[HJÄLP] Funkar inte utan raid!?

Permalänk
Medlem

[HJÄLP] Funkar inte utan raid!?

Hej
Mitt problem är verkligen stort denna gång jag postar.

Det är nemligen så att jag formaterade datorn igår. Allt gick finfint tills windows var klart och jag skulle starta upp datorn för användning.
Olyckligtvis fick jag ett problem där det stod att windows stängts ner för att förebygga problem med brandväg eller dylikt (hur kan man inte älska microsoft?)

Iallafall. Så jag testade dra ut kablarna ur den första och satte in de kablarna i min andra hårddisk som också var aktiv.

Formaterade om och allt funkade, dock var jag då lite ledsen över att jag förlorat 250gig i hårddiskväg. Men att få upp datorn var iallafall det viktigaste för mig.

När jag fått upp windows och allt verkar finfint blev jätteglad tills jag såg att allt gick jättesegt i form av flytta fönster och sådant. Installationer gick relativt snabbt av program. Men såfort man flyttar t ex ett MSN fönster så går den processen upp i 100% cpu usage, scrolla ner på internet sidor ect går det upp i 100% cpu usage ect.

Så här sitter jag helt förtvivlad och undrar vad som är fel. Då jag på att RAID är på. Och jag försöker få bort det. Men hårddisken ligger i raid ovs hur jag gör. Kan bara ändra mellan två olika platser samt vilket läge raid ska köras i.

Men jag la den i den andra rutan och hoppades att BIOS skulle upptäcka hårddisken och inte RAID. Men när jag då starta om datorn igen så stod det på den vanliga startrutan "detecting array..." och sedan hoppa datorn till nvidia bootage nånting.

Och när jag startar upp med windows xp skivan så kan jag inte se någon hårddisk i den där blåa lilla rutan. Och när jag trycker på installera Windows eller någon av de andra knapparna kommer ett fel medelande upp.

Så min fråga är, vad ska jag göra? Jag vill gärna få ut prestandan ur min dator. För just nu funkar det knappt att vara inne på MSN.

För att sammanfatta.
#1
Vad är det jag ska göra för att få bort raid och låta datorns bios hitta hårddisk(arna).
#2 finns det något annat sätt att få bort det här prestanda problemet med hjälp av raid?

Visa signatur

innan veckans slut kommer jag att ha:
2x 6800GT SLI | 2x Western Digital 250GB SATA II Caviar SE16 (7200RPM / 16MB Cache / SATA II) | Kingston DDR2 1024MB 750MHz CL4 (4-4-4-12) | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" 2.4GHz / 1066MHz / 4MB (Boxed) | Asus - Socket 775 - ATX Nforce4 (P5ND2-SLI DELUXE) - SLI / PCI-Express / DDR2 / Sata / Gblan (BULK) |