GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Medlem

Tjena, någon som vet hur bra GTA IV skulle flyta på min dator och i vilken upplösning/skulle man kunna köra (Har en 22" skärm, 1680x1050 som "max" eller va man ska säga)

Har det kommit patcher till GTA IV och hur många isf?

Så, kan ja max köra low @ 1024x768 eller kan ja köra kanske medium 1680x1050 och vilken fps kan jag förvänta mig?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Du kommer ju kunna köra det, men eftersom att QuadCore nästan är ett krav så kommer du absolut inte att kunna få mer än ca 25fps med allt på lägsta.

Själv så är jag glas att jag aldrig har betalat för det här spelet och tycker det är hemskt att det kan ha varit det spelet som sålde mest i december. Rockstar förtjänar inga pengar för en så USEL port, har nog aldrig sett något sämre optimerat spel, någonsin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Du kommer ju kunna köra det, men eftersom att QuadCore nästan är ett krav så kommer du absolut inte att kunna få mer än ca 25fps med allt på lägsta.

Själv så är jag glas att jag aldrig har betalat för det här spelet och tycker det är hemskt att det kan ha varit det spelet som sålde mest i december. Rockstar förtjänar inga pengar för en så USEL port, har nog aldrig sett något sämre optimerat spel, någonsin.

Nej det ska ju bara riktigt krävande/dåligt optimerat... sen att det är fullt med buggar (Vad man har läst här) gjorde att jag inte köpte det, faktiskt synd då jag hade längtat efter att få spela det efter San Andreas... menmen blir nog inget av det då, och att man måste registrera sig o logga in på massa skit för att spela = NEJ TACK!

Håller på att köpa Saints row 2 nu.. det får väl fylla "tomrummet" av GTA IV. ^^

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Tjena, någon som vet hur bra GTA IV skulle flyta på min dator och i vilken upplösning/skulle man kunna köra (Har en 22" skärm, 1680x1050 som "max" eller va man ska säga)

Har det kommit patcher till GTA IV och hur många isf?

Så, kan ja max köra low @ 1024x768 eller kan ja köra kanske medium 1680x1050 och vilken fps kan jag förvänta mig?

Jag har nästan lika dator som dig och jag tycker att det funkar bra för med 1280*1024 och medium och high på, och det flyter på bra åt mig så det är inga som helst bekymmer för dig..
Vilka fps det kommer att ligga på vet jag inte tyvärr.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Antec Plus 1080 ] [ Antec 430w ] [GA-EX38-DS4] [ Intel E8400 @ 3,60Ghz ] [ Sapphire HD 4850 ] [2x2 GB Ram 800 Mhz] [ Seagate 500gb ] [ Western Digital 160gb ] - [HTPC] - [MSI K8n -neo4-F] [x-silence 300w] [AMD 64 3700+] [Sapphire x1950 pro] [500gb HD] - [Bärbar] - [ASUS A6RP] [Server] - [MSI KT3V] [AMD Athlon XP 2400+] [Radeon 9550] [500 GB s-ATA]

Permalänk
Medlem

Hej, såhär ser GTA IV ut för mig efter att jag slagit på lite AA i Catalyst CC:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/gta_bug.png

Dvs, reflektionerna blir till svarta prickar / svart brus. Orkade inte leta igenom alla sidor i tråden, men kan någon måhända peka mig i rätt riktning?

*edit, specs {

mobo: Gigabyte GA-MA770-DS3
processor: AMD Phenom X3 8450 på stock speed (2.1 ghz)
minne: 2GB DDR2 667MHz CL5
grafikkort: ATI 3870 512 MB

har även en rejäl kylare till processorn, dock så har jag stock-kylare till graffekortet.

}

Tack på förhand

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
Sen då? Har klarat 66%, telefonen har slutat ringa, finns det inga missions kvar?
Inte kan väl dom sista 34% endast vara tillägnade åt alla stunt-jumps och duvorna?

Såg du eftertexterna och sådär föresten? I så fall har du ju klarat spelet... jag gjorde det igår... och efter det får man fortsätta spela, men jag vet inte om man får några fler uppdrag efter det. Dock så kan man ju göra klart assassin osv om man har dessa kvar!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Finns ju massa uppdrag man kan göra i polise bilen och de där gröna/blå gubbarna som står överralt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Finns ju massa uppdrag man kan göra i polise bilen och de där gröna/blå gubbarna som står överralt.

Jepp, fast dessa har ju inget med procenten att göra... Utan mer lite sidouppdrag för att göra något annat, typ.... Vad jag förstått det som i alla fall. jag kan ju ha fel.

edit: Tänkte tipsa om www.gta4mods.com för er som vill leka lite med GTA4. Andra fordon osv.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smartin
Hej, såhär ser GTA IV ut för mig efter att jag slagit på lite AA i Catalyst CC:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/gta_bug.png

Dvs, reflektionerna blir till svarta prickar / svart brus. Orkade inte leta igenom alla sidor i tråden, men kan någon måhända peka mig i rätt riktning?

*edit, specs {

mobo: Gigabyte GA-MA770-DS3
processor: AMD Phenom X3 8450 på stock speed (2.1 ghz)
minne: 2GB DDR2 667MHz CL5
grafikkort: ATI 3870 512 MB

har även en rejäl kylare till processorn, dock så har jag stock-kylare till graffekortet.

}

Tack på förhand

GTA 4 stöder ingen AA så det är nog där problemet ligger

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Någon som vet när nästa patch kommer?

Permalänk

Är det sant att man inte får ett enda öre av att hitta alla duvor och göra alla hopp? hade ju varit roligt med åtminstånde något updrag elelr så i bonus.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot

Man ska få en helikopter av att hitta alla duvor vad jag läst, kan inte bekräfta det dock men har runt 50 kvar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Man får Militärens/Polisens helikopter "Annihilator"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Man ska få en helikopter av att hitta alla duvor vad jag läst, kan inte bekräfta det dock men har runt 50 kvar.

Åker du runt och letar eller vet du om att man kan hitta en karta på internetcaféet?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Hur tar man frma den på internet caffet då?

har dragit ner en suddig en på en sida fast det är fan tillräklgit svårt att hitta med karta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jo när jag startar mitt nya spel GTA IV så kommer upp en grej som vandrar på skärmen: "Not optimum mode! recommended mode 1680X1050"
Hur ska jag ändra de då? skärmen är helt svart och de går inte att komma till options eller nåt på spelet

Permalänk
Medlem

Har lite problem med mitt IV.. Det craschar när jag har spelat ett tag.

Antingen så fastnar det, så jag får stänga av det, eller så startas datorn om..

Har letat efter lite "bugfixes" men hittar inget intressant.. Får inte upp något slags felmeddelande, utan det stängs bara av..

Permalänk

Är en del som haft problem med det . spec nerdladdade versioner.

en del klarar spelet bättre utan patchen och andra klarar det bättre med som sagt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Funderar på köpa ny CPU för kan kunna köra gta iv bättre. Vilken skulle ni rekomendera. Gta ivs system krav rekomenderar ju en Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz men stödjer spelet 4 kärnor? hörde att inte så mycket spel stödjer det och bättre med en 2 kärnig CPU?
Så vilken cpu rassar bäst för gta iv?

Permalänk
Medlem

Köp en Phenom X4

Visa signatur

4.5 GHz Core i7 3820 CPU
Gigabyte X79-UD3 MOBO
2133MHz 16GB HyperX Savage RAM
NVidia GTX 670 GPU
188GB SSD + 2.25TB HDD

Permalänk

Nu har jag en Intel och hade inte tänkte byta moderkort så menade vilket Intel CPU skulle ni rekommendera för GTA IV. Tänkte inte på att skriva det förut sorry

Permalänk

tycker spelet rullat på fint emd en C2D 2.13ghz. visst sämre än det bör man inte gå iofs. men det lirar det utan nämnvart hack/lagg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nu fungerar inte spelet, den letar efter "xlive.dll" men hittar inte den. Någon som vet hur man löser det? Annars hade jag verkligen blivit glad om någon kunde ladda upp sin xlive.dll-fil på någon filhostningssida.

Permalänk

Har du köpt det så är det väl bara testa installera om? en bra ide är även att ha ett fräscht Os och inget i autostart.
Annars kan du säkert hitta den filen på nätet eller dra något crack.

Men dra en renstall vet ja.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Har du köpt det så är det väl bara testa installera om? en bra ide är även att ha ett fräscht Os och inget i autostart.
Annars kan du säkert hitta den filen på nätet eller dra något crack.

Men dra en renstall vet ja.

Men om jag installerar om så måste jag göra om alla uppdrag, kommit till runt 30%, så jag ser ominstallation som en sista utväg.
Jag har letat på internet, testade att lägga in en xlive.dll men det fungerade inte, det måste vara den som följer med GTA. Fan Rockstar Games, att samarbeta med Microsoft är det värsta de gjort, alltid problem med det företaget!

Fräscht os förstår jag mig inte på, men jag har lite program igång, i aktivitetsfältet finns bara NOD32, foldingprogram, ljud och sidpanelen. Autostart, har det med GTA att göra eller programmen som öppnas vid uppstart av Windows? Förstår inte riktigt.

Permalänk

finns en länk nånstans på skivan som pekar till vart man laddar ner live på nytt

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hur tar man frma den på internet caffet då?

har dragit ner en suddig en på en sida fast det är fan tillräklgit svårt att hitta med karta

www.whattheydonotwantyoutoknow.com

surfa in där på internet caféet så får du fram ett "forum" där det finns kartor för alla stunt jumps och var fåglarna finns...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

48 sidor är rätt mycket Kanske har min fråga blivit ställd innan men jag gör en ny förfrågan.

Spelet ser bra ut och allt (dock flyter det inte alls bra på min burk, se specs nedan) men det mest störande är Shadow Maps. Detta syns mest under dagtid men även nattetid när man kör bil. Övergången från ljust till mörkt verkar bestå av vita och svarta prickar som skiftar i densitet. Det är svårt att förklara (är ingen expert som ni kanske märker), men den sedvanliga Alpha blendingen är som bortblåst. I varje fall är skuggningen från solen väldigt ful och upplevs som grumlig.

Har testat att ändra lite i Shadow slidern men det hjälpte föga. Även ändrat Texture inställningen (Low->Ultra High) men det hade tydligen inget med det att göra.

Kör med 185.20 men hade samma problem med nVidias senaste officiella drivisar. Är det någon inställning i nVidias kontrollpanel man måste ändra?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem jag antar att det skall vara så. Har gtx 295 vista 64...

Permalänk
Medlem

Har någon haft problem med att ljudet knastrar?