fint i iPhones med undantag av dom biometriska komponenterna för Face ID och Touch ID, detta pga säkerhetsskäl

https://www.macrumors.com/2024/04/11/apple-responds-to-parts-...

Ja och nej, Truetone på skärmar slutar i regel fungera t.ex, vilket jag på sätt och vis kan förstå, det finns ju inget sätt för telefonen att veta vilken färgton en tredjepartsdisplay faktiskt har från fabrik eftersom de i regel inte är kalibrerade på samma sätt som Apples egna displayer.

Skrivet av Sarato:

Batterier tror jag funkar till viss del. Skärmar funkar också men då stänger den av Face-ID och True-Tone.

FaceID ska fortsätta fungera om man överför högtalaren som sitter monterad på skärmen (oftast), men det är lätt att missa eftersom nya skärmar ofta inkluderar en ny högtalare. Du kommer dock fortfarande få "non genuine parts detected" felmeddelande när telefonen startas upp (gäller även batteri).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

OM detta fungerar som artiekln anger och det, inom kort omfattar alla Appleprodukter, så skulle det vara ett vara ett steg i rätt riktning.
Men med tanke på hur många gånger Apple har basunerat ut att, "nu ska vi höra det lättare" eller "nu har alla möjlighet att" för att sen i det finstilta rumprida sina kunder så är jag inte överdrivet optimistisk.

För att inte göra alla fanboys ilskna så är jag väl medveten om att det inte bara är apple som kör denna typ av fulspel. Men min uppfattning är att apple är de mest överjävliga på att slå mynt av det..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Inte imponerad över apples tillmötesgående, här..
Det ser istället ut som ett nytt reparations-monopol har skapats.
Byta din iphone skärm själv... GLÖM DET.
Det finns inga delar att köpa, trots att det är en enkel operation, rent tekniskt. Skäms apple !!