Permalänk

jag köpte en dator för en vecka sedan och köpte en Acer P221w skärm till den. När jag spelar upplever jag "screen tearing". Tog datorn till butiken och dem gjorde tester på grafikkortet och dem sa att det inte var några fel på det, dem sa att det skulle vara "fel" på skärmen, att just den skärmen jag köpt inte hänger med i spel.

Fick rekommendationen att köpa en T220 och undrar om någon här upplevt screen tearing med dessa skärmar?

Fungerar dem bra med spel? spelar Age of conan, crysis, grand ages rome, wow. I de tre förstnämnda spelen fick jag screen tearing.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag köpte en Samsung T220 på Webhallen i början på denna månad och det var D (CMO) version.
Sedan har den vit fläck i centrum på skärmen, ca 7x3mm. Det verkar inte vara ett antal pixlar som har sagt upp sig, utan mer som att panelen är kass.
Ska byta ut denna på en gång, vet någon om Webhallen strular vid byte av skärm vid fel.
Eller ska dom skicka den på test bla, bla, bla. Så tar det 3-4veckor innan man får den igen.
Jag har öppet köp kvar fortfarande.

Kan någon förklara de olika versionerna på dessa Samsung T220 skärmarna. Tillverkarna vet vi alla vid det här laget, men är det prestandaskillnader, fler döda pixlar, BLB, o.s.v

/Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThatDuude
jag köpte en dator för en vecka sedan och köpte en Acer P221w skärm till den. När jag spelar upplever jag "screen tearing". Tog datorn till butiken och dem gjorde tester på grafikkortet och dem sa att det inte var några fel på det, dem sa att det skulle vara "fel" på skärmen, att just den skärmen jag köpt inte hänger med i spel.

Fick rekommendationen att köpa en T220 och undrar om någon här upplevt screen tearing med dessa skärmar?

Fungerar dem bra med spel? spelar Age of conan, crysis, grand ages rome, wow. I de tre förstnämnda spelen fick jag screen tearing.

Alltså, eftersom ingen annan ids svara.

Screen tearing är inte något symptom på att något är trasigt. Det kan uppstå då spelmotorn renderar fler bilder/sek än skärmen klarar av att visa. Övre delen av skärmen visar då akutell rua medan undre visar föregående. Om det rör på sig i spelet kan då objekt befinna sig på något olika ställen i de olika rutorna och bilden ser "avriven" ut. Om man är någorlunda säker på att motorn renderar fler än skärmens uppdateringsfrekvens/sek hela tiden i spelet kan man då slå på "Vsync" (antingen i spelets eller drivrutinernas inställningar) så att spelet väntar med att göra nya bildrutor till skärmen har visat den senaste. Dvs, spelets rutor och skärmuppdateringarna är synkroniserade. Så när man letar efter det kan det heta något i stil med "Synchronize monitor refresh rate" eller "Wait for vertical refresh".

Om däremot spelet inte orkar rendera så många rutor som skärmen kan visa så hamnar du på halva uppdateringsfrekvensen, vilket för många skulle bli 30fps och för i alla fall mig inte är acceptabelt - åtminstone inte om man spelar fps-multiplayer online. Se därför till att du har ordentlig marginal om du vill slå på detta för att slippa screen tearing.

Dessutom tycker jag nog att du ska byta butik till en med personal som faktiskt kan något...

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Sådär ja,
nu har man lämnat tillbaka Samsung T220 skärmen på Webhallen, och fick den utbytt utan några som helst problem. Det fina var att den jag har fått är en A (Samsung) och bilden är GREAT!
Inga vita blimpar eller döda pixlar. Jag kollade även i servicemenyn direkt vid start och såg att den hade 0 tim användning, d.v.s helt NY.

Jag såg en sak till, på den andra skärmen D panelen (CMO) så fanns det inget "Energy Star" märke uppe i högra delen på ramen.

Jaja, lite mylla ska man väl ha

Man frågan kvarstår
Vad är skillnaden på panelerna?

/Micke

Permalänk
Medlem

Tror det är BLB, ghosting och färgåtergivining som skiljer dom åt. Dock inget expert i detta ämne.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Alltså, eftersom ingen annan ids svara.

Screen tearing är inte något symptom på att något är trasigt. Det kan uppstå då spelmotorn renderar fler bilder/sek än skärmen klarar av att visa. Övre delen av skärmen visar då akutell rua medan undre visar föregående. Om det rör på sig i spelet kan då objekt befinna sig på något olika ställen i de olika rutorna och bilden ser "avriven" ut. Om man är någorlunda säker på att motorn renderar fler än skärmens uppdateringsfrekvens/sek hela tiden i spelet kan man då slå på "Vsync" (antingen i spelets eller drivrutinernas inställningar) så att spelet väntar med att göra nya bildrutor till skärmen har visat den senaste. Dvs, spelets rutor och skärmuppdateringarna är synkroniserade. Så när man letar efter det kan det heta något i stil med "Synchronize monitor refresh rate" eller "Wait for vertical refresh".

Om däremot spelet inte orkar rendera så många rutor som skärmen kan visa så hamnar du på halva uppdateringsfrekvensen, vilket för många skulle bli 30fps och för i alla fall mig inte är acceptabelt - åtminstone inte om man spelar fps-multiplayer online. Se därför till att du har ordentlig marginal om du vill slå på detta för att slippa screen tearing.

Dessutom tycker jag nog att du ska byta butik till en med personal som faktiskt kan något...

Det är så att jag spelar Age of conan och där hittar jag ingen sådan funktion, har ställt in det på grafikkortet men det gör ingen skillnad. Testade V-sync på andra spel och där försvann problemet, så jag antar att det är spelet som är något oklart, om man kan säga så.

Angående FPS:en, jag köpte en Benq 24" istället och är väldigt nöjd med den, på full upplösning (1920x1080) är det ca: 40 FPS, ändrar jag till snäppet nedanför hamnar jag på runt 110-100 FPS, men det gör ändå ingen skillnad, screen tearingen är fortfarande där. Antar att det är spelet det beror på och inte skärmen eller datorns hårdvara.

tack för det utförliga svaret!

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan inget direkt om Age of Conan, men med en fps (40) under skärmens uppdateringsfrekvens ska du inte få någon tearing tycker jag. Med 100-110 är det mycket möjligt dock. Men det låter ju som sagt som att det är något som specifikt har att göra med AoC. Möjligen skulle du kunna googla efter lösningar eller leta reda på något officiellt AoC-forum för att se om du kan få hjälp.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Ja, jag kan inget direkt om Age of Conan, men med en fps (40) under skärmens uppdateringsfrekvens ska du inte få någon tearing tycker jag. Med 100-110 är det mycket möjligt dock. Men det låter ju som sagt som att det är något som specifikt har att göra med AoC. Möjligen skulle du kunna googla efter lösningar eller leta reda på något officiellt AoC-forum för att se om du kan få hjälp.

Ok, skönt att höra att det inte beror på datorn iaf. Det verkar vara väldigt få som har det problemet i just Age of conan, det var därför jag tänkte att det kanske var fel på datorn, eller kanske fel på mitt exemplar av spelet, men det tror jag inte heller.

Ja du, jag har gått så långt att jag har kontaktat Funcom (skaparen av spelet). Jag har testat ALLT dem har sagt att jag ska göra, men ändå så blir det ingen skillnad. Till sist sa dem att jag skulle ta en screenshot på det och skicka det till dem så att det eventuellt ska räknas som en bugg. Hur lång tid det kommer ta, ja det vet vi inte, OM dem ens gör något åt saken (kanske blir ändringar om fler har samma problem).

Permalänk
Medlem

Lägg gärna ut ett screenshot här också och beskriv i ord om det behövs. Låter ju lite märkligt att det ska vara så pass irriterande för just dig men nästan ingen annan som reagerar.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på att köpa en T220, men som jag förstår kan man få 4 slags olika paneler.

Hur stor betydelse har det att göra med vilken typ av panel man får?
Min återförsäljare lutar på webbhallen med hemleverans.
Finns det fler som handlat från webhallen och vad har ni fått för panel i så fall?

Tacksam för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips
Lägg gärna ut ett screenshot här också och beskriv i ord om det behövs. Låter ju lite märkligt att det ska vara så pass irriterande för just dig men nästan ingen annan som reagerar.

Löste problemet med ATI tray tools

Permalänk
Medlem

Hej jag införskaffade mig en samsung t200, och jag fick dock ingen samsung panel, enda jag kan anmärka över är att det är en tunn linje av blödning i överkant och lite i underkant. är det så att samsung paneler inte har någon blödning alls? om det är värt att försöka krångla till sig en skärm med samsung panel ist!?

Permalänk
Medlem

Jag har samsungpanelen, men även den har blödningar, dock inget jag stör mig på.

Visa signatur

AMD x2 5000+ @2.8GHZ -> 5400+//Gigabyte GA-MA78GM-S2H//
Corsair XMS2 2x1GB PC6400//
Gigabyte HD4850 512MB + Acelero s1 v2

Permalänk
Medlem

Tror att alla paneler har blödning. Min A-panel har det iaf. På alla kanter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hmmm, det va som fan, men om det är så att även riktiga samsung paneler har blödning så är det nog inte värt att krångla till sig en sån, den lilla blödning skärmen har , så lite har nog en samsung skärm isåfall. Det är även så att min skärm är lite mörkare på ovansidan, är detta ett problem nästan alla lcd skärmar har? eller ska man kanske gå lämna den tillbaka på elgiganten och köpa någon annanstans och hoppas på en bättre =P

Permalänk
Medlem

Man ska inte ropa hej .......

ja, så är det. Efter 2 dagar dök det upp 2st "stuck pixels" på min T220 (A ver).
Den ena pixeln lyser endast på svart bakgrund och den är ljusgrå.
Den andra pixeln lyser:
röd på vit bakgrund
gul på röd bakgrund
grön på svart bakgrund
blå på grön bakgrund
grön på blå bakgrund.

Tips för att fixa det? Jag har testat UDPIXEL v2.2 i ca: 1 timma. ingen skillnad.

Nu kan jag nog leva med detta, men som sagt. En pixel som det är fel på behöver inte visa sig på en gång.

/Micke

Permalänk
Medlem

Hej nu har jag haft min t200 ett tag och ser att det är lite ljusare i övre delen av skärmen, om man delar i den i två bitar. är det för att jag inte har en riktig samsug panel? eller blir det så på alla lcd/samsung skärmar? eller sitter är för jag sitter lite snett uppifrån och kollar på skärmen. och det är inte så att skillnaden är enorm, utan man ser att det blir lite mörkare bara, kan vara lite störande,men om detta inte finns på samsung paneler kanske det är värt att skaffa en sådan =P ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynips

Om däremot spelet inte orkar rendera så många rutor som skärmen kan visa så hamnar du på halva uppdateringsfrekvensen, vilket för många skulle bli 30fps och för i alla fall mig inte är acceptabelt - åtminstone inte om man spelar fps-multiplayer online.

Jaså, jag trodde det enda som v-sync gjorde var att låsa fps:n till skärmens uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiwiz
Jaså, jag trodde det enda som v-sync gjorde var att låsa fps:n till skärmens uppdateringsfrekvens.

Jo, men om din maskin inte orkar trycka ut så många rutor som skärmens uppdateringsfrekvens (t ex 60) så måste den alltså vänta till nästa uppdatering, vilket då kommer att innebära att den kör i 30 fps (varannan ruta av 60) i stället för t ex 55 som kanske skulle vara fallet utan v-sync påslaget.

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk

Ah, du har rätt, fast jag läste precis att man kan förhindra detta med triple buffering.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite efterforskning på Samsungs pixelpolicy nu.
Det verkar om man läser denna rätt så står det faktist att på en 22" TFT ska det inte finnas mer än 4st "bright sub pixels randomly placed".
D.v.s att vid ett färgmönster ex. Röd, Grön, Blå, Vit, Svart. ska det inte finnas mer än max 4st i en area på 15mm - ca 40mm.
Men i mitt fall så är alla subpixlarna i arean 1mm alltså "Placed nearby".
Då borde jag innefattas av pixelgarantin.

Vad tror ni?

http://www.webhallen.com/pixeldocs/Samsung%20PixelPolicy.pdf

/Micke

Permalänk
Medlem

Funderar på denna skärm till mitt kommande datorbygge, men sett att den finns i grönt och blått också.

Blå T220

Blå igen

Grön

Jag vill ha i blå. Undrar varför dom inte säljs i Sverige?

Permalänk

Tja, jag tror ingen av oss här i forumet jobbar på Samsung, så den frågan får du nog skicka till dom och fråga. Men det har till 99.999% att göra med olika marknads planeringar. Det är ju likadant med tv-apparaterna, där finns det också bara med den "röda" flamman i Sverige. Åk till Japan en gång så ska du se på roliga mobiltelefoner, vi ligger liiiiite efter här på våran lilla marknad

Permalänk

Hej, nu har jag skaffat en t220 med AA i serie nummret, alltså en samsung panel, jag kan inte förstå vf alla strävar så efter en samsung panel? min har blödningar i alla kanter, vilket förstör svärtan väldigt mycket! Någon av dom andra tillverkarna lär ha mycket mindre BLB !!!

min har lika blödning som på den här bilden:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_0038.JPG

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Köpte en t220 för ett par dagar sen. Min far köpte också en. Läste sedan här om paneler och sånt och det visar sig att både min far och jag har fått CMO-paneler. Men skärmen funkar finfint och jag har bara pyttelite BLB i över och nederkant. absolut inget jag stör mig på men man blir ju ändå lite besviken över att man fick en "dålig" panel, får hoppas att allt snack om panelerna är överdrivet för min skärm har inga problem med färg eller så. Enda problemen med skärmen jag haft är att den inte går att vrida utan att man måste lyfta hela för att vrida den, billig fot. Mitt andra problem var att när jag installerade MagicTune så fick datorn frispel och startade om sig själv automatiskt helatiden. Startade i felsäkert läge och tog bort programmet och då fixade det sig. Kostade 2195 på OnOff när jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajjo
Köpte en t220 för ett par dagar sen. Min far köpte också en. Läste sedan här om paneler och sånt och det visar sig att både min far och jag har fått CMO-paneler. Men skärmen funkar finfint och jag har bara pyttelite BLB i över och nederkant. absolut inget jag stör mig på men man blir ju ändå lite besviken över att man fick en "dålig" panel, får hoppas att allt snack om panelerna är överdrivet för min skärm har inga problem med färg eller så. Enda problemen med skärmen jag haft är att den inte går att vrida utan att man måste lyfta hela för att vrida den, billig fot. Mitt andra problem var att när jag installerade MagicTune så fick datorn frispel och startade om sig själv automatiskt helatiden. Startade i felsäkert läge och tog bort programmet och då fixade det sig. Kostade 2195 på OnOff när jag köpte den.

Att sitta på en Tn-panel och prata om problemfrihet med färger är som att säga att man kört lyxbil när man kört senaste Skodan, kolla på bättre paneler så ska du se på skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med min t220. Trots att jag har installerat rätt drivrutiner så kan jag bara ha den i 1280*1024. Om jag tar något större t.ex 1680*1050 som den ska klara av så blir bilden för stor för skärmen, d.v.s. Hela bilden visas inte utan jag måste föra musen längst till sidan för att scrolla bilden åt något håll. Har någon någon idé av vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

kanske blir bra om du trycker på auto adjust knappen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajjo
Jag har ett problem med min t220. Trots att jag har installerat rätt drivrutiner så kan jag bara ha den i 1280*1024. Om jag tar något större t.ex 1680*1050 som den ska klara av så blir bilden för stor för skärmen, d.v.s. Hela bilden visas inte utan jag måste föra musen längst till sidan för att scrolla bilden åt något håll. Har någon någon idé av vad det kan vara för fel?

Kör du med VGA eller DVI?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimpen
kanske blir bra om du trycker på auto adjust knappen.

Japp, ska fungera.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Kör du med VGA eller DVI?

Japp, ska fungera.

Jag kör med DVI. Testade med auto adjust men det funkade tyvärr inte "auto adjustment not available" Finner inga svar med google.