Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ena HDD:n har lagt av

Permalänk

Ena HDD:n har lagt av

Hej!

Idag när jag startade datorn tog det väldigt långt tid för den att starta upp. Lade även märke till att min ena HDD inte räknades med i Device checken i början och jag hittade den inte i BIOS heller. När windows var färdigladdat gick det ganska segt i windows också. Jag kollade om alla HDD:s fanns i utforskaren men där fanns bara den ena HDD:n (den som jag har windows på).
Provade att ta koppla bort den HDD:n som inte fanns med i utforskaren och då funkade allting bra igen, windows startade snabbt och gick snabbt att arbeta med. Efter lite pillande i BIOS, omstart av BIOS, en CHKDSK och byte av Master/Slave och IDE kablar får jag fortfarande inte igång HDD:n.
Någon som vet vad jag kan göra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

adu.. för mig räckte det att jag bytta hårddisk till min istället för morsans sen var det problemet ur världen, likadant om jag formaterade om morsans dator, men än bättre lösning återfanns inte tyvär

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta in den i en annan dator och kolla om det inte är något probem med din dator?? Prova också att leta efter virus, det kan också vara problemet

Permalänk
Medlem

Har råkat ut för detta jag också, då jag körde två stycken 40Gb hårddiskar. först kom det upp en "infobubbla" nere i höga hörnet där det stog att ikonen för "den här datorn" var felaktig (jag hade ju bytt ikoner, och dom låg i en mapp på "e:", den pajjade hårddisken). sen kollade jag "speedfan" för att se hur varma hårddiskarna var, det visade sig att hårddisk nr2 var 100grader, antagligen kan inte programet visa högre temperatur. så jag kände med handen på båda hårddiskarna, och dom var iskalla som vanligt så jag tänkte inte mer på det. sen skulle jag öppna en bild, då stog det "förhandsgranskning ej tillgänglig", nehepp tänkte jag. så kollade jag i textmappen, där var var och varannan bokstav i alla filnamn, och i dokumenten borta. jag tänkte att om jag startar om datorn borde det väl lösa sig. innan den gick in i windows ville den scanna, så jag lät den göra det, men det som kom upp var "hårddisken är inte en giltig win-xp hårddisk". sen gick den in på skrivbordet. jag startade om datorn direkt igen och då hittade den inte hårddisken i bios/dos, sen dess är den stendöd. har tagit ur den nu. suck.

Permalänk

Har provat att sätta i HDD:n i en annan dator men utan resultat. Samma skit där.

Någon som vet hur jag kan rädda filerna på min HDD? Det är bara några filer jag behöver egentligen.