Pc dör helt och går inte att starta på knappen igen.

Permalänk

Pc dör helt och går inte att starta på knappen igen.

Som rubriken lyder så har min pc fått spöken.
Vid helt random tillfällen i och utanför spel så har den börjat att dö. När detta sker så tar det en stund innan den går att starta på chassi knappen igen.
Av någon anledning, kan vara en ren tillfällighet så alla gånger det händer så spelar jag WoW eller har det igång i bakrunden.
Temperaturer ser jag inga problem med.
Senaste drivrutiner på all hårdvara finns.

För att få den att starta igen så behöver jag dra ur sladden ur väggen eller stänga av/på psu igen, doc inte heller att det alltid fungerar.

Den är byggd augusti 2023 så det känns lite väl tidigt att grejer ska blrja krångla redan nu....

Vad tror vi är problemet och kan jag se en felkod eller liknande någonstans? Blir junliksom inte änns en bluescreen....

7800x3d
Arcric freezer
7 arcric chassifläktar utövar aio
Amd 6950 xt
Tuf B650 plus wifi
Be quiet straight power 11 1000w platinum
Kingston cl-36 fury beast 2x32 gig 6000mhz ddr5
Kingston nv2 gen 4, 2 tb

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

titta ifall står något på windows event viewer
uppdatera bios ifall möjligt

men överlag kan vara många saker, svårt att säga eller enkelt felsöka

Permalänk
Medlem

Instinktivt låter det som något överhettar och orsakar dessa symtom. De gånger jag råkat ut för något liknande har det varit så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av rwkk:

titta ifall står något på windows event viewer
uppdatera bios ifall möjligt

men överlag kan vara många saker, svårt att säga eller enkelt felsöka

Här hittar jag några fel svar i windows loggen men har inte en aning om vad det ka betyda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimKrigsdans:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Här hittar jag några fel svar i windows loggen men har inte en aning om vad det ka betyda.

Har du Ryzenmaster installerat? Om inte testa att installera det, långskott men kanske hälper... Du kan också testa att backa en drivrutinsversion. Grannpojken fick samma felmeddelande, i hans fall har jag för mig att det var en drivrutinskonflikt mellan gpu och ett pci-e wifi kort. Har dock för mig att av någon outgrundlig anledning blev systemet mycket stabilare efter att vi installerade Ryzenmaster även om han fick enstaka krascher.

Glhf!

Permalänk
Medlem

I och med att det tar en stund innan du kan starta igen, så skulle jag säga att det pekar på att något överhettas, komponenten måste hinna svalna av tillräckligt innan den tillåts starta igen.
Bara för att program säger att alla temperaturer är OK så betyder det ju inte att det stämmer, finns andra komponenter som kan överhettas men inte rapporterar till sina värden till programmen. T.ex: nätaggregat, VRM delar på moderkortet, etc.

Hjälpte min systerson när han hade skumma problem som var väldigt intermittent och väldigt likt ditt problem, och efter mycket felsökande, diverse ominstallationer, m.m. så kom vi fram till att 8-pinskabeln som går till moderkortet var dragen så den blockerade luftflödet över moderkortet så att VRM delen överhettade. Flyttade kabeln och problemet var borta. Ingen temperaturvarningar eller liknande, utan hittade det genom att lusläsa alla felkoder som Windows gav.

Har även haft problem med en BeQuiet fläkt som inte startade alla gånger vilket gav översättningsproblem i nätaggregatet/CPUn och gjorde så att datorn stängde av sig (moddat så att en fläkt kylde båda). Så kolla gärna att fläkten på ditt nätaggregat fungerar.

Så det är bara att söka på windows felkoder och försöka tolka vad de kan betyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimKrigsdans:

Här hittar jag några fel svar i windows loggen men har inte en aning om vad det ka betyda.

Menar direkt efter att du startat upp datorn efter crash (alt. hitta upp den tidpunkt precis innan krashen)

Skrivet av Alphahanne:

Instinktivt låter det som något överhettar och orsakar dessa symtom. De gånger jag råkat ut för något liknande har det varit så.

Skrivet av loefet:

I och med att det tar en stund innan du kan starta igen, så skulle jag säga att det pekar på att något överhettas, komponenten måste hinna svalna av tillräckligt innan den tillåts starta igen.
Bara för att program säger att alla temperaturer är OK så betyder det ju inte att det stämmer, finns andra komponenter som kan överhettas men inte rapporterar till sina värden till programmen. T.ex: nätaggregat, VRM delar på moderkortet, etc.

Jag tänkte samma också, indikerar på temperatur problem fastän du säger att de är ok.
Använd HWinfo så kan du se lite mer temperatur info ifall du inte redan använder det eller något liknande.