Google-kyrkogården växer – lägger ned VPN

Permalänk
Melding Plague

Google-kyrkogården växer – lägger ned VPN

Google One-prenumerationer har de senaste åren innehållit en VPN-tjänst, men snart lägger Google ned den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Testpilot

Detta är för mig något förvånande ändå..

Som jag förstått det är VPN-tjänster mer eller mindre "gratis pengar". Hög kostnad att få igång, men efter det krävs det inte mycket för att få mer en eller mindre stadig passiv inkomst. Men antar att om det inte är alla pengar i världen är det inte lönt för företag likt Google

Fast iförsig krävs det ändå en användarbas, och vet inte om jag själv hade gett Google någon större tillit när alternativ som Mullvad och PIA finns.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

Visste inte ens att tjänsten existerade, och kanske det sista jag hade tänkt mig att Google skulle ha tillgängligt. Dessvärre blir det lite som att låta räven vara hönsvakt, så förstår att folk undviker denna som pesten.

Permalänk

Ashole!
Gör de tjänsten billigare då? Nej, bara försämrar.

Skrivet av Salmonboy:

Dessvärre blir det lite som att låta räven vara hönsvakt, så förstår att folk undviker denna som pesten.

Det beror på varför man vill vara anonym. Jag ser användande utan anonymtjänst lite som att ha en namnbricka på sig när man är ute på stan och vandrar. Där man kan välja att ha denna namnbricka istället i plånboken.
Inga som helst konstigheter att ändå se vem man är, men man behöver ej skylta med det.

Permalänk
Medlem

Så den kommer finnas kvar alltså, bara exklusiv till Pixel? Det kan jag väl leva med i så fall. Brukar klicka igång den när jag använder öppna wifinätverk, vilket typ händer två gånger om året... på Sverigebåten. 😂

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Osäker på om jag ens visste om tjänsten finns men inte förvånande att den läggs ner. Google är nog bland de sista jag hade velat ha en VPN ifrån, även om de skulle betalat mig för att använda tjänsten. Finns som redan nämnts bättre alternativ på marknaden som jag gärna betalar för.

Nedläggningen av Googles RSS läsare svider fortfarande mest hos mig, trots alla år som gått. Vant mig någorlunda med Feedly men är egentligen alltid ute efter något bättre. Och så här många år senare börjar tyvärr Google Reader och hur den var att blekna. Tyvärr.

Samtidigt bra om de lägger ner saker som inte fungerar som tänkt eller ingen gillar men just Reader sved. Var bland de mest populära RSS läsarna på sin tid, om inte den populäraste. Men enda Google brydde sig om var Google+ eller vad deras misslyckade socmed satsning kallades som knappt någon gillade. En värdig gravsten om något.

Edit: Har så mycket sparad data på mitt primära mobilabb att jag inte behöver använda öppna nät. Men även för normal internet användning skulle jag personligen inte använda öppna eller icke betrodda nät utan VPN.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Keeper of Traditions

Oväntat...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Att använda Googles VPN för att vara anonym är lika med att låta en räv att vakta hönor. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Att använda Googles VPN för att vara anonym är lika med att låta en räv att vakta hönor. 🤣

Bra liknelse, given uppdutt.
Frågan är om man inte kan dra till det lite extra med att man dessutom öppnar rävens käkar och trycker in sina hönor till och med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Osäker på om jag ens visste om tjänsten finns men inte förvånande att den läggs ner. Google är nog bland de sista jag hade velat ha en VPN ifrån, även om de skulle betalat mig för att använda tjänsten. Finns som redan nämnts bättre alternativ på marknaden som jag gärna betalar för.

Det beror på vad syftet är. Är syftet att dölja sig från vårt rättsväsende så suger Googles VPN. Är däremot syftet att bara vara lite halvanonym och ändå låta datan gå igenom ett "pålitligt företag" företag så kan Googles vpntjänst vara bra.

Väldigt många skickar deras data genom väldigt suspekta ljusskygga företag, hur vet man att dessa företag inte gallrar ut den mest intressanta informationen? Argument som anonymtjänsten totalvägrar att prata/samarbeta med vårt rättsväsende, ja det känns väldigt tryggt att låta ens data gå genom dem.

Jag påstår inte Google vpn är bäst, bara det att den var gratis för de som redan hade Google One abonnemanget. Frågan är vilken vpntjänst kan man använda idag som är pålitlig? Bredbandsbolaget hade någon, men det är väl för deras kunder.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Nedläggningen av Googles RSS läsare svider fortfarande mest hos mig, trots alla år som gått. Vant mig någorlunda med Feedly men är egentligen alltid ute efter något bättre. Och så här många år senare börjar tyvärr Google Reader och hur den var att blekna. Tyvärr.

OT: Har du kollat in Inoreader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det beror på vad syftet är. Är syftet att dölja sig från vårt rättsväsende så suger Googles VPN. Är däremot syftet att bara vara lite halvanonym och ändå låta datan gå från ett "pålitligt företag" företag så kan Google vara bra.

Väldigt många skickar deras data genom väldigt suspekta ljusskygga företag, hur vet man att dessa företag inte gallrar ut den mest intressanta informationen? Argument som anonymtjänsten totalvägrar att prata/samarbeta med vårt rättsväsende, ja det känns väldigt tryggt att låta ens data gå genom dem.

Skulle personligen inte använda exempelvis NordVPN och liknande som gör väldigt mycket reklam och sponsring. Har själv Bahnhofs betaltjänst och skulle jag byta så skulle jag nog främst kolla på Mullvad. Om det inte finns någon bättre aktör i dagsläget då.

Med Google vet jag att de ändå säljer min användarinfo på något vis. Slogan var väl något med "Do Evil" ett tag.
Hade nog ändå föredragit Googles VPN före en teoretisk Facebook VPN. Men det för mig som att välja mellan cancer och cancer.

Håller dock med dig i det stora hela. Även om man bara vill skydda sig på öppna eller tveksamma nät så vill man ändå ha en pålitlig tjänst. Skulle personligen inte använda dessa utan VPN och kör hellre på sparad data med hotspot från mobilen isåfall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

OT: Har du kollat in Inoreader?

Ska kikas på, tack för tipset då den var ny för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med Google vet jag att de ändå säljer min användarinfo på något vis. Slogan var väl något med "Do Evil" ett tag.

Deras slogan var "Don't be evil"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Deras slogan var "Don't be evil"

Underförstått att det skulle läsas på samma vis som "Don't press the red button". Don't har en förmåga att kunna försvinna.

Lite i samma stil som klassikern:

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Trist, bra på resor etc om man vill använda wifi eller inte litar på teleoperatören.

Frågan är som sagt vem man vill skydda sig ifrån. Google, staten, internetleverantörer, websidor, etc?

Jag har Mullvad för publika wifi, har även provat Samsung VPN men tycker Googles hade sina poänger också.

Tillägg: Företag älskar att lägga ner program eller funktioner som, tja, bara 10% använder. Apple, Microsoft, Google, de levererar många exempel.

Saker jag själv är missnöjd med: Picasa var på många sätt överlägset Google Photo; det är klart att många funktioner tillkommit med åren som inte fanns i Picasa (stöd för nya filmformat, "AI", etc), men exempelvis plats-taggande är ju otroligt nog undermåligt i Google Photos 2024.

Apple kontrade med att ta bort iPhoto och Aperture, ersättaren Apple Photos var vid release helt undermålig och är än idag inte en fullvärdig ersättare för iPhoto, än mindre iPhoto+Aperture (som ju gick att köra på samma fotobibliotek). Exempelvis plats-taggande är ju otroligt nog undermåligt i Apple Photos 2024.

Microsoft har genom åren saboterat Movie Maker, vet inte vad de gjort med foton men kaos är det, Outlook Express ersattes av någon undermålig Mail (en följetong), MSN Messenger - finns det ens kvar? "Alla" hade det förr, känner knappt någon som har Skype. Men, ok, har väl delvis ersatts av mobil-appar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Bra liknelse, given uppdutt.
Frågan är om man inte kan dra till det lite extra med att man dessutom öppnar rävens käkar och trycker in sina hönor till och med.

Säkert! 😁

Permalänk
Medlem

Börjar kännas mer och mer meningslöst att använda Google Drive än någon annan tjänst

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köra dessa VPN tjänster som Google, apple mfl.
På telefon och laptop/macbook kör ja alltid egen med Wireguard som går igenom Pihole LXC i Proxmox där hemma.

För andra tjänster: Mullvad VPN

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk

lol

Ja du, jag kan inte tänka mig varför den inte är populär.