SweCare - Folk som jobbar inom sjukvården

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har under en tid haft problem med att jag blir väldigt trött och stressad av småsaker. Jag har även depresion som gör att jag vid många tillfällen inte orkar göra saker och hamnar i situationer där jag inte vill eller orkar göra någonting och det finns inget överhuvudtaget jah vill göra. Jag har nu upptäcktatt jag pendlar kraftigt mellan att vara helt utmattad, hänger med huvudet och har svårt att orka titta, till att vara ganska pigg och nöjd. Växlingarna kan komma fort, jag känner faktiskt av dem medans jag skriver det här. Till stor del verkar det beror på hur aktiv jag är i huvudet. Om jag sitter och berättar något jag tycker är intresant för någon (jag har personer runt omkring mig som är vana vid att höra mig mala på om saker) så är jag pigg och fortsätter vara det ett tag till. Om jag inte är så aktiv i huvudet så blir jag trött och deppig igen. Det verkar dock som att "aktiviteten" inte får vara för svår.

Vad kan det röra sig om och finns det någon behandling mot det ?

Just att switcha mellan maniska faser och depressiva faser faller under bipolärasyndrom och ett tillstånd, om än ovanligt, är cyklotymi, där man växlar snabbt mellan tillstånden. Man ska inte heller falla in under tydliga manier eller depressioner, det ska felaktigt uttryckt av mig vara mani/depression-light.
Huruvida det är fallet för dig kan jag inte svara på.

Behandlingen blir stämningsstabiliserande läkemedel efter psykiatrikerkontakt. Diagnoserna är oftast svåra att ställa (du är säkert redan medveten om detta) och många diagnoser överlappar varandra i mångt och mycket.
Men om du tycker att det är något nytt så bör du kontakta din behandlande läkare.

Permalänk
Medlem

Har fått lite problem med min vänstra hand på sistone. Började få känningar för ungefär en vecka sedan. Det gör ont när jag böjer den bakåt och jag känner även av det lite nu när jag skriver (kan ha och göra med att jag suttit och plågat mig lite för att känna var smärtan sitter) använde lite paintskills för att visa var smärtan är: http://data.fuskbugg.se/skalman02/hand-texture.jpg
Den inre ringen visar var smärtan är som mest intensiv.

Det gör inte jätteont direkt men det blir lite jobbigt när det smärtar till. Mest är jag rädd för att det ska bli värre.
Någon idé vad det kan vara? Värt att gå till läkaren med det?

Har ett till problem. Har haft benhinneinflammation (troligtvis, smärtar på framsidan av smalbenen när jag springer, hoppar m.m.) i ca 1,5 år nu. Finns det något bra sätt att bli av med det? Det enda jag hört är att man ska vila, men det verkar inte hjälpa.

Är tacksam för hjälp.

Mvh Abbe

EDIT: Bilden blev nog ganska stor, så skiter i img-taggarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbe_93:

Har fått lite problem med min vänstra hand på sistone. Började få känningar för ungefär en vecka sedan. Det gör ont när jag böjer den bakåt och jag känner även av det lite nu när jag skriver (kan ha och göra med att jag suttit och plågat mig lite för att känna var smärtan sitter) använde lite paintskills för att visa var smärtan är: http://data.fuskbugg.se/skalman02/hand-texture.jpg
Den inre ringen visar var smärtan är som mest intensiv.

Det gör inte jätteont direkt men det blir lite jobbigt när det smärtar till. Mest är jag rädd för att det ska bli värre.
Någon idé vad det kan vara? Värt att gå till läkaren med det?

Har ett till problem. Har haft benhinneinflammation (troligtvis, smärtar på framsidan av smalbenen när jag springer, hoppar m.m.) i ca 1,5 år nu. Finns det något bra sätt att bli av med det? Det enda jag hört är att man ska vila, men det verkar inte hjälpa.

Är tacksam för hjälp.

Mvh Abbe

EDIT: Bilden blev nog ganska stor, så skiter i img-taggarna

Vad beträffar handen: har du slagit emot den? Blåmärken, missfärgningar, svullnad, rodnad? Vad är det för typ av smärta? När kom den, hur snabbt kom den?
Har du haft feber eller sjukdomskänsla i kroppen? Nattliga svettningar, viktnedgång?
Frisk i övrigt?

Om du inte haft nån trauma mot handen s är det i första hand en husläkare du ska besöka då det inte finns så mycket att tillföra via en akutmottagning förutom röntgen av handen vilket troligtvis ändå kommer vara blankt och som din husläkare också kan beställa.
Prova med alvedon om du känner att det är jobbigt, även besöka sjukgymnast för att få träningsövningar.

Vad beträffar benhinneinflammation kan man vid väldigt jobbiga och långdragna besvär utföra ett operativt ingrepp där man klyver benhinnan, kontakta en ortopedmottagning /ej akutmottagning) och boka tid för att diskutera detta som alternativ om du prvat de vanliga behandlingsordinationerna med vila och alternativ träning.

Edit: glömde ju nämna. Området du ringat in är över handens metacarpalben, dvs långa rörben som sen blr till fingrar. Den inre cirkeln är över metacarpale 3, dvs lånfingrets.
Det finns senor som löper däröver till ändfalangerna, dvs själva fingrets skelettdelaroch som sträcker på fingret. Man kan tex få synovit, inflammation i senskidorna, vilket kan smärta längs med själva senan.
Kan prova NSAID såsom voltaren eller naproxen i en vecka och se hur det funkar för dig.

Permalänk

Jag har något som sticker på vänstra sidan av nedre halsen när jag bastar eller dushar under varmt vatten. Det känns inte särskilt obehagligt men irriterande. Jag känner ingen form av knöl där heller. Jag har försökt massera där utan framgång. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av razor1394:

Jag har något som sticker på vänstra sidan av nedre halsen när jag bastar eller dushar under varmt vatten. Det känns inte särskilt obehagligt men irriterande. Jag känner ingen form av knöl där heller. Jag har försökt massera där utan framgång. Vad kan detta bero på?

Berätta mer.

När kom det? Vad är det för typ av känsla? Stickning säger tyvörr inte så mycket. Exakt var sitter det?
Bara när du kommer i kontakt med varmt vatten eller även när du tex blir varm av andra anledningar (tex fysisk aktivitet etc)?

Vad förbättrar?
Haft trauma mot området?
Infektoin på senare tid?

Permalänk

Det kom för kanske en månad sen. Det känns som att det kan vara något med muskeln där som är för spänd men jag är inte så insatt.

Om du tittar på den bilden nedan så sticker det exakt vid början av hennes vänstra lillfinger.

http://madelino.blogg.se/images/2007/necken_1197684382_585661...

Jag vet inte hur jag ska förklara stickningen förutom att det sticker på ett koncentrerat ställe under huden.

Ja det uppkommer när jag blir ganska varm speciellt när jag svettas mycket ex när jag tränar cardio.

Ingen trauma har jag haft där. Infektion har jag haft en hel del.

Kan det vara en lymfkörtel eller något liknande?

Inget jag har prövat förbättrar. Det känns som det har blivit lite värre. Jag är mycket spänd i hela nack/trapezius regionen.

Tack förresten.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av razor1394:

Det kom för kanske en månad sen. Det känns som att det kan vara något med muskeln där som är för spänd men jag är inte så insatt.

Om du tittar på den bilden nedan så sticker det exakt vid början av hennes vänstra lillfinger.

http://madelino.blogg.se/images/2007/necken_1197684382_585661...

Jag vet inte hur jag ska förklara stickningen förutom att det sticker på ett koncentrerat ställe under huden.

Ja det uppkommer när jag blir ganska varm speciellt när jag svettas mycket ex när jag tränar cardio.

Ingen trauma har jag haft där. Infektion har jag haft en hel del.

Kan det vara en lymfkörtel eller något liknande?

Inget jag har prövat förbättrar. Det känns som det har blivit lite värre. Jag är mycket spänd i hela nack/trapezius regionen.

Tack förresten.

Lymfkörtlar finns det inga i det området, dock så nämner du att du är ganska stel/spänd i nackområdet/trapezius och det skulle kunna förklara dina besvär.
Muskler som är spända mycket kan till slut bli lite... konstiga. De kan ge lokala symtom i form av smärtor, stickningar, domningar, utstrålningar etc.

Uppsök en sjukgymnast och få dig några träningsövningar till nacken samt lär dig sitta/arbeta i rätt ställning för att råda bot på din nackvärk. Prova gärna antiinflammatoriskt en vecka eller två under tiden, gärna en regelbunden kur och inte sporadiska tabletter då och då. Se hur det funkar för dig, om ingen förbättring kan du med fördel uppsöka en husläkare då det även i ditt fall saknas indikationer för att uppsöka akutsjukvård för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad beträffar handen: har du slagit emot den? Blåmärken, missfärgningar, svullnad, rodnad? Vad är det för typ av smärta? När kom den, hur snabbt kom den?
Har du haft feber eller sjukdomskänsla i kroppen? Nattliga svettningar, viktnedgång?
Frisk i övrigt?

Tack så mycket för hjälpen.

Har inga missfärgningar, svullnader, rodnader eller blåmärken. Smärtan vet jag inte hur jag ska beskriva, den är inte stickande iaf. Smärtan har nog funnits där ett tag (har kännts om jag slått på en boxningssäck elr dyl.) bara att jag kännt den som mest nu senaste veckan. Tror inte jag slagit emot den i något, skulle vara om jag slått i en vägg på fyllan elr nått isf, men där brukar det ju bli högenhanden eftersom jag är högerhänt så känns inte så troligt. Ingen sjukdom. Inga direkta nattliga svettningar heller och ingen viktnedgång. Känner mig relativt frisk i övrigt.

Skrivet av CSM101:

Vad beträffar benhinneinflammation kan man vid väldigt jobbiga och långdragna besvär utföra ett operativt ingrepp där man klyver benhinnan, kontakta en ortopedmottagning /ej akutmottagning) och boka tid för att diskutera detta som alternativ om du prvat de vanliga behandlingsordinationerna med vila och alternativ träning.

Detta låter ju inte så kul. Ska försöka lite till med de vanliga metoderna.

Skrivet av CSM101:

Edit: glömde ju nämna. Området du ringat in är över handens metacarpalben, dvs långa rörben som sen blr till fingrar. Den inre cirkeln är över metacarpale 3, dvs lånfingrets.
Det finns senor som löper däröver till ändfalangerna, dvs själva fingrets skelettdelaroch som sträcker på fingret. Man kan tex få synovit, inflammation i senskidorna, vilket kan smärta längs med själva senan.
Kan prova NSAID såsom voltaren eller naproxen i en vecka och se hur det funkar för dig.

Ok, ska testas.

Tack så mycket för hjälpen. Är väldigt glad över att du finns här på forumet

Permalänk
Medlem

Vafan, nu skall de göra ännu en koloskopi. Varför kan de inte bara sätta in något slags läkemedel och se om det blir bra? Blir det bra vet man vad som hjälper. Lär skita i den undersökningen och gå till privatvården istället. För jävligt att de skall ta så jävla mycket skatt men ändå får man gå till privat regim för att få någon vård.

By the way, borde man inte kunna anmäla läkare som inte gör annat än att skickar än på samma undersökningar om och om igen. Det är inte vård, det blir vård först när man försöker lindra de symtom eller byta sjukdom, vilket inte hänt ännu, trots att det gått snart ett år sen jag först sökte.

Nu väntar jag på att de skall ringa tillbaka så jag kan säga åt dem att de kan skita i undersökningen, jag mår hellre kasst hemma än mår kasst medan jag springer på massa onödiga undersökningar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vafan, nu skall de göra ännu en koloskopi. Varför kan de inte bara sätta in något slags läkemedel och se om det blir bra? Blir det bra vet man vad som hjälper. Lär skita i den undersökningen och gå till privatvården istället. För jävligt att de skall ta så jävla mycket skatt men ändå får man gå till privat regim för att få någon vård.

By the way, borde man inte kunna anmäla läkare som inte gör annat än att skickar än på samma undersökningar om och om igen. Det är inte vård, det blir vård först när man försöker lindra de symtom eller byta sjukdom, vilket inte hänt ännu, trots att det gått snart ett år sen jag först sökte.

Nu väntar jag på att de skall ringa tillbaka så jag kan säga åt dem att de kan skita i undersökningen, jag mår hellre kasst hemma än mår kasst medan jag springer på massa onödiga undersökningar.

Förstår att du är frustrerad över din situation, men måste ändå försvara motparten lite här.

Man kan ju inte bara sätta in random läkemedel och se ifall det funkar eller ej. Visst, det finns en liten chans att det funkar, men risken är större att det inte funkar alls vilket resulterar i A) onödiga omkostnader för dig och B) eventuella biverkningar utan någon positiv verkan.
Kort och gott du kan må sämre och dessutom ha betalat för det.

Skatten du betalar går till för att du ska kunna utredas utan att bli ruinerad. Däremot är det en annan fråga att det är svårt att komma fram till någon diagnos, något som inte alltid funkar av diverse skäl.

Jag vet inte hur du har det, däremot kan jag förstå att det måste vara frustrerande att bara befinna sig i en situation utan några konkreta svar, vilket kan få en att tappa tron på vården.

Du har alltid rätt at byta behandlande läkare eller att få en second opinion, även om du inte anäler en läkare eller personal. Om det finns indikationer för att göra en koloskopi till så kommer läkaren aldrig anses ha gjort fel, och ju svårare fall desto färra raka svar och desto mindre svart/vitt är allting.

Nu kan jag inte säga om det som sker i ditt fall är rätt eller fel, men tycker du att det går åt fel håll eller om du är missnöjd så har du alltid rätt att byta behandlande läkare och be den nya ta sig an ditt fall, även utan att ha tittat på dina journaler sen tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Man kan ju inte bara sätta in random läkemedel och se ifall det funkar eller ej. Visst, det finns en liten chans att det funkar, men risken är större att det inte funkar alls vilket resulterar i A) onödiga omkostnader för dig och B) eventuella biverkningar utan någon positiv verkan.
Kort och gott du kan må sämre och dessutom ha betalat för det.

Uppenbarligen duger inte deras tester för att visa något, därför kanske uteslutningsmetoden kan vara bra att använda. Testar man medicin mot något och det inte blir bättre så vet man vad det inte är. Enda jag fått hittills är flagyl som jag var allergisk mot och fick massa blodutgjutelser i ansiktet som sen blev blåmärken, så jag vet inte ens om det hjälper för jag fick avbryta kuren.

Skrivet av CSM101:

Du har alltid rätt at byta behandlande läkare eller att få en second opinion, även om du inte anäler en läkare eller personal. Om det finns indikationer för att göra en koloskopi till så kommer läkaren aldrig anses ha gjort fel, och ju svårare fall desto färra raka svar och desto mindre svart/vitt är allting.

Nu kan jag inte säga om det som sker i ditt fall är rätt eller fel, men tycker du att det går åt fel håll eller om du är missnöjd så har du alltid rätt att byta behandlande läkare och be den nya ta sig an ditt fall, även utan att ha tittat på dina journaler sen tidigare.

Saken är den att min läkare vill göra en koloskopi bara för att kolla, vad han räknar med att hitta är för mig en gåta, eftersom de inte kunde se något för 5 månader sen är det ju inte troligt att de ser något nu heller. Han pratade lite om att sätta in kortison eller något förut för att testa om det hjälpte, men han verkar vara för försiktig för att våga göra det. Vad jag fått höra från läkare jag känner är de mindre restriktiva med sådant om man går till privat regi, kanske är något att testa då.

Har telefontid med honom på måndag, då skall jag säga att jag inte kommer gå på fler onödiga undersökningar, har varken tid, ork eller lust med att gå igenom proceduren med laxermedel och få extremt ont i magen av allt det för ingen nytta. Han får köra trial and error med medicin eller så slutar jag gå till vården. Det är bättre att må dåligt utan vården än att ta del av den och må sämre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Uppenbarligen duger inte deras tester för att visa något, därför kanske uteslutningsmetoden kan vara bra att använda. Testar man medicin mot något och det inte blir bättre så vet man vad det inte är. Enda jag fått hittills är flagyl som jag var allergisk mot och fick massa blodutgjutelser i ansiktet som sen blev blåmärken, så jag vet inte ens om det hjälper för jag fick avbryta kuren.

Saken är den att min läkare vill göra en koloskopi bara för att kolla, vad han räknar med att hitta är för mig en gåta, eftersom de inte kunde se något för 5 månader sen är det ju inte troligt att de ser något nu heller. Han pratade lite om att sätta in kortison eller något förut för att testa om det hjälpte, men han verkar vara för försiktig för att våga göra det. Vad jag fått höra från läkare jag känner är de mindre restriktiva med sådant om man går till privat regi, kanske är något att testa då.

Har telefontid med honom på måndag, då skall jag säga att jag inte kommer gå på fler onödiga undersökningar, har varken tid, ork eller lust med att gå igenom proceduren med laxermedel och få extremt ont i magen av allt det för ingen nytta. Han får köra trial and error med medicin eller så slutar jag gå till vården. Det är bättre att må dåligt utan vården än att ta del av den och må sämre.

Flagyl är antibiotika, så antar infektion var en diff initialt?

Men förstår du hur orimligt det är med trial and error på läkemedel?
Ta och kontakta läkaren och fråga varför koloskopin ska göras, oftast beror missnöje med vård på bristande kommunikation. Förklara hur du känner och vad du fölrväntar dig, ha dock inga orimliga krav eller förväntningar.

Vad beträffar kortison så är det mycket möjligt att de skrivs ut mer liberalt i privat regi, men det är inte likställt med att det är bättre. i ditt fall vet jag inte, jag hade nog provat en kortisonkur föär att se hur det funkar för dig.
Men man bör ha i åtanke att kortison är ett ytterst potent läkemedel som inte bara har kortsiktiga effekter, utan även långsiktiga (tex binjurebakrssvikt vid kortisonbehandling under längre tid).

Men kommunikation och är du inte nöjd kräv en annan läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Flagyl är antibiotika, så antar infektion var en diff initialt?

Jag vet inte, de testade det av någon anledning även om de sa att de var nästan säkra på att det inte skulle hjälpa. Men jag kunde aldrig ta tillräckligt för att att se

Skrivet av CSM101:

Men förstår du hur orimligt det är med trial and error på läkemedel?
Ta och kontakta läkaren och fråga varför koloskopin ska göras, oftast beror missnöje med vård på bristande kommunikation. Förklara hur du känner och vad du fölrväntar dig, ha dock inga orimliga krav eller förväntningar.

Saken är den att göra samma undersökningar om och om igen är ju ännu mer orimligt. Inget har ju förändrats sen senaste undersökningen, de senaste calprotectintesten har ju dessutom varit negativa.

Skrivet av CSM101:

Vad beträffar kortison så är det mycket möjligt att de skrivs ut mer liberalt i privat regi, men det är inte likställt med att det är bättre. i ditt fall vet jag inte, jag hade nog provat en kortisonkur föär att se hur det funkar för dig

Men man bör ha i åtanke att kortison är ett ytterst potent läkemedel som inte bara har kortsiktiga effekter, utan även långsiktiga (tex binjurebakrssvikt vid kortisonbehandling under längre tid).

Jag tycker bara att det kan vara smart att prova något nytt och inte bara göra samma undersökningar om och om igen i hopp om att att de skall visa på något nytt, om klossen inte passar i det hål man försöker få in den i kanske man får prova ett annat hål.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag vet inte, de testade det av någon anledning även om de sa att de var nästan säkra på att det inte skulle hjälpa. Men jag kunde aldrig ta tillräckligt för att att se

Saken är den att göra samma undersökningar om och om igen är ju ännu mer orimligt. Inget har ju förändrats sen senaste undersökningen, de senaste calprotectintesten har ju dessutom varit negativa.

Då koloskopi är väldigt operatörbunden så finns det faktiskt ibland indikation för att göra om det. Den gången såg man inget, denna gång kanske man ser något, kan bero på annan operatör, utveckling av din sjukdomsbild etc.
Det är inte alltid som labvärdena hänger med sjukdomsvariationen och man kan inte rikta sig enbart på ett prov i sina beslut, är helheten som avgör.
Ibland är det faktiskt rimligt med förnyad undersökning, men återigen, du måste be din läkare upplysa dig om tankarna som denne har så du vet varför de gör sakerna.

Citat:

Jag tycker bara att det kan vara smart att prova något nytt och inte bara göra samma undersökningar om och om igen i hopp om att att de skall visa på något nytt, om klossen inte passar i det hål man försöker få in den i kanske man får prova ett annat hål.

Haha, kunde inte sluta flina åt det sista...

I ditt fall är det ju en slang, men den kommer nog ändå passa i hålet :D;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Då koloskopi är väldigt operatörbunden så finns det faktiskt ibland indikation för att göra om det. Den gången såg man inget, denna gång kanske man ser något, kan bero på annan operatör, utveckling av din sjukdomsbild etc.
Det är inte alltid som labvärdena hänger med sjukdomsvariationen och man kan inte rikta sig enbart på ett prov i sina beslut, är helheten som avgör.
Ibland är det faktiskt rimligt med förnyad undersökning, men återigen, du måste be din läkare upplysa dig om tankarna som denne har så du vet varför de gör sakerna.

Yes, har bokat in ett samtal med honom nu i nästa vecka. Oavsett kommer jag inte ha tid för att göra någon koloskopi de närmaste månaderna, så kan ju vara en idé att testa något annat under tiden. Om jag trodde det skulle ge något skulle jag ju få ta mig tid eftersom jag verkligen mår kasst, men man tappar ju förtroendet efter att man blivit skickad på ca 10 undersökningar som inte hjälpt alls.

Skrivet av CSM101:

Haha, kunde inte sluta flina åt det sista...

I ditt fall är det ju en slang, men den kommer nog ändå passa i hålet :D;)

Hahaha, tänkte inte äns på det

Oavsett, tack för alla svar :). Vet att jag måste låta gnällig men jag börjar tröttna på sjukvården.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Haha, när man trodde att det inte kunde bli värre. 39.2 graders feber EFTER att jag tog alvedon och extremt ont i magen. Ont i hela kroppen också, har man åkt på influensan kanske?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Haha, när man trodde att det inte kunde bli värre. 39.2 graders feber EFTER att jag tog alvedon och extremt ont i magen. Ont i hela kroppen också, har man åkt på influensan kanske?

Kom det plötsligt?
Illamående/kräkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kom det plötsligt?
Illamående/kräkningar?

Relativt, va lite frusen igår men mådde bra i övrigt, när jag vaknade imorse hade jag 39+ grader. Åt frukost imorse och har varit illamående sen dess, inte överdrivet mycket dock. Kan ha lite ont i halsen men det kan också vara att jag är törstig, har inga halsmandlar så det känns typ likadant för mig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Relativt, va lite frusen igår men mådde bra i övrigt, när jag vaknade imorse hade jag 39+ grader. Åt frukost imorse och har varit illamående sen dess, inte överdrivet mycket dock. Kan ha lite ont i halsen men det kan också vara att jag är törstig, har inga halsmandlar så det känns typ likadant för mig.

Plötslig, feber, muskelvärk och illamående

Låter som influensan.
Vila,Vätska, Vänlighet är det du behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Plötslig, feber, muskelvärk och illamående

Låter som influensan.
Vila,Vätska, Vänlighet är det du behöver.

"Vad bra", det jag trodde. Ligger i sängen och slappar, det värsta är att jag har extremt ont i ryggen. Har bara haft influensa 1-2 ggr i mitt liv så inte helt hundra på symtomen. Hur är det att mixxa alvedon och ipren? Bättre effekt eller myt? Tog 2 alvedon för 2 timmar sen och febern har inte gått ned alls, den har däremot ökat till nästan 40(39.7 enligt termometern) grader.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

När är tempen för hög? Har nu efter alvedon 40.1 och stigande. När blir den för hög trots att man försökt med alvedon?

Nevermind, tempen har gått ned avesvärt, 39 med alvedon. Nu har jag mer hosta och det känns som någon sitter på bröstet när man försöker andas, haha.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har väldigt hög slem bildning i halsen, haft de i typ 2 månader (kom efter jag senaste var sjuk, halsfluss (och hosta)).
Men känner mig inte sjuk nu, har inga allergier, röker inte heller. Men fortfarande kommer det massa slem i halsen hela tiden.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

En anhörig till mig opererades för att åtgärda skolios, en vecka efter operationen var allting bra, men nu har han fått åka ambulans tillbaka till sjukhuset för att man misstänker att benmärg sipprar ut från hans ryggrad. Han var illamående och hade smärtor i rygg och i nacken. Jag har inte tillgång till någon information alls just nu och det känns inte särskilt bra. Är det någon som vet hur farlig situationen är? Om man kommer fram till att det är benmärgen som är problemet, måste han öppnas igen då?

Om han inte opereras innan helgen, betyder det då att situationen är mindre allvarlig?

Tack för svar.

EDIT; citerar CSM101 för att peka honom till den här tråden om han loggar in ikväll.

Skrivet av CSM101:

Men om du tycker att det är något nytt så bör du kontakta din behandlande läkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

När är tempen för hög? Har nu efter alvedon 40.1 och stigande. När blir den för hög trots att man försökt med alvedon?

Nevermind, tempen har gått ned avesvärt, 39 med alvedon. Nu har jag mer hosta och det känns som någon sitter på bröstet när man försöker andas, haha.

Det låter onekligen som att du kan ha/haft en lunginflammation. Så hög feber i kombination med hosta och andningssvårigheter måste det åtminstonde uteslutas. Är inte helt ovanligt att det förekommer efter alt komplicerar en influensa. Nu kollar var det ju tyvärr två veckor sen du skrev det här, så jag hoppas att du mår bättre eller tagit dig till en doktor.

Skrivet av .maker:

En anhörig till mig opererades för att åtgärda skolios, en vecka efter operationen var allting bra, men nu har han fått åka ambulans tillbaka till sjukhuset för att man misstänker att benmärg sipprar ut från hans ryggrad. Han var illamående och hade smärtor i rygg och i nacken. Jag har inte tillgång till någon information alls just nu och det känns inte särskilt bra. Är det någon som vet hur farlig situationen är? Om man kommer fram till att det är benmärgen som är problemet, måste han öppnas igen då?

Om han inte opereras innan helgen, betyder det då att situationen är mindre allvarlig?

Tack för svar.

EDIT; citerar CSM101 för att peka honom till den här tråden om han loggar in ikväll.

Har svårt att tänka mig att det skulle vara benmärg som sipprat ut, låter mer som att det skulle kunna vara en av de s.k. intervertebraldiskarna (diskarna som sitter mellan ryggkotorna) som gått sönder (jmfr diskbråck). Alternativt infektion. Nu har jag ingen erfarenhet alls av just ryggkirurgi, men jag har en vän som har det särintresset som jag kan fråga under dagen. Gällande hur allvarligt det är/hur bråttom beror det mycket på om du har påverkan på nervrötter eller ryggmärgen, samt på vilken nivå i ryggraden det gäller. Kan tyvärr inte svara på det. CSM101 får gärna rätta mig här om jag är ute och cyklar. Du får försöka se det så att din vän nu är på sjukhuset och blir bedömd av specialister inom ämnet, som kommer att se till att operera honom om det behövs och inte om det inte behövs. Det är alltid svårt att försöka bedöma något på andrahandsuppgifter, eftersom det tyvärr inte förtäljer hela bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Det låter onekligen som att du kan ha/haft en lunginflammation. Så hög feber i kombination med hosta och andningssvårigheter måste det åtminstonde uteslutas. Är inte helt ovanligt att det förekommer efter alt komplicerar en influensa. Nu kollar var det ju tyvärr två veckor sen du skrev det här, så jag hoppas att du mår bättre eller tagit dig till en doktor.

Yes jag mår bra :p, gick aldrig till en läkare. Blev frisk efter en vecka typ och hade jobbig hosta några dar till. Nu är det helt bra iaf.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Har svårt att tänka mig att det skulle vara benmärg som sipprat ut, låter mer som att det skulle kunna vara en av de s.k. intervertebraldiskarna (diskarna som sitter mellan ryggkotorna) som gått sönder (jmfr diskbråck). Alternativt infektion. Nu har jag ingen erfarenhet alls av just ryggkirurgi, men jag har en vän som har det särintresset som jag kan fråga under dagen. Gällande hur allvarligt det är/hur bråttom beror det mycket på om du har påverkan på nervrötter eller ryggmärgen, samt på vilken nivå i ryggraden det gäller. Kan tyvärr inte svara på det. CSM101 får gärna rätta mig här om jag är ute och cyklar. Du får försöka se det så att din vän nu är på sjukhuset och blir bedömd av specialister inom ämnet, som kommer att se till att operera honom om det behövs och inte om det inte behövs. Det är alltid svårt att försöka bedöma något på andrahandsuppgifter, eftersom det tyvärr inte förtäljer hela bilden.

Tack så mycket för svar. Hoppas få mer information nu på morgonen.

EDIT; vi har fått svar från provtagningen igår kväll och det rörde sig inte om benmärgen, däremot har man nu beställt en akut magnetröntgen, det vill säga att man inte vill vänta till efter helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av .maker:

Tack så mycket för svar. Hoppas få mer information nu på morgonen.

Pratade med min kompis som är mer insatt i ämnet och han ställde sig också frågande till om det var benmärg som skulle ha läckt ut. Låter som att den informationen är felaktig. Sedan är ju ingen av oss färdiga läkare än på ett par månader, så vi får givetvis reservera oss. Sedan kunde han inte säga så mycket mer heller eftersom det är svårt utan att undersöka och ha all information. Hoppas att du får info snart, så du slipper oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Pratade med min kompis som är mer insatt i ämnet och han ställde sig också frågande till om det var benmärg som skulle ha läckt ut. Låter som att den informationen är felaktig. Sedan är ju ingen av oss färdiga läkare än på ett par månader, så vi får givetvis reservera oss. Sedan kunde han inte säga så mycket mer heller eftersom det är svårt utan att undersöka och ha all information. Hoppas att du får info snart, så du slipper oroa dig.

Vi har fått resultatet från provtagningen som genomfördes igår kväll och det rör sig tydligen inte om benmärgen, däremot har man beställt en "akut" magnetröntgen, det vill säga att man inte vill vänta till efter helgen. Vanligtvis tar det väldigt lång tid att schemalägga magnetröntgen, så vad tror du kan motivera att man väljer att skynda på processen?

Tack igen för svar.

Permalänk
Medlem

Hmm, en fråga om medicin jag fått mot magen. Har fått Entocort (skulle vara någon kortisonsak) och tagit det 5 dagar, är det vanligt att man får finnar av sådan medicin? Har aldrig haft finnar direkt ens när man var tonåring men fått flera stycken runt ögonen helt plötsligt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv

Har ett CRP på 125, ben, armar, fötter, händ osv domnar bort.
Har 39 graders feber och riktigt yr. Så fort jag reser mig upp så ramlar jag ihop i sängen igen.
Lyckas jag vara uppe, så drar kroppen åt höger.

Detta kom plötsligt i torsdagskväll, med snabb feber.

Jag har en vilopuls runt 90 slag / minut, och jag hör pulsen som gör så hela kroppen hoppar.

Det är inte halsfluss, för dom tog en halsodling när jag var på närakuten.
Är det någon som vet vad det kan vara?