Permalänk
Medlem
Skrivet av Iqbahl:

Finns här någon lumia 1020-ägare som kan berätta om det går att spela in ett telefonsamtal på 1020:an? Det finns ju en app som heter Call Recorder men den funkar tydligen bara på WP7, inte WP8 som 1020 har. Kan man ta samtalet i sin högtalartelefon och spela in det med en inspelningsapp typ Audio Recorder Pro?

Det är inte möjligt att spela in samtal i WP. Appar kan inte helelr göra det direkt eftersom det inte finns något API för det.

Kanske att alternativ två funkar, bästa sättet att få reda på det är väl att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iqbahl:

Kan man ta samtalet i sin högtalartelefon och spela in det med en inspelningsapp typ Audio Recorder Pro?

Det verkar inte funka med detta alternativet.

Om någon hittar en app som kan spela in via högtalaren så får ni gärna påtala detta.

Permalänk
Medlem

Har inte telefonen själv men skulle vilja veta om det finns något sätt att spela in ändå innan jag köper den. Lite av en deal-breaker om det inte funkar. Tycker det borde vara en självklarhet att spela in samtal i en telefon som kallas smart. Det är inte alltid man går runt med penna och papper, och då är det bra att kunna backa bandet s a s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iqbahl:

Har inte telefonen själv men skulle vilja veta om det finns något sätt att spela in ändå innan jag köper den. Lite av en deal-breaker om det inte funkar. Tycker det borde vara en självklarhet att spela in samtal i en telefon som kallas smart. Det är inte alltid man går runt med penna och papper, och då är det bra att kunna backa bandet s a s.

Jag var i samma situation som dig när jag skulle köpa min första smartis, och tyckte att denna funktion skulle vara en självklarhet.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att spela in samtal på någon smartphone oavsett om det är en Apple, Android eller WP. Detta har att göra med att alla tre är Amerikanska OS som måste följa Amerikanska och internationella lagar. Det är helt enkelt inte tillåtet i många länder inklusive US att spela in samtal och OS-tillverkarna har ingen lust att hamna i klammeri med rättvisan (vilket kan stå dem dyrt) och har därför blockat denna möjlighet.

Det finns appar som påstår sig kunna spela in samtal men då handlar det oftast enbart om sin egen röst, eller att man ska använda en extern mikrofon framför högtalaren. (Man får ha öronpluggar men extern mikrofon och flippa med mikrofonen mellan sin egen mun och högtalaren, eller ha en extern diktafon)

Lösningar finns emellertid.
1) Det finns de som hackat eller rotat telefonerna och fixat detta. Det är kanske inte rekommendabelt.
2) Det finns externa betaltjänster som ser till att samtalet du ringer går via en annan extern server och lagrar samtalet i sin helhet där. Det var länge sedan jag läste om detta och kommer inte närmare ihåg hur det funkade, vad det kostade eller vad leverantören hette.

EDIT: Här är en tjänst enligt 2) ovan som körs via TRE:s nät. (Finns andra också naturligtvis)
http://www.engcom.se/spelainsamtal/tjanst

Permalänk
Medlem

Här är ytterligare en tjänst enligt 2) ovan.
http://www.recordiapro.com/how-to-record-phone-calls.php

Permalänk
Medlem

Tack för det! Ser ut att kunna bli ganska dyrbara lösningar, men värt att undersöka vidare. På android kör jag en app som funkar ok. Min egen röst blir svag men hörbar medan personen i andra änden hörs utmärkt. Samtalen lagras automatiskt i telefonen. Mycket enkelt att skicka valda inspelningar till sitt epost-konto vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iqbahl:

Tack för det! Ser ut att kunna bli ganska dyrbara lösningar, men värt att undersöka vidare. På android kör jag en app som funkar ok. Min egen röst blir svag men hörbar medan personen i andra änden hörs utmärkt. Samtalen lagras automatiskt i telefonen. Mycket enkelt att skicka valda inspelningar till sitt epost-konto vid behov.

Vilken app och telefon är det?
En gissning till varför det fungerar för dig är att du har en lite äldre telefon??
Tidigare i Windows-världen gick det att spela in samtal utan problem i wp7 också, men med de nya strängare lagkraven har man satt P för detta, och det gäller även för nyare Androider.

Den där TRE-grejen verkar ju bara vara ett helt vanligt telefonabonnemang, men med inspelningsfunktionalitet.
Det är kanske vad som kommer att bli enklast och billigast?

Rapportera gärna här om vad du kommer fram till.

Permalänk
Medlem

Det är en Galaxy S2, och appen heter Call Recorder. Nu är jag dessvärre låst i ett abbonnemang hos Telenor, så Tre går bort. Men jag låter meddela om jag hittar någon lösning. Hålller ett öga på denna tråden också, så eventuella tips tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag var i samma situation som dig när jag skulle köpa min första smartis, och tyckte att denna funktion skulle vara en självklarhet.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att spela in samtal på någon smartphone oavsett om det är en Apple, Android eller WP. Detta har att göra med att alla tre är Amerikanska OS som måste följa Amerikanska och internationella lagar. Det är helt enkelt inte tillåtet i många länder inklusive US att spela in samtal och OS-tillverkarna har ingen lust att hamna i klammeri med rättvisan (vilket kan stå dem dyrt) och har därför blockat denna möjlighet.

Det finns appar som påstår sig kunna spela in samtal men då handlar det oftast enbart om sin egen röst, eller att man ska använda en extern mikrofon framför högtalaren. (Man får ha öronpluggar men extern mikrofon och flippa med mikrofonen mellan sin egen mun och högtalaren, eller ha en extern diktafon)

Lösningar finns emellertid.
1) Det finns de som hackat eller rotat telefonerna och fixat detta. Det är kanske inte rekommendabelt.
2) Det finns externa betaltjänster som ser till att samtalet du ringer går via en annan extern server och lagrar samtalet i sin helhet där. Det var länge sedan jag läste om detta och kommer inte närmare ihåg hur det funkade, vad det kostade eller vad leverantören hette.

EDIT: Här är en tjänst enligt 2) ovan som körs via TRE:s nät. (Finns andra också naturligtvis)
http://www.engcom.se/spelainsamtal/tjanst

Det finns massor med så kallade "Call recorders" till Android dock, även om du inte har rootat telefonen.

Här finns t.ex. en som fungerar med direkt inspelning (inte via mic:en) till Samsungs lurar.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oduzhar.gal...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det finns massor med så kallade "Call recorders" till Android dock, även om du inte har rootat telefonen.
Här finns t.ex. en som fungerar med direkt inspelning (inte via mic:en) till Samsungs lurar.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.oduzhar.gal...

/hulle.

Problemet med de android-appar som du nämner är att de bara fungerar på vissa telefoner, alltså inte på alla telefoner och inte generellt.
Så nej, Android har inga generellt fungerande samtalsinspelningsappar.

Exempelvis för den app du hänvisar till säger tillverkaren:
"As this program is using Android Standard API the two-way recording will work only on some devices such as Samsung Note 3/2, Galaxy S4/3/2"

Detta är ju exakt samma sak som gäller för WP.
Det finns ju en hel drös med CallRecorders/inspelningsappar i wp-store, men de fungerar bara om du har en telefon som kör någon variant av Wp7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Problemet med de android-appar som du nämner är att de bara fungerar på vissa telefoner, alltså inte på alla telefoner och inte generellt.
Så nej, Android har inga generellt fungerande samtalsinspelningsappar.

Exempelvis för den app du hänvisar till säger tillverkaren:
"As this program is using Android Standard API the two-way recording will work only on some devices such as Samsung Note 3/2, Galaxy S4/3/2"

Detta är ju exakt samma sak som gäller för WP.
Det finns ju en hel drös med CallRecorders/inspelningsappar i wp-store, men de fungerar bara om du har en telefon som kör någon variant av Wp7

Skrivet av Wickman:

Tidigare i Windows-världen gick det att spela in samtal utan problem i wp7 också, men med de nya strängare lagkraven har man satt P för detta, och det gäller även för nyare Androider.

Jo men du skrev ju ovanstående innan och det är inte sant med tanke på att Note 3 och Galaxy S4 knappast är äldre mobiler. Det är helt enkelt inte alls omöjligt att skriva samtalsinspelningsappar till Android och det är inte heller förbjudet på något sätt i Android som OS. Däremot är det troligt att appen måste kodas till en specific SOC eller ramverk och därför fungerar inte en app på alla lurar.

Hur det ser ut på WP har jag ingen aning om.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Nja, att det är förbjudet att skriva samtalsinspelningsappar har jag väl ändå inte sagt?
Det är bara det att det att apparna inte fungerar, annat än till vissa telefoner som exempelvis Samsung, som du själv säger.
Frågan är väl snarare hur länge de ska fortsätta att fungera med Samsung.

Permalänk

Spräckte just glaset framför displaten på min 1020 Kollat lite snabbt och 2k är lite blodigt verkar det som. Kollade igenom någon how to och det verkar rätt krångligt om man tex kolla andra telefoner osv. Suck..

Vad finns det för alternativ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Spräckte just glaset framför displaten på min 1020 Kollat lite snabbt och 2k är lite blodigt verkar det som. Kollade igenom någon how to och det verkar rätt krångligt om man tex kolla andra telefoner osv. Suck..

Vad finns det för alternativ?

Hittade nedanstående konversationen mellan Troberg och Abbs i 920-tråden. Finns säkert kit för 1020:an också.
Troberg verkade även byta glas, kanske något att kolla upp.

Skrivet av Troberg:

Tänkte bara kolla med er som bytt skal.
Jag minns att någon hade köpt ett skal där man fick med ALLT som man behövde på ebay (?) och tänkte då om någon som köpt något sådant och som tyckte det var kvalitet kanske kunde länka till ett sånt då jag sökt och sökt men inte hittat, haha.

Vet som sagt att några har skrivit om det i denna tråd men då det är 385 sidor nu och jag minns inte vilken sida det var så tänkte jag fråga

Känner att jag måste byta skal då mitt fått genomlida ganska mycket nu, haha

Skrivet av Abbs:

http://www.ebay.com/itm/181173337010?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Fick hem denna förra veckan. Superb kvalite, alla verktyg fanns med och trådlös laddningschippet var även det inkluderat, trots att säljaren hävdade att det inte var med. Skalet är väldigt gediget och snygg, min telefon knorrar inte längre

Skrivet av Troberg:

Var ju helt perfekt!
Hittade en i svart färg (hade helst velat ha grön men det finns ju inte) samt att jag hittade att han sålde ytterglaset också så kan man byta ut det också och ha en helt ny telefon!
Inga repor eller skador. Va underbart, haha!

Permalänk
Medlem

Uppföljning till mitt inlägg ovan:

Glas och lcd i 1020:an verkar hänga ihop i ett helt paket.
Man byter alltså ut hela paketet inte enbart glaset.

Här en bra video på hur det går till.
http://www.youtube.com/watch?v=1AxFvJ99EuI

Här kan man köpa paketet. (Samma leverantör som i länken ovan)
http://www.ebay.com/itm/New-Touch-Screen-Digitizer-LCD-Displa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nja, att det är förbjudet att skriva samtalsinspelningsappar har jag väl ändå inte sagt?
Det är bara det att det att apparna inte fungerar, annat än till vissa telefoner som exempelvis Samsung, som du själv säger.
Frågan är väl snarare hur länge de ska fortsätta att fungera med Samsung.

Du kanske inte skrev förbjudet rakt ut men däremot skrev du att det inte var tillåtet.

Skrivet av Wickman:

Tyvärr finns det ingen möjlighet att spela in samtal på någon smartphone oavsett om det är en Apple, Android eller WP. Detta har att göra med att alla tre är Amerikanska OS som måste följa Amerikanska och internationella lagar. Det är helt enkelt inte tillåtet i många länder inklusive US att spela in samtal och OS-tillverkarna har ingen lust att hamna i klammeri med rättvisan (vilket kan stå dem dyrt) och har därför blockat denna möjlighet.

Callrecorder fungerar utmärkt på min Z1 också för den delen.

Permalänk
Medlem

Apachi,
Jag har aldrig sagt att det varken är förbjudet eller inte tillåtet att skriva/sälja samtalsinspelningsappar.
Däremot är lagstiftningen sådan i vissa länder att samtalsinspelning är förbjudet och att OS-tillverkarna måste anpassa sig till detta.
Läs ditt eget citat av mig igen ovan. (nr2)

Att callrecorder fungerar på Z1 är ju bara vad jag redan sagt i ditt citat nr1. "vissa telefoner"
Det är känt att Callrecorder fungerar på vissa Samsung och Sony. Det är bara att besöka apptillverkaren och läsa kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Nu har det kommit fler läckor från Nokia och precentationen av nya modeller under Build 2014.
http://conversations.nokia.com/2014/04/01/nokia-3310-gets-41-...

Permalänk
Medlem

Ni som kör med kameragreppet, är ni nöjda? Är det lätt att ta av och på utan att det försämras med tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nu har det kommit fler läckor från Nokia och precentationen av nya modeller under Build 2014.
http://conversations.nokia.com/2014/04/01/nokia-3310-gets-41-...

Soft datum

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av miklon:

Ni som kör med kameragreppet, är ni nöjda? Är det lätt att ta av och på utan att det försämras med tiden?

Köpte ett och jag tycker faktiskt att det är barnsligt enkelt att ta av och på utan att vara jobbigt eller känns "slappt" i greppet runt telefonen. Rätt skön att hålla i dessutom. Enda nackdel jag märkt är att en instlääning när den ska börja "ladda" från det extra batteriet hade inte varit fel. Tex om telefonen har mindre än 30% batteri kvar själv. istället för att "småladda" sig hela tiden som den annars gör. Den extra stora knappen för kameran är ett sjuktplus! Gillar remmen man fick med så att man inte tappar hela alltet dessutom.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Soft datum

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur? Tyckte det var riktigt coolt faktiskt. Konstigt att inga andra orkade bry sig

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man förlorar kameraförbättringarna som "black" uppdateringen gav om man signar sig som developer och laddar ner 8.1 RTM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Någon som vet om man förlorar kameraförbättringarna som "black" uppdateringen gav om man signar sig som developer och laddar ner 8.1 RTM?

Det är 8.1 med Black, så allt annat är sig likt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masa69:

Det är 8.1 med Black, så allt annat är sig likt.

Som inom den närmsta tiden blir 8.1 med Cyan, som Nokias nästa update heter.

Permalänk
Medlem

Skit också, råkade tappa min 1020, med skydd, i golvet och till min stora förvåning, då detta hänt ett otal gånger, så blev skärmen helt skev i färgväg. Kommer väl få köra med min 920 så länge, för 930 dröjer väl inte alltför länge.

Någon som varit med om något liknande och har några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av masa69:

Det är 8.1 med Black, så allt annat är sig likt.

Bra då kör jag!

Skrivet av Telepati:

Som inom den närmsta tiden blir 8.1 med Cyan, som Nokias nästa update heter.

Som dock inte väntas ute förrän mitten av sommaren och då kan man uppdatera till den även om man har 8.1 preview..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Som dock inte väntas ute förrän mitten av sommaren och då kan man uppdatera till den även om man har 8.1 preview..

Givetvis kan du det. Som med Amber, Black och snart Cyan. Bara att hämta prev och sedan invänta Nokias egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Skit också, råkade tappa min 1020, med skydd, i golvet och till min stora förvåning, då detta hänt ett otal gånger, så blev skärmen helt skev i färgväg. Kommer väl få köra med min 920 så länge, för 930 dröjer väl inte alltför länge.

Någon som varit med om något liknande och har några förslag?

Grymt att det gick på garantin, och den blev klar igår, så fort gick det också. Även om 920 har funkat bra som substitut så har jag saknat min 1020, som är så mycket bättre inom ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Vart sparas det man filmar i 1020n? Finns inte när jag kopplar in den till datorn och hittar ingenstans man kan kolla på videon i telefonen.