Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Konstigt problem med SATA disk?

Permalänk
Medlem

Konstigt problem med SATA disk?

Tja!

Jag har följande:

Modekort: Asus A8N-E (http://www.asus.se/products4.aspx?l1=3&l2=15&l3=0&model=455&m...)
Hårddiskar:
SATA Rapter 75GB
SATA IBM 250GB
SATA IBM 250GB
SATA IBM 250GB
IDE IBM 160GB

Detta har fungerat super tills för en vecka sen. Då började en SATA IBM 250GB disk konstra, Windows tog lååång tid på sig att starta upp och den hittade inte disken(okänd), fick blue screen 1 gång också. Jag drog ut SATA kontakterna på modekortet och satte i dem igen och då fungerade allt bra.

Nästa kväll var det samma sak, o.s.v

Jag bestämnde mig för att byta ut en SATA sladd till den IBM disk som krånglade och det hjälpte, nu hittar den alla diskar som den ska och Windows startar.

Dock märkte jag att det var fruktansvärt segt att kopiera till disken i fråga, allt annat hackade så att det inte gick att göra något. Jag schemalagde en diskkontroll nästa gång datorn startar om.

Diskkontrollen sätter igång men på steg 4/5 så tar den runt 4 timmar, sen skulle den börja på 5e steget vilket verkade vara minst lika långsamt så jag startade om datorn, den trilskades så klart med att den skulle köra skandisk på drivern. Under uppstarten av skandisk så säger den att man ska trycka någon tangent för att hoppa över, detta fungerade inte alls?? även trotts jag kopplade om tangentbordet från USB hubben direkt in i datorn.

Jag fick tillslut plocka ut disken.

Jag noterade också i biosen vid uppstart så står det att alla utom en disk kör LBA, det är alltså en disk som kör något som heter CHS?? Detta var dock kvar efter det att jag plockat ut den felande disken så det kanske e IDE disken som kör på det?

Frågan är nu som kan ha hänt och hur jag kan lösa detta? Disken på 250 GB e nästa full och den data vill jag så klart ha kvar. Kan det vara så att disken behöver formateras om (kanske hände något med den när den hade dålig kontakt)?

Tillägger också att skandisken visade inga tecken på att det skulle vara några fel på hårddisken, men nu gick den bara till steg 4/5

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Testa att köra diskcheckprogrammet från IBM's hemsida.

http://www-03.ibm.com/servers/storage/support/allproducts/dow...

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milyn
Testa att köra diskcheckprogrammet från IBM's hemsida.

http://www-03.ibm.com/servers/storage/support/allproducts/dow...

Tja!

Körde fitnes programet utan några fel rapporteringar.

Formaterade hårddisken utan framgångar.

Bytade SATA porta med annan ny (likadan) hårddisk då den sa vid uppstart att hårddiskar var hittade och att de installerades. Efter detta fungerade allt super.

Bytade tillbaka till urspungs porten och allt funkade bra

Så det måste vara drivern eller den mjukvara som sköter hårddisken som felade.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide