En NAS med Bit-Torrentklient

Permalänk
Medlem

En NAS med Bit-Torrentklient

Ja, vad säger man om den här NASen?
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=22&p...

Med gigabitspeed, jumboframes och en massa serverfunktion... såsom inbyggd ftp o webbserver! Kopplas upp på nätverket.

Men häftigast verkar att den har en egen BitTorrent klient. Nu behöver man inte ha datorn igång nattetid för att få saker hemladdade!
Coolt

Permalänk
Medlem

Shit vad najs!:D
Synd bara att inte hd ingår för det priset

En sådan borde kanske införskaffas nu när sommaren är kommen och rummet redan är varmt utan datorn igång.

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem

Mjo, den var lite kostsam iköpet. Men den hade så mycket funktionalitet i sig, så det blir att man biter ihop och betalar ändå! Ruskigt sugen nu!!!

Men som du säger, man slipper höra sin dator nattetid - och den surrande fläkten! Nu får man börja lyssna på fågelsången genom fönstret?

Alltså... en inbyggd bittorrentklient, skitsmart uttänkt!

Permalänk
Medlem

hmm - undrar om det funkar med en USB-hubb till den eftersom den har 2 portar...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Tror inte att den "släpper in" från en USB-hubb eller har den som ingång, eftersom den har en RJ-45-kontakt och ska kopplas på ett lokalt nätverk.

Det står att man kan ansluta en usb-skrivare, en minnespinne eller ännu en hårddisk lagring på usb-kontakterna.

Permalänk
Medlem

ja - en hubb(med strömförsörjning) och ett par USB-diskar...

"eller ännu en hårddisk lagring "

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Håller med det som sagt. Det är synd att de alltid bara finns för en disk. 4-8 diskar hade varit riktigt fint. Synd att de flesta NAS med GB-hastighet och utan brutala fel kostar runt 6-7k UTAN diskar, vilket gör att man lika gärna kan bygga en enkel S754-burk med GB-lan och PCI-E 1x kontrollerkort.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jopp, det är sant...

Här blir priset 1600,- för NASen och 1200,- för en bra hårddisk.

Men för summan ca 2800,- så har man ersatt en dator och har en liten, liten sak i ett hörn. För jag har inte så många extra rum i lägenheten som jag inte vet vad jag ska ställa saker i?

Permalänk
Medlem

jag siktar på källaren för förvaring.... men mitt trådlösa når inte dit ner så jag får dölja en kabel...

gratis el är inte dumt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

En enkel lösning är att flytta hemifrån så kan man ha datorn i ett annat rum än sovrummet

Hehehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Synd att webbservern inte har stöd för PHP eller ASP :/ Låter säkert endel också

Permalänk
Medlem

Jo, det är synd att den inte klarar PHP, ASP eller någon annan webbserverlösning med databaskopplingar och lull-lull.
Men eftersom det inte är en webbserver igrund och botten, tycker jag inte det gör så mycket.
Statiska html-filer kommer man långt med, om man vill.

Vill man ha lite krav på www, ska man nog sätta upp en riktig www-server?

Varför tror du att den låter mycket? Det tror inte jag att den gör?

Permalänk

Undrar om Bittorrent-klienten blir uppdateringsbar? Visa trackers accepterar ju inte alla.

*väntar spänt på att någon köper denna och testar

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem

Jag har inte denna - men en liknande produkt

När man har anslutit en usb-hårddisk får man ungefär samma funktioner som NAS:en ovan har.

Det är fullt möjligt att förvandla routern (via "icke officiella" firmware) till en (nästan) komplett Linux-server. Exempelvis kan man installera webserver med PHP - dock inte MySQL.

Tyvärr så fungerar inte Bittorrent-klienten klockrent - den tappar kontakten, har problem med alltför stora filer (över 1gb) och saknar många "finesser" som riktiga bittorrent klienter har.

Det är dock saker som kan komma att förbättras direkt från ASUS eller från diverse fristående projekt eftersom programvaran till routern är open-source

Routern är dock rätt svår att få tag i för tillfället - jag köpte från Minnie.se när de hade den hemma i lager.

Ville bara flika in detta alternativ i diskussionen

Permalänk
Medlem

Du Pulver.... den var liten och söt.
Men där måste man lägga till en hårddisk enhet och då blev dom två som står där och blinkar. Kanske blir enklare med Planex mojängen?

Men klart coolt med Linux-omvandlingen?

Trots det är jag ruskigt sugen på den Planex NASen och den ska enligt manualen jag laddade ner, kunna uppgraderas via firmware, men där kommer ju frågan om BitTorrent klienten också uppgraderas?

Permalänk
Medlem

Fördelen med ASUS router är ju att man enkelt kan byta ut hårddisken mot exempelvis en större om man vill.

Dessutom blir det ju billigare om man redan har en extern hårddisk.

2 st mojänger blir det ju oftast i allafall eftersom de flesta har en router ändå (?)

Med NAS:en så behöver de dock inte stå i närheten av varandra.

Men, visst - jag är också nyfiken på hur bra NAS:en fungerar

Permalänk
Medlem

En annan sak som kan störa den där Asus routern och kanske därför den är så svår att köpa?

Den kanske inte är laglig att ta in i eu längre. Den har inte den nya märkningen ROHS som all teknik måste ha numera.
Det har tydligen Planex produkter?

Blir det prylbrist nu och bara dom riktigt stora kommer att finnas kvar???

Permalänk
Medlem

Det är ju bara till att köpa när man har råd. Blir perfekt för ration.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Du menar att man ska ha sak till i hemmet?

Jopp... sugen på den NASen är jag, så jag får nog dräpa till med en själv! Ska bara låta lite pengar komma in i kassaskrinet - och låta dom vända ut igen!

Permalänk

Jag slog till på en NAS-01G för några veckor sedan och har pulat lite med den och testat några olika funktioner.
En av de saker jag var mest nyfiken och intresserad av var BitTorrentklienten. Dessvärre har jag inte fått det att fungera än utan alla Torrenter bara lägger sig i kö...
Jag har forwardat porten i min router och kollat så att Torrenterna jag testar med fungerar på PC:n men det händer nada.
Någon mer som har en Planex och har fått snurr på det hela?

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem

Fredro101

Jag gissar att du trots allt inte har öppnat rätt lyssnarportar i din router. Att det går bra via din pc, är (skulle jag gissa på) för att du har UPnP i windows-XP som ställer in rätt i din router, men såvitt jag sett finns det ingen UPnP i Planex NAS.

Kolla att du har rätt "lyssningsport" i 'Port Range Triggering' så att din router förstår att något är på gång.

Test. Finns det möjlighet att öppna DMZ i din router, så öppna upp din NAS ip-adress och se ifall torrentfilerna börjar röra på sig?

Permalänk

OK tack för tipset - jag ska testa ikväll och se om det hjälper.

Routern är en D-Link 713P btw.

Edit eftersom jag inte fick skriva ett nytt inlägg:

Testade nu att:
*Lägga till ip-numret på NAS:en som DMZ-host i routern
*Trigga en Torrent-porten i routern till samma port
*Under Virtual server peka ut porten till NAS:ens ip

Tyvärr inget resultat
Jag kanske inte fattar inställningarna i min router men jag har lyckats göra dem för min datorer utan problem.

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem

Oki...

Jag tog och läste på i manualen på Planex NAS, och ju mer jag läser så vill jag bara ha en sådan maskin! Den är liksom rätt super och full med funktionalitet!!!
Men eftersom min ekonomi förra månaden var usel, och den här månaden ser ut att vara en kopia på förra månadens utflöde av pengar, så blir det ingen NAS för mig... Men snart så, kanske jag köper en sån? Undrar om man klarar sig utan mat i en vecka, för då kan jag kanske få råd med en NAS?

Som jag läst så finns det några punkter som jag skulle titta närmare på. Men du kanske redan har gjort detta?

- Har du slagit på "Enable Bittorrent" i BitTorrent Configuration?
- Den mapp på hårddisken som du sparar filerna i, är den utdelad och har du satt rättigheter på den mappen att du får spara saker där? DVS "read/write access for all users".

Det är inte så många inställningar som NASen har på BitTorrent delen. För sedan hamnar problemen hos din router som måste släppa igenom rätt portar.
Att temporärt öppna DMZ i routern till din NAS, borde få flödet att rinna på. För då finns inga hinder tycker jag?

Sedan läste jag i manualen om UPnP på sidan 84. Det verkar finnas i systemet, men man måste installera en fil som ska finnas på din cd-skiva? den handlar om 'Character Set & UPnP & Printer'. Men varför den inte finns med som default är konstigt, och om det är UPnP som du behöver för att din router ska göra nerladdningsinställningar automatiskt???
Har du testat det?

Bara några fler tips till dig. Det vore bra om du fick det att fungera, för då vet man att det är en riktigt bra sak som Planex har!

Permalänk

Det var UPnP som behövdes!
Jag tankade hem filen från Planex hemsida och installerade - sedan började mina torrenter röra på sig direkt
Trevligt med NAS:en som nu står därhemma i garderoben och puttrar på dygnet runt

Nu ska jag bara ta reda på vad som är lagom att sätta för upp och nedladdningshastighet på filerna.
Jag har ett 8/1Mbit abonnemang och hastigheten för torrenterna sätts i kbps. Ex 128kbps som är defaulthastigheten.

Ska försöka testa FTP-server och web-server också så småningom. Det borde gå att hosta bilder och liknande på den för länkning på t.ex olika forum?

Tack för hjälpen Sebbe72

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem

Inga problem, Fredro101 !

Jag ville verkligen att du skulle få igång Bittorrent saken, eftersom det är ju en del på den NASen som är vrålhäftig. Så det var riktigt skoj att höra att det rullar nu.

Den har några andra tuffa funktioner med, som just FTP och photo och webserver som jag inte sett hos någon annan tillverkare.

Jag hoppas får råd att köpa en NAS-01g nästa månad eller två, om jag bara kan stoppa pengaflödet ett tag... på mat och hyra - eller om det var spriten som var dyr!

/ Sebbe

Permalänk

Jag hittade en sak som inte var riktigt vad jag hade förväntat och det var att så snart att torrenten blev klar så togs den bort och stod alltså inte och seedade längre...
Det hade ju varit önskvärt att kunna bättra lite ratio. Får prova igen och se om det var en tillfällighet.

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väntar tills den kommer i 19"-format.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Det gick alldeles utmärkt att hosta bilder på webservern för länkning på olika forum t.ex - smidigt!

FTP-servern har sina begränsningar då man exempelvis inte kan ställa in upp och nerhastigheten eller specifika rättigheter i underkataloger. Trots det kommer den att vara väldigt användbar för mig.

Visa signatur

Spelsystem: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, ASRock P67 Extreme6
XFX HD6950 2Gb, Intel SSD 120Gb
HTPC: AMD ATHLON 64 3800+, ASUS A8N-SLI
NVIDIA GeFOrce 210
| Wii | Xbox | Dreamcast | Nintendo 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredro101
Jag hittade en sak som inte var riktigt vad jag hade förväntat och det var att så snart att torrenten blev klar så togs den bort och stod alltså inte och seedade längre...
Det hade ju varit önskvärt att kunna bättra lite ratio. Får prova igen och se om det var en tillfällighet.

Någon framgång med seedningen?
En annan fråga också; låter den mycket eller kan man ha den i samma rum som man sover i utan problem? Tycker annars att det verkar vara en riktigt söt liten sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sak som jag inte fattade. Hur många hårddiskar kan man ha i den? Är själv sugen på en sådan om det ågr att ha ett gäng diskar i den