Windows Vista Tråden

Permalänk
Hedersmedlem

För att kunna erbjuda olika produktversioner?
Har du inte sett det förr i andra sammanhang, processorer som är exakt lika förutom på multipliern (de högsta har ju varit av god kvalité). Men det är precis samma prolle.
Något måste de dyrare versionerna innehålla för att de ska vara värda betala mer för. Microsoft vill tydligen inte sälja alla sina operativsystem för 1000 kr st (retail).

Och vilken hemanvändare behöver stöd för flera processorer? Microsoft licensierar per sockel, så man kan köra quadcore eller octocore etc på home-licens.
Och inget moderkort riktat till hemanvändare/spelare använder fler än 1 sockel, förutom AMD quad FX. Men har man råd med det så får man väl köpa business eller ultimate...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

FAN ALLTSÅ. hade tänkt lägga pengarna på ett nytt vista men nu blir väl inte det fallet då antingen moderkort el cpu pajat:(

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
64-bitars Vista är inget man fipplar med då det inte går att köra det på en maskin utan signerade drivrutiner dvs som är fullt godkända av Microsoft. Vidare för att kunna utnyttja ett 64-bitars OS måste programmen vara skrivna för 64-bitar, det räcker inte att själva operativet är på 64-bitar.

Det där är väl inte helt sant..
De som sitter på 4GB minne utnuttjar all minnesmängd.. och minneshanteringen är väl bättre på 64-bitars versionen?

Jag har själv 64-bitars versionen av Ultimate. Fungerar klockrent.
Vista hittade alla mina komponenter och hade drivrutiner för dem, det enda jag behövde installera extra vardrivrutiner för grafikkortet.

Jag är toknöjd med 64-bitars Vista, det presterar bättre än 32-bitars Vista iaf.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Det där är väl inte helt sant..
De som sitter på 4GB minne utnuttjar all minnesmängd.. och minneshanteringen är väl bättre på 64-bitars versionen?

Jag har själv 64-bitars versionen av Ultimate. Fungerar klockrent.
Vista hittade alla mina komponenter och hade drivrutiner för dem, det enda jag behövde installera extra vardrivrutiner för grafikkortet.

Jag är toknöjd med 64-bitars Vista, det presterar bättre än 32-bitars XP Pro iaf.

Skall man jämföra så skall man väl jämföra likvärdiga versioner. inte 64-bitar mot 32 och vice versa...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Skall man jämföra så skall man väl jämföra likvärdiga versioner. inte 64-bitar mot 32 och vice versa...

Men?
Jag blir inte klok på dig, om jag ska vara ärlig.
Hur ska man kunna låta bli att jämföra de båda versionerna?

Han frågar ju viken version han ska använda, 32-bit eller 64-bit.

Du påstår att det inte är något vanliga människor ska "fippla" runt med?
Vanliga hemanvändare kan väl ha 4GB minne, varför ska de då köpa 32-bitars OS som bara kan addressera 3GB ?

Och varför ska vanliga hemanvändare nöja sig med sämre minnesprestanda?

Jag säger tvärtom, vanliga användare som inte har udda hårdvara BÖR köra 64-bitars versionen, då den presterar bättre än 32-bitars, och är mer "framtidssäker" än 32-bitars versionen.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Varför inget alternativ för europeiska versionerna utan WMP? :S

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Men?
Jag blir inte klok på dig, om jag ska vara ärlig.
Hur ska man kunna låta bli att jämföra de båda versionerna?

Denna tråden handlar om Window Vista inte XP Pro så därav min undran, det är en viss skillnad om man säger.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Denna tråden handlar om Window Vista inte XP Pro så därav min undran, det är en viss skillnad om man säger.

Jag skrev fel i min förra post, självklart menade jag Vista 32-bitars.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Är ni som fått Vista nöjda, är det bättre än XP redan nu eller bör man som tvekande "kanskeköpare" vänta tills sommaren/hösten?

Jag är inte nöjd nu i början men jag hoppas att det blir bättre senare.
Hade jag vart du hade jag nog väntat tills fler drivrutiner släppts.

Funkar Mediacenter bra?

har ej testat detta än.

Buggar?

inga än så länge.

Hur är det med Virus?

inga än så länge.

Batteritid på bärbara datorer?

kör det på den stationära.

Kompabilitetsproblem?

inte vad jag märkt.

Köpare av Office 2007, hur funkar det? Är det bättre än föregående verisioner?

lättare att skriva fina uppsatset osv. Dåligt med det nya formatet.

Följ pärkkas exempel här så får vi utan Vista veta mer!:P

Permalänk
Medlem

Funkar Mediacenter bra?
Testade och den buggar för mig. När det blir en undertext i en film så blir skärmen 100% ljusare. Om jag utforskar en mapp med en .avi-fil i så krashade MC (kan dock bero på Nero som krashade pga gammal version).

Buggar?
Olika program låser sig då och då men börjar fungera efter en stund (runt 10 sekunder). Händer ibland - inte så värst störande.

Hur är det med Virus?
Kaspersky AV har inte rapporterat några virus iaf. Dock har den varnat när jag surfat på mindre säkra sidor för olika HTTP-trojaner men det var samma under XP.

Batteritid på bärbara datorer?
Kör på stationära datorn.

Kompabilitetsproblem?
Nej. Dock behöver mångra program laddas ner i de nyaste versionerna för att stödja Vista fullt ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yoshimura
Köpte home premium!

Största problemet nu är att jag inte lyckas få någon TV bild i mediacenter, har provat både med Anysee E30 plus Tv kort och Hauppauge WinNova USB2 kortet utan resultat!
MC hittar kanalerna, men när man drar igång TVlive så strår det att signal saknas, och efter en stund blir skärmen grön....
Det skumma är att det händer precis samma sak när man ska kolla på de inspelningsexempel som finns i MC... Bilden blir grön!
Misstänker att det kanske är någon codec eller liknande?
Har instalerats Nvidias DVD decoder!

Någon som har råkat ut för liknande grejer?

På finska Anysee-sidan finns det drivrutiner nu...
jag installerade dem och ser ut att funka..
http://www.anysee.fi/downloads.html

Skall testa vidare..:)

Permalänk

Drog in Ultimate 64bit idag o det funkar förvånads värt bra.
Lite krångel med mina Imon drivrutiner och sen vill inte Hotkeysen på mitt Logitech DiNovo laser funka med Winamp.

Men det löser väl sig med tiden hehe

Permalänk

Vista Ultimate är det som WIn XP Pro

vad behöver man för version?

spelar o så gör jag

men är inte ultimate lite för mycket?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Vista Ultimate är det som WIn XP Pro

vad behöver man för version?

spelar o så gör jag

men är inte ultimate lite för mycket?

Ja undefär, fast välldigt mycket mer.

Har du en pålnbok som inte vill lägga 1800kr för OEM versioenen så borde du nog köpa premium. Kostar 1500 eller nått i OEM.

Permalänk

då borde home premium borde räcka för att uppleva "vista" ?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

En väldigt informell jämförelse:
XP home -> Vista home basic
XP media center -> Vista home premium
XP professional -> Vista business
XP professional + media center -> Vista Ultimate.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

då duger vista home premium mer än väl då'
då får man media spel ja sånt som det skrytits med om vista men hur är det med alla spärrar och skydd o allt annat som det pratades om så mycket för ett bra tag sedan?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Ja, det duger gott och väl!

Permalänk
Medlem

Någon fler som inte kan köra klassificeringen efter att ha installerat ForceWare 100.59?

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Hur gör man för att placera olika program etc i startmenyn under samma mapp, tex så har jag mina spel i en mapp på startmenyn Games/Wow osv i xp kunde man bara dra mappen dit man ville men nu går det ju inte längre.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

ööh, hur får man så där som på alla bilder av vista när man byter program. fast i 3d liksom. har testat men hittar inte hur man får det. lite svårt att förklara

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
ööh, hur får man så där som på alla bilder av vista när man byter program. fast i 3d liksom. har testat men hittar inte hur man får det. lite svårt att förklara

Wintangent+Tab

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
ööh, hur får man så där som på alla bilder av vista när man byter program. fast i 3d liksom. har testat men hittar inte hur man får det. lite svårt att förklara

Tryck på "växla mellan fönster" längst ner till vänster bredvid start knappen.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts VD Steve Ballmer skyllde på pirater för den relativt dåliga försäljningen som Windows Vista har haft sedan det lanserades den 30 januari. Pirater i länder som Kina, Indien, Brasilien samt Ryssland har enligt Ballmer dragit ner försäljningen rejält.

Steve Ballmer sa att en lösning på pirat-problemet var att öka integrationen mellan Windows Vista och Microsofts Windows Genuine Advantage (wga) som hindrar pirater att ladda ner bland annat uppgraderingar till operativsystemet.

Piracy reduction can be a source of Windows revenue growth, and I think we'll make some piracy improvements this year.
En annan lösning som presenterades var att göra så att uppgraderingar och liknande till Windows Vista endast kan fås via telefon, som man tidigare har kunnat välja att göra.

Som viss media redan har belyst handlar det dock troligen inte bara om piratversioner av operativsystemet, utan att användare är nöjda med funktionerna som Windows XP ger. Företag har traditionellt varit försiktiga med att uppgradera då en Windows Vista-implementationer på kontor kostar en hel del pengar.

Vad tror ni om detta, stämmer det, eller är XP helt enkelt för bra/dyrt att byta ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Vad tror ni om detta, stämmer det, eller är XP helt enkelt för bra/dyrt att byta ut?

Detta diskuteras redan här. Ingen ide att dra upp diskussionen i denna tråd också.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
XP professional + media center -> Vista Ultimate.

Mediacenter är Xp pro
Finns ett fulhack för att installera MCE direkt på XP Pro.

Permalänk
Medlem

Vet att det är lite "boosting" men jag tycker tråden är lite för stor för att bara låta va:D

I alla fall, nu har det ju gått några (ungefär två) månader sen vista kom.

Kanske har Vista "smällt in" lite mer nu?

Windows Media Center kom jag att tänka på, hur funkar det? Kan man se med betalkanaler?

Vista kostar ju runt 1000-lappen (HOME PREM), jag blir riktigt! sugen på att köpa!

Återigen Programkompabilitet, läser att många program inte funkar med vista. Hur är det egentligen?

Permalänk

Kolla upp ifall de program du använder funkar, är så fallet så ser jag inget skäl till att inte byta. jag har kört vista i snart 1månad och har haft turen att alla mina saker funkar utmärkt alltså är jag väldigt nöjd med det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Återigen Programkompabilitet, läser att många program inte funkar med vista. Hur är det egentligen?

Det är omöjligt att säga i ditt fall, men vad jag konstaterat själv är att de enda program jag haft problem med är en halvgammal version av nero och med powerdvd. Microsoft har något som kallas windows upgrade advisor (http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyoru...), huruvida den fungerar 100%igt kan jag inte svara på.
Alternativt så får du söka runt på respektive program/spel tillverkares/hårdvaru hemsida och undersöka själv.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Köpte Office 2007 idag. WOW! Suveränt! Är vista lika bra?:P

Tänkte mer på OneNote, är detta något att ha, förstår inte riktigt grejen med det.