Lämna in trasig disk? Vad händer med datat?

Permalänk
Medlem

Lämna in trasig disk? Vad händer med datat?

Man har ju kanske lite olämpliga grejer på disken....som så många andra av oss har såklart.
Dessutom massa personliga bilder och dokument såklart.

Så vad fan gör man med en disk som är några veckor gammal och helt plötsligt rasade?
Om dom lyckas laga den, gör dom bara en riktig formattering och garanterat tömmer allt, eller sitter dom själva och letar igenom diskarna efter skojigheter först, alternativt att någon som köper en ny disk och får denna fixade är intresserad av att se om något legat där tidigare och kör nån avancerad recovery.

Hålla den mot en magnet först eller nåt? Vad fan gör man?
Funderar på att skita i garantin och bara springa och köpa en ny...

Kommentarer?

EDIT: Är Samsungs gamla IDE diskar (P120) kända för att ha dålig kvalitet eller? Kommer knappt ihåg när jag hade en disk som krashade sist men jag har mest kört Seagate (tills jag tröttnade på deras jävla idle-ljud dom ofta har för sig).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

P120 är snarare känd för att vara ganska bra när det gäller hållbarhet.

När det gäller RMA så kommer de inte att kolla runt på disken och absolut inte lägga tid på att återställa datan.
Själv skulle jag inte bry mig om den minimala risken att någon skulle överhuvudtaget vilja om de kunde kolla igenom dina filer.
Om disken har rasat är datan ju dessutom körd ofta så risken är verkligen minimal.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jo men man har ju allt liggande på disken, och dessutom en fil (jaja det är säkert dumt men fan så praktiskt) med lösenord till alla MSN/ICQ/mailaddresser/P2P etc.
Skulle va rätt trist om nån hade tråkigt på HD-reparatörsstället och började snoka runt på disken.

Nej jag törs fanemig inte...jag skruvar nog isär den istället. Hade diskarna vart dubbelt så dyra hade det varit en annan sak. Inte särskilt roligt förståss, men inte så ofta en disk krashar heller som tur är.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jo men man har ju allt liggande på disken, och dessutom en fil (jaja det är säkert dumt men fan så praktiskt) med lösenord till alla MSN/ICQ/mailaddresser/P2P etc.
Skulle va rätt trist om nån hade tråkigt på HD-reparatörsstället och började snoka runt på disken.

Nej jag törs fanemig inte...jag skruvar nog isär den istället. Hade diskarna vart dubbelt så dyra hade det varit en annan sak. Inte särskilt roligt förståss, men inte så ofta en disk krashar heller som tur är.

Men hur har den krashat då?
Den startar inte?
Hittas inte alls?
Data förstörs?(partitions fel?)

Annars är det ju en massa pengar i sjön

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag känner precis som dig, om mina diskar går sönder kommer jag aldrig lämna in dem på garantin. Lite synd att man förlorar pengar, men hellre det än att någon snokar runt bland filerna.

Permalänk
Medlem

vem bryr sig om filerna? Service killarna(-och tjerna) lägger ner så lite tid så möjligt på varje enhet dom tar sig an, dom jobbar på accord och har inte tid med att gräva i andras skit. Sluta kolla på TV- serier som MSI & Co.

Visa signatur

AMD athlon thunderbird 1Ghz*Asus A7V socket A 4xAGP*640 sdram*IBM deskstar 46GB*Gforce 4000MX 128 mb*

Permalänk

om det är kretskortet så kan du ju låna en likadan disk av en kompis o testa byte kretskort och se om du kan fixa filerna..

alt testat den i en annan dator o se så inte moderkortet inte hittar den?

min server är helcpig.. jag måste ha i både C och D : för att kunna starta 2003 som ligegr på D: dock så startar C: som xp ligger på

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Den bara knackar högt och ljudligt (nåt med läsarmen/läshuvudet/whatever antar jag) och windows hittar inte ens disken.
Har fungerat felfritt under de två veckor jag haft den, började helt plötsligt att klonka på detta vis.

Sitter just och installerar om allt, på en nyköpt, och likadan disk
Rätt tyst och fin ändå, Samsungen, får hoppas denna håller bättre....

EDIT: Testade i annan burk också, med annan kabel då också såklart, och samma sak, så nog är det disken alltid.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
om det är kretskortet så kan du ju låna en likadan disk av en kompis o testa byte kretskort och se om du kan fixa filerna..

alt testat den i en annan dator o se så inte moderkortet inte hittar den?

min server är helcpig.. jag måste ha i både C och D : för att kunna starta 2003 som ligegr på D: dock så startar C: som xp ligger på

Du kan inte starta utan C: eftersom boot.ini filen ligger där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Du kan inte starta utan C: eftersom boot.ini filen ligger där.

Mer specifikt för att inte ntldr, boot.ini och ntdetect.com finns på "D:" hårddisken. Boot.ini gör inget aktivit, bara inställningsfilen (och själv skulle en inte klara något).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

http://seb74.no-ip.com/Bad-HD.avi

EDIT: Verkar bara funka att spela om man sparar filen först, annars blir det ljud och ingen bild konstigt nog.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Skickar du den till tillverkaren så åker din gamla disk ner i en "köttkvarn" för hdd's och blir skrot och smälts om till ny. Dom sitter inte och kollar info på varje enskild hdd.

Byt kretskort eller släng skiten åt helvete och köp nytt om du inte tror på det vi säger.

Vem fan sparar lösenord på datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Skickar du den till tillverkaren så åker din gamla disk ner i en "köttkvarn" för hdd's och blir skrot och smälts om till ny. Dom sitter inte och kollar info på varje enskild hdd.

Byt kretskort eller släng skiten åt helvete och köp nytt om du inte tror på det vi säger.

Vem fan sparar lösenord på datorn?

Är ju rätt smart att slippa ha det på nån papperslapp som kan råka försvinna.
Men visst, sitter man i en osäkrare miljö, med kanske flera användare på samma burk, ja då är det ju idiotiskt.
Sen är det ju en sak att lägga filen i roten och döpa den till password.txt. En annan att ha allting lite halvkodat i en annan fil med massa annan info i också.....

Aja, jag skruvade sönder den iallafall (som syns på filmen ovan), rätt kul det med
Så kan man sova gott på nätterna också

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Så det är säkrare att ha det i en hdd som går sönder? Yes, du har vunnit ett avgassystem från Datsun för årets snilleblixt 2006.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Är ju rätt smart att slippa ha det på nån papperslapp som kan råka försvinna.
Men visst, sitter man i en osäkrare miljö, med kanske flera användare på samma burk, ja då är det ju idiotiskt.
Sen är det ju en sak att lägga filen i roten och döpa den till password.txt. En annan att ha allting lite halvkodat i en annan fil med massa annan info i också.....

Eftersom du är orolig för (bl.a.) din password-fil som ligger på hårddisken borde du kolla något program som håller ordningen på lösenorden på ett säkrare sätt, t.ex. KeePass. Det är ju vansinnigt att ha alla lösenord i klartext, speciellt om din fil skulle råka läcka ut utan att du vet om det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju bara som små påminnelser. Inga lösen i klartext, utan jag slänger på nåt tecken före/efter som jag sedan vet inte ska vara där tex, eller ersätter sista halvan av lösenordet med xxxx. Tycker det är skönt att ha en fil med allt man måste komma ihåg i, alla konton och lösen och lite annan info man klistrar in i den.

Så min reminderfil med massa såna grejer i är inte det allvarligaste (även om nån säkert skulle kunna hitta nåt kul där, mina icq-nummer eller MSN tex), utan mest alla bilder och dokument och sådant, jag har ju ALLT på den disken.
Så om nån skulle hitta och kunna använda mitt yahoo-konto eller mitt MSN är ju skitsaker i jämförelse med att alla dokument, CV, alla kamerabilder man tagit genom åren och allt man gjort skulle komma i orätta händer.

Sen har jag ju rätt många backupper, jag har ju allt på filservern, men backuppar ändringar typ varje dag till min vanliga burk (den som disken krashade i nu), och sen blir det ju dvd-bränningar då och då, så nog är det säkrare på så sätt att ha viktiga saker uppskrivet i en fil än att ha det i nåt block nånstans som kan försvinna, och heller inte är åtkomligt från distans.

EDIT: Får höra från många andra nu som faktistk gjort likadant, och andra som aldrig varit i situationen men som skulle gjort på samma sätt. Varför chansa liksom.
Är ju upp till var och en om man vill lämna ut sin disk full med allt personligt eller inte. Beror väl på hur paranoid man är antar jag

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Hur som helst kommer till slutsatsen att teknikerna som sitter och tar emot din reklamation inte kan bry sig mindre om dina msn-lösenord. Tror du verkligen dom slösar tid på att sitta och försöka pussla ihop korrupt data för att kunna logga in på din ICQ och driva med -=sThLmS_BrUdEn=- som du försökt få till det med så länge?

Näe skämt åsido Tror du är lite för nojjig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Hur som helst kommer till slutsatsen att teknikerna som sitter och tar emot din reklamation inte kan bry sig mindre om dina msn-lösenord. Tror du verkligen dom slösar tid på att sitta och försöka pussla ihop korrupt data för att kunna logga in på din ICQ och driva med -=sThLmS_BrUdEn=- som du försökt få till det med så länge?

Näe skämt åsido Tror du är lite för nojjig.

Nej men som jag skrivit några gånger så är det inte den filen jag är mest orolig för, den är mest en liten påminnelsefil med allt möjligt i...bla lite svårtydda påminnelser till olika lösen.
Är mest det att man har alla bilder och dokument och personliga grejer på disken.

Vad jag hört gör många som jag gjorde iallafall, och det förstår jag, så billiga som diskarna ändå är.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Hahahaha! Förlåt, men du är ju helt paranoid!

Vet du hur mycket du behöver betala om du lämnar in en disk till ett företag för "data recovery"? Det är inte billigt. Dessutom är det inte (vad jag sett nånstans) tillverkarna själva som gör detta, utan det är andra företag. Tror du seriöst att någon liten kille på RMA-avdelningen skulle riskera sitt jobb för en hdd som han inte har den minsta anledning till att tro att det ens finns någon data av värde på? Ok om du skulle skicka disken från ett välkänt företag som har många hemligheter som han tror andra kan betala dyrt för, men varför lägga ner en massa pengar och tid på en random-disk? Jaja, i slutändan är det ju dina pengar och din HDD och du får ju göra vad du vill med den. Jag skulle då inte tveka en sekund på att skicka in en disk på RMA om det inte var så att frakten var nästan lika dyr som en ny disk.

Sen ett tipps, det finns ganska bra program som du kan kryptera din lösenords-fil med.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Hahahaha! Förlåt, men du är ju helt paranoid!

Vet du hur mycket du behöver betala om du lämnar in en disk till ett företag för "data recovery"? Det är inte billigt. Dessutom är det inte (vad jag sett nånstans) tillverkarna själva som gör detta, utan det är andra företag. Tror du seriöst att någon liten kille på RMA-avdelningen skulle riskera sitt jobb för en hdd som han inte har den minsta anledning till att tro att det ens finns någon data av värde på? Ok om du skulle skicka disken från ett välkänt företag som har många hemligheter som han tror andra kan betala dyrt för, men varför lägga ner en massa pengar och tid på en random-disk? Jaja, i slutändan är det ju dina pengar och din HDD och du får ju göra vad du vill med den. Jag skulle då inte tveka en sekund på att skicka in en disk på RMA om det inte var så att frakten var nästan lika dyr som en ny disk.

Sen ett tipps, det finns ganska bra program som du kan kryptera din lösenords-fil med.

Jo men nu är den inte så superhemlig, det är mest allt annat personligt jag inte vill lämna ut, men visst det kan ju vara något att kika på ändå.

Men jag kan ju säga att typ alla jag berättat om min disk för har sagt att dom skulle gjort likadant själva, och en del av dom har till och med gjort såhär tidigare, just för att vara på säkra sidan.
Är man luspank och bara har skräp på sin disk så visst, då skiter man väl i det. Finns ju ett helt gäng som kör helt utan brandvägg och antivirus också.....finns folk till allt

Och grejen är att disken säkert hade kunnat gå att fixa på ett enkelt sätt, eftersom den var typ helt ny och tvärdog helt plötsligt....eller tja, läshuvudet fick fnatt iallafall men själva disken och datat är nog garanterat helt (eller var tills jag slet upp disken iallafall ).
Så hade dom tagit in den och sett att "aha, det här var ju lätt att fixa, nu ska vi se om den funkar igen" så....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är så rädd så kanske du ska köra något program som krypterar hela partitioner. Själv kör jag truecrypt på laptopen på den partition som jag har alla personliga saker på ("Mina dokument" är riktad dit).
Spara bara undan volume headern på flera ställen. Skulle just den bli lite skadad så förstörs ju möjligheten att komma åt någon data, men med den sparad så kan man ju återställa det isf.

Jag skulle skickat in en trasig disk iaf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

förlåt, det lustiga är bara att ni inte har någon som helst grund för rädslan Tror inte rma-killen bryr sig om dina foton eller något annat av infon du har på din hårddisk. De flesta av hårddiskarna som kommer in kastas och man skickar ut en ny. Oftast billigare än att lokalisera och åtgärda felet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Om du är så rädd

Rädd och rädd, jag valde att inte lämna in disken på garanti utan köpte en ny istället. Lär väl hända en gång vart tionde år eller nåt att en disk pajar under garantitiden...

Däremot kan ju kryptering kanske vara intressant vid andra tillfällen av andra anledningar.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Den bara knackar högt och ljudligt (nåt med läsarmen/läshuvudet/whatever antar jag) och windows hittar inte ens disken.
Har fungerat felfritt under de två veckor jag haft den, började helt plötsligt att klonka på detta vis.

Sitter just och installerar om allt, på en nyköpt, och likadan disk
Rätt tyst och fin ändå, Samsungen, får hoppas denna håller bättre....

EDIT: Testade i annan burk också, med annan kabel då också såklart, och samma sak, så nog är det disken alltid.

Låter som om läshuvudet åkt av diskskivan och håller på slå mot dess kant. Då kommer den aldrig "igång" och syns varken i windows eller BIOS.
Jag hade exakt samma problem och det går faktiskt lösa ibland med några välriktade avvägda dunkar så de hoppar rätt.
Men det är väl inte till hjälp nu när du redan demonterat disken

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men någon som har erfarenhet av garanti/RMA ärenden när det gäller samsung diskar?
Visst många predikar om hur bra diskarna är, men hur de sköter after-sales har man inte hört så mycket om.

Permalänk
Medlem

Jag va väldigt skeptisk att lämna in min hitachi disk när den rasa men en polare sa att dom antagligen ägnar 2 minuter att kolla den...tid är pengar vettu o en disk kostar inte så mycket så dom tjänar nog på att skicka iväg en ny istället för att rota runt med en gammal slutkörd hårdisk

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

Visst är det så att företaget som din disk kommer till inte har intresse att få igång den och titta på datat. Men sen har ju företaget anställda med mycket fritid... Jag skulle alldrig skicka in en disk på någon garranti åtgärd.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite off topic, men detta var en intressant tråd, min Samsung Spinpoint kraschade efter bara 3 veckors användning. Det är precis samma fel som Seb74's disk, den "slår" och går inte att hitta...

Akta er för Samsung SpinPoint?